Kako se vozi u Srbiji?
- pedja
- član 001
- Postovi: 15353
- Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:52
- Garaža: SX4 1,6/120 TNG + Scenic IV 1,5 dCi
- Lokacija: Beograd
Re: Kako se vozi u Srbiji?
Hajde da postavimo ovako:
Ako je lami znao da će skretati levo ka mostu/AP (verujem da ta namera nije sinula tek tako), šta je tražio u desnoj traci, pogotovo što je samo krajnja leva za skretanje? Svakako je lakše proći desnom trakom i uvaliti se, po slovu zakona, bez prekršaja. Mi koji prolazimo tuda, znamo kolika kolona može nastati u špicu. Ja ne skrećem tu levo, pa nemam traume da bih branio Stila, ali je očigledno da treba voziti na braniku onom ispred, zbog padobranaca, ne samo ovde, već i inače. Dodatno, oni koji idu pravo, u skroz desnoj traci, često moraju da stanu i čekaju ove koji bi levo, jer stoje sa levim migavcem i čekaju da se uvale (iz desne, skroz levo), a ti budi tolerantan, sigurno da je slučajno tu zalutao. Pogotovo kad srećeš iste automobile, svako jutro, u istom "slučajnom" lutanju.
Desi se nekada zajeb, svi promašimo.
Nije sve samo u poštovanju pisanih pravila.
Svakodnevno gledam iste situacije, različitih vozača, na istim mestima. Gledaš ga u retrovizoru kako prolazi kroz suprotan smer, onda nema gde da se uvali na semaforu, jer je bio sporiji (ili je neko naišao sa druge strane), pa stane pored i ljuti se što ga ne puštaš, a ti na već trećem crvenom čekaš uredno u koloni.
Imamo i ukrštanje na Autokomandi, gde jednostavno mora postojati solidarnost, plus bezobrazluk, kako bi se suludo ukrštanje prevazišlo. Ima ljudi koji se od V.Stepe vuku u desnoj traci, da bi neko prošao kroz jednu ili čak i dve levo, protrčao sve i onda se bunio što ne može da se prestroji/uvali, jer zaboga žuri.
Ili stojim iza busa, bez obilaženja, koji je u stanici, jer moram desno. Leva traka kreće, lik se zaleće kroz nju, u nadi da će proći između ovih u levoj i busa i skrenuti desno. Iza busa je poduža kolona. Međutim, kreće i bus, koji mora levo, leva kolona staje, uz manje usporenje, pretpostavljajući da neko treba da ga pusti, pokušava da se uvali u desnu traku. Naravno, niko ga ne ferma, jer svi tu stoje već neko vreme. Kraj leve kolone je pored mene, pa pokušava ispred mene da se uvali i još svira. Elegantno sam spustio prozor i pitao ga šta hoće. On je podigao svoj desni prozor, stavio ruke na "deset i dva", ispravio auto i fokusirao pogledom tačku u daljini...
I kada je gužva na Pančevcu, jedna traka iz PA, druga od ZR, ali naravno da se preko šrafirane uvaljuju između. Vremenom su ljudo toliko popizdeli, pa se sada odlično zbijaju i ne daju ovima da lako prođu. Što to ne rade kada su panduri ispred, kada su pametni, nego se zatrče kroz levu, pa koče i cvile da ih pustiš, kad vide pandure (sada i sa radarom). Na Zrenjanincu, na skretanju u Borču, često prozvižde desnom trakom (isključivo za skretanje desno, za Ovču), ali se uvale pravo. Ne živim tamo više, ali su jedno vreme bili redovni panduri malo dalje. Kukaju kukavički, kao da niko nije video šta su uradili. A samo nisu hteli da sačekaju malo u koloni.
Svi mi znamo da budemo bezobrazni/u prekršaju u saobraćaju, samo je pitanje koliko sebe opravdavamo i koliko verujemo da smo bolji vozači ako nekoga zaje*emo. A kada zaustavi pandur, suze se rone, kao u žutoj u V.Ilića, npr, kada jednom nedeljno naiđe onaj na motoru.
Ja nekada radije obiđem krug, nego što se uvalim, zbog svog zajeba.
