Motorna ulja
Re: Motorna ulja
Pa meni se čini da je tako sasvim odgovarajuće, tj. žuto (dakle ne toliko kritično kao npr. crveno) se pali baš kada treba, odnosno da upozori da bi trebalo ubrzo doliti, ili ubrzo planirati dolivanje. Dakle pali se kada je u zadnjoj četvrtini razlike od maksimuma do minimuma. Savršeno. Za npr. moju c3ojku PSA dokumentacija kaže da senzor nivoa upozorava na displeju (dakle ne lampica) upozorava kada je nivo 11 % ili niže, dakle 1/10inu razlike maksimuma i minimuma.
Pošto znam da je karter na maksimumu 3,75 L a razlika 1,5 L, senzor upozorava kada je nivo nekih 2,4 L ili manje
Pošto znam da je karter na maksimumu 3,75 L a razlika 1,5 L, senzor upozorava kada je nivo nekih 2,4 L ili manje
- passenger
- Postovi: 14231
- Pridružio se: 07 Maj 2016, 10:20
- Garaža: KIA Cee'd sw 1.6 crdi Opel Corsa C GSI
Re: Motorna ulja
Helou DS9
da se pohvalim, u dva dana sam samo jednom išao do 6500 rpm i to je moralo. Ne pitaj što
Evo drzim ga ispod 4000 rpm. Trese mi se desna noga, vata me grč u desnu ruku, igra mi kapak, ali ne dam se, detoksikacija je bolan proces.
Iskreno, nisam ni gledao oznake tog ulja, samo sam kliknuo na prvo koje sam video. Razmišljao sam da uzmem odmah 2 kante, da bih imao da dosipam ako bude trebalo. Nažalost nema pakovanje od 1 L, a bih uzeo 2x5 L
Ako bude i dalje trošio ulje ide na oglase, pa nek troši nekom drugom
Koje filtere da uzmem? Mahle? Uzeo bih sva 4. Pre 35-40 kkm sam menjao za gorivo, pa bih i to menjao sada.
Inače, ulje menjam sam, pa ću obratiti pažnju. Jedino kod zamene filtera me nervira jer su ga zavukli ispod motora. Teško se prilazi, iako je auto na dizalici.
Javim se kad naručim delove. Iduće nedelje dižem auto i naručujem šta treba. Desna jabučica mi je otišla. Ona se nalazi na viljušci i zanitnovana je!!! Druga strana je na 3 šrafa. Bukvalno te teraju da se ne zezaš sa tim, nego da menjaš celu viljišku koja je, krštenog proizvodjača, bar 40 eura, a samo jabučica je tipa 6-7 eura.
da se pohvalim, u dva dana sam samo jednom išao do 6500 rpm i to je moralo. Ne pitaj što

Iskreno, nisam ni gledao oznake tog ulja, samo sam kliknuo na prvo koje sam video. Razmišljao sam da uzmem odmah 2 kante, da bih imao da dosipam ako bude trebalo. Nažalost nema pakovanje od 1 L, a bih uzeo 2x5 L
Ako bude i dalje trošio ulje ide na oglase, pa nek troši nekom drugom

Koje filtere da uzmem? Mahle? Uzeo bih sva 4. Pre 35-40 kkm sam menjao za gorivo, pa bih i to menjao sada.
Inače, ulje menjam sam, pa ću obratiti pažnju. Jedino kod zamene filtera me nervira jer su ga zavukli ispod motora. Teško se prilazi, iako je auto na dizalici.
Javim se kad naručim delove. Iduće nedelje dižem auto i naručujem šta treba. Desna jabučica mi je otišla. Ona se nalazi na viljušci i zanitnovana je!!! Druga strana je na 3 šrafa. Bukvalno te teraju da se ne zezaš sa tim, nego da menjaš celu viljišku koja je, krštenog proizvodjača, bar 40 eura, a samo jabučica je tipa 6-7 eura.
''...and into the forest I go to lose my mind and find my soul''
Re: Motorna ulja
Od filtera, Mahle, Mann, Purflux, koji god da nađeš najpovoljnije je odlično. Za ulje, taj VST koji si našao je odlična varijanta da se proba 5W-40ica, a cela stvar će biti zanimljiva i za sve nas koji pratimo ovu temu jer se nema baš previše prilike da se u takvim uslovima osvedočimo u razlikama koje daju različite gradacije pri konstantnom forsiranju motora.
Srećno
Srećno
Re: Motorna ulja
Pozdrav,sta mislite o FAM-ovim uljima?!
Послато са SM-J600G уз помоћ Тапатока
Послато са SM-J600G уз помоћ Тапатока
Re: Motorna ulja
Pa, mislim da nema čoveka u kosmosu koji je izvan FAM-a o njihovim mazivima pisao više od mene (mogao bih sigurno da se podvedem pod nešto kao - fan FAM-a).
Sva maziva koja koristim (osim transmisionog ulja kakvo oni ne proizvode za moj auto,) uključujući i masti, antifriz i sredstva za zaštitu od korozije (čitaj - sprej V-90 koji je pandan wd40, i sprej Sinol) kao i famin za odmašćivanje. O tome sam najviše pisao na srpskom nezavisnom forumu ljubitelja citroena, na sličnom renaovom, na CBC-u, a i ovde).
Pošto sam toliko toga ispisao od neke 2012. godine od kako sam sasvim slučajno uopšte i počeo da se interesujem za maziva, ne mogu baš sve da nalazim (po citroenovom forumu srbije CFS, reno forumu srbije, ovom, CBC-u) evo npr, na CBC u možeš da čitaš moje postove https://cbc.rs/threads/16204-Koliki-vam ... post628883 ,
a među mojim pisanijima je tu negde i slika laboratorijske analize ulja iz mog 1,4 hdi motora, ali to češ morati malo da potražiš jer više i ne znam gde je tačno sa obzirom koliko sam pisao.
