2WD ili 4WD?
- samo polako
- Postovi: 3361
- Pridružio se: 13 Jan 2012, 10:15
Re: 2WD ili 4WD?
Stanujem u delu grada gde su uzbrdice i nizbrdice jedini pejzaž, ulica je trećeg prioriteta za čišćenje a komšije još za lopatu nisu čuli.
Prošla zima je posle 1986 bila sa najviše padavina od 80cm.
Jasno je da sam bio u velikom problemu.
Ako mene pitate ta, kao i sa dodatna oprema, pogon na sva četiri točka će nam biti zaista samo ponekad potrebna i u određenom periodu godine ali će biti potrebna.
Makar i jednom da bude potrebna, isplati se uzeti je jer se čovek oseća lagodnije i sigurnije.
Sad ima majstora koji će sa mnogo manjim autom i slabijim motorom uz puno iskustva uspeti da se isčupaju iz smeta ili da vože po snegu, blatu ili ledu kao po staklu...ja nisam jedan od njih i dobro bi mi došao pogon na 4 točka.
Kada se setim kako sam se zimus zaglavio...ma itekako sam za!
Prošla zima je posle 1986 bila sa najviše padavina od 80cm.
Jasno je da sam bio u velikom problemu.
Ako mene pitate ta, kao i sa dodatna oprema, pogon na sva četiri točka će nam biti zaista samo ponekad potrebna i u određenom periodu godine ali će biti potrebna.
Makar i jednom da bude potrebna, isplati se uzeti je jer se čovek oseća lagodnije i sigurnije.
Sad ima majstora koji će sa mnogo manjim autom i slabijim motorom uz puno iskustva uspeti da se isčupaju iz smeta ili da vože po snegu, blatu ili ledu kao po staklu...ja nisam jedan od njih i dobro bi mi došao pogon na 4 točka.
Kada se setim kako sam se zimus zaglavio...ma itekako sam za!
Mene zanima da mi vi mene kazete gde ima jevtina kavurma, čvarci... Mene to brine jutros...
Re: 2WD ili 4WD?
Čisto da dodam, Punto Classic sa novim zimskim gumama prošle zime nije imao nikakvih problema sa strmim beogradskim uličicama III prioriteta, parkinzima, jutarnjim isparkiravanjima itd...
- samo polako
- Postovi: 3361
- Pridružio se: 13 Jan 2012, 10:15
Re: 2WD ili 4WD?
Tebi svaka čast, zato sam i napisao da nas ima različitih.
U mojoj ulici se zaglavio X5, probao je uzbrdo stigao do pola kada je počeo da proklizava i...ćao. I ne samo on bilo je još samouverenih koji su se zaglavili.
Dok je komšija sa Stilom vozio kao da snega ni nema a bilo je kolotraga koji su se usecali i po 20 i više cm.
U mojoj ulici se zaglavio X5, probao je uzbrdo stigao do pola kada je počeo da proklizava i...ćao. I ne samo on bilo je još samouverenih koji su se zaglavili.
Dok je komšija sa Stilom vozio kao da snega ni nema a bilo je kolotraga koji su se usecali i po 20 i više cm.
Mene zanima da mi vi mene kazete gde ima jevtina kavurma, čvarci... Mene to brine jutros...
- dragvorl
- Site Admin
- Postovi: 24762
- Pridružio se: 06 Jan 2012, 13:03
- Garaža: Fiat Stilo 1.9 MJ
- Lokacija: NS
- Kontakt:
Re: 2WD ili 4WD?
Da, a X5 je verovatno imao celave letnje gume.

Mauro Forghieri:"Power comes from speed, torque without speed is nothing"
Life is funny, skies are sunny, Bees make honey, who needs money
- samo polako
- Postovi: 3361
- Pridružio se: 13 Jan 2012, 10:15
Re: 2WD ili 4WD?
Taj podatak ne znam.
Ulica je jako strma i kada padne sneg jako malo vozila prolazi tuda, izbegavaju je a komšije parkiraju po okolini.
