Motorna ulja
Re: Motorna ulja
Nisu ista. Ne mogu tehnološki da objasnim jer se ne razumem, ali par stvari sam primetio odmah na početku upotrebe 5w-30 nakon 5w-40. Nije u pitanju samo gradacija, nego nekoliko godina modernije ulje.
Naime, novije ulje se ne sliva tako lako u karter. Ima svojstvo da ostane na šipci za merenje dokle god se obrise. Staro ulje se slije dok se ohladi.
Novo mnogo duže bude svetlo, staro brzo pocrni. Takođe promena boje je brža kad se više gazi auto.
Potrošnja mi se takođe čini da je manja sa novim. To i fabrika kaže, kao i iskustva drugih vozača.
To sve teško da ima veze samo sa gradacijom.
Tapatalk
Naime, novije ulje se ne sliva tako lako u karter. Ima svojstvo da ostane na šipci za merenje dokle god se obrise. Staro ulje se slije dok se ohladi.
Novo mnogo duže bude svetlo, staro brzo pocrni. Takođe promena boje je brža kad se više gazi auto.
Potrošnja mi se takođe čini da je manja sa novim. To i fabrika kaže, kao i iskustva drugih vozača.
To sve teško da ima veze samo sa gradacijom.
Tapatalk
Re: Motorna ulja
Otkuda bi uopste bili gvozdeni opiljci u ulju?DS9 napisao: Obratiti pažnju na nisku količinu Fe koja govori o tome koliko takvo ulje štiti ili ne štiti motor, između ostalog.
Zadnjih 60tak godina u motorima postoji magnet koji ih skuplja na dnu kartera i postoji filter ulja punog protoka.
Podatak ne govori o tome da li ulje stiti ili ne stiti motor jer je takvo stanje gvozdenih cestica u ulju kao na slici kod 99.999% motora, tj nema ih. Ako i ima opiljaka sakupe se na magnetu.
Ni sa klasicnim mineralnim uljima nema prisustva Fe.
Poredilo se isto ulje razlicitih gradacija, 5w30 vs 5w40, i u cemu se ogleda bolji kvalitet 30 u odnosu na 40 gradaciju. I jedno i drugo pruzaju zastitu motora.
Re: Motorna ulja
5w30 ispunjava standard koji nijedan 5w40 ne dostize.
Re: Motorna ulja
Da pojasnim, danas imas kod vecine proizvodjaca konkretno 5w30 koje ispunjava 504/507 vw standard dok 5w40 ispunjava 502. Zasto je to tako ne znam jer nisam tehnolog ali eto to je cinjenica.
Re: Motorna ulja
To su 2 razlicite norme, diskusija se odnosi na identicnu normu i 2 ulja, jedno 5w30 je kvalitetnije od 5w40.
Da ponovim identicnu normu zadovoljavaju pa je pitanje zasto je jedno kvalitetnije i u cemu se ogleda taj kvalitet.
Npr norma API SM 5w40 vs 5w30.
Da ponovim identicnu normu zadovoljavaju pa je pitanje zasto je jedno kvalitetnije i u cemu se ogleda taj kvalitet.
Npr norma API SM 5w40 vs 5w30.
- dragvorl
- Site Admin
- Postovi: 24657
- Pridružio se: 06 Jan 2012, 13:03
- Garaža: Fiat Stilo 1.9 MJ
- Lokacija: NS
- Kontakt:
Re: Motorna ulja
Stvarno mislis da ti mganeti mogu sve cestice da pokupe iz ulja koje je rasuto po celom motoru? Kad sam radio u servisu otvarali smo cesto diferencijale i menjace, magnet bude pun opiljaka, ali ulje i dalje ima metalne mikrocestice.ljubitelj napisao:Otkuda bi uopste bili gvozdeni opiljci u ulju?DS9 napisao: Obratiti pažnju na nisku količinu Fe koja govori o tome koliko takvo ulje štiti ili ne štiti motor, između ostalog.
Zadnjih 60tak godina u motorima postoji magnet koji ih skuplja na dnu kartera i postoji filter ulja punog protoka.
Podatak ne govori o tome da li ulje stiti ili ne stiti motor jer je takvo stanje gvozdenih cestica u ulju kao na slici kod 99.999% motora, tj nema ih. Ako i ima opiljaka sakupe se na magnetu.
Ni sa klasicnim mineralnim uljima nema prisustva Fe.