Suština priče je da o FAM uljima, odnosno njihovim mazivima - mislim sve najbolje, i da osim toga što nešto mislim, da mi je praktično iskustvo takvo da mi druga maziva i ne trebaju (osim transmisionog 75W-80 po API GL 4+ kakvo još ne rade, a nadam se da hoće pa i da to koristim).
Neposredno iskustvo imam sa Fenix Premium 5W-40, Fenix PSA Energy 5W-30, BM Extra 10W-40, kao i sa po nekim hidrauličnim uljima (jedno od njih koristim i za podmazivanje časovnika sa klatnom, osim što sam ga nabavio za prijateljev kompresor), više različitih masti, LL antifrizom , i gore pomenutim sprejevima.
Ako te nešto specifično zanima, možda mogu o tome nešto bliže da kažem ili kasnije nađem ako sam već pisao.
Sva maziva koja koristim (osim transmisionog ulja kakvo oni ne proizvode za moj auto,) uključujući i masti, antifriz i sredstva za zaštitu od korozije (čitaj - sprej V-90 koji je pandan wd40, i sprej Sinol) kao i famin za odmašćivanje. O tome sam najviše pisao na srpskom nezavisnom forumu ljubitelja citroena, na sličnom renaovom, na CBC-u, a i ovde).
Pošto sam toliko toga ispisao od neke 2012. godine od kako sam sasvim slučajno uopšte i počeo da se interesujem za maziva, ne mogu baš sve da nalazim (po citroenovom forumu srbije CFS, reno forumu srbije, ovom, CBC-u) evo npr, na CBC u možeš da čitaš moje postove https://cbc.rs/threads/16204-Koliki-vam ... post628883 ,
a među mojim pisanijima je tu negde i slika laboratorijske analize ulja iz mog 1,4 hdi motora, ali to češ morati malo da potražiš jer više i ne znam gde je tačno sa obzirom koliko sam pisao.
Suština priče je da o FAM uljima, odnosno njihovim mazivima - mislim sve najbolje, i da osim toga što nešto mislim, da mi je praktično iskustvo takvo da mi druga maziva i ne trebaju (osim transmisionog 75W-80 po API GL 4+ kakvo još ne rade, a nadam se da hoće pa i da to koristim).
Neposredno iskustvo imam sa Fenix Premium 5W-40, Fenix PSA Energy 5W-30, BM Extra 10W-40, kao i sa po nekim hidrauličnim uljima (jedno od njih koristim i za podmazivanje časovnika sa klatnom, osim što sam ga nabavio za prijateljev kompresor), više različitih masti, LL antifrizom , i gore pomenutim sprejevima.
Ako te nešto specifično zanima, možda mogu o tome nešto bliže da kažem ili kasnije nađem ako sam već pisao.
Re: Motorna ulja
Ovaj tekst cu upravo da prosledim vodecem inznjeru Razvoja za motorna i industrijska ulja u FAM-u,hvala na pohvalama,samo sam hteo da cujem neko eto neutralo misljenje,a u potpunosti se slazem sa tobom.
Послато са SM-J600G уз помоћ Тапатока
Послато са SM-J600G уз помоћ Тапатока
Re: Motorna ulja
Pa sad, imao bih ja svašta da prenesem rukovodiocima FAM-a, ali koje se najviše tiču istaknutih informacija na sajtu, i npr. toga da od nekog vremena od pre koju godinu, famovom sajtu ne može da se pristupi van nekakvog radnog vremena i u toku vikenda. Obaška što je najnovijim preuređenjem sajta (a stoji da ga uređuju ljudi u FAM-u) nešto od proizvoda koji se nude izgubljeno u smislu da se do njihovih informacija ne može doći, ili npr. to da je diskutabilno da skorašnji famov selektor maziva za neke PSA dizele bez FAP/DPF ne preporučuje famovo low SAPS po ACEA C2 odnosno PSA B71 2290, tj. Fenix PSA Energy - iako tako čini zvanična PSA dokumentacija (za hdi bez FAP).
Pošto sam bitan deo svog slobodnog vremena u poslednjih nekoliko godina milog mi života posvetio upravo afirmišući famova maziva, najpre zbog nebuloznih komentara koje sam umeo da pročitam od neupućenih i delimično kao upućenih - mnogo toga bih mogao da kažem. Inače sam sa beogradskim predstavništvom fama, tj. nekim njihovim ljudima povremeno u kontaktu, pa bih i njima to povremeno preneo kako bi oni to centrali preneli.
Ako te zanimaju detalji, a mene uvek zanimaju, možemo oko toga na pp. Inače, pozdravi vodećeg inženjera razvoja, nadam se da će uspeti u težnji da FAM bude/ostane u rukama onih koji su najviše uložili u njega, ili makar da za skupe pare proda svoju kožu ajkulama koje ga vrlo merkaju.
Btw, gre`ota је da su neka odobrenja/approvalli istekli, ili to da ne nude relativno jednostavnu (za proizvodnju) transmisionu polusintetiku ugradaciji 75W-80. Ima toga, još...
Takođe, ja naravno nisam jedini koji vrlo dobro zna šta podrazumeva ime FAM-a.
Steva/Stalker, inače magistar fizičke hemije i (od skoro) doktor nauka čini mi se tehnolških nauka, je odavno pisao pohvalno o FAM-u. Moja (praktična) pisanija su mu to samo još više potvrdila.
http://motornaulja.blogspot.com/2009/09 ... -oils.html
E` da - ja teško da sam neutralan. Na najvećem američkom sajtu posvećenom automativnim mazivima tj. BTOG - njima tamo npr. ističem da lično ne biram maziva koja su ekonomski najisplativija, nego ona koja volim. A FAM volim zato što kvalitetom i davidovskom upornošću još uvek uspeva da se odupire golijatima koji bi najpre da ga satru. I zato što je još uvek moj, kao i što je takav svakog građanina Srbije.