Za taj X5 sam čuo priču od komšija da su baš hteli da se isprobaju pa je ispalo neslavno jer smo i neke druge slične modele viđali u popodnevnim satima kako kruže po nekoliko puta.
Ne bih sada da širimo priču na X5 i da ispadne da ga ja sada nešto kudim, naprotiv ne sumnjam da je to odličan auto ali kao što rekoh zavisi i ko i kako vozi.
Meni bi recimo značio pogon na sva četiri točka, makar i sa one psihološke strane.
Ulica je jako strma i kada padne sneg jako malo vozila prolazi tuda, izbegavaju je a komšije parkiraju po okolini.
Za taj X5 sam čuo priču od komšija da su baš hteli da se isprobaju pa je ispalo neslavno jer smo i neke druge slične modele viđali u popodnevnim satima kako kruže po nekoliko puta.
Ne bih sada da širimo priču na X5 i da ispadne da ga ja sada nešto kudim, naprotiv ne sumnjam da je to odličan auto ali kao što rekoh zavisi i ko i kako vozi.
Meni bi recimo značio pogon na sva četiri točka, makar i sa one psihološke strane.
Mene zanima da mi vi mene kazete gde ima jevtina kavurma, čvarci... Mene to brine jutros...
Re: 2WD ili 4WD?
http://www.formula1-dictionary.net/traction_circle.html
http://www.youtube.com/watch?v=JjCcFsGLpaM
Prikaz moguce trakcije kod prednjeg pogona.
Kod zadnjeg pogona uvek postoji samo jedna komponenta, poduzna ili poprecna, dok je ona druga komponenta sile 0. Ta jedna komponenta sila stoga moze da iskoristi svih 100% moguceg trenja kotrljanja.
FWD tipicno dostize 71% moguce trakcije prednje gume a RWD dostize tipicno 100%.
FWD pozadi dostize 100%, RWD pozadi dostize 100%.
Na prednjem tocku granica gubljenja trakcije, upravljivosti na volanu, je visa gotovo 40% za istu tezinu jid RWD.
Kako je FWD napred tezi za oko 10-15%, ukupna razlika moguce trakcije je 25-30% u korist RWD pri 2 auta identicne mase samo razlicitog pogona i raspodele napred nazad.
Efektivno to izgleda u praksi kao da RWD ima jos 25% rezerve trenja u trenutku kada je FWD vec presao u klizanje i izgubljena kontrola volanom nad putanjom daljeg kretanja.
Da bi FWD ostvario na prednjoj gumi istu mogucnost upravljivosti- bocnog drzanja gume kao RWD treba da ima jos tezi prednji kraj u odnosu na zadnji za 20tak % znaci 80-20 raspored masa ali se to izbegava jer onda lako dolazi do gubljenja trakcije pozadi pri kocenju i piruete zadnjeg kraja.
RWD je zbog razdvojene funkcije prednje i zadnje gume stabilniji i upravljiviji pri istoj brzini od FWD kada god ima zakretanja tockova.
Na brzini kojom RWD moze jos na granici da vozi ukrug, FWD je vec izleteo.
Da bi ostao upravljvi FWD mora da se krece po krugu (istog precnika krivine) sporije manjom brzinom.
Koliko sporije zavisi od umesnosti konstruktora ali je uvek sporije, i uvek FWD pre gubi stabilno kretanje u krivini.
Na pravcu gde nema zakretanja tockova su isti ili blagu prednost ima FWD po pravilu u prakticnim resenjima vozila.
Sve je jos izrazenije negativno po FWD u kombinaciji krivine i uspona.
Dok je negativno po RWD u kombinaciji krivine i nizbrdice.
Najveca mana RWD sto neke konstrukcije vesanja vozila ne pruzaju vozacu adekvatnu informaciju o trakciji sa podlogom i vozac neosetno prekoraci mogucu trakciju i onda naglo zadnji kraj "odleti" i iznenadi vozaca.
Kod dobro resenog RWD vozac oseti kada se priblizava limitu trakcije.