TapaT
Ako je lami znao da će skretati levo ka mostu/AP (verujem da ta namera nije sinula tek tako), šta je tražio u desnoj traci, pogotovo što je samo krajnja leva za skretanje? Svakako je lakše proći desnom trakom i uvaliti se, po slovu zakona, bez prekršaja. Mi koji prolazimo tuda, znamo kolika kolona može nastati u špicu. Ja ne skrećem tu levo, pa nemam traume da bih branio Stila, ali je očigledno da treba voziti na braniku onom ispred, zbog padobranaca, ne samo ovde, već i inače. Dodatno, oni koji idu pravo, u skroz desnoj traci, često moraju da stanu i čekaju ove koji bi levo, jer stoje sa levim migavcem i čekaju da se uvale (iz desne, skroz levo), a ti budi tolerantan, sigurno da je slučajno tu zalutao. Pogotovo kad srećeš iste automobile, svako jutro, u istom "slučajnom" lutanju.
Desi se nekada zajeb, svi promašimo.
Nije sve samo u poštovanju pisanih pravila.
Svakodnevno gledam iste situacije, različitih vozača, na istim mestima. Gledaš ga u retrovizoru kako prolazi kroz suprotan smer, onda nema gde da se uvali na semaforu, jer je bio sporiji (ili je neko naišao sa druge strane), pa stane pored i ljuti se što ga ne puštaš, a ti na već trećem crvenom čekaš uredno u koloni.
Imamo i ukrštanje na Autokomandi, gde jednostavno mora postojati solidarnost, plus bezobrazluk, kako bi se suludo ukrštanje prevazišlo. Ima ljudi koji se od V.Stepe vuku u desnoj traci, da bi neko prošao kroz jednu ili čak i dve levo, protrčao sve i onda se bunio što ne može da se prestroji/uvali, jer zaboga žuri.
Ili stojim iza busa, bez obilaženja, koji je u stanici, jer moram desno. Leva traka kreće, lik se zaleće kroz nju, u nadi da će proći između ovih u levoj i busa i skrenuti desno. Iza busa je poduža kolona. Međutim, kreće i bus, koji mora levo, leva kolona staje, uz manje usporenje, pretpostavljajući da neko treba da ga pusti, pokušava da se uvali u desnu traku. Naravno, niko ga ne ferma, jer svi tu stoje već neko vreme. Kraj leve kolone je pored mene, pa pokušava ispred mene da se uvali i još svira. Elegantno sam spustio prozor i pitao ga šta hoće. On je podigao svoj desni prozor, stavio ruke na "deset i dva", ispravio auto i fokusirao pogledom tačku u daljini...
I kada je gužva na Pančevcu, jedna traka iz PA, druga od ZR, ali naravno da se preko šrafirane uvaljuju između. Vremenom su ljudo toliko popizdeli, pa se sada odlično zbijaju i ne daju ovima da lako prođu. Što to ne rade kada su panduri ispred, kada su pametni, nego se zatrče kroz levu, pa koče i cvile da ih pustiš, kad vide pandure (sada i sa radarom). Na Zrenjanincu, na skretanju u Borču, često prozvižde desnom trakom (isključivo za skretanje desno, za Ovču), ali se uvale pravo. Ne živim tamo više, ali su jedno vreme bili redovni panduri malo dalje. Kukaju kukavički, kao da niko nije video šta su uradili. A samo nisu hteli da sačekaju malo u koloni.
Svi mi znamo da budemo bezobrazni/u prekršaju u saobraćaju, samo je pitanje koliko sebe opravdavamo i koliko verujemo da smo bolji vozači ako nekoga zaje*emo. A kada zaustavi pandur, suze se rone, kao u žutoj u V.Ilića, npr, kada jednom nedeljno naiđe onaj na motoru.
Ja nekada radije obiđem krug, nego što se uvalim, zbog svog zajeba.
TapaT
Re: Kako se vozi u Srbiji?
Znam na šta misliš, dodao bih još jednu situaciju u kojoj sam bio često...
Jutarnji špic, Kneza Miloša i skretanje desno u Višegradsku za Urgentni i KCS, kolona za skretanje desno se razvuče skroz do Mostara.
Da ne bi pravili dodatno zagušenje saobraćaja, 1/3 vozila iz srednje trake nekako gleda da se u posljednji trenutak uvali ovima koji skreću desno.