Pošto sam bitan deo svog slobodnog vremena u poslednjih nekoliko godina milog mi života posvetio upravo afirmišući famova maziva, najpre zbog nebuloznih komentara koje sam umeo da pročitam od neupućenih i delimično kao upućenih - mnogo toga bih mogao da kažem. Inače sam sa beogradskim predstavništvom fama, tj. nekim njihovim ljudima povremeno u kontaktu, pa bih i njima to povremeno preneo kako bi oni to centrali preneli.
Ako te zanimaju detalji, a mene uvek zanimaju, možemo oko toga na pp. Inače, pozdravi vodećeg inženjera razvoja, nadam se da će uspeti u težnji da FAM bude/ostane u rukama onih koji su najviše uložili u njega, ili makar da za skupe pare proda svoju kožu ajkulama koje ga vrlo merkaju.
Btw, gre`ota је da su neka odobrenja/approvalli istekli, ili to da ne nude relativno jednostavnu (za proizvodnju) transmisionu polusintetiku ugradaciji 75W-80. Ima toga, još...
Takođe, ja naravno nisam jedini koji vrlo dobro zna šta podrazumeva ime FAM-a.
Steva/Stalker, inače magistar fizičke hemije i (od skoro) doktor nauka čini mi se tehnolških nauka, je odavno pisao pohvalno o FAM-u. Moja (praktična) pisanija su mu to samo još više potvrdila.
http://motornaulja.blogspot.com/2009/09 ... -oils.html
E` da - ja teško da sam neutralan. Na najvećem američkom sajtu posvećenom automativnim mazivima tj. BTOG - njima tamo npr. ističem da lično ne biram maziva koja su ekonomski najisplativija, nego ona koja volim. A FAM volim zato što kvalitetom i davidovskom upornošću još uvek uspeva da se odupire golijatima koji bi najpre da ga satru. I zato što je još uvek moj, kao i što je takav svakog građanina Srbije.
Re: Motorna ulja
Može li pojašnjenje, za šire mnjenje, koje su to značajnije prednosti FAM-a odnosno čime je to rame uz rame sa drugim proizvođačima.
Poštujem svo vaše dosadašnje utrošeno vreme na raznim forumuma. Isto tako nisam upućen u materiju, pa bi mi (kao i većini) trebalo poprilično vremena da prođem i obradim sve informacije koje ste u proteklom periodu iznosili.
Konkretno ako pogledam predloge na famovom sajtu za motorno ulje za reno grupaciju (1,2 16v benzinski d4f motor) i uporedim cenu predloženog ulja za odgovarajućim elf-ovim (koje je predloženo od strane reno grupacije) vidim da su sa cenama isti. Na kanticu od 4l je razlika 50-100 dinara.
Kao laiku stvar je jasna. Zašto bi čovek eksperimentisao sa nečim što ne zna šta je.
Dakle, zašto bi konkretno trebalo izabrati fam umesto elf maziva? Izuzev patriotskih razloga (bez da budem pogrešno protumačen). Da li je fam barem jedank ako ne i bolji od pomenutog elf-a? I u čemu konkretno?
Ako nije problem za kratko objašnjenje. Hvala.
Poštujem svo vaše dosadašnje utrošeno vreme na raznim forumuma. Isto tako nisam upućen u materiju, pa bi mi (kao i većini) trebalo poprilično vremena da prođem i obradim sve informacije koje ste u proteklom periodu iznosili.
Konkretno ako pogledam predloge na famovom sajtu za motorno ulje za reno grupaciju (1,2 16v benzinski d4f motor) i uporedim cenu predloženog ulja za odgovarajućim elf-ovim (koje je predloženo od strane reno grupacije) vidim da su sa cenama isti. Na kanticu od 4l je razlika 50-100 dinara.
Kao laiku stvar je jasna. Zašto bi čovek eksperimentisao sa nečim što ne zna šta je.
Dakle, zašto bi konkretno trebalo izabrati fam umesto elf maziva? Izuzev patriotskih razloga (bez da budem pogrešno protumačen). Da li je fam barem jedank ako ne i bolji od pomenutog elf-a? I u čemu konkretno?
Ako nije problem za kratko objašnjenje. Hvala.
- Ivan
- Postovi: 9930
- Pridružio se: 03 Jan 2013, 09:22
- Garaža: bmw 3 f31, bmw 5 f10,
- Lokacija: Novi Sad
Re: Motorna ulja
Takodjer i mene zanima, pogotovo ako se uporedi sa nekim dostupnim, navodno vrhunskim uljima tipa mobil1 ili neki castrol edge.
Jel pravi fam neko 0-40 ulje?
Sent from my STF-L09 using Tapatalk
Jel pravi fam neko 0-40 ulje?
Sent from my STF-L09 using Tapatalk
Re: Motorna ulja
Pa, ako je meni pitanje postavljeno (a najiskrenije se nadam da će se najzad u ovakve forume uključiti stručnjaci iz FAM-a, NIS-a ili RNB-a, posebno takvi koji su život pesvetili istome čemu i legendarni Antoan Lavoazije), prvo hvala na pitanjum posebno u petak (na Sv. Đurđic) kada o tome nakon radne nedelje mogu slobodnije da razmišljam.
1. Koliko je meni poznato, a lako je proverljivo na njihovom sajtu (na žalost samo tokom radnih dana)oni nikada nisu proizvodili 0W-40icu. Donekle treba imati u vidu da je proizvodna/strateška istorija FAM-a takva da su oni najpre specijalisti u mazivima za potrebe industrije - pa ako im se pogleda automativni asortiman (čitaj automobilska i kamionska/autobuska ulja) videće se da ne pokrivaju celu paletu, tj. sve što bi nekog moglo da zanima, već da nude ono što se najviše traži. Doduše, to važi i ua mnogo veće kompanije/proizvođače mašinskih lubrikanata.