Na ledu je neuporedivo bolji FWD bilo po ravnom bilo na usponu.
http://www.youtube.com/watch?v=JjCcFsGLpaM
Prikaz moguce trakcije kod prednjeg pogona.
Kod zadnjeg pogona uvek postoji samo jedna komponenta, poduzna ili poprecna, dok je ona druga komponenta sile 0. Ta jedna komponenta sila stoga moze da iskoristi svih 100% moguceg trenja kotrljanja.
FWD tipicno dostize 71% moguce trakcije prednje gume a RWD dostize tipicno 100%.
FWD pozadi dostize 100%, RWD pozadi dostize 100%.
Na prednjem tocku granica gubljenja trakcije, upravljivosti na volanu, je visa gotovo 40% za istu tezinu jid RWD.
Kako je FWD napred tezi za oko 10-15%, ukupna razlika moguce trakcije je 25-30% u korist RWD pri 2 auta identicne mase samo razlicitog pogona i raspodele napred nazad.
Efektivno to izgleda u praksi kao da RWD ima jos 25% rezerve trenja u trenutku kada je FWD vec presao u klizanje i izgubljena kontrola volanom nad putanjom daljeg kretanja.
Da bi FWD ostvario na prednjoj gumi istu mogucnost upravljivosti- bocnog drzanja gume kao RWD treba da ima jos tezi prednji kraj u odnosu na zadnji za 20tak % znaci 80-20 raspored masa ali se to izbegava jer onda lako dolazi do gubljenja trakcije pozadi pri kocenju i piruete zadnjeg kraja.
RWD je zbog razdvojene funkcije prednje i zadnje gume stabilniji i upravljiviji pri istoj brzini od FWD kada god ima zakretanja tockova.
Na brzini kojom RWD moze jos na granici da vozi ukrug, FWD je vec izleteo.
Da bi ostao upravljvi FWD mora da se krece po krugu (istog precnika krivine) sporije manjom brzinom.
Koliko sporije zavisi od umesnosti konstruktora ali je uvek sporije, i uvek FWD pre gubi stabilno kretanje u krivini.
Na pravcu gde nema zakretanja tockova su isti ili blagu prednost ima FWD po pravilu u prakticnim resenjima vozila.
Sve je jos izrazenije negativno po FWD u kombinaciji krivine i uspona.
Dok je negativno po RWD u kombinaciji krivine i nizbrdice.
Najveca mana RWD sto neke konstrukcije vesanja vozila ne pruzaju vozacu adekvatnu informaciju o trakciji sa podlogom i vozac neosetno prekoraci mogucu trakciju i onda naglo zadnji kraj "odleti" i iznenadi vozaca.
Kod dobro resenog RWD vozac oseti kada se priblizava limitu trakcije.
Na ledu je neuporedivo bolji FWD bilo po ravnom bilo na usponu.
- trojanac
- Editor in Chief
- Postovi: 32357
- Pridružio se: 06 Jan 2012, 11:39
- Garaža: KIA Ceed JD 1.4
- Lokacija: Beograd
- Kontakt:
Re: 2WD ili 4WD?
Mene interesuje konkretno. Automobil sa prednjim pogonom. Zimsko doba, sneg, led. Situacija otprilike kao na slici...

Dakle, izlaz iz garaže, prilično strmo, usko. Da li je bolje da se ide vožnjom u napred ili u nazad? Kako ću imati bolje prijanjanje točkova i bolju kontrolu?

Dakle, izlaz iz garaže, prilično strmo, usko. Da li je bolje da se ide vožnjom u napred ili u nazad? Kako ću imati bolje prijanjanje točkova i bolju kontrolu?
Posetite www.garaza.rs !
Re: 2WD ili 4WD?
Unapred, ako ne mislis da te neko zakuca na ulici kad mu izletis u rikverc.
Sent from my GT-S5570 using Tapatalk
Sent from my GT-S5570 using Tapatalk
Re: 2WD ili 4WD?
Kod ovakvih garaža nije najgora stvar sama uzbrdica nego što na vrhu mora da se prikoči da se snimi situacija u ulici. Tu nastaju najveći problemi. A, ako je garaža u zgradi obično ima mesta da se uhvati zalet što sam izlazak čini lakšim.
