Imali smo, nismo znali
Re: Imali smo, nismo znali ...
U Tavriji sam se vozio,
Da korigujem normal benzine je bio oznake 86-88 a super crveni 98-100. Bezolovni se pojavio stidljivo na leto 1985., uglavnom na magristalama koje vode na Jadran (zbog stranaca pre svega) u Hrvatskoj, Sloveniji a nesto kasnije i u Srbiji.
Rafinerija Rijeka proizvodila.
Ta prica o 2.000 DEM plati radnika i jeste tako da su tek neki i tek poneki mese imali takvu isplatu odmah nakon promene dinara za novi dinar. Velika vecina je bila kao i pre zamene valute na daleko manjim platama. ALi neki jesu imali extra plate, osiguranja, elektroprivreda, JAT, banke, naftasi, export import mega monopoli uvoza i slicni privilegovani. Ostali, stop na 300-500-800 DEM kako vec koji deo SFRJ. U Sloveniji su oduvek plate bile x3 u odnosu na Srbiju recimo.
Okacio sam, prosecna plata 1985. 133USD, to je u okolini 400DEM tada bilo uz inlfaciju dinara 70%. Tako da je promenljivo u DEM, uglavnom plate su bile u dinarima male kupovne moci pogotovu sto se za dinare moglo kupiti malo robe. Hrana, energija, komunalije, prevoz. Sve ostalo se sa platom nije moglo kupovati jer je bilo uvozno a ta roba se placala DEM, USD itd.. U to vreme vec i Zastave iz KG su se kupovale u devizama, dinari nisu prihvatani kao stvarna valuta.
Postupak je bio odes u Zastava salon da odaberes model, dobijes profakturu na 1 ili 2 dana vazenja, kes DEM zamenis u (drzavnoj, menjacnice nisu postojale kao pojam u SFRJ) fiktivne dinare (koje ne vidis) koji legnu Zastavi na racun. Sa tom potvrdom sacekas 3-10 meseci nakon placanja da se auto proizvede (ili na crno uz korupciju otmes nekome sa spiska cekanja) i stigne auto u boji koja se tog meseca pravila.
Boju auta nisi mogao da biras pri uplati a pojam dodatne opreme pri narucivanju nije postojao
i kod Zastave ni kod drugih pa ni uvezenih na konsignaciju.Zastava je imala svoju banku koja je sluzila samo za to pranje para, drugim poslovima osim prodaje auta DEM-dinar se nije bavila.
Ako bi hteo dinarima od plate da platis svuda su odgovori bili da ne primaju uplate, robe nema. Za DEM je moglo. A kupovina DEM je zvanicno bila moguca samo u banci (koja iste naravno nije imala u prodaji) pa su svi vrsili krivicno delo i posedovali DEM kupljene na crno na ulici bilo od svrcera bilo od gastarbajtera (oni su de facto omogucavali ponudu deviza).
Danas izgleda smesno taj sistem prevare.,lazi i samoobmanjivanja kako je to uredjeno stanje i jos odrzivo.
Stanje je stalno pogorsavano a inflacija postala 3cifrena sve do jeseni/zime 1989. i ukidanja dotadasnjeg plivajuceg dinara.
E onda su plate preko noci postale mnogo vrednije a standard porastao. Prvi put se 1990. pojavila i prodaja DEM gradjanima,doduse u ogranicenim kvotama i uz dokaz pasosem da se putuje u inostranstvo. I dallje slobodna kupovina deviza nije bilo moguca a ni dozvoljena.
Taj BMW E30 je jedino u SFRJ i Grckoj prodavan i imao motor tik ispod 1.600 kubika, preradjen samo za ove 2 zemlje, Svuda drugde je motor bio 1.800ccm. U SFRJ je porez na 1800 bio 141% a na ovaj osakaceni motor je bio 82%.
Slicno je bilo sa Reno 21, svuda je imao motor 1.721ccm samo je u SFRJ prodavan sa 1.400ccm posebna verzija.
