Uticaj režima rada na motor i ostale elemente

Tehnička pitanja i objašnjenja
Odgovori
ljubitelj
Reactions:
Postovi: 11723
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Broj obrtaja i uticaj na motor i ostale elemente

Post od ljubitelj »

Nisam razumeo o kom motoru pricas, 1,7 i 1,8 turbo (volvo) iz 70tih i 80tih su bili bez zastita koje su opisane, imali su Garetove punjace koji imaju znatnu inerciju i nisu bili bas ugodni za voznju. Slicno je i Saabovim turbom u modelu 900 od 2.0 iz 70tih i pocetka 80tih.
Isto ili jako slicno se odnosi na pomenute italijanske, francuske i ostale turbo benzince iz tog perioda pa i kasnije.

Tek pre 20 i nesto godina su se pojavili turbo benzinci koje se voze slicno kao dizel i kojima je turbina male inercije pa imaju trenutan odziv. Tu negde krajem 80 tih su Svedjani presli na male Mitsubishijeve turbine kojima je dovoljno tik iznad lera da se zavrte.

Kada se pojavio i koji je to motor koji navodis, ne mogu da se setim da je saab imao u modelu 900 ili9000 takav motor?
Korisnikov avatar
nidza
Reactions:
Postovi: 21893
Pridružio se: 26 Feb 2012, 22:23
Garaža: Oktavije dvije
Lokacija: N.B.G.

Re: Broj obrtaja i uticaj na motor i ostale elemente

Post od nidza »

1.8t iz skorijeg doba, ne te iz titovog vremena. ;-)

Tapatalk 4
ljubitelj
Reactions:
Postovi: 11723
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Broj obrtaja i uticaj na motor i ostale elemente

Post od ljubitelj »

A to:) Pa bila je prica o turbacima od pre nekoliko decenija pa na tako svez motor nisam ni pomislio. Ima 20 i nesto godina kako su razvijeni turbo benzinci sa svim tim silnim zastitama od samodetonacija a omogucena odlicna vozljivost slicna dizelima.
dragan napisao:sa druge strane francuzi i italijani su pre par decenija imali male turbake u vise klasa automobila...
Korisnikov avatar
dragan
Reactions:
Postovi: 9315
Pridružio se: 13 Jan 2012, 13:09
Garaža: BMW M340i, Peugeot 2008

Re: Broj obrtaja i uticaj na motor i ostale elemente

Post od dragan »

ne znam zasto si citirao post, da li si mislio na neki primer ( moze recimo r5 mali hatch i r9/11 tadasnja limuzina sa istim malim 1.4t motoricem ), ili na to da to nisu bili bas lpt motori ( sto i nisu, nisam to ni rekao, ali su bolji primer downsizinga u ovom savremenom smislu ) ?
ljubitelj
Reactions:
Postovi: 11723
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Broj obrtaja i uticaj na motor i ostale elemente

Post od ljubitelj »

Citirao sam jer sam razumeo da se prica o motorima iz tog doba. Da, bas Renoov 1,4 karburator turbo, Fiat Uno 1,3 turbo, Audi 100 2,2 turbo, Daihatsu 1.0 turbo, Toyota 3.0 turbo i ostali koji nisu imali ravijeno upravljanje sagorevanjem niti zastite.

Downsizing sam pomenuo u smislu uvodjenja turbo motora umanjenih zapremina sa efekte koji su postizali atmo motori kao tipicni tada.
Mali turbo motori klase 2,0 turbo, 2,5 turbo i slicno su uspesno zamenili V8 atmo motore 4.0, V ili R6 klase 3.0 ili 3,5 koji su tada dominirali kod mnogih proizvodjaca.

Npr Reno je koristio V6 motor od 2,8 litara koji je iste maksimalne snage kao taj 1.4 turbo koji su se jedno vreme i preklapali u ponudi doduse u razlicitim modelima.

Svi ti turbo motori su bili na neki nacin svojeglavi, divlji sa turbo rupom i zahtevali su da se dobro zavrte dok su na malim obrtajima bili bledi.