Čisto lično, mislim da im ta 0w-40ica ne fali previše jer su sa svojom automobilskom 5w-40icom po ACEA C3 (dakle Fenix Premium 5W-40) pokrili mnoge zahteve , ali naravno da bi takvo ulje kakve su većine 0W-40ica bilo zgodno ponuditi tržištu.
Sad, to što je moje lično mišljenje takvo da bih davao prednost manje razvučenim gradacijama nego što je ta 0W-40 je personalna preferenca zbog činjenice da su takva ulja uglavnom podložnija smicanju pod težim uslovima (tj. tzv. shearing rate - koga zanimaju detalji može mu biti zanimljivo sledeće jer je donekle aktuelno, čisto radi upoznavanja sa materijom, iako se tu ne pominju 0W-40ice https://www.sciencedirect.com/science/a ... 1-main.pdf )
Inače, mislim da bi trebalo naglasiti kada se pominju "navodno vrhunskia ulja tipa mobil1 ili neki castrol edge" - da se radi o vrhunskim proizvođačima, koji među onome što nude imaju i vrhunska ulja. Nekada su oni bili retki/jedini koji su to vrhunsko nudili (jer su njihovi razvojni timovi u nekom trenutku učinili značajna dostignuća) - međutim u današnje vreme daleko od toga da su jedini. Oni su uglavnom samo šire poznati, kao što su npr. među sportskom opremom najpoznatiji npr. Nike i Adidas, a jasno je da ima prozvođača koji za neke specifične primene imaju proizvode sličnog ili eventualno višeg kvaliteta.
Ajmo konkretnije:
Dakle postavljeno je nekoliko pitanja, a tiče se predloženih izbora za D4F benzinski motor Renault grupacije odnosno 1,2 16v.
Prvo što ću da kažem (a inače u vezi ovog sam napisao detaljnije objašnjenje na Renault Forumu Srbije ovde https://www.renaultforumserbia.com/inde ... #msg784482 )
da sam Renault svojom zvaničnom tehničkom dokumentacijom ne predlaže jedno ulje, nego to čini njegov partner u poslu Total koji je vlasnik Elf brenda (koji bi inače propao da ga Total nije zadržao, nakon što ga je kupovinom asimilovao).
Renault za taj motor daje preporuku da se upotrebe sva ulja po normi ACEA A3 ili ACEA A5 (a njih je gomila) pri čemu samo uopšteno navodi da preporučuje Elf ulja. Time uopšte ne pravi razliku među različitim (čitaj - različitog kvaliteta) - osim ne sasvim jasnom klimatskom tabelom.
http://www.aussiefrogs.com/forum/attach ... 3a-oil.pdf
Ono što FAM predlaže ne mogu trenutno da proverim - a suštinski je bitno šta se upoređuje jer oba proizvođača za isti motor (a prema navodu tehničke dokumentacije Renault-a) imaju više odgovarajućih ulja.
Međutim, moj lični odgovor na vaše pitanje bi bio (najpre iz razloga što tražite kratko objašnjenje a suštinski ta stvar zahteva veoma dugo objašnjenje),
da sa obzirom da se radi o motoru Renault grupacije, i sa obzirom da Renault preporučuje upotrebu Elf ulja - ni ne treba da izaberete bilo koje drugo osim Elf ulja.
Ako želite konkretnije, onda bi smo morali da znamo koje Elf ulje upoređujemo sa kojim famovim, o kom se vozilu radi, koje je godište, i okviran način eksploatacije tj. godišnja kilometraža i sl.
Duže objašnjenje bi bilo da FAM nudi neka bitno kvalitetnija ulja od nekih elfovih, a takođe važi i obratno - jer je sam Renault tako definisao preporuke za upotrebu motornog ulja, da ne navodi bliže objašnjenje koja su konkretno (tj. kojih normi) od preporučenih ulja pogodnija (a neko bi rekao kvalitetnija).
To je inače i razlog što sam se uopšte počeo da zanimam za maziva (a ona mi nisu vezana za obrazovanje i profesiju) - odnosno sam shvatio da posebno francuski proizvođači motora nisu sasvim konkretizovali preporuke za motorna ulja, mada to doduše ume da bude diskutabilno i kod mnogih ostalih proizvođača motora.
U daljoj priči navodite "Kao laiku stvar je jasna. Zašto bi čovek eksperimentisao sa nečim što ne zna šta je." - a suština je da se polazi od pretpostavke da se sa Elf-om zna šta je, a na FAM se odnosi to da se ne zna šta je.
Meni je sasvim razumljiv takav stav pa ću pokušati da ga donekle obrazložim. Elf je dakle ime koje uliva poverenje sa obzirom na istoriju (a pogotovo što ga Renault preporučuje). Sa druge strane - ime FAM nekom može da uliva nešto sasvim suprotno. Ovo drugo je posledica raznih dešavanja tokom prethodne dve/tri decenije.
Međutim laik ne zna da FAM (trenutno) ima tehnološki postupak blendiranja (umešavanja) ulja koji je na nivou Total-o (tj. Elf-a), samo manjeg kapaciteta od grandioznog Total-a. Takođe ne zna da je kontrola kvaliteta (proizvedenog) na sličnom nivou, i ne zna da FAM ima odobrenja od svetski poznatih proizvođača radnih mašina (MAN, Cummins...) za mnogo zahtevnije/skuplje primene nego što je uobičajeno korišćenje automobila (a po neka automobilsko ulja se nalaze i na nekim zvaničnim listama recimo Daimlera za upotrebu u nekim mercedesovim motorima). To se naravno odnosi i na ostale renomirane proizvođače lubrikanata (pa i Total).