Moj izlazak iz garaže je sličnog nagiba, ali daleko kraći i bez mogućnosti hvatanja zaleta i sa zimskim gumama sam po ovakvom snegu normalno izlazio, što se ne može reći za letnje gume.
Moj izlazak iz garaže je sličnog nagiba, ali daleko kraći i bez mogućnosti hvatanja zaleta i sa zimskim gumama sam po ovakvom snegu normalno izlazio, što se ne može reći za letnje gume.
- dragvorl
- Site Admin
- Postovi: 24762
- Pridružio se: 06 Jan 2012, 13:03
- Garaža: Fiat Stilo 1.9 MJ
- Lokacija: NS
- Kontakt:
Re: 2WD ili 4WD?
Da li je zaista tako? Kazes kod zadnjeg pogona (pretpostavljam na zadnjim gumama) postoji jedna komponenta sile, a druga je 0. To bi koliko sam ja shvatio bilo tacno u slucaju da guma ne prenosi pogonsku silu na podlogu. Ukoliko prenosi, a auto je u krivini, mora prenositi i bocnu komponentu i uzduznu, inace bi auto izleteo sa putanje. To ilustruje ova skica, samo za kocenje, za ubrzanje je sve slicno, samo ce uzduzna komponenta biti samo za pogonski tocak.ljubitelj napisao:
Kod zadnjeg pogona uvek postoji samo jedna komponenta, poduzna ili poprecna, dok je ona druga komponenta sile 0. Ta jedna komponenta sila stoga moze da iskoristi svih 100% moguceg trenja kotrljanja.

http://www.dur.ac.uk/r.g.bower/public_h ... ode30.html
Da bocna komponenta zaista ne postoji na zadnjem pogonskom tocku kod RWD, onda ne bi ni dolazilo do preupravljanja, jer bi na prednjim tockovima delovala samo bocna sila, i celu kolicinu prijanjanja bi koristile za upravljanje, a zadnje bi celu kolicinu prijanjanja koristile za pogon (u slucaju da je idealan raspored tezine). Ima o tome vise ovde.
If a vehicle is accelerating longitudinally at the longitudinal limit of the traction circle, it
can generate no lateral forces. In order to accelerate laterally into a corner, the longitudinal
forces will necessarily decrease, as the traction state moves along the traction circle in the lateral
direction. In a combined cornering and driving (or braking) condition, the available traction
is shared amongst the two directions. This is the important observation to be taken from the
traction circle: longitudinal and lateral tire forces must share the available traction.
http://137.207.14.230/vdc/downloads/lib ... s_masc.pdf

Mauro Forghieri:"Power comes from speed, torque without speed is nothing"
Life is funny, skies are sunny, Bees make honey, who needs money
Re: 2WD ili 4WD?
@ljubitelj
Koliko sam ja video u tvojim linkovima se govori isključivo o prijanjanju gume na podlogu.
Bez uvrede, ali ti brkaš vučnu silu i trakciju odnosno prijanjanje. To nikako nije isto. Sa ovim napisanim o prijanjanju se slažem. Ali zakretanjem volana FWD auta određuje se pravac vučne sile. Kada se vučna sila (prilikom skretanja) poveća toliko da centrifugalna sila (koja raste sa povećanjem brzine, odnosno vučne sile) postane veća od centripetalne sile (koja opada sa porastom brzine), vozilo će "izleteti iz krivine". Dakle deli se trakcija odnosno prijanjanje, a ne vučna sila, da se sila deli vozilo ne bi moglo da izleti iz krivine, odnosno ne bi bilo podupravljanja, jer bi se samim ulaskom u krivinu brzina vozila smanjila (iako držimo konstantan broj obrtaja), što nije slučaj. A da to nije slučaj zna svako ko je ikada namestio tempomat na odrećeni broj obrtaja i time i brzinu kretanja. I na pravcu i u krivini broj obrtaja i brzina kretanja otaju isti.