Jutarnji špic, Kneza Miloša i skretanje desno u Višegradsku za Urgentni i KCS, kolona za skretanje desno se razvuče skroz do Mostara.
Da ne bi pravili dodatno zagušenje saobraćaja, 1/3 vozila iz srednje trake nekako gleda da se u posljednji trenutak uvali ovima koji skreću desno.
- pedja
- član 001
- Postovi: 15353
- Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:52
- Garaža: SX4 1,6/120 TNG + Scenic IV 1,5 dCi
- Lokacija: Beograd
Re: Kako se vozi u Srbiji?
Zaboravih:
Pre neki dan, momak (klinac) je sa službenim autom preticao preko isprekidane. Naišao je auto iz drugog smera i čuknuli su se. Srećom, većina je tu bila prisebna i nastala je materijalna šteta, ali bez posledica za vozače.
Šta je tu je. Međutim, njegova izjava je vrh:
'Nisam nigde pogrešio, preticao sam preko isprekidane." Objašnjavali mu ljudi, ali on i dalje tvrdi da nije nigde pogrešio i da nije kriv.
Možete se čuvati u saobraćaju koliko vam volja, opasnosti vrebaju sa svih strana, čak i tamo gde se niste nadali...
TapaT
Pre neki dan, momak (klinac) je sa službenim autom preticao preko isprekidane. Naišao je auto iz drugog smera i čuknuli su se. Srećom, većina je tu bila prisebna i nastala je materijalna šteta, ali bez posledica za vozače.
Šta je tu je. Međutim, njegova izjava je vrh:
'Nisam nigde pogrešio, preticao sam preko isprekidane." Objašnjavali mu ljudi, ali on i dalje tvrdi da nije nigde pogrešio i da nije kriv.
Možete se čuvati u saobraćaju koliko vam volja, opasnosti vrebaju sa svih strana, čak i tamo gde se niste nadali...
TapaT
Re: Kako se vozi u Srbiji?
Pedja, sve je to Ok, ali koristiš izraz krajnja leva. Na mestu gde se ovo desilo ne postoji krajnja leva ili desna, samo leva i desna traka. Drugo, ako vec ustanovimo da sam trebao dva semafora pre toga da se prestrojim u levu traku, onda bi slicno trebalo i za ovog finog gospodina,m sta je trazio u levoj traci ako ide pravo? Ucinilo mu se da je leva traka brza(ubace se ljudi iz sporedn3 ulice pa zablokiraju desnu dok ih skroz ne puste), pa se prebacio tamo, al se zahebao. Pa ne ide tako.
Jedan od razloga zasto izbegavam obicno ovu deonicu je dole ukljucenje na ap. Ima dosta likova koji preticu zaustavnom i to velikom brzinom, jer pandura vise nema, nego ima i desavaju se cukanja ili stoji kolona
Послато са SM-N920I уз помоћ Тапатока
Jedan od razloga zasto izbegavam obicno ovu deonicu je dole ukljucenje na ap. Ima dosta likova koji preticu zaustavnom i to velikom brzinom, jer pandura vise nema, nego ima i desavaju se cukanja ili stoji kolona
Послато са SM-N920I уз помоћ Тапатока
- pedja
- član 001
- Postovi: 15353
- Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:52
- Garaža: SX4 1,6/120 TNG + Scenic IV 1,5 dCi
- Lokacija: Beograd
Re: Kako se vozi u Srbiji?
Napisah da je krajnja leva za skretanje, što u tom momentu i jeste (dobro, tačnije je leva), jer tu postoje tri trake (na samom skretanju).
Leva, koja postaje srednja u raskrsnici, je za pravo, a iz nje se ide u treću (levu). Ima puno pravo da bude u njoj, sve do raskrsnice, te da nastavi pravo. Nema obavezu da prolazi kroz desnu. Slažem se da nije logično da to uradi i da nije baš čist ako je tu ušao u levu, misleći da će biti brži. Tj nije normalno da uopšte bude u levoj, ako zna za dalji razvoj situacije na toj raskrsnici, a namerava pravo da ide. Da li se Z, ili je pokušao da ućari, to je pitanje na koje samo on zna odgovor.