Za samit nestvrstanih je Interexport nabavio Audi 100 u vecim kolicinama (milim da je nekoliko hiljada odjednom bio paket), Univerzal je Volvo 740S varijantu bordo boje sa najslabijim 2000ccm motorom (klot samo za tu priliku sklepan model) plasrrao u par stotina komada.
Mogu se valjda naci bas tacni podaci o platama, kursu DEM itd ako nekoga bas zanima ali sustina je u opisu nacina na koji se funkcionisalo usled okolnosti. Dinar nije vredeo ni pisljiva boba u stvarnom trgovanju ni kod gradjana a ni kod privrede najveci deo te decenije 80tih.
Da korigujem normal benzine je bio oznake 86-88 a super crveni 98-100. Bezolovni se pojavio stidljivo na leto 1985., uglavnom na magristalama koje vode na Jadran (zbog stranaca pre svega) u Hrvatskoj, Sloveniji a nesto kasnije i u Srbiji.
Rafinerija Rijeka proizvodila.
Ta prica o 2.000 DEM plati radnika i jeste tako da su tek neki i tek poneki mese imali takvu isplatu odmah nakon promene dinara za novi dinar. Velika vecina je bila kao i pre zamene valute na daleko manjim platama. ALi neki jesu imali extra plate, osiguranja, elektroprivreda, JAT, banke, naftasi, export import mega monopoli uvoza i slicni privilegovani. Ostali, stop na 300-500-800 DEM kako vec koji deo SFRJ. U Sloveniji su oduvek plate bile x3 u odnosu na Srbiju recimo.
Okacio sam, prosecna plata 1985. 133USD, to je u okolini 400DEM tada bilo uz inlfaciju dinara 70%. Tako da je promenljivo u DEM, uglavnom plate su bile u dinarima male kupovne moci pogotovu sto se za dinare moglo kupiti malo robe. Hrana, energija, komunalije, prevoz. Sve ostalo se sa platom nije moglo kupovati jer je bilo uvozno a ta roba se placala DEM, USD itd.. U to vreme vec i Zastave iz KG su se kupovale u devizama, dinari nisu prihvatani kao stvarna valuta.
Postupak je bio odes u Zastava salon da odaberes model, dobijes profakturu na 1 ili 2 dana vazenja, kes DEM zamenis u (drzavnoj, menjacnice nisu postojale kao pojam u SFRJ) fiktivne dinare (koje ne vidis) koji legnu Zastavi na racun. Sa tom potvrdom sacekas 3-10 meseci nakon placanja da se auto proizvede (ili na crno uz korupciju otmes nekome sa spiska cekanja) i stigne auto u boji koja se tog meseca pravila.
Boju auta nisi mogao da biras pri uplati a pojam dodatne opreme pri narucivanju nije postojao
i kod Zastave ni kod drugih pa ni uvezenih na konsignaciju.Zastava je imala svoju banku koja je sluzila samo za to pranje para, drugim poslovima osim prodaje auta DEM-dinar se nije bavila.
Ako bi hteo dinarima od plate da platis svuda su odgovori bili da ne primaju uplate, robe nema. Za DEM je moglo. A kupovina DEM je zvanicno bila moguca samo u banci (koja iste naravno nije imala u prodaji) pa su svi vrsili krivicno delo i posedovali DEM kupljene na crno na ulici bilo od svrcera bilo od gastarbajtera (oni su de facto omogucavali ponudu deviza).
Danas izgleda smesno taj sistem prevare.,lazi i samoobmanjivanja kako je to uredjeno stanje i jos odrzivo.
Stanje je stalno pogorsavano a inflacija postala 3cifrena sve do jeseni/zime 1989. i ukidanja dotadasnjeg plivajuceg dinara.