Ono što si napisao da se zakretanjem upravljačkih točkova određuje samo željeni pravac kretanja, a da vučna sila deluje uvek u pravcu ose vozila važi za RWD vozila.
Koliko sam ja video u tvojim linkovima se govori isključivo o prijanjanju gume na podlogu.
Bez uvrede, ali ti brkaš vučnu silu i trakciju odnosno prijanjanje. To nikako nije isto. Sa ovim napisanim o prijanjanju se slažem. Ali zakretanjem volana FWD auta određuje se pravac vučne sile. Kada se vučna sila (prilikom skretanja) poveća toliko da centrifugalna sila (koja raste sa povećanjem brzine, odnosno vučne sile) postane veća od centripetalne sile (koja opada sa porastom brzine), vozilo će "izleteti iz krivine". Dakle deli se trakcija odnosno prijanjanje, a ne vučna sila, da se sila deli vozilo ne bi moglo da izleti iz krivine, odnosno ne bi bilo podupravljanja, jer bi se samim ulaskom u krivinu brzina vozila smanjila (iako držimo konstantan broj obrtaja), što nije slučaj. A da to nije slučaj zna svako ko je ikada namestio tempomat na odrećeni broj obrtaja i time i brzinu kretanja. I na pravcu i u krivini broj obrtaja i brzina kretanja otaju isti.
Ono što si napisao da se zakretanjem upravljačkih točkova određuje samo željeni pravac kretanja, a da vučna sila deluje uvek u pravcu ose vozila važi za RWD vozila.
Biti zaljubljen, to je isto kao kad se usereš u gaće...Svi vide, ali samo ti imaš onaj poseban osećaj topline.
Iskustvo je predivna stvar. Omogućava vam da prepoznate grešku kada je ponovite.
Mogu ja to tebi objasniti, ali ti to ne možeš shvatiti!
Iskustvo je predivna stvar. Omogućava vam da prepoznate grešku kada je ponovite.
Mogu ja to tebi objasniti, ali ti to ne možeš shvatiti!
Re: 2WD ili 4WD?
@trojanac
Pazi,pokusas unapred,pa ako nece,spustis se lagano i pokusas u rikverc...
Bolje prijanjanje je u rikverc,ali je sam izlazal iz garaze zeznutiji ako izlazis direktno na prometnu ulicu...
Ako izlazis u neko dvoriste ili produzetak ulaza garaze,onda idi u rikverc bez razmisljanja...
Naravno,mnogima je i frka da u uskim prolazima voze u rikverc,pa ti furaj kako ti vise odgovara...
Na ledu ti nece pomoci ni 4x4,a ne rikverc
Ali vidim da u toj garazi imaju brazde,koje sluze upravo za zimske uslove,pa ako je i kod tebe tako,verovatno ces bez problema izlaziti i unapred...
Pazi,pokusas unapred,pa ako nece,spustis se lagano i pokusas u rikverc...
Bolje prijanjanje je u rikverc,ali je sam izlazal iz garaze zeznutiji ako izlazis direktno na prometnu ulicu...
Ako izlazis u neko dvoriste ili produzetak ulaza garaze,onda idi u rikverc bez razmisljanja...
Naravno,mnogima je i frka da u uskim prolazima voze u rikverc,pa ti furaj kako ti vise odgovara...
Na ledu ti nece pomoci ni 4x4,a ne rikverc

Ali vidim da u toj garazi imaju brazde,koje sluze upravo za zimske uslove,pa ako je i kod tebe tako,verovatno ces bez problema izlaziti i unapred...
Veče u kome se svi slazu je protraceno.
Prvi znak gluposti je potpuno odsustvo stida.
Prvi znak gluposti je potpuno odsustvo stida.
- Grujic
- Moderator
- Postovi: 13627
- Pridružio se: 06 Jan 2012, 12:39
- Garaža: Bmw 320d e90 & 316i E36 Kupe
- Lokacija: Beograd
Re: 2WD ili 4WD?
Ovde se vide rebra, tj ti prilazi su cesto takvi, a to dosta znaci