Heineken napisao: 27 Jan 2021, 17:40
Raspitao sam se jos malo oko moje dileme sa uljem za 2.0 jtdm 2014. Ogromna vecina ljudi koristi 5w-30 na preporuku majstora. Bolje je kazu na vecim km da se koristi ta gradacija umesto 0w-30.
Da li ima istine u tome sto pricaju ili je to jos jedan mit domacih "strucnjaka".?
Na pitanje kakvo ulje treba za tu Đulijetu iz 2014. sa 2.0 JTDm - odgovorili smo par stranica ranije.
viewtopic.php?f=31&t=1186&start=2430#p979572
Inače je odgovor (za majstore) u osnovi kratak; Ulje po normi
Fiat 9.55535-DS1, a za tu normu ulje koje ima odobrenje je
Selenia WR Forward, koje ima gradaciju
0W-30. Inače, je pomenuta fiatova norma koncipirana tako da nju najverovatnije mogu da zadovolje isključivo ulja u gradaciji 0W-30.
Ovo gore sam napisao tako - da bi se videlo da gradacija (tj. SAE norma) koja opisuje viskozitet, ne može da zamenjuje celu (fiatovu) normu. To što ta fiatova norma podrazumeva da su po toj normi ulja isključivo u 0W-30 gradaciji, i što mogu da zadovoljavaj ACEA C2 je sekundarna priča.
Najjednostavnije rečeno - nisu sva ulja u 5W-30 gradaciji slična, a nisu ni u 0W-30 gradaciji. Ona umeju međusobno da budu relativno slična (za praksu, tj. rad motora), ali mogu i da se razlikuju kao dupe i oko, odnosno daju različit efekat pri radu motora.
Onaj koji kaže da je za 2.0 jtdm Đulijete iz 2014. (koja ima npr. 300,000 km pređenih) bolje neko ulje 5W-30 gradacije nego neko u 0W-30 gradaciji - može da bude eventualno genijalno u pravu, ili idiotski neobavešten (kao što bi trebao da bude ako već preporučuje nekakva ulja), u zavisnosti na kakva 5W-30 ulja misli i u zavisnosti na kakva ulja 0W-30 gradacije misli.
Mislim, zavisi na osnovu kojih se premisa nešto zaključuje.
FIAT je propisao nešto, i što se majstora tiče on bi trebao da ima dobar, tj. logički zasnovan razlog zašto preporučuje odstupanje od toga. Međutim, kinematička viskoznost na radnoj temeparturi, (tj. na oko 100 C) i pumpabilnost ulja na vrlo niskim temperaturama - imaju toliko široke raspone da ne može olako da se kaže "bolje je 5W-30 nego 0W-30".
Jer nakon toga sledi pitanje - "A da li misliš da je bolje zbog rada na nisikim temperaturama ili na visokim temperaturama. I, je l` misliš da je (za npr. đulijetu) bolje 5W-30 koje zadovaljava ACEA C3 u odnosu na 0W-30 koje zadovoljava ACEA C2, ili misliš da je bolje 5W-30 koje zadovoljava ACEA C2 u odnosu na 0W-30 koje zadovoljava i ACEA C3.
Donji primeri ulja su praktični prikaz ovog gore objašnjenja (kad je već tako postavljeno pitanje gde se uopšte i ne naglašavaju FIAT norme), a izabrani su primeri totalovih ulja jer on ima široku paletu i pri tome je vrlo prisutan na našem tržištu.
0W-30 ACEA C2/C3 http://www.fuel-economy.lubricants.tota ... 014_en.pdf
5W-30 ACEA C2 http://www4.total.fr/asia-oceania/austr ... _23437.pdf
0W-30 ACEA C1 http://www.fuel-economy.lubricants.tota ... -30_gb.pdf
5W-30 ACEA C2 http://www4.total.fr/middle-east/PDS/Au ... 05W-30.pdf
***
Martin napisao: 27 Jan 2021, 18:24
5W30 ako ima DP filter; 5W40 ako nema DP filter.
Ima 5W-40ica koje su adekvatne i za motore koji imaju DPF filter, kao što je primer donjeg ulja, jer ono zadovoljava jednu od ACEA C normi
https://www.nisotec.eu/sr-lat/nisotec-a ... -sae-5w-40
a ima i 5W-30ica koje nisu adekvatne za DPF filter, jer zadovoljavaju samo neku od ACEA A/B normi.
kao što je to slučaj sa većinom totalovih 5W-30ica iz serije 9000.
http://www4.total.fr/middle-east/PDS/Au ... 05W-30.pdf
Sve ono gore pre zvezdica sam i napisao - da ne može, tj. nije dovoljno precizno da se kaže da je za neki motor odgovarajuća samo neka SAE gradacija, nego je bitna i norma koje to ulje bliže opisuje (kakvo je)
Nije sve jedno, niti svejedno, Inače izrečeno više puta u ovoj temi.
Zašto mnogi (uglavnom majstori, i to sasvim iskusni) zapamte da je samo SAE gradacija bitna, a ostale manje/više - je nešto što ima veze sa personalnom motivacijom, a ima veze i sa istorijom razvoja motornih ulja odnosno preporukama iz ranih godišta motora kojima su bila propisana modernije koncipirana ulja (tj. toga da je ACEA kreirala norme tek krajem 90ih, a da su spec. proizvođačke norme počele da se kreiraju tek u prošloj deceniji.
Suština je da na ovu stvar obično mlađi i manje iskusni više obraćaju pažnju jer su imali manje kontakta sa starijim vozilima, dok starije majstore ume da mrzi da ovako nešto uče/pamte. Uglavnom, a naravno da ima i suprotnih primera.