Svakako na tu raskrsnicu treba staviti onu mrežu (ne blokiraj raskrsnicu) i pandura pored da piše svakome ko ostane u istoj u špicu, a duplu kaznu onima koji sviraju kada staneš na zeleno da ne bi blokirao raskrsnicu, jer znaš da ćeš ostati u njoj i blokirati one sa kojima se ukrštaš.
TapaT
Leva, koja postaje srednja u raskrsnici, je za pravo, a iz nje se ide u treću (levu). Ima puno pravo da bude u njoj, sve do raskrsnice, te da nastavi pravo. Nema obavezu da prolazi kroz desnu. Slažem se da nije logično da to uradi i da nije baš čist ako je tu ušao u levu, misleći da će biti brži. Tj nije normalno da uopšte bude u levoj, ako zna za dalji razvoj situacije na toj raskrsnici, a namerava pravo da ide. Da li se Z, ili je pokušao da ućari, to je pitanje na koje samo on zna odgovor.
Svakako na tu raskrsnicu treba staviti onu mrežu (ne blokiraj raskrsnicu) i pandura pored da piše svakome ko ostane u istoj u špicu, a duplu kaznu onima koji sviraju kada staneš na zeleno da ne bi blokirao raskrsnicu, jer znaš da ćeš ostati u njoj i blokirati one sa kojima se ukrštaš.
TapaT
Re: Kako se vozi u Srbiji?
Radnickom na nadvoznjak i idem ka B.Brdu kad zlu sred krivine mi nalijece djed suprotnim smjerom, srecom nije bilo nikog pa se bacih desno jer djeda ne bi bilo s obzirom da on nije kocio a ja ne znam koliko bih uspio...
Sent from my SM-G955F using Tapatalk
Sent from my SM-G955F using Tapatalk
Re: Kako se vozi u Srbiji?
Ne bih da branim Lamija, ali evo moje situacije danas. U NS sam parkiran na parkingu 50m od skretanja iz B. Oslobodjenja za Jevrejsku ulicu kod Futoske. Znaci moram da izadjem s parkinga i odmah da predjem 3 trake da bih skrenuo u levo. Kako to da uradim, a da ne pokusam da se ubacim nekako ispred nekog? Ako bih cekao da se raskrsci saobracaj, stajao bih tu pola sata? Dakle, nekad mora iz krajnje desne u krajnju levu, jednostavno nema izbora.
"This is Chief Inspector Clouseau’s residence. This is Chief Inspector Clouseau speaking on the pheun.”
- pedja
- član 001
- Postovi: 15353
- Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:52
- Garaža: SX4 1,6/120 TNG + Scenic IV 1,5 dCi
- Lokacija: Beograd
Re: Kako se vozi u Srbiji?
Izbor (skoro) uvek postoji, samo je pitanje kako ko rezonuje raspoložive opcije i koliko je sopstvena muka najveća.
Sam si rekao:
1. Isečeš druge
2. Probaš da se probiješ tako što ćeš čekati da se smiluju i puste te.
Dodajem:
3. Produžiš pravo (ili odeš desno), okreneš polukružno negde (ili obiđeš blok) i vratiš se.
Nema veze šta je izabrano, niti šta je opšte prihvatljivo. Bitno je da izbor postoji.
Na primer, ljudi promaše skretanje, parking i sl, nalete na radove ili jednosmernu. Dešava se. Iako za neke nema izbora, on uvek postoji. Nije uvek jedini izbor kretati se u rikverc sa sva četiri, parkirati i ostaviti automobil na sred ulice, okretati se na sred ulice...jer zaboga - nema izbora.
Malopre je lik, u Ustaničkoj, sa sasvim solidnom gužvom, bio parkiran uz ivičnjak desno. Kada su ga sirenom poterali, krenuo je, a onda na svega par metara od raskrsnice samo sasekao onog u levoj traci i i skrenuo levo, tj nazovi polukružno, u suprotan smer. Lagano. Za njega je to očigledno bila jedina opcija. Ja bih skrenuo desno, okrenuo se, sačekao semafor i uredno se uključio tamo gde sam naumio. Gubitak vremena i goriva minimalan, šansa da neko/nešto strada još manja.