Blendiranje maziva je takvo - da niko osim samog proizvođača (ili lab. analize sadržaja kantice/serije) ne zna šta se tačno nalazi u kupljenoj kantici ulja (jer je sa svakom šaržom baznog ulja finalno ulje donekle različito), ali o tome okvirno govore norme koje proizvođač ulja može isticati pod određenim uslovima (ATIEL code of practice), odnosno može govoriti tehnički list, u kome doduše sitnim slovima piše da je to što je ispisano neobavezujuće i da se to i ne garantuje, i da su navedene prosečne tj. srednje vrednosti (kako kod kog proizvođača, Elf uglavnom navodi ovo poslednje).
Na kraju (da ne bi smo širili priču kad već ne navodimo konkretna ulja), na pitanje "Da li je fam barem jedank ako ne i bolji od pomenutog elf-a? I u čemu konkretno?" - sve što bih mogao da kažem je da ima opravdanih razloga da se smatra da su (neka) Elf ulja bolja tj. pogodnija od (nekih) famovih za motore Renault grupacije (i neke druge), ali da to tako izrečeno ne mora obavezno da bude i istina (za određeni slučaj- tj. konkretnu kombinaciju motor-ulje-eksploatacija).
Ja npr, famovo ulje (koje je pandan jednom od preporučenih za moje vozilo) koristim umesto Total-ovog jer;
1. Više volim FAM nego Total, tj više volim da moj novac ode u većoj meri FAM-u, nego Total-u i njegovim posrednicima.
2. Po neke laboratorijske analize za nezavisnih sajtova (Oil.ru) su pokazale da su odgovarajućeg kvaliteta
3. Verujem više u istinitost tehničke specifikacije i bezbedonosnog lista (a manje verujem u totalov, pročitati sledeću stavku)
4. Znam iz kog je (jedinog) pogona izašlo ulje koje sipam u svoj motor (za Totalov nemam pojma, jer on ima više blendata po svetu)
5. Znam koga ću (i kako) da nagazim ako mi se nešto ne sviđa kod FAM-a, a Total me nije ni udostojio odgovora na najjednostavnije pitanje koje ulje od njihovih više ponuđenih da izaberem za svoj Auto (iako su odgovor mogli lako da napišu, ali bi on otvorio mnoga druga pitanja od kojih bi po neka bila nezgodna za njih, u smislu da odgovore zvanično istaknu).
6. Obaška gore navedeno, verujem da ono što čujem kako radi moj motor, koliko to čini sa famovim ulje (kao i nečija druga vozila sa istim), i na osnovu potrošnje goriva - da je to ulje jednako pogodno kao i slično koncipirana ulja drugih proivođača, možda čak i pogodnije od pojedinih drugih.
Najkonkretnije, nema tog (čoveka) koji sa 100%tnom sigurnošću može da odgovori na Vaša pitanja - jer je blendiranje maziva dinamično i varijabilno. Neki proizvođač maziva može biti (uslovno rečeno) jednak ili bolji od drugog (ako se upoređuju konkretna ulja), ali to vremenom može i da se brzo promeni (na lošije i na bolje).
Elf je između ostalog i poslovni partner Renault-a, a ovaj potonji je dao odobrenja nekim Elf-ovim uljima po normi RN 0700 koje je (između ostalih) odgovarajuće za motor DF4 Takođe, Renault je dao to odobrenje i uljima nekih drugih velikih proizvođača (za najverovatnije ne malu sumu novca). FAM nema ulje sa pomenutim odobrenjem i zbog toga je u tom smislu inferioran u odnosu na proizvođače ulja koji imaju to odobrenje (tj. konkretna ulja koje imaju odobrenje, iako ono nije formalno nužno za godišta renaultovih vozila od pre 2007.)
Najjednostavnije rečeno - ne može ovde biti kratkog i pri tome sasvim tačnog odgovora jer su detalji bitni, a njih je gomile.
Alibi odgovor je - ako si laik (u ovoj oblasti), drži se onog što piše u korisničkom uputstvu vozila.
Ako nisi laik (ili vremenom prestaneš da to budeš), onda ćeš u glavi imati mnogo više pitanja nego što ćeš imati konkretnih, tačnih i preciznih odgovora.
Još jednom, hvala vrlo na pitanjima obojci, pa ako budem mogao ja ću na konkretnija pitanja konkretnije i odgovarati, dok je ovaj moj odgovor samo ukratko objašnjenje na nešto što su kao pitanja vrlo široko postavljena.
1. Koliko je meni poznato, a lako je proverljivo na njihovom sajtu (na žalost samo tokom radnih dana)oni nikada nisu proizvodili 0W-40icu. Donekle treba imati u vidu da je proizvodna/strateška istorija FAM-a takva da su oni najpre specijalisti u mazivima za potrebe industrije - pa ako im se pogleda automativni asortiman (čitaj automobilska i kamionska/autobuska ulja) videće se da ne pokrivaju celu paletu, tj. sve što bi nekog moglo da zanima, već da nude ono što se najviše traži. Doduše, to važi i ua mnogo veće kompanije/proizvođače mašinskih lubrikanata.
Čisto lično, mislim da im ta 0w-40ica ne fali previše jer su sa svojom automobilskom 5w-40icom po ACEA C3 (dakle Fenix Premium 5W-40) pokrili mnoge zahteve , ali naravno da bi takvo ulje kakve su većine 0W-40ica bilo zgodno ponuditi tržištu.
Sad, to što je moje lično mišljenje takvo da bih davao prednost manje razvučenim gradacijama nego što je ta 0W-40 je personalna preferenca zbog činjenice da su takva ulja uglavnom podložnija smicanju pod težim uslovima (tj. tzv. shearing rate - koga zanimaju detalji može mu biti zanimljivo sledeće jer je donekle aktuelno, čisto radi upoznavanja sa materijom, iako se tu ne pominju 0W-40ice https://www.sciencedirect.com/science/a ... 1-main.pdf )
Inače, mislim da bi trebalo naglasiti kada se pominju "navodno vrhunskia ulja tipa mobil1 ili neki castrol edge" - da se radi o vrhunskim proizvođačima, koji među onome što nude imaju i vrhunska ulja. Nekada su oni bili retki/jedini koji su to vrhunsko nudili (jer su njihovi razvojni timovi u nekom trenutku učinili značajna dostignuća) - međutim u današnje vreme daleko od toga da su jedini. Oni su uglavnom samo šire poznati, kao što su npr. među sportskom opremom najpoznatiji npr. Nike i Adidas, a jasno je da ima prozvođača koji za neke specifične primene imaju proizvode sličnog ili eventualno višeg kvaliteta.