Poredilo se isto ulje razlicitih gradacija, 5w30 vs 5w40, i u cemu se ogleda bolji kvalitet 30 u odnosu na 40 gradaciju. I jedno i drugo pruzaju zastitu motora.

Mauro Forghieri:"Power comes from speed, torque without speed is nothing"
Life is funny, skies are sunny, Bees make honey, who needs money
Re: Motorna ulja
Metalne razne da ali bas gvozdene? U motoru ulje cirkulise i prolazi kroz filter. I menja se na godinu dana ili slicno a u menjacu i difu na 10-20 godina.
Treba da bude motor zestoko izraubovan i ostecen da bi se Fe tvrde cestice zabelezile u ulju nakon 8.000km. A i onda je gotovo svejedno koje je ulje unutra jer je to vec stanje pohabanosti.
Treba da bude motor zestoko izraubovan i ostecen da bi se Fe tvrde cestice zabelezile u ulju nakon 8.000km. A i onda je gotovo svejedno koje je ulje unutra jer je to vec stanje pohabanosti.
- dragvorl
- Site Admin
- Postovi: 24657
- Pridružio se: 06 Jan 2012, 13:03
- Garaža: Fiat Stilo 1.9 MJ
- Lokacija: NS
- Kontakt:
Re: Motorna ulja
Bar na netu ima toga koliko hoces.http://www.techenomics.net/oil-fluid-an ... lanations/

Mauro Forghieri:"Power comes from speed, torque without speed is nothing"
Life is funny, skies are sunny, Bees make honey, who needs money
Re: Motorna ulja
A to ima veze sa kojim delom onog sto si naveo?
Pa i ovo je net gde se pise razno.
Pa i ovo je net gde se pise razno.
- dragvorl
- Site Admin
- Postovi: 24657
- Pridružio se: 06 Jan 2012, 13:03
- Garaža: Fiat Stilo 1.9 MJ
- Lokacija: NS
- Kontakt:
Re: Motorna ulja

Ne znam koji ti deo nije jasan. Evo i na srpskom, nije me mrzelo.

Mauro Forghieri:"Power comes from speed, torque without speed is nothing"
Life is funny, skies are sunny, Bees make honey, who needs money
Re: Motorna ulja
Pa moze da bude da su u pitanju low saps ulja, za one koji imaju dpf, sto u principu nema toliko veze sa kvalitetom podmazivanja samog ulja. Ali ima veze sa sklopom citave masine, jer ulje utice na jos neke delove, ne samo na klipove.ftj napisao:Da pojasnim, danas imas kod vecine proizvodjaca konkretno 5w30 koje ispunjava 504/507 vw standard dok 5w40 ispunjava 502. Zasto je to tako ne znam jer nisam tehnolog ali eto to je cinjenica.
Re: Motorna ulja
Vozač koji ima četiri saputnika - vozi auto u kome se nalazi pet osoba. Žao mi je ako nisam bio jasan, mada ovo i nije toliko bitno.ljubitelj napisao:Ja sam te pitao samo i jedino za motorna ulja 5w30 vs 5w40. LHM nema veze, kao ni hidraulicno, kao ni hipoidno i sijaset drugih vrsta ulja.DS9 napisao:U gornjim citatima ima više pitanja koja bi zahtevala podrobnija, odnosno detaljnija objašnjenja (npr. indeks viskoznosti nekog mineralnog ulja može biti vrlo visok a da to ne znači da je ono odgovarajuće za motor - primer je LHM ulje).
Usput, i po crnogorskim gudurama za vreme vrućina sa četvoro saputnika nešto mu nije smetalo.
Najprostije rečeno - ne pada mi na pamet da se vraćam na 40ice, jer se za taj auto odnosno motor, i način na koji se eksploatiše - sasvim adekvatno pokazalo konkretno ulje i pri temperaturama višim od 40 C.
A pitao sam za nesto konkretno, podatak ili tvoja pretpostavka zasto je jedno kvalitetnije od drugih a identicne APi odnosno ACEA norme.
Ovo sto si opisao su blagi uslovi eskploatacije, sta ti znaci cetvoro saputnika, pa auto je pravljen da prevozi 5 putnika, pa zatim i jos natovaren prtljaznik, teret na krovu, vuce prikolicu....
I vozi pod punim gasom stotinama kilometara.
