Vazduhoplovi
Re: Vazduhoplovi
maxer, tek prosle nedelje je (ili pretprosle) ukinut vizni rezim koji je Srbija uvela Iranu. A koliko se secam to je bilo obecano da ce nasa Skupstina uraditi jos na proslogodisnjem jesenjem zasdanju a sto nasa administracija nije sprovela.
Tek sada ima smisla da leti avion, kada nema prepreke sa nase strane za dolazak putnika.
Tek sada ima smisla da leti avion, kada nema prepreke sa nase strane za dolazak putnika.
Re: Vazduhoplovi
1) zapravo je 5 minuta mnogo kratko vreme da se ode u holding da bi se uradila procedura. Treba proci najmanje tri check liste pre nego sto se krene u prilaz. Interesantno je da su bosanske vlasti ovo okarakterisale kao "ozbiljan incident''. Nema tu nista ozbiljno, a jos manje je incident, izuzev ako neki novinar nije hteo da "zabiberi" malo.snork napisao: 09 Mar 2018, 22:46Srećom pa je 5 minuta pre sletanja - nije imao potrebu da se penje, a ni da održava visinu. Koliko se procedura za sletanje sa jednim operativnim motorom razlikuje od normalne? Prošle godine kad se srušio Tu-154B2 iznad Crnog mora, slao sam ovde link na njegov flight manual... Za sletanje sa jednim motorom propisane su mnogo veće brzine dodira piste (skoro 400 km/h indicated airspeed), a sve to da bi mogao da poleti ako treba da uradi go-around. Da li se isto praktikuje i na Boingu/Airbusu, ili se ide na to da sletanje "mora da uspe"? Ili se to možda propisuje kompanijskom procedurom?zuzazu napisao: 08 Mar 2018, 17:33 1). Incident: Wizz A320 at Tuzla on Nov 8th 2017, engine shut down in flight (05/03/2018)
A Wizzair Airbus A320-200, registration HA-LWK performing flight W6-4292 from Malmo (Sweden) to Tuzla (Bosnia and Herzegovina), was descending through 4200 feet MSL towards Tuzla when the crew received indication the left hand engine (V2527) had stalled and shut the engine down. The aircraft continued for a safe landing on Tuzla's runway 09 about 5 minutes
Niti sam stručan, niti imam bilo kakav dokaz,zuzazu napisao: 08 Mar 2018, 17:33 2) Accident: Smartlynx A320 at Tallinn on Feb 28th 2018, runway excursion after bad touch and go (28/01/2018)
A Smartlynx Estonia Airbus A320-200, registration ES-SAN performing training flights MYX-9001 from Tallinn to Tallinn (Estonia) with 7 crew, was doing touch and gos at Tallinn's runway 08. After about a dozen touch and gos the aircraft the aircraft touched down on runway 08 at 17:03L (15:03Z), accelerated again, lifted off but could not climb out touching down again very hard with sparks and flames visible and became airborne again, the transponder obviously failed upon the hard touch down. The crew declared emergency, positioned for a landing and touched down on runway 26 when a loud bang was heard and the aircraft veered left off the runway leaving some parts behind on the runway and came to a stop at position N59.4129 E24.8526 about 830 meters/2700 feet past the runway 26 threshold. Two occupants received minor injuries, the aircraft sustained substantial damage.
Oni koji bolje poznaju Airbus, okrivljuju komande leta.ali lično verujem da oni nisu ispravili onaj problem zbog koga 1987. na demonstracionom letu A320 nije reagovao na povlačenje palice, već je udario u drveće i završio u plamenu (slali smo više puta youtube link u ovoj temi). Zapravo, mislim da nisu mogli ni da ustanovile _zašto_ je kompjuter to uradio.