Ajmo konkretnije:
Dakle postavljeno je nekoliko pitanja, a tiče se predloženih izbora za D4F benzinski motor Renault grupacije odnosno 1,2 16v.
Prvo što ću da kažem (a inače u vezi ovog sam napisao detaljnije objašnjenje na Renault Forumu Srbije ovde https://www.renaultforumserbia.com/inde ... #msg784482 )
da sam Renault svojom zvaničnom tehničkom dokumentacijom ne predlaže jedno ulje, nego to čini njegov partner u poslu Total koji je vlasnik Elf brenda (koji bi inače propao da ga Total nije zadržao, nakon što ga je kupovinom asimilovao).
Renault za taj motor daje preporuku da se upotrebe sva ulja po normi ACEA A3 ili ACEA A5 (a njih je gomila) pri čemu samo uopšteno navodi da preporučuje Elf ulja. Time uopšte ne pravi razliku među različitim (čitaj - različitog kvaliteta) - osim ne sasvim jasnom klimatskom tabelom.
http://www.aussiefrogs.com/forum/attach ... 3a-oil.pdf
Ono što FAM predlaže ne mogu trenutno da proverim - a suštinski je bitno šta se upoređuje jer oba proizvođača za isti motor (a prema navodu tehničke dokumentacije Renault-a) imaju više odgovarajućih ulja.
Međutim, moj lični odgovor na vaše pitanje bi bio (najpre iz razloga što tražite kratko objašnjenje a suštinski ta stvar zahteva veoma dugo objašnjenje),
da sa obzirom da se radi o motoru Renault grupacije, i sa obzirom da Renault preporučuje upotrebu Elf ulja - ni ne treba da izaberete bilo koje drugo osim Elf ulja.
Ako želite konkretnije, onda bi smo morali da znamo koje Elf ulje upoređujemo sa kojim famovim, o kom se vozilu radi, koje je godište, i okviran način eksploatacije tj. godišnja kilometraža i sl.
Duže objašnjenje bi bilo da FAM nudi neka bitno kvalitetnija ulja od nekih elfovih, a takođe važi i obratno - jer je sam Renault tako definisao preporuke za upotrebu motornog ulja, da ne navodi bliže objašnjenje koja su konkretno (tj. kojih normi) od preporučenih ulja pogodnija (a neko bi rekao kvalitetnija).
To je inače i razlog što sam se uopšte počeo da zanimam za maziva (a ona mi nisu vezana za obrazovanje i profesiju) - odnosno sam shvatio da posebno francuski proizvođači motora nisu sasvim konkretizovali preporuke za motorna ulja, mada to doduše ume da bude diskutabilno i kod mnogih ostalih proizvođača motora.
U daljoj priči navodite "Kao laiku stvar je jasna. Zašto bi čovek eksperimentisao sa nečim što ne zna šta je." - a suština je da se polazi od pretpostavke da se sa Elf-om zna šta je, a na FAM se odnosi to da se ne zna šta je.
Meni je sasvim razumljiv takav stav pa ću pokušati da ga donekle obrazložim. Elf je dakle ime koje uliva poverenje sa obzirom na istoriju (a pogotovo što ga Renault preporučuje). Sa druge strane - ime FAM nekom može da uliva nešto sasvim suprotno. Ovo drugo je posledica raznih dešavanja tokom prethodne dve/tri decenije.
Međutim laik ne zna da FAM (trenutno) ima tehnološki postupak blendiranja (umešavanja) ulja koji je na nivou Total-o (tj. Elf-a), samo manjeg kapaciteta od grandioznog Total-a. Takođe ne zna da je kontrola kvaliteta (proizvedenog) na sličnom nivou, i ne zna da FAM ima odobrenja od svetski poznatih proizvođača radnih mašina (MAN, Cummins...) za mnogo zahtevnije/skuplje primene nego što je uobičajeno korišćenje automobila (a po neka automobilsko ulja se nalaze i na nekim zvaničnim listama recimo Daimlera za upotrebu u nekim mercedesovim motorima). To se naravno odnosi i na ostale renomirane proizvođače lubrikanata (pa i Total).
Blendiranje maziva je takvo - da niko osim samog proizvođača (ili lab. analize sadržaja kantice/serije) ne zna šta se tačno nalazi u kupljenoj kantici ulja (jer je sa svakom šaržom baznog ulja finalno ulje donekle različito), ali o tome okvirno govore norme koje proizvođač ulja može isticati pod određenim uslovima (ATIEL code of practice), odnosno može govoriti tehnički list, u kome doduše sitnim slovima piše da je to što je ispisano neobavezujuće i da se to i ne garantuje, i da su navedene prosečne tj. srednje vrednosti (kako kod kog proizvođača, Elf uglavnom navodi ovo poslednje).
Na kraju (da ne bi smo širili priču kad već ne navodimo konkretna ulja), na pitanje "Da li je fam barem jedank ako ne i bolji od pomenutog elf-a? I u čemu konkretno?" - sve što bih mogao da kažem je da ima opravdanih razloga da se smatra da su (neka) Elf ulja bolja tj. pogodnija od (nekih) famovih za motore Renault grupacije (i neke druge), ali da to tako izrečeno ne mora obavezno da bude i istina (za određeni slučaj- tj. konkretnu kombinaciju motor-ulje-eksploatacija).
