2WD ili 4WD?
Re: 2WD ili 4WD?
Izvinjavam se unapred na 2 uzastopna posta,ali je prethodni samo Stjepi bio upucen,da se ne zamaraju drugi forumasi da citaju...
@Perfiko
Brate,barem od tebe nisam ocekivao da tako reagujes...
Pitanje je kada ti nesto nije jasno,pa te zaintrigira da saznas odgovor...
Zato sam i rekao da je to pitanje,a ne konstatacija...
Evo i zasto sam dosao do te logicke dileme... (kazem da je logicka,jer ipak samo u glavi sve zamisljam i cistom logikom zakljucujem stvari)
Elem,prednji pogon proklizava u krivini preko nosa zbog viska mase...
Kada je klizavo,da li ce vise taj nos da bezi ili ce da ima bolji grip...
I da li ce na snegu pre skrenuti tezi nos ili laksi...
Po mom misljenju,razlicito je kretanje na uzbrdici i upravljanje...
Za kretanje je potrebno da auto ima sto vecu masu na pogonskim tockovima da bi sto dublje prokopao,ali da li je potrebno da sto dublje kopa za skretanje i da li je ta masa sto ga vuce u suprotnom smeru od onog u kom zelimo da idemo dobra za skretanje...?
Elem,FWD je za skretanje po snegu bolji od RWD na svim nagibima,jer vuce pogonskim tockovima u smeru u kom zelimo da idemo i moja dilema nema veze sa FWD vs RWD,vec sa raspodelom mase...
Da li je za skretanje na snegu dobro oduzeti ili dodati tezinu prednjim tockovima,bilo to na RWD ili FWD automobilu...?
Nesto kao skije i klizaljke... Klizaljke imaju vecu masu i bolje propadaju i kreiraju putanju u snegu,ali su neupotrebljive po istom,jer se previse zakopaju,dok skije lebte po istom i veoma malim delom upravljaju... Ali opet,cisto sumnjam da je ta analogija primenjiva u slucaju automobila...
@Perfiko
Brate,barem od tebe nisam ocekivao da tako reagujes...
Pitanje je kada ti nesto nije jasno,pa te zaintrigira da saznas odgovor...
Zato sam i rekao da je to pitanje,a ne konstatacija...
Evo i zasto sam dosao do te logicke dileme... (kazem da je logicka,jer ipak samo u glavi sve zamisljam i cistom logikom zakljucujem stvari)
Elem,prednji pogon proklizava u krivini preko nosa zbog viska mase...
Kada je klizavo,da li ce vise taj nos da bezi ili ce da ima bolji grip...
I da li ce na snegu pre skrenuti tezi nos ili laksi...
Po mom misljenju,razlicito je kretanje na uzbrdici i upravljanje...
Za kretanje je potrebno da auto ima sto vecu masu na pogonskim tockovima da bi sto dublje prokopao,ali da li je potrebno da sto dublje kopa za skretanje i da li je ta masa sto ga vuce u suprotnom smeru od onog u kom zelimo da idemo dobra za skretanje...?
Elem,FWD je za skretanje po snegu bolji od RWD na svim nagibima,jer vuce pogonskim tockovima u smeru u kom zelimo da idemo i moja dilema nema veze sa FWD vs RWD,vec sa raspodelom mase...
Da li je za skretanje na snegu dobro oduzeti ili dodati tezinu prednjim tockovima,bilo to na RWD ili FWD automobilu...?
Nesto kao skije i klizaljke... Klizaljke imaju vecu masu i bolje propadaju i kreiraju putanju u snegu,ali su neupotrebljive po istom,jer se previse zakopaju,dok skije lebte po istom i veoma malim delom upravljaju... Ali opet,cisto sumnjam da je ta analogija primenjiva u slucaju automobila...
Veče u kome se svi slazu je protraceno.
Prvi znak gluposti je potpuno odsustvo stida.
Prvi znak gluposti je potpuno odsustvo stida.
Re: 2WD ili 4WD?
Moram da se izvinim: Procitah ponovo tvoj i svoj post, pa iskreno preterah, izvini.
Objašnjavanje mi nije jača strana, ali da pokušam:
U pravu si da prednji pogon proklizava preko nosa zbog viška mase. Ali treba razlikovati višak mase i višak pritiska koji ta masa vrši na prednju osovinu. Jeste to ista masa, ali... Kada auto stoji, ta masa stvara silu samo u jednom pravcu, na dole, i to je sila kojom osovina pritiska podlogu. Kada se kreće pravolinijski masa stvara i drugu komponentu - inercijalnu silu koja deluje suprotno od vučne sile (koja nema direktne veze sa masom). U krivini inercijalna sila dobija još i svoju centrifugalnu komponentu koja masu (dakle i osovinu) vuče iz krivine. Međutim centrifugalna sila (ta po nas najgora) u velikoj meri zavisi od brzine. Što je veća brzina, veća je i centrifugalna sila. Smanjenjem brzine smanjujemo i centrifugalnu silu. Masa vozila preko pritisne sile na podlogu, i uz pomoć sile trenja (zavisi od podloge, ali i od sile pritiska, što je veća sila pritiska veća je i sila trenja) vrši ulogu centripetalne sile, odnosno suprotstavlja se centrifugalnoj sili, pa samim tim teži da održi telo na zadatoj putanji.
S druge strane, što je veća sila pritiska, dakle veća je i sila trenja, to je manja brzina kretanja, to znači da je i centrifugalna sila i sila inercija manja, dakle telo (u ovom slučaju osovina) ima veće šanse da zadrži žaljenu putanju. Teoretski kada bi sila pritiska na podlogu bila beskonačna (pa čak i na ledu), telo se ne bi ni kretalo, pa ne bi ni izletalo (da se tako pesnički izrazim
)
Ne znam koliko sam bilo šta objasnio.