Isto tako mislim da problem sa zaleđenim Pitoovim cevima, zbog čega je Air France A330 iznad Atlantika imao pogrešne podatke o brzini i na kraju je završio u okeanu, takođe nije otklonjen. Zvanično, kapetan je spavao u bunkeru daleko od pilotske kabine, kopilot je bio dezorijentisan iznad beskrajnog vodenog prostranstva, nije prepoznao da nema pouzdanu indikaciju airspeeda, te se nije ponašao u skladu sa time. Sasvim je moguće da je _kompjuter_ loše upravljao u tim okolnostima, a da pilotu nije ni dao komande.
Zašto imam ovo mišljenje o Airbusovom kompjuteru, napisao sam ranije. Deo jednog izbornog predmeta koji se bavi pouzdanošću i otpornošću na otkaze smo učili iz njige koju su pisali njegovi projektanti. Glavna motivacija im je bila da kompjuter zna bolje od čoveka i da kompjuter (ako se sistem projektuje na odgovarajući način) ne može da pogreši. Na A300/A310 je kompjuter moguće isključiti , ali na A320 on uvek "nadgleda" i "koriguje", čak i kada se upravlja ručno.
2) Incident a za malo tragedija u Talinu je zanimljiva jer je kompanija dobrim delom utociste penzionisanih pilota iz Er Srbije. Instruktor za komandama je bio Hrvat a jedan od pitomaca - momak iz Srbije. Stvar je zapravo mnogo gora od onoga sto pise na AV heraldu. To je bio pravi aeromiting.
Uradili su touch and go (ili go around), pa im je otkazao jedan motor, pa su dobili indikaciju otkaza drugog motora (zato im je izasao ventilator, ostecen, na fotogragiji), pa su zato okrenuli 180 stepeni i sleteli u suprotnu pistu, pa su motor/motori proradili. Pitaj Boga sta je tu sve bilo....
Ovaj snimak sletanja u Tivat je kriminalan, i mene bi bilo sramota da ga postavim. Ako je ono kanidat za kapetana na levom sedistu koji ne zna osnovne stvari i kako da napravi prilaz, to je trend hiperprodukcije pilota koji u normalna vremena ne bi ni seli u kokpit i o cemu ja odavno pisem. Taj ce sutra da bude vodja vazduhoplova.
Za ponasanje instruktora bi mi trebalo puno prostora da se raspisem i da analiziram sta je sve pogresno uradio.
Par crtica:
Radi check liste, postavlja flapsove, selektuje razne modove po MCP panelu bez komande pilota koji leti. Pilot flying je u ovom slucaju momak na levom sedistu.
Pilot monitoring je u ovom slucaju instruktor koji sedi na desnom sedistu i on mora da izvrsava instrukcije ovog sa levog sedista, makar on i gresio sve do trenutka dok ne ugrozi bezbednost. O greskama ce se pricati na de briefingu posle leta.
Komanda instruktora: " jedan stepen u levo " je cisto qrcenje. Ni autopilot ne drzi kurs u jedan stepen.
Instruktor je mnogo nervozan, nema "petlju (muda)" da pusti pitomca da izgresi nego mu uzima komande na velikoj visini. Ljudi bez 00 su na pogresnom mestu ako su kojim slucajem instruktori.
Na kraju, samom instruktoru brzina toliko pada da ga pilot monitoring (u ovom slucaju je to sada ovaj sa levog sedista) lepo pominje dva puta da mu je brzina pala ispod referentne, dobija warning "speed low" (cista krivica instruktora) i odlucuje da krene u go around.
Go around kao kriticna faza leta je uradjen sramotno smesno. Instruktor nije dao punu snagu motorima (obavezno), a proceduru radi na ruke i ne ukljucuje autopilot. Cista ruska skola - "ja to bolje letim od njega (autopilota)" Dok leti na ruke, sam prcka po dugmicima na MCP panelu.
U prilazu nisu iskljucili autothrottle a iskljucili su autopilot. Boeing to ne preporucuje a rezultat je primer udesa u Trabzonu. Na snimku se moze videti da se instruktor bori sa gasom. Vidi se da ga sa vremena na vreme pomera rukom u nazad a autothrottle ga vraca u napred. Sam je sebi napravio problem, jer se izuzev sa vetrom macovao i sa avioniom.
Konacno, varijacije brzine koje je imao nisu windshear i vreme u Tivtu nije bilo ni jotu kakvo zna da bude.
Avijacija je odavno otisla u k,
- dragvorl
- Site Admin
- Postovi: 24694
- Pridružio se: 06 Jan 2012, 13:03
- Garaža: Fiat Stilo 1.9 MJ
- Lokacija: NS
- Kontakt:
Re: Vazduhoplovi
Zuzo, jel se tebi nekad desilo da na avionu crkne nesto od uredjaja koji uticu na bezbednost leta, tipa motor, upravljanje ili nesto trece?

Mauro Forghieri:"Power comes from speed, torque without speed is nothing"
Life is funny, skies are sunny, Bees make honey, who needs money
Re: Vazduhoplovi
Evo, za sve ove godine, Bogu dragom hvala, nisam imao nista i neka tako i ostane.
Voleo bih da odem u penziju a da nisam morao da budem heroj.
BTW., neko je postovao fotografije Er Srbijinog Erbasa kome curi ulje (fotografije nacinjene u Cirihu).
Medjutim, dragi nam “lider u regionu” zataskava pricu koja je prethodila tom curkanju ulja.
Er Srbijin kapetan (ne, nije JATov kapetan), je imao curenje ulja na motoru. U skoli nije ucio da stvar nije alarmantna toliko da mora da se deluje urgentno.
Ugasio je motor, uradio neku svoju proceduru gasenja motora, kontroli nije deklarisao nista, i sleteo nazad u Cirih sa jednim motorom.
Ovu pricu necete citati ni na T6 jer Perica zna gde ne sme da dira. Pljuvati po JATu kad su svi $r@li po njemu bilo je lahko.
Voleo bih da odem u penziju a da nisam morao da budem heroj.
BTW., neko je postovao fotografije Er Srbijinog Erbasa kome curi ulje (fotografije nacinjene u Cirihu).
Medjutim, dragi nam “lider u regionu” zataskava pricu koja je prethodila tom curkanju ulja.
Er Srbijin kapetan (ne, nije JATov kapetan), je imao curenje ulja na motoru. U skoli nije ucio da stvar nije alarmantna toliko da mora da se deluje urgentno.
Ugasio je motor, uradio neku svoju proceduru gasenja motora, kontroli nije deklarisao nista, i sleteo nazad u Cirih sa jednim motorom.
Ovu pricu necete citati ni na T6 jer Perica zna gde ne sme da dira. Pljuvati po JATu kad su svi $r@li po njemu bilo je lahko.
Re: Vazduhoplovi
PUTIN OTKRIO ŠOKANTNE DETALJE U NOVOM INTERVJUU: Naredio sam obaranje putničkog aviona pred Olimpijske igre!
Piloti turske aviokompanije "Pegazus" na avionu tipa Boing 737-800 koji je leteo iz Karkiva u Istanbul, prijavili su da jedan od putnika ima bombu i da avion mora da promeni kurs ka Sočiju, rekao je Kondrašov u filmu
http://www.kurir.rs/planeta/3010629/vid ... ijske-igre
Putnik se nije ponasao normalno. U rukama je drzao nesto sto je licilo na daljinski upravljac kojim je pretio da ce aktivirati bombu u bagazniku.
Ni malo prijatna situacija.
Sve kompanije do jedne, iskljucive su da se zahtevi otmicara izvrsavaju.
Kapetan je odlicno odigrao i sa Rusima i sa otmicarem.
Naslutio je da bi Rusi mogli da ih torpeduju, pa im je ublazio prvobitnu (tačnu) informaciju da je avion otet.
Posto je bilo ocigledno da otmicar ne zna gde se nalazi u prostoru, dao je nalog kabinskoj posadi da lete za Soci, a to je i sam objavio putnicima.
Zapravo je nastavio prema Istanbulu gde su avion parkirali na udaljenoj poziciji, i gde su Tursku specijalci usli kroz prozore kokpita i ulemali ovog majstora, koga su jos premestili u prvi red (da bude blizi kokpitu), i odvojili putnike od njega.
Pegazus se "zahvalio" kapetanu Iliasu tako sto ga je najgore pedalirao mesec-dva posle otmice.
Piloti turske aviokompanije "Pegazus" na avionu tipa Boing 737-800 koji je leteo iz Karkiva u Istanbul, prijavili su da jedan od putnika ima bombu i da avion mora da promeni kurs ka Sočiju, rekao je Kondrašov u filmu
http://www.kurir.rs/planeta/3010629/vid ... ijske-igre
Putnik se nije ponasao normalno. U rukama je drzao nesto sto je licilo na daljinski upravljac kojim je pretio da ce aktivirati bombu u bagazniku.
Ni malo prijatna situacija.
Sve kompanije do jedne, iskljucive su da se zahtevi otmicara izvrsavaju.
Kapetan je odlicno odigrao i sa Rusima i sa otmicarem.
Naslutio je da bi Rusi mogli da ih torpeduju, pa im je ublazio prvobitnu (tačnu) informaciju da je avion otet.
Posto je bilo ocigledno da otmicar ne zna gde se nalazi u prostoru, dao je nalog kabinskoj posadi da lete za Soci, a to je i sam objavio putnicima.
Zapravo je nastavio prema Istanbulu gde su avion parkirali na udaljenoj poziciji, i gde su Tursku specijalci usli kroz prozore kokpita i ulemali ovog majstora, koga su jos premestili u prvi red (da bude blizi kokpitu), i odvojili putnike od njega.
Pegazus se "zahvalio" kapetanu Iliasu tako sto ga je najgore pedalirao mesec-dva posle otmice.
Re: Vazduhoplovi
Upravo htedoh da zakačim ovu vest. Da li je realno da su torpedovali kapetana s posla??
"This is Chief Inspector Clouseau’s residence. This is Chief Inspector Clouseau speaking on the pheun.”
Re: Vazduhoplovi
To su oni. Bez trunke svesti, vazduhoplovne kulture, postovanja.
Posle su tesko zazalili. Do tog momenta Thy i Pgs su imali usmeni dogovor da Thy ne preuzima kapetane Pgs, jer su potonji stalno bili (i sada su) kratki sa posadama.
Kada su oterali Iliasa, on je kao covek br.2 njihove asocijacije saobracajnih pilota, odradio da se skine zabrana na primanje Pgs kapetana, i poceo je odliv koji ovi vise nisu mogli da sprece.
Posle su tesko zazalili. Do tog momenta Thy i Pgs su imali usmeni dogovor da Thy ne preuzima kapetane Pgs, jer su potonji stalno bili (i sada su) kratki sa posadama.
Kada su oterali Iliasa, on je kao covek br.2 njihove asocijacije saobracajnih pilota, odradio da se skine zabrana na primanje Pgs kapetana, i poceo je odliv koji ovi vise nisu mogli da sprece.
- H4wkeye
- Postovi: 8763
- Pridružio se: 12 Feb 2013, 02:48
- Garaža: Citroen C5 X7 Exclusive 2.0 HDI
- Lokacija: PO
Re: Vazduhoplovi
Posle svega toga da coveka otpuste... Strasno. Ali nazalost nista cudno za danasnje vreme. Sve je naopakao.
Re: Vazduhoplovi
Samo dobre zimske gume 

Re: Vazduhoplovi
@woodoo, ako bi se odnosilo na vreme sa konkretnih fotografija, to je milina.