Još jedan primer:
Malo ko pre mene uspe izađe od Skupštine, do Ustaničke, uz Bulevar, bez obzira na gužvu/doba dana. Ipak, ako se za*ebem i upadnem iza parkirane budale, neću pokušati da se pošto-poto vratim u levu traku. Sje*ao sam se, ćuti i trpi, dok se ne ukaže prilika da ga zaobiđem, bez da drugi koče.
Gledam da što manje utičem na kretanje drugih, dok su oni korektni prema meni (i drugima). Uopšte mi nije teško da pustim da se neko uključi, prestroji, parkira, sve su ti normalne stvari, a u ovom našem BGu postaju sve komplikovanije.
TapaT
Sam si rekao:
1. Isečeš druge
2. Probaš da se probiješ tako što ćeš čekati da se smiluju i puste te.
Dodajem:
3. Produžiš pravo (ili odeš desno), okreneš polukružno negde (ili obiđeš blok) i vratiš se.
Nema veze šta je izabrano, niti šta je opšte prihvatljivo. Bitno je da izbor postoji.
Na primer, ljudi promaše skretanje, parking i sl, nalete na radove ili jednosmernu. Dešava se. Iako za neke nema izbora, on uvek postoji. Nije uvek jedini izbor kretati se u rikverc sa sva četiri, parkirati i ostaviti automobil na sred ulice, okretati se na sred ulice...jer zaboga - nema izbora.
Malopre je lik, u Ustaničkoj, sa sasvim solidnom gužvom, bio parkiran uz ivičnjak desno. Kada su ga sirenom poterali, krenuo je, a onda na svega par metara od raskrsnice samo sasekao onog u levoj traci i i skrenuo levo, tj nazovi polukružno, u suprotan smer. Lagano. Za njega je to očigledno bila jedina opcija. Ja bih skrenuo desno, okrenuo se, sačekao semafor i uredno se uključio tamo gde sam naumio. Gubitak vremena i goriva minimalan, šansa da neko/nešto strada još manja.
Još jedan primer:
Malo ko pre mene uspe izađe od Skupštine, do Ustaničke, uz Bulevar, bez obzira na gužvu/doba dana. Ipak, ako se za*ebem i upadnem iza parkirane budale, neću pokušati da se pošto-poto vratim u levu traku. Sje*ao sam se, ćuti i trpi, dok se ne ukaže prilika da ga zaobiđem, bez da drugi koče.
Gledam da što manje utičem na kretanje drugih, dok su oni korektni prema meni (i drugima). Uopšte mi nije teško da pustim da se neko uključi, prestroji, parkira, sve su ti normalne stvari, a u ovom našem BGu postaju sve komplikovanije.
TapaT
Re: Kako se vozi u Srbiji?
Pod 3 ne dolazi u obzir, daleko je. Da je blize, to je ok.
Pod 2. je u NS apsolutno nemoguce, jer ce od njih 100, mozda 1 skapirati sta zelis, ali to je mozda jedan u jednoj traci, a gde su ostali.
Dakle, mora pod 1. Saobracaj nikad nije idealan, a vozaci su glupi i ne razumeju sitiuacije. Malopre sam stao da pustim lika koji je radio polukruzno, jer PRATIM sta drugi rade, a SVI ostali su se drali i svirali jer su mislili da covek se uparkirava pa ne zna. I onda blokada obe trake.
Sent from my WAS-LX1 using Tapatalk
Pod 2. je u NS apsolutno nemoguce, jer ce od njih 100, mozda 1 skapirati sta zelis, ali to je mozda jedan u jednoj traci, a gde su ostali.
Dakle, mora pod 1. Saobracaj nikad nije idealan, a vozaci su glupi i ne razumeju sitiuacije. Malopre sam stao da pustim lika koji je radio polukruzno, jer PRATIM sta drugi rade, a SVI ostali su se drali i svirali jer su mislili da covek se uparkirava pa ne zna. I onda blokada obe trake.
Sent from my WAS-LX1 using Tapatalk
"This is Chief Inspector Clouseau’s residence. This is Chief Inspector Clouseau speaking on the pheun.”
- pedja
- član 001
- Postovi: 15353
- Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:52
- Garaža: SX4 1,6/120 TNG + Scenic IV 1,5 dCi
- Lokacija: Beograd
Re: Kako se vozi u Srbiji?