I opet ne vidim nigde odakle znas, ili pretpostavljas, da se 5w30 pokazalo kao adekvatno. Pritisak ili temperaturu ulja merio tokom voznje na 40plus stepeni sa 4 osobe po Crnoj Gori iz cega bi nesto mogao da zakljucis o viskozitetu u tim uslovima?
Da bih objasnio svoj stav morao bih poprilično da pominjem eksperimentalne radove tribologa i da objašnjavam zašto ulje, tj većina ulja iz 5W-40 gradacije će se brže (nekako) degradirati nego većina ulja iz 5W-30 gradacije. Najprostije rečeno - dobijanje razvučenije (multigradne) gradacije zahteva drugačiju koncentraciju poboljšivača viskoznosti (tj. polimera) koji su podložniji degradaciji.
Dobar/visok indeks viskoznosti se može dobiti na razne načine - ali to ne znači da će ulja sa istim indeksom viskoznosti pod istim uslovima nakon npr. 500 radnih časova imati identične osobine. Ulja iz 5W-30 gradacije zahtevaju (uglavnom) drugačiji odnos baznog stock-a i paketa aditiva i tipično su skuplja jer niži viskozitet zahteva kvalitetnije bazno ulje i/ili paket aditiva.
Ljudima je generalno teško da zamisle da će nekakav motor duže da zaštiti tanje mazivo nego deblje - a istina je često baš takva. Međutim, to jeste istina pod nekakvim uslovima, a pod nekakvim drugim je sasvim suprotno.
Suština se ne nalazi toliko u mogućoj razlici između ulja različite gradacije (u konkretnom slučaju) , koliko se krije u odgovoru - šta je to većina, tj. kako većina eksploatiše automobilski motor?
Većina ne vuče prikolicu na 43 C
Ali, ima onih vozila koja su predviđena da to čine - sa (preporučenim) uljima 5W-30 gradacije.
Da sam rekao da se ulje iz 5W-30 gradacije pokazalo neadekvatno - neko bi mogao da pita zašto to tvrdim kad je masa najstručnijih ljudi u timovima proizvođača motora i proizvođača maziva utvrdila suprotno (usput, naravno da se pokazalo adekvatno kada par osnovnih laboratorijskih parametara pokazuju da jeste za dalje korišćenje posle 8000 km).
Pravo pitanje je da li je za pomenutu većinu HTHS od npr. 2.9 dovoljan koliko i HTHS od 3.5 A najključnije da li će (za pomenutu većinu) pad viskoziteta ili povećanje nivoa habanja biti oštriji kod jedne ili kod druge gradacije nakon npr. 10000 km. Taj odgovor se može naći u više odličnih eksperimentalnih procedura do kojih nije sasvim lako doći jer moraju da se plate pa ne vredi da ih ovde citiram.
Ipak, Ian Taylor tj. vodeći tribolog Shell-a je većinu toga sublimisao u fino predavanje (obratiti ažnju na poslednje grafike).
http://www.ltu.se/cms_fs/1.82748!/file/IanTaylor.pdf
Stručnije objašnjenje se može naći recimo na 70. strani knjige koja referentna za ovo o čemu suštinski pričamo. Tu je jasno objašnjeno kako (i zašto) 5W-30 može da bude "izdržljivije" od 10W-40 (odnosno da bude otpornije na ono što se u mašinstvu naziva - smicanje). A naravno da razlika može da bude manje izražena u odnosu na 5W-40.
https://books.google.rs/books?id=XjTaOq ... &q&f=false
Sa druge strane, jeste činjenica da je HTHS od 3,5 mPa.s udaljeniji nego 2.9 mPa.s - od kritičnog HTHS a za koji literatura navodi različite vrednosti (npr. 2,3 mPa.s), ali se i tu postavlja pitanje da li većina ili manjina dostiže (koliko dugo?) kritični HTHS, odnosno koliko je ta razlika značajna za njihovu upotrebu njihovog vozila.
***
Ljudima koji hrane svoje porodice od automobila koji poseduju i vožnje (npr. taksisti) nije bitna nevidljiva teorija.
Bitno im je da im se za što manje uloženih para i svog truda - vrati što više para.
Mnogi od njih koja imaju vozila oko desetak godina starosti će vam reći da menjaju ulje na oko 10000 km i da ga tipično kupuju za do 2500 din za pakovanje od 4 ili 5 litara. Ako vas poslušