ДМБ склапао моторе и за "Ролс-ројс"
http://www.novosti.rs/vesti/naslovna/ek ... -Rols-rojs
ПРЕ тачно седам деценија, на сутрашњи дан, 21. маја, основана је фабрика ДМБ ("Двадесет први мај - Београд") у Раковици. Од некадашњег гиганта у производњи мотора, остале су празне и оронуле фабричке хале, зарасле у коров, са поломљеним прозорима...
Данас, ништа не указује на то да је некада у најмодернијим погонима за то време, око 5.500 радника склапало моторе за највеће светске компаније: "Фијат", "Бош", "Ролс-ројс", "Боинг" и француски ваздухопловни гигант "Турбомека"...
У разговору за "Новости" Зоран Поповић, који је на челу ДМБ био у периоду од 1992. до 1995. године, а више година и финансијски директор, каже да је ДМБ основан 1948. године као војна фабрика за прозводњу мотора за авионе и хеликоптере. Међутим, за квалитет "раковичких мотора" чуло се и ван граница тадашње СФРЈ, па је убрзо уследила сарадња са најпрестижнијим светским компанијама.
- ПЕДЕСЕТИХ година почела је сарадња са "Фијатом", а у то време "Застава" почиње да производи "фиће" - присећа се Поповић. - До деведестих година, ДМБ је био фабрика на европском нивоу са врхунском технологијом што је резултирало сарадњом и са "Бошом", "Боингом", "Ролс-ројсем", "Турбомеком", "Ламборгинијем", који је лидер у производњи пољопривредних машина.
По оснивању фабрике рађени су клипни мотори "валтер", а потом је освојена и производња млазних мотора "палас". ДМБ је имао пет програма производње - ауто-мотори, малолитражни мотори који су, углавном, намењени за пољопривредне машине, трансмисије, и турбо мотори, фабрику алата која је радила по поруџбини и ауто-кућу. "Златна година" у историји фабрике била је 1989, када је произведено 200.000 мотора. Они су уграђени у возила "Заставе", а цео контингент аутомобила је продат.
- Наши стручњаци су 1992. године освојили производњу мотора најновије генерације за "фијат 500" - наставља Поповић. - Склопљен је уговор са њима за 50.000 мотора, а испоручено је 5.000, које је "Фијат" уградио у аутомобиле. Италијанска компанија нам се и писмено захвалила, оценивши да се ради о моторима врхунског квалитета.
ПОПОВИЋ истиче да су уследиле санкције, распад земље, ратови... Све то условило је постепено пропадање некадашњег машинског гиганта. Партнери су почели да отказују сарадњу, инжењери да одлазе у иностранство...
ФУДБАЛЕРИ РОМЕ
ФАБРИКА је у свом саставу имала и хотел и фудбалски клуб у Раковици. Остало је забележено да су фудбалери Роме боравили у том хотелу, приликом гостовања у престоници, уочи меча са Партизаном, а тренинг су одрадили на "фабричком" терену. У склопу фабричког комплекса налазио се и велики парк, а о зеленилу је бринуо инжењер хортикултуре и радници који су били ангажовани за те послове.
- Увођењем санкција западни партнери, иако то нису желели, морали су да прекину сарадњу - сећа се Поповић. - Ишли смо у Торино, и у "Фијату" нам је речено да им је јако жао због прекида. Интересовало их је до када ће потрајати санкције, али то нисмо могли да им одговоримо. Они су били принуђени да наставе сарадњу са неким другим произвођачем мотора. У то време опала је и производња аутомобила "застава", пошто је купаца било све мање. Постепено се гасио један по један погон. Имали смо врхунску технологију и сарађивали са најбољим фирмама, плата је била 800 марака, а данас треба да смо срећни да нам неко да да упредамо каблове.
ВИЂАЛИ СЕ КРИШОМ
ИАКО су санкције зауставиле извоз, контакти са страним партнерима су задржани. Руководство фабрике је одлазило у иностранство, али су "гости из Србије" за западну јавност били забрањени. Зоран Поповић наводи да су страни партнери, који су се виђали са колегама из Србије, морали то да раде кришом и да их уводе и изводе на споредне излазе.
ИМЕ
ДМБ је 1948. године покренула Влада ФНРЈ. Добио је име "21. мај", по Дану Југословенског ратног ваздухопловства, јер су се у почетку у фабрици производили мотори за наше авионе и хеликоптере. Вредност имовине у једном моменту премашила је милијарду долара.
СТЕЧАЈ
* ОД некада великог гиганта, остало је неколико фирми у стечају.
* ДМБ је од 1995. године био организован као холдинг компанија са 100 одсто учешћа у капиталу осам новооснованих фирми
* ВЕЋИНСКИ власник предузећа ДИМБИ постаје 2002. и у његовом саставу послују и "унуке", фирме "ДМБ графика" и "ДМБ фарминг"
* ОД марта 2003. матична компанија је у реструктурирању, потом је виђена за приватизацију, да би, на крају, завршила у стечају.