Progutah "Pricice" Zeljka Stolbe. Pola knjige na tamo, i drugu polovinu na 'vamo.
Negde sam se slatko ismejao, a na nekim mestima me je doveo do suza.
U pricici "Anatomija udesa", koja pocinje na strani 175, posle prvih opisa pitomca (koga Stolba ne imenuje), nisam morao da cekam stranu 182 da bih saznao o kome se radi.
Jednostavno, kada imas par letova sa nekim pilotom, a nekada je dovoljan i samo jedan, lako mozes da upamtis njegov stil letenja.
Primetio sam da moji klasici, sada, posle cetvrt veka na velikom avionu, rade isto ono sto su radili i sa Cesnom u pilotskoj skoli.
Neke stvari se nikada ne menjaju, pa tako izgleda ni stecene lose navike.
Da je Stolba, koji je primetio sta radi pomenuti pilot (a nije jedini uvideo njegovu manu), oborio istog na kapetanskoj proveri - sacuvao bi mu zivot. I njemu, i onim 180 putnika i clanova posade u Bangaloru.
Vec sam bio skoro deset godina u Africi i imao dosta sati po raznoraznim vukojebinama. Uglavnom niko nije zeleo u Afriku, tako da su se vazda menjale iste posade. Posto rad u Africi nije nicija tapija, na nagovor svojih drugova kapetana, ekipi se pridruzio i gorepomenuti Stolbin pitomac. Odredjen sam da kao najstariji kopilot letim sa novopridoslim kapetanom. Letelo se iz Lagosa kojekude, ali je tema price aerodrom Enugu u bivsoj Biafri.
Enugu ima jednu pistu 08-26.
Procedura za sletanje je neprecizni prilaz (VOR) u 26. VOR ko zna kada bazdaren i koji "vuce" u jednu stranu. DME ne radi, pola prilaznih svetala nema.
Instrumentalni prilaz za 08 ne postoji.
Dolazeci iz Lagosa 08 je straight in (direktan) approach i stedi se bar 5-8 minuta na punu proceduru ako bi se sletalo po propisima u 26.
Njegovi drugari, vec iskusni u Enugi, imali su foru za sletanje u 08.
Drzis radijal taj, do te i te milje, pa u kurs taj, provuces ga izmedju dve antene, vodi racuna da si na toj i toj milji u kursu za sletanje, nemoj da si nizi i ako ne vidis pistu - go around.
Zateknem ih u kafani kako mu uz pivo objasnjavaju sacometrijski prilaz a on otvorenih ociju gleda i guta instrukcije koje mu daju. Tu i tada je napravio odluku da ce sleteti u 08. Tacno mu se videlo u pogledu da ce to kad-tad napraviti.
Leti, sa severa duva Harmatan i donosi pesak iz Sahare u kontinentalni pojas, smanjujuci i onako losu vidljivost od letnjih isparenja dzungle.
Jednom je pokusao da sleti u 08, uspeo sam da ga odgovorim od te ideje.
Drugi put vec nisam. Jednostavno je zacrtao da ce to da sleti.
U koliko je avion na vreme uveo u pravac za sletanje kao "dobar reper" ce posluziti dve visoke antene. Prvo ce proci jedna sa leve strane aviona, a nesto kasnije druga sa desne strane aviona.
Video sam da ne zna sta radi. Ovakva varijanta se proba par puta po dobroj vidljivosti, a onda moze da se zeza po Harmatanu.
Uveo je avion u pravac mnogo kasno i mnogo nisko i jedino sto sam video je kada smo desnim krilom promasili antenu na mojoj strani. Prakticno je avion zavrteo oko nje, a levu antenu nismo ni prosli.
Smrz'o sam se.
Bog nas je pogledao tada.
On je ispunio zacrtano i vise nije imao potrebe da se dokazuje, pa posle nismo imali problema hocemo li opet u 08 ili 26.
Ne verujem u izvestaj iz Indije da se na voice recorderu culo kako kapetan hrce dva sata. Nikad ga nisam video da drema a kamo li da se ovako kontuzuje, ali je zelja da "siluje" sletanje, evo primecena i tokom treninga a i kasnije, tako da je sasvim izvesno i jasno zasto je sleteo na pola piste u Bangaloru. Nikakav flight ili voice recorder nije bio potreban, samo da se pogleda sta su mu instruktori upisali u "knjizi pracenja" tokom karijere.
Stolba je pricicu zavrsio sa:
"Ja, rab Boziji, napisah kako je pravo. Pa sudite".
"The co-pilot Ahluwalia had warned his commander three times to go around instead of landing; the first of these warnings had come 2.5 miles before the runway threshold."
Evo kako se šoferira avionče za uletanje u uragane (i trojica su malo ):
https://www.youtube.com/watch?v=JCcjJjXkk8M?t=8s
O samom uraganu Irma, još malo detalja ovde.
Fino. A i cene karte su ok. Ja sam gledao cene karata za Tokyo i iznenadio se kada sam nasao povratnu za nekih 500 i nesto evra. Sa Qatar Airwaysom preko Dohe. To nije puno. Doduse nije u letnjoj sezoni bas, septembar/oktobar ali je ok.
"Er Frans" uveo jeftinije letove iz Srbije za 50 destinacija širom sveta. Evo kakve su cene.
Jeftiniji letovi za 50 destinacija širom sveta kompanije "Er Frans" biće dostupni putnicima sa beogradskog aerodroma "Nikola Tesla".
Karte će moći da se kupe do 21. septembra 2017, a važiće za letove do kraja juna 2018. godine.
U "Er Fransu" navode da se ovakve cene avio-karata odnose na povratne rute i da uključuju sve takse i dodatne naplate.
Putnici iz Srbije moći će, na primer, da lete na relaciji Beograd-Njujork za 419 evra, a iz Beograda do Čikaga za 451 evro.
Karta do najpoznatijeg letovališta u Dominikanskoj Republici - Punta Kana iznosiće 739 evra, dok će putovanje u Havanu biti moguće za 628 evra.
Jeftiniji letovi na 50 svetskih destinacija dostupni su u okviru akcije pod nazivom "Oh la la", jednoj od dve najveće koju "Er Frans" sprovodi na godišnjem nivou, a dodatne informacije putnici mogu pronaći na sajtu kompanije.
Najgore je svađati se sa budalom. Prvo te spusti na svoj nivo, a onda te dotuče iskustvom...