Objašnjavanje mi nije jača strana, ali da pokušam:
U pravu si da prednji pogon proklizava preko nosa zbog viška mase. Ali treba razlikovati višak mase i višak pritiska koji ta masa vrši na prednju osovinu. Jeste to ista masa, ali... Kada auto stoji, ta masa stvara silu samo u jednom pravcu, na dole, i to je sila kojom osovina pritiska podlogu. Kada se kreće pravolinijski masa stvara i drugu komponentu - inercijalnu silu koja deluje suprotno od vučne sile (koja nema direktne veze sa masom). U krivini inercijalna sila dobija još i svoju centrifugalnu komponentu koja masu (dakle i osovinu) vuče iz krivine. Međutim centrifugalna sila (ta po nas najgora) u velikoj meri zavisi od brzine. Što je veća brzina, veća je i centrifugalna sila. Smanjenjem brzine smanjujemo i centrifugalnu silu. Masa vozila preko pritisne sile na podlogu, i uz pomoć sile trenja (zavisi od podloge, ali i od sile pritiska, što je veća sila pritiska veća je i sila trenja) vrši ulogu centripetalne sile, odnosno suprotstavlja se centrifugalnoj sili, pa samim tim teži da održi telo na zadatoj putanji.
S druge strane, što je veća sila pritiska, dakle veća je i sila trenja, to je manja brzina kretanja, to znači da je i centrifugalna sila i sila inercija manja, dakle telo (u ovom slučaju osovina) ima veće šanse da zadrži žaljenu putanju. Teoretski kada bi sila pritiska na podlogu bila beskonačna (pa čak i na ledu), telo se ne bi ni kretalo, pa ne bi ni izletalo (da se tako pesnički izrazim

Ne znam koliko sam bilo šta objasnio.
Biti zaljubljen, to je isto kao kad se usereš u gaće...Svi vide, ali samo ti imaš onaj poseban osećaj topline.
Iskustvo je predivna stvar. Omogućava vam da prepoznate grešku kada je ponovite.
Mogu ja to tebi objasniti, ali ti to ne možeš shvatiti!
Iskustvo je predivna stvar. Omogućava vam da prepoznate grešku kada je ponovite.
Mogu ja to tebi objasniti, ali ti to ne možeš shvatiti!
Re: 2WD ili 4WD?
Zavisi koji deo.Stjepa napisao: Slazem se da je Ustanicka blaga uzbrdica, iako je uzbrdica. I verujem da ljudima predstavlja problem. Ali to ne govori o saomj