E onda su plate preko noci postale mnogo vrednije a standard porastao. Prvi put se 1990. pojavila i prodaja DEM gradjanima,doduse u ogranicenim kvotama i uz dokaz pasosem da se putuje u inostranstvo. I dallje slobodna kupovina deviza nije bilo moguca a ni dozvoljena.
Taj BMW E30 je jedino u SFRJ i Grckoj prodavan i imao motor tik ispod 1.600 kubika, preradjen samo za ove 2 zemlje, Svuda drugde je motor bio 1.800ccm. U SFRJ je porez na 1800 bio 141% a na ovaj osakaceni motor je bio 82%.
Slicno je bilo sa Reno 21, svuda je imao motor 1.721ccm samo je u SFRJ prodavan sa 1.400ccm posebna verzija.
Za samit nestvrstanih je Interexport nabavio Audi 100 u vecim kolicinama (milim da je nekoliko hiljada odjednom bio paket), Univerzal je Volvo 740S varijantu bordo boje sa najslabijim 2000ccm motorom (klot samo za tu priliku sklepan model) plasrrao u par stotina komada.
Mogu se valjda naci bas tacni podaci o platama, kursu DEM itd ako nekoga bas zanima ali sustina je u opisu nacina na koji se funkcionisalo usled okolnosti. Dinar nije vredeo ni pisljiva boba u stvarnom trgovanju ni kod gradjana a ni kod privrede najveci deo te decenije 80tih.
- pedja
- član 001
- Postovi: 15359
- Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:52
- Garaža: SX4 1,6/120 TNG + Scenic IV 1,5 dCi
- Lokacija: Beograd
Re: Imali smo, nismo znali ...
Devedesete je teča otišao da kupi sinu Z101.
Ušao u salon, cena milion (milijarda, otkud znam) i sto hiljada, recimo. Čekanje šest meseci.
Inače se čovek ne razume u automobile, niti ga je ikada to interesovalo, samo hteo da iznenadi sina.
Ode u prvi sledeći - Mitsu salon, i za neku smešnu razliku (npr milion i 300), za dinare, kupi Lancera, koji još uvek fercera.
Njemu je to bio isti đavo, samo malo skuplji, a brže se isporučivao (jedini kriterijum u tom trenutku). Burazer izneverovao, i dan danas priča kako je mogao da popase Zastavu, što bi mu tada svakako bilo do oo, ali je ipak prošao malo bolje
Ušao u salon, cena milion (milijarda, otkud znam) i sto hiljada, recimo. Čekanje šest meseci.
Inače se čovek ne razume u automobile, niti ga je ikada to interesovalo, samo hteo da iznenadi sina.
Ode u prvi sledeći - Mitsu salon, i za neku smešnu razliku (npr milion i 300), za dinare, kupi Lancera, koji još uvek fercera.
Njemu je to bio isti đavo, samo malo skuplji, a brže se isporučivao (jedini kriterijum u tom trenutku). Burazer izneverovao, i dan danas priča kako je mogao da popase Zastavu, što bi mu tada svakako bilo do oo, ali je ipak prošao malo bolje

Re: Imali smo, nismo znali ...
Tada je Beograd bio privremeni centar treceg sveta, koji gledajuci po povrsini je bio ogroman. Kako su samo dobro izgledali ti audiji.... Mada je i Sava Centar dobro izgledao...
- pedja
- član 001
- Postovi: 15359
- Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:52
- Garaža: SX4 1,6/120 TNG + Scenic IV 1,5 dCi
- Lokacija: Beograd
Re: Imali smo, nismo znali ...
A onda je 2005., u maju, organizovan neki samit bankara, u Sava Centru. To je bio najveći događaj u BG, mislim još od nesvrstanih '89.
Toliko ih je došlo da su spavali i u NSu, pa i Smederevu, jer nisu imali gde u BGu. Svi hoteli* su bili krcati.
Sada napravismo milion hotela. Samo da opet dođu...