Vazduh je obicno miran, vidim da je pista ociscena, vidljivost je 100 km, nema padavina - znaci sve super.
Manevarske povrsine su pokrivene snegom, sto znaci sporije vozenje po zemlji.
Severnjaci su doktori za zimsku eksploataciju, imaju visoku kulturu, i sigurno postoju sve procedure.
Da su kojim slucajem bile padavine i /ili oblacnost, neociscena pista, smanjena vidljivost - prica bi bila 180 stepeni drugacija.
Vazduh je obicno miran, vidim da je pista ociscena, vidljivost je 100 km, nema padavina - znaci sve super.
Manevarske povrsine su pokrivene snegom, sto znaci sporije vozenje po zemlji.
Severnjaci su doktori za zimsku eksploataciju, imaju visoku kulturu, i sigurno postoju sve procedure.
Da su kojim slucajem bile padavine i /ili oblacnost, neociscena pista, smanjena vidljivost - prica bi bila 180 stepeni drugacija.
Re: Vazduhoplovi
Znaci da se sekiram samo ako pocne da pada sneg, kao sto sada pada 

Re: Vazduhoplovi
Ako si u Skandinaviji, ne brini. U zimskoj eksploataciji su otisli najdalje...
- trojanac
- Editor in Chief
- Postovi: 32229
- Pridružio se: 06 Jan 2012, 11:39
- Garaža: KIA Ceed JD 1.4
- Lokacija: Beograd
- Kontakt:
Re: Vazduhoplovi
Finci su to. Kako voze reli po snegu, sigurno znaju i avion.
Posetite www.garaza.rs !
- maxer
- Postovi: 6672
- Pridružio se: 13 Jan 2012, 01:36
- Garaža: Ford Focus II Mk2 1.6 16V
- Lokacija: Zaječar
Re: Vazduhoplovi
Obratite pažnju na razgovor u trenutku poziva u pomoć od strane pilota, tj. stručnost kontrolora letenja (počinje na 00:40)
"The pilot, Richard Vance, 33, a former helicopter instructor from Connecticut, said on a mayday call that there was “engine failure.” He later told investigators that the fuel shut-off switch may have inadvertently been hit by passengers or somehow become wrapped up in onboard equipment or a strap, choking off supply to the engine. Aviation experts said it was not clear how that could have happened, given that the switch was on the floor in the front area of the cabin and that loose objects are barred from doors-off flights.
Aviation experts said the helicopter appeared in cellphone video to have made a gradual descent that passengers could have survived, had the helicopter not tipped over and submerged. That raised questions about whether the pontoons — flotation devices activated by the pilot or by contact with water that run along the landing skids — were properly inflated. Investigators for the National Transportation Safety Board said at a news conference on Monday that all the pontoons deployed, but they were examining how quickly and whether they had been properly maintained."
Ostatak u deeetaljnom novinskom izveštaju:
https://www.nytimes.com/2018/03/12/nyre ... h-nyc.html


"The pilot, Richard Vance, 33, a former helicopter instructor from Connecticut, said on a mayday call that there was “engine failure.” He later told investigators that the fuel shut-off switch may have inadvertently been hit by passengers or somehow become wrapped up in onboard equipment or a strap, choking off supply to the engine. Aviation experts said it was not clear how that could have happened, given that the switch was on the floor in the front area of the cabin and that loose objects are barred from doors-off flights.
Aviation experts said the helicopter appeared in cellphone video to have made a gradual descent that passengers could have survived, had the helicopter not tipped over and submerged. That raised questions about whether the pontoons — flotation devices activated by the pilot or by contact with water that run along the landing skids — were properly inflated. Investigators for the National Transportation Safety Board said at a news conference on Monday that all the pontoons deployed, but they were examining how quickly and whether they had been properly maintained."
Ostatak u deeetaljnom novinskom izveštaju:
https://www.nytimes.com/2018/03/12/nyre ... h-nyc.html