Ali je legitimna opcija, nije da nema izbora.cozmo napisao:Pod 3 ne dolazi u obzir, daleko je. Da je blize, to je ok.
Ako sam te dobro razumeo, tj lokaciju i prestrojavanje, ukupno bi prešao 700-800m više da si nastavio niz Bulevar i vratio se istim, nakon sledeće raskrsnice, a zatim skrenuo desno u Futošku.
Zavisi kolika je gužva, tj koje je doba dana, ali meni to ne bi bio problem. Čak razmišljam da li bi mi palo na pamet da pokušam da se prestrojim, u slučaju povećanog obima saobraćaja, a ta raskrsnica je inače haotična. Tolike km tučem, da mi 500m ili kilometar ne predstavljaju problem, pogotovo ukoliko nije špic u BGu.
Dakle, pitanje je ko kako vidi problem. Svakome je svoja muka najveća. Sigurno da i ja negde uradim nešto što drugi ne bi razumeli, svako drugačije rezonuje mogućnosti i potrebe.
Pre neki dan sam razgovarao sa prilično razumnim čovekom, koji mi je i dobar prijatelj. Popio je kaznu za parkiranje na invalidskom mestu. Nisam mogao da verujem koja su opravdanja pala i koje je razmišljanje. Dotle ode da je i oca uvukao u to, pa mi je i on pojašnjavao čemu služi to mesto, da li ima potrebe za istim i da li invalidi uopšte žive i dolaze u tu zgradu. Pa zašto je morao da parkira, kako drugi parkiraju, koje su sve nepravde u svetu...
Da mi je neko rekao da ću to od njih čuti, ruku bih dao da neću, pogotovo od njegovog ćaleta. Verujem da im te stvari ne bi bile na kraj pameti, da se nije desilo što se desilo, baš njemu.
TapaT
Re: Kako se vozi u Srbiji?
Veruj mi, po onom haoticnom NS saobracaju (stvarno ne znaju da voze) tih 800m je problem. 10 minuta izgubis, bez problema. A kad nosim klopu da se ne ohladi, to nije opcija svakako
Uostalom, cemu sluze raskrsnice i parkinzi? Onda sam se mogao tamo parkirati, pa pesaciti da vucaram stvari... malo glupo priznaces. A ako moram da obigravam okolo naokolo da bih se prestrojio, mislim koja je poenta ucenja voznje? Uostalom, ovako me je instruktor ucio, kao i pandur na polaganju pre 26 godina. Budi agilan da ne ostetis ostale. I tako i radim.

"This is Chief Inspector Clouseau’s residence. This is Chief Inspector Clouseau speaking on the pheun.”
- pedja
- član 001
- Postovi: 15353
- Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:52
- Garaža: SX4 1,6/120 TNG + Scenic IV 1,5 dCi
- Lokacija: Beograd
Re: Kako se vozi u Srbiji?
Nisi spomenuo hranu.
To je već druga priča
TapaT
To je već druga priča

TapaT
- shandu90
- Postovi: 13371
- Pridružio se: 22 Jan 2016, 23:13
- Garaža: Opel Astra J 1.4 Turbo
- Lokacija: Novi Sad
Re: Kako se vozi u Srbiji?
NS je totalna debilana postao za voznju. Previse se ljudi doselilo u kratkom roku, parking postaje zlata vredan danas.
Sent from my P10 Lite using Tapatalk
Sent from my P10 Lite using Tapatalk
- dragvorl
- Site Admin
- Postovi: 24656
- Pridružio se: 06 Jan 2012, 13:03
- Garaža: Fiat Stilo 1.9 MJ
- Lokacija: NS
- Kontakt:
Re: Kako se vozi u Srbiji?
Ma, nije to bilo mnogo bolje ni pre 10-15 godina.

Mauro Forghieri:"Power comes from speed, torque without speed is nothing"
Life is funny, skies are sunny, Bees make honey, who needs money
Re: Kako se vozi u Srbiji?
Veceras sam pratio jedan Q3 kroz Visnjiicku i posle ka Lescu. Jedno 10-ak promena pravca bez zmigavca, obilazenje preko autobuskog stajalista i preticanje takodje bez zmigavca. Kao da je sam u saobracaju i da nikog oko njega nema.
Sent from my M83G using Tapatalk
Sent from my M83G using Tapatalk