Uvodjenjem ideje da turbo bude mali, brzog odziva drasticno se popravio odziv turbo motora na niskim obrtajima, znatno je povecan obrtni momenat a smanjena maksimalna snaga. Dobilo se ono sto je vozacima ugodnije za voznju uz gubitak maksimalne brzine a osetno smanjenje potrosnje vozila.

Ti "mali" saabovi, volvo, fiat motori oko 2.0 litra turbo su slicnih perfomansi kao "veliki" 3.0-3,5 litra 6 ili 8 cilindara atmo motori BMWa, Mercedesa, Forda, Opela (GMa), Rovera i slicnih iz tog doba po nacinu voznje, po elasticnosti, generalno po udobnosti voznje.

Danas je ista prica, atmo motori klase 1,8-2,0 litra menjaju turbo motori klase 1 do 1,2 litra.

Pre 20tak godina inovacijama kod turbo benzinaca pokazano je da moze drugacije, motori razvijani u ovom veku se naslanjaju na te pocetne ideje pa se cesto desava da se vrte benzinci samo do 4500-5000 obrtaja maksimuma a da je donji opseg radnih obrtaja spustene na 1000-1200.
Po ponasanju u voznji kao ti motori prve generacije nazvani tada LPT.

Uz sve zastite danasnji motori su neuporedivo pouzdaniji od npr pomenutog Reno 1,4 turbo karburatorskog i ne zahtevaju nikakvo znanje vozaca niti bilo kakvo posebno ophodjenje.

Eto, na tu vezu turbo benzinaca sam mislio posto nije nikakva novost osim marketinga danas primena turbine (ili kompresora) u cilju smanjenja zapremine, potrosnje goriva, ekologije itd. Danas je mas produkcijom znatno smanjena cena izrade turbo motora sto jeste bitna razlika.
Atmo motori broje poslednje dane i samo je pitanje dana kada ce u muzej kao sto je slucaj bio sa atmo dizelima, osim za specificne potrebe.
Korisnikov avatar
dragan
Reactions:
Postovi: 9315
Pridružio se: 13 Jan 2012, 13:09
Garaža: BMW M340i, Peugeot 2008

Re: Broj obrtaja i uticaj na motor i ostale elemente

Post od dragan »

slazem se sa dobrim delom posta, samo ne treba da se previdi da su ovi turbaci koji sigurno nisu imali kulturu rada motora sa lpt o kojima pricas dosta starije konstrukcije. taj renoov koji si spominjao je stariji vise od decenije od sabovog motora, a poreklom je iz serije motora stare pola veka, i otud i jednostavnija konstrukcija, bez ubrizgavanja i zastita...
kultura rada u voznji tih turbaka nije bila na nivou, to stoji ali su performansama bili daleko ispred lpt motora, sve je imalo svoju cenu...
Korisnikov avatar
Saša
Reactions:
Postovi: 14323
Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:07
Garaža: Renault Kadjar Equilibre 1.3 TCe 140 i Fiat Punto Classic 1.2 8V LPG Dynamic A/C
Lokacija: Novi Sad

Uticaj režima rada na motor

Post od Saša »

Ne slušaj ih bre, vidiš da su izgleda baš cepali Punta. Moj dosad mislim da nijednom nije prešao 4.000 obrtaja (nije ni bilo potrebe), pa ti vidi... :D
Korisnikov avatar
Bax
Reactions:
Postovi: 12210
Pridružio se: 11 Jan 2012, 22:37

Re: Z10 / Fiat Punto Classic (opšta tema)

Post od Bax »

Na 6500 krece da udara u blok, ja obozavam da mrcvarim benzince, imam trip da to izrazito prija dobrom motoru.
Ali ulje sipam bolej od preporuke, i menjam cesce...
Lepse je voziti slab auto brzo, nego snazan sporo.
Korisnikov avatar
Paja
Reactions:
Postovi: 14752
Pridružio se: 08 Jan 2012, 11:36
Garaža: Superb
Lokacija: Beograd, Zvezdara

Re: Z10 / Fiat Punto Classic (opšta tema)