Ja npr, famovo ulje (koje je pandan jednom od preporučenih za moje vozilo) koristim umesto Total-ovog jer;
1. Više volim FAM nego Total, tj više volim da moj novac ode u većoj meri FAM-u, nego Total-u i njegovim posrednicima.
2. Po neke laboratorijske analize za nezavisnih sajtova (Oil.ru) su pokazale da su odgovarajućeg kvaliteta
3. Verujem više u istinitost tehničke specifikacije i bezbedonosnog lista (a manje verujem u totalov, pročitati sledeću stavku)
4. Znam iz kog je (jedinog) pogona izašlo ulje koje sipam u svoj motor (za Totalov nemam pojma, jer on ima više blendata po svetu)
5. Znam koga ću (i kako) da nagazim ako mi se nešto ne sviđa kod FAM-a, a Total me nije ni udostojio odgovora na najjednostavnije pitanje koje ulje od njihovih više ponuđenih da izaberem za svoj Auto (iako su odgovor mogli lako da napišu, ali bi on otvorio mnoga druga pitanja od kojih bi po neka bila nezgodna za njih, u smislu da odgovore zvanično istaknu).
6. Obaška gore navedeno, verujem da ono što čujem kako radi moj motor, koliko to čini sa famovim ulje (kao i nečija druga vozila sa istim), i na osnovu potrošnje goriva - da je to ulje jednako pogodno kao i slično koncipirana ulja drugih proivođača, možda čak i pogodnije od pojedinih drugih.
Najkonkretnije, nema tog (čoveka) koji sa 100%tnom sigurnošću može da odgovori na Vaša pitanja - jer je blendiranje maziva dinamično i varijabilno. Neki proizvođač maziva može biti (uslovno rečeno) jednak ili bolji od drugog (ako se upoređuju konkretna ulja), ali to vremenom može i da se brzo promeni (na lošije i na bolje).
Elf je između ostalog i poslovni partner Renault-a, a ovaj potonji je dao odobrenja nekim Elf-ovim uljima po normi RN 0700 koje je (između ostalih) odgovarajuće za motor DF4 Takođe, Renault je dao to odobrenje i uljima nekih drugih velikih proizvođača (za najverovatnije ne malu sumu novca). FAM nema ulje sa pomenutim odobrenjem i zbog toga je u tom smislu inferioran u odnosu na proizvođače ulja koji imaju to odobrenje (tj. konkretna ulja koje imaju odobrenje, iako ono nije formalno nužno za godišta renaultovih vozila od pre 2007.)
Najjednostavnije rečeno - ne može ovde biti kratkog i pri tome sasvim tačnog odgovora jer su detalji bitni, a njih je gomile.
Alibi odgovor je - ako si laik (u ovoj oblasti), drži se onog što piše u korisničkom uputstvu vozila.
Ako nisi laik (ili vremenom prestaneš da to budeš), onda ćeš u glavi imati mnogo više pitanja nego što ćeš imati konkretnih, tačnih i preciznih odgovora.
Još jednom, hvala vrlo na pitanjima obojci, pa ako budem mogao ja ću na konkretnija pitanja konkretnije i odgovarati, dok je ovaj moj odgovor samo ukratko objašnjenje na nešto što su kao pitanja vrlo široko postavljena.
Re: Motorna ulja
Sta sipati od ulja u Vectru B 1.8 16V 2001 god., vec par godina sipam GM 10w 40 da li je bolje neko drugo sipati i koje ?
Послато са SM-G965F уз помоћ Тапатока
Послато са SM-G965F уз помоћ Тапатока
- Ivan
- Postovi: 9930
- Pridružio se: 03 Jan 2013, 09:22
- Garaža: bmw 3 f31, bmw 5 f10,
- Lokacija: Novi Sad
Re: Motorna ulja
Ako možeš malo detaljnije o tom shearingu, ja sam izabrao 0-40 za BMW jer mi se činilo kao "upgrade" u odnosu na 5-30, laički što sam gledao specifikacije mi se činilo da ima bolju tecljivost na nižim temperaturama, a veću gustinu na većim temperaturama, a hteo sam maksimalnu zaštitu i kada je auto hladan i kada ga forsiram često pun gas na visokim obrtajima motora.
Tako mi se činilo da imam samo benefite od razvučene gradacije.
Da li misliš da sam možda trebao uzeti 5-40 ili neku drugu gradaciju.
Sent from my STF-L09 using Tapatalk
Tako mi se činilo da imam samo benefite od razvučene gradacije.
Da li misliš da sam možda trebao uzeti 5-40 ili neku drugu gradaciju.
Sent from my STF-L09 using Tapatalk
Re: Motorna ulja
Eh, ko će ga znati, može samo da se pretpostavi. Proizvođači motora ne daju preporuke koje ulje koristiti za motor koji je 18 godina star i koji je verovatno prošao više kilometara od predviđenog/projektovanog. Oni su dali preporuke najpre za motor kada je on nov, a u slučaju vectre to podrazumeva razna ulja raznih gradacija.dakii napisao: 17 Nov 2018, 08:13 Sta sipati od ulja u Vectru B 1.8 16V 2001 god., vec par godina sipam GM 10w 40 da li je bolje neko drugo sipati i koje ?
Na drugo ulje od startnog se ide ukoliko smatramo da nešto nije odgovarajuće, a to GM mu otprilike dođe by the book za taj motor, dakle po knjizi. Može da se proba sa nekim drugim uljima, samo treba da znamo zašto bi smo to činili.
Sad, da meni treba 10W-40ica ja bih uzeo famovu, nisotecovu ili galaxovu, a da sebi biram za tu Vectru najpre bih Galax Racing 5W-40 http://www.galax.rs/shop/galax-racing-sae-5w-40/ ili Optima Magnum 5W-40 jer mislim da je to zgodnija varijanta, ali je i skuplja.