*Postojala je određena cena (sasvim pristojna, odnosno povoljna), definisana od strane organizatora i hotela, po kategorijama hotela. Znači: Cena boravka je fiks, po danu, u zavisnosti od kategorije, a ti samo biraš kategoriju i zoveš i tražiš slobodno mesto. Kao i obično, jedan od "hotelijera" je odlučio da spusti cenu za euro ili dva. Nikome nije bilo jasno šta pokušava da izvede, sa obzirom da će mu hotel svakako biti pn, a cene su ionako bile relativno niske. Doduše, imao je taj razne ispade, umeo je da sedi iza recepcije i da se pogađa oko cene sa gostima, kao na pijaci, nevezano za ovaj događaj.
Inače, pukao mu je hotel, relativno brzo.
Toliko ih je došlo da su spavali i u NSu, pa i Smederevu, jer nisu imali gde u BGu. Svi hoteli* su bili krcati.
Sada napravismo milion hotela. Samo da opet dođu...

*Postojala je određena cena (sasvim pristojna, odnosno povoljna), definisana od strane organizatora i hotela, po kategorijama hotela. Znači: Cena boravka je fiks, po danu, u zavisnosti od kategorije, a ti samo biraš kategoriju i zoveš i tražiš slobodno mesto. Kao i obično, jedan od "hotelijera" je odlučio da spusti cenu za euro ili dva. Nikome nije bilo jasno šta pokušava da izvede, sa obzirom da će mu hotel svakako biti pn, a cene su ionako bile relativno niske. Doduše, imao je taj razne ispade, umeo je da sedi iza recepcije i da se pogađa oko cene sa gostima, kao na pijaci, nevezano za ovaj događaj.
Inače, pukao mu je hotel, relativno brzo.
Re: Imali smo, nismo znali ...
koliko se sećam to su bili audi 80, ne 100.
Re: Imali smo, nismo znali ...
100 samo tako...
Re: Imali smo, nismo znali ...
Da, 100 i gomila pasata B3, komsija vozio jednog takvog..
- Ji 4Tze
- Postovi: 8226
- Pridružio se: 22 Jan 2012, 23:10
- Garaža: Mercedes E Class 220d All-Terrain
- Lokacija: Beograd
Re: Imali smo, nismo znali ...
Petak je išao u 100ku
Burazer 90ih bio sav srećan kad ga uzeo, raspalio po gasu s parkinga i razvalio ovog iza (neki Fića) jer je ubacio u R umesto u prvu
Burazer 90ih bio sav srećan kad ga uzeo, raspalio po gasu s parkinga i razvalio ovog iza (neki Fića) jer je ubacio u R umesto u prvu

Boringly average, but also perfect for school run mums
Re: Imali smo, nismo znali ...
Svega je bilo, i jednih i drugih i trećih:
Posle bila gomila audija 80 (tzv jaje) na taxijumethane.master napisao: 31 Okt 2015, 22:19 1989 nabavljeni su ti Passati, Audi 80 i Audi 100. Kasnije većina završila u voznom parku SIV odn. Savezne vlade. 100-ke su se provlačile do 2000 i neke.
Neka Passat i dalje dobro služi.
Sent using Tapatalk
Re: Imali smo, nismo znali ...
jaje je bio hit auto kad se pojavio, san mnogih
komsija ga jos vozi, to mu je drugi i kaze nema boljeg auta, jeste da mu radi na 3 cilindra i stalno se gasi kad kreces al nema veze bitno da je audi 
neko pomenuo tavriu, koji je to krs od auta bio jbt, u svakom pogledu, zenin stric kupio novu, vozio do pre nekoliko godina dok se nije definitivno raspala i do pre nekoliko dana se vukla po dvoristu sva skapala jedva je isterali cigani za otpad..