Post od Paja »

Saša napisao:Ne slušaj ih bre, vidiš da su izgleda baš cepali Punta. Moj dosad mislim da nijednom nije prešao 4.000 obrtaja (nije ni bilo potrebe), pa ti vidi... :D
Nije ni moj, al na auto putu. Uvek je bio na tačno 4000 rpm. :D
Korisnikov avatar
Saša
Reactions:
Postovi: 14323
Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:07
Garaža: Renault Kadjar Equilibre 1.3 TCe 140 i Fiat Punto Classic 1.2 8V LPG Dynamic A/C
Lokacija: Novi Sad

Re: Z10 / Fiat Punto Classic (opšta tema)

Post od Saša »

Stvarno ne znam šta bi trebalo da mu radim da ga nateram na 6500 obrtaja? Odnosno čemu i gde je to od koristi? Pogotovo što svoj najveći obrtni momenat ostvaruje na svega 2500 rpm.. :D
Korisnikov avatar
Bax
Reactions:
Postovi: 12210
Pridružio se: 11 Jan 2012, 22:37

Re: Z10 / Fiat Punto Classic (opšta tema)

Post od Bax »

Ulenjices ga :uf:
Lepse je voziti slab auto brzo, nego snazan sporo.
Korisnikov avatar
Saša
Reactions:
Postovi: 14323
Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:07
Garaža: Renault Kadjar Equilibre 1.3 TCe 140 i Fiat Punto Classic 1.2 8V LPG Dynamic A/C
Lokacija: Novi Sad

Re: Z10 / Fiat Punto Classic (opšta tema)

Post od Saša »

Neću, izađem relativno često na autoput i tu ga vozim od 120-140 km/h (sa full opterećenjem, četvoro ljudi unutra, ponekad i petoro), produvam ga malo i sve o.k... A i redovno ga ne vozim baš kao baba, većim delom kilometražu je ostvario na otvorenom, brzine 80-100 km/h, što je za njega i taj motor optimum...
Korisnikov avatar
Bax
Reactions:
Postovi: 12210
Pridružio se: 11 Jan 2012, 22:37

Re: Z10 / Fiat Punto Classic (opšta tema)

Post od Bax »

Veci si ga ulenjio :mrgreen:
Elem, motor je stvarno pristojan, ali mozda naivno verujem, da je 1.2 16V ipak prava stvar.
Fiatovi motori su obicno i najbolje na tim kolima, uz izuzetak par promasaja (1.4 12V i sl...)
Lepse je voziti slab auto brzo, nego snazan sporo.
Korisnikov avatar
dragvorl
Site Admin
Reactions:
Postovi: 24760
Pridružio se: 06 Jan 2012, 13:03
Garaža: Fiat Stilo 1.9 MJ
Lokacija: NS
Kontakt:

Re: Z10 / Fiat Punto Classic (opšta tema)

Post od dragvorl »

Saša napisao:Stvarno ne znam šta bi trebalo da mu radim da ga nateram na 6500 obrtaja? Odnosno čemu i gde je to od koristi? Pogotovo što svoj najveći obrtni momenat ostvaruje na svega 2500 rpm.. :D
U svakoj nizoj brzini imas vise momenta na tockovima nego na bilo kom broju obrtaja u visoj brzini. To treba pri preticanju.
SlikaSlika
Mauro Forghieri:"Power comes from speed, torque without speed is nothing"
Life is funny, skies are sunny, Bees make honey, who needs money
Korisnikov avatar
Saša
Reactions:
Postovi: 14323
Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:07
Garaža: Renault Kadjar Equilibre 1.3 TCe 140 i Fiat Punto Classic 1.2 8V LPG Dynamic A/C
Lokacija: Novi Sad

Re: Z10 / Fiat Punto Classic (opšta tema)

Post od Saša »

Ma o.k, ali da ga nateram pri obilaženju na 6.500 obrtaja mogu jedino ako obilazim nekog u drugoj brzini, ne vidim kako drugačije... Ili bi mi trebalo jedno 5 km pravca... :kezo:
Odgovori