Naravno da je to smešno sa aspekta skijaških centara, ali ovde ne govorimo o skijaškim i pešačkim stazama, ili lokalnim putevima kojima se ponekad prođe, već o velikim gradskim ulicama sa izuzetno velikim saobraćajem.
Inače, vozači GSP-a su, u sličnoj diskusiji (oko toga da li po snegu lakše idu "pulleri" - zglobni autobusi sa motorom i pogonskim točkovima pre "harmonike", ili "pusheri" - koji imaju motor i pogonske točkove skroz na kraju) zaključili da je najvažnije da autobus ima dobre gume - a da je sve ostalo mnogo manje bitno.
Ђенерал Јанковић
Re: 2WD ili 4WD?
Najbitnije je da je autobus pun
Onda ce da se popne i na masnu banderu 
Jedne zime se vracam na kosu autobusom i vozac na Tosinom moli putnike da svi stanu na sredinu, popeo se uz 11. april bez ikakvih problema


Jedne zime se vracam na kosu autobusom i vozac na Tosinom moli putnike da svi stanu na sredinu, popeo se uz 11. april bez ikakvih problema

Re: 2WD ili 4WD?
Skapirao sam te perfiko...
Prosto receno,to je kao i razlika u RWD i FWD pri kretanju,pa i inace u ponasanju automobila...
Sto vise dodamo gas,to ce RWD biti u prednosti u kretanju na suvom,jer prebacuje masu,ali ako se krene lagano,razlike maltene nema,jer se masa manje prebacuje...
Isto tako i ulazak u krivinu,a ja sam zaboravio da po snegu uzbrdo necemo ici pod punim gasom i uletati u krivinu pri 50 km/h,da bi nos bezao,tako da je do neke brzine ta masa na prednjem delu dobra stvar...
Prosto receno,to je kao i razlika u RWD i FWD pri kretanju,pa i inace u ponasanju automobila...
Sto vise dodamo gas,to ce RWD biti u prednosti u kretanju na suvom,jer prebacuje masu,ali ako se krene lagano,razlike maltene nema,jer se masa manje prebacuje...
Isto tako i ulazak u krivinu,a ja sam zaboravio da po snegu uzbrdo necemo ici pod punim gasom i uletati u krivinu pri 50 km/h,da bi nos bezao,tako da je do neke brzine ta masa na prednjem delu dobra stvar...
Veče u kome se svi slazu je protraceno.
Prvi znak gluposti je potpuno odsustvo stida.
Prvi znak gluposti je potpuno odsustvo stida.
Re: 2WD ili 4WD?

Biti zaljubljen, to je isto kao kad se usereš u gaće...Svi vide, ali samo ti imaš onaj poseban osećaj topline.
Iskustvo je predivna stvar. Omogućava vam da prepoznate grešku kada je ponovite.
Mogu ja to tebi objasniti, ali ti to ne možeš shvatiti!
Iskustvo je predivna stvar. Omogućava vam da prepoznate grešku kada je ponovite.
Mogu ja to tebi objasniti, ali ti to ne možeš shvatiti!
Re: 2WD ili 4WD?
perfiko napisao:
Zakretanjem upravljačkih točkova kod FWD automobila određuješ istovremeno i pravac vučne sile i putanju (silu želje). Dakle točkovi vuku automobil u željenom pravcu sve dok postoji dovoljna količina sile trenja da to podrži.
Hajde molim te da nam nacrtaš dijagram sila koje deluju na upravljačku osovinu FWD automobila.Čisto da vidim koja je to sila koja prenosi želju vozača?
Ovo sam izdvojio kao jako bitno za sustinu, i mesto gde se ne razumemo.
Ne bih ja da crtam dijagram poznat kao krug sila koje deluju na gumu, ali cu probati da ti nadjem gotovo nacrtano. Inace to ima po literaturi gumarske industrije i uopste auto industrije, dosta je poznata tematika.
Prva tvoja ovde citirana recenica je sustina nesporazuma.
Zakretanjem tockova odredjuje se samo i jedino zeljenu putanju kretanja, levo -desno. To je bocna komponenta sile, ugao 90%. To je sila koja je zaduzena za prenosenje zelje vozaca.
Pravac vucne sile je uvek konstantan i iznosi 0% i nikada se ne menja niti zavisi od zakretanja upravljackih tockova.
Druga tvoja recenica, je ok ali samo i jedino u slucaju da se prednji tockovi tokom kretanja vozila apsolutno ne pomeraju.
Samo i jedino tada je u potpunosti dostupna "dovoljna kolicina trenja" da tockovi vuku napred.
Cim se prednji tocak zakrece opada "kolicina trenja" koja je dostupna da tockovi vuku napred. Sto se vise zakrece tocak to vise opada "kolicina trenja" za vucnu namenu.
Kod RWD ima uvek i jedino samo jedna sila na tocku, na prednjem bocna pod uglom od 90stepeni koju "trosi" u punom kapacitetu zakretanje tockova, i na zadnjem poduzna pod uglom od stepeni koju "trosi" u potpunosti vuca tockova.
Ovo je jako uprosceno, i termini su narodski iako se radi o momentu sila, trenju klizanja i trenju kotrljanja itd.
Uglavnom grafik delovanja sila na dodirnu povrsinu gume tokom voznje mnogo jasnije pokazuje nego reci koje sam upotrebio trudeci se da opisem pa ako nadjes negde ili ja nadjem, bice mnogo lakse da otklonimo dileme.
edit: Sile trenja izmedju gume i podloge ne deluju na upravljacku osovinu vozila kao celine vec na osovinu glavcine tocka. I na to se odnosi krug sila trenja.
Re: 2WD ili 4WD?
Stvarno, ni uz najbolju volju nista te nisam razumeo, daj neku skicu, krug, šta li već.
Biti zaljubljen, to je isto kao kad se usereš u gaće...Svi vide, ali samo ti imaš onaj poseban osećaj topline.
Iskustvo je predivna stvar. Omogućava vam da prepoznate grešku kada je ponovite.
Mogu ja to tebi objasniti, ali ti to ne možeš shvatiti!
Iskustvo je predivna stvar. Omogućava vam da prepoznate grešku kada je ponovite.
Mogu ja to tebi objasniti, ali ti to ne možeš shvatiti!
Re: 2WD ili 4WD?
Posle milion prevezenih km ja necu smeti da izadjem na sneg posle ove vase diskusije 

- methane.master
- Postovi: 21561
- Pridružio se: 13 Jan 2012, 10:30
- Garaža: Clio III ph2 1,2 16V
- TheWickerMan
- Postovi: 11271
- Pridružio se: 13 Jan 2012, 12:46
- Garaža: AR Stelvio Estrema
- Lokacija: Stuttgart,DE
Re: 2WD ili 4WD?
Piros napisao:Posle milion prevezenih km ja necu smeti da izadjem na sneg posle ove vase diskusije




- Rakhil
- Postovi: 8339
- Pridružio se: 06 Jan 2012, 13:01
- Garaža: Ford Focus Mk2 1.6 16V, KTM Leggero Cross
- Lokacija: Beograd
Re: 2WD ili 4WD?
Prosle zime sam izbegavao da vozim, ove zime necu smeti ni da cistim sneg sa kola 

Re: 2WD ili 4WD?
Momci, samo ubacite u rikverc i opusteno... 

Everything happens for a reason. Sometimes the reason is that you're stupid and make bad decisions!
Re: 2WD ili 4WD?
Kad pomislim da tema o zimskim gumama tek treba da se aktivira ... 

Najgore je svađati se sa budalom. Prvo te spusti na svoj nivo, a onda te dotuče iskustvom...



- Ji 4Tze
- Postovi: 8232
- Pridružio se: 22 Jan 2012, 23:10
- Garaža: Mercedes E Class 220d All-Terrain
- Lokacija: Beograd
Re: 2WD ili 4WD?
Nema druge, sad je brick došao na forum, možete da ga ugasite 

Boringly average, but also perfect for school run mums