I Aleko je jedno vreme bio popularan, drugarov ćale ga kupio nesto pred inflaciju, kostao nesto tipa 6000 maraka (mozda lupam cifre ne znam tacno) a onda posto je bio na kredit ili kako vec inflacija sve to pojela i auto ih na kraju izasao manje od 1000 maraka, mada je i on bio tesko sranje od kola, trosio ko tenk, jedino sto bio komforan


neko pomenuo tavriu, koji je to krs od auta bio jbt, u svakom pogledu, zenin stric kupio novu, vozio do pre nekoliko godina dok se nije definitivno raspala i do pre nekoliko dana se vukla po dvoristu sva skapala jedva je isterali cigani za otpad..
I Aleko je jedno vreme bio popularan, drugarov ćale ga kupio nesto pred inflaciju, kostao nesto tipa 6000 maraka (mozda lupam cifre ne znam tacno) a onda posto je bio na kredit ili kako vec inflacija sve to pojela i auto ih na kraju izasao manje od 1000 maraka, mada je i on bio tesko sranje od kola, trosio ko tenk, jedino sto bio komforan
- kragujevac
- Postovi: 3491
- Pridružio se: 16 Jul 2016, 08:46
- Garaža: Jaguar XF 4.2 V8 (NA)
- Lokacija: Minhen/BRD
Re: Imali smo, nismo znali ...
Naš rodjak još uvek vozi Tavriu, živi u Begaljici kod Grocke, koristi je da ide sa njom u voćnjak i tu po lokalnim džadama. Kad sam video auto nisam ni znao šta je to. Užasna razdrndana zardjala kanturina, ali za voćnjak je očigledno još OK.
Za bolesnike postoji bolnica, za ludake ludnica. Samo za budale nema ništa, zato ih se toliko i nakotilo.
Ljuba Moljac
Ljuba Moljac
- Sloba
- Site Admin
- Postovi: 10677
- Pridružio se: 06 Jan 2012, 12:03
- Garaža: Ford Fiesta Ecoboost, Mazda CX-30 AWD
- Lokacija: Novi Sad
- Kontakt:
Re: Imali smo, nismo znali ...
Mala Samara.
Sent from my MI 5s using Tapatalk
Sent from my MI 5s using Tapatalk
Re: Imali smo, nismo znali ...
Kad je vidim, uvek se setim ovog clanka


t


t
Re: Imali smo, nismo znali ...
Inače, reč je o proizvodu fabrike ZAZ iz Ukrajine. Tavrija je zamišlljena kao naslednik modela ZAZ-965 Zaporožac, koji je i u SSSR bio najmanji i najjeftiniji auto. Novi model, slično kao u slučaju Lade Samare i Moskviča Aleka, jeste bio znatno moderniji, ali nije doneo poboljšanje kvaliteta.
Ђенерал Јанковић
Re: Univerzalne, ALL SEASON, M+S, gume kupovina da ili ne?
snork napisao: 14 Okt 2018, 01:09 Sve zavisi u kakvim si se krugovima kretao. Ni moj otac, kao prof. dr. nije nikada došao do plate od čuvenih 1000 maraka mesečno. Ali znam neke obične radnike u proizvodnim firmama koji su imali i po 2000 maraka 1990. i prvoj polovini 1991. godine. Jednom sam se provozao novom Corollom nekog prijatelja, nisam mogao da verujem da postoji tako nečujan auto. Poenta priče: tvoji i moji roditelji možda nisu mogli da ih priušte, ali ima ko jeste. Takođe, znam slučajeve da su ljudi (razna vojna lica i sl) mogli da kupe japanski auto, ali su se odličivali za Ladu Samaru ili Moskvič Aleko jer su iskreno verovali da su bolji.![]()
Ne kažem ja da nisu postojale Toyote ( jednu je imao komša udbaš) ali nikako nisu bile masovna pojava kao što neki ex pioniri prodaju priče.
Imam dovoljno godina da pamtim taj period a ni slike ne lažu.
Toyoti je tada bilo manje nego danas Mercedesa a uopšteno - svaki treći ili četvrti stan je imao auto a danas u proseku imaju svi ( retki nemaju ali tačno toliko njih ima po 2 i više auta pa se potire).