Inače, sa pomenutim GM uljem ne bi trebalo da bude ikakvog problema, al` ja lično volim ulja od poznatog proizvođača, a GM je prodao licencu raznima, pa nisam siguran ko ga proizvodi (što ne znači nužno da je loše/neodgovarajuće). Da li ga proizvodi mannol, wolf ili neko treći ne bih da gatam u pasulj, ali lično ne bih ulje na kome ne piše samo Made in EU i kome teško nalazim tehničke specifikacije. Mislim, kad se već ima toliko drugih izbora.
Ne, ne mislim (ukoliko 0W-40ica zadovoljava odgovarajuće BMW specifikacije). Rekoh gore čisto lično - da bih (samo) davao prednost (manje razvučenim gradacijama),Ivan napisao: 17 Nov 2018, 09:55 Tako mi se činilo da imam samo benefite od razvučene gradacije.
Da li misliš da sam možda trebao uzeti 5-40 ili neku drugu gradaciju.
Izbor motornog ulja (odgovarajućeg/preporučenog) - je kompromis suprotstavljenih zahteva.
0W-40ice su praktično idealne da se ti suprotstavljeni zahtevi pomire, pa suštinski hoću da kažem da su one za najveći broj ljudi (koji uglavnom prosečno koriste automobil kome je i takva 0W-40ica preporućen izbor) gotovo idealan izbor, u smislu da će najverovatnije sa takvim uljem imati sve adekvatno što se očekuje od ulja (podmazivanje, hlađenje, zaštita od korozije itd.), tokom celog predviđenog intervala zamene.
Međutim takva ulja vremenom tj. rabljenjem mogu (a ne moraju) ispoljiti pad viskoziteta pod težim uslovima. Motorno ulje je mešavima/rastvor par različitih baznih ulja (koja su uglavnom tanka) pa da bi postala deblja na visokoj/radnoj temperaturi moraju im se dodati polimeri (osim što se dodaje još nekoliko supstanci koje ulaze u sastav tzv. paketa aditiva). Pomenuti polimeri se rabe trošenjem, a za razvučenije gradacije ih generalno uzevši treba u većoj koncentraciji (dakle mogu više i da se izrabe).
U praksi to znači da ako neko značajno forsira motor u kome je 0W-40ica, da bi nakon nekakve kilometraže (tipa prebačen interval zamene ili blisko oko njega) ta 0W-40ica možda postala npr. 0W-30ica, tj. da bi za takav slučaj bila zgodnija 5W-40ica ukoliko je ultimativni zahtev xW-40 gradacija.
Sa druge strane, uglavnom su 0W-40ice vrlo kvalitetne (čitaj - sa većim udelom sintetskog baznog ulja) a nekoj 5W-40ici može da se desi ista stvar pod onim uslovima, u kojima neka 0W-40ica ostaje čitava (najjednostavnije laičko objašnjenje bez previše ulaženja u detalje).
Sa obzirom da među 0W-40icama ima ulja sa BMW zahtevima - nema greške. Samo treba paziti na interval.
To što ja lično npr. pre biram npr. rakiju od kajsije, ne znači nužno i da je je nekakva rakije od npr. dunje manje kvalitetna. Može da bude i obratno, a najčešće su obe sasvim odgovarajuće (mojemu organizmu za zloupotrebu istih).
- Ivan
- Postovi: 9930
- Pridružio se: 03 Jan 2013, 09:22
- Garaža: bmw 3 f31, bmw 5 f10,
- Lokacija: Novi Sad
Re: Motorna ulja
Skratio sam interval sa 30.000km na 10.000, računam da je dovoljno, a pogotovo što za to vreme dolijem skoro 2l ulja.
Inače pre jedno 2-3 zamene sam sipao ceratec, da li da ponovim ili sam trebao pri svakoj zameni (na uputstvu je pisalo da ostaje u motoru i do 50.000km).
Sent from my STF-L09 using Tapatalk
Inače pre jedno 2-3 zamene sam sipao ceratec, da li da ponovim ili sam trebao pri svakoj zameni (na uputstvu je pisalo da ostaje u motoru i do 50.000km).
Sent from my STF-L09 using Tapatalk
Re: Motorna ulja
U vezi ceratec, više ljudi me je pitalo preko pp za to - ali ja zaista nemam iskustvo sa tim. Držim se toga da proizvođači motora navode da se ne upotrebljavaju aditivi za ulje, a najpre toga da ako neki motor ne može adekvatno da se eksploatiše sa default uljima, ili donekle drugačijom gradacijom kada već previše pređe bez generalke - onda neću ni da koristim aditiv. Odnosno mislim da motor sasvim može da adekvatno funkcioniše bez toga. Sad, ceratec mnogi hvale, a od mene bi bilo glupo da a priori negiram. Ne znam, a ukoliko funkcioniše kako se navodi, savršeno.
Ne znam oko dopunjavanja toga, jer sve zavisi od koncentracije. To što su rekli da ostaje do...- može da znači i za neke mercedese kojima je interval 50000 km, a uglavnom se aditivi speru nakon izmene, ali za taj ceratec nisam siguran da je prethodno istina. Dakle, postupiti tačno po uputstvu. Gore/dole nekih 10% koncentracije mislim da neće biti problem.
U vezi intervala, sa 0W-40icom mislim da bih gurao do nekih 13000-15000 km, kada se već dolije oko čitar ulja za taj interval. Sad, ako je isključivo gradska vožnja u špicevima - 10000 je puna kapa.
Ne znam oko dopunjavanja toga, jer sve zavisi od koncentracije. To što su rekli da ostaje do...- može da znači i za neke mercedese kojima je interval 50000 km, a uglavnom se aditivi speru nakon izmene, ali za taj ceratec nisam siguran da je prethodno istina. Dakle, postupiti tačno po uputstvu. Gore/dole nekih 10% koncentracije mislim da neće biti problem.
U vezi intervala, sa 0W-40icom mislim da bih gurao do nekih 13000-15000 km, kada se već dolije oko čitar ulja za taj interval. Sad, ako je isključivo gradska vožnja u špicevima - 10000 je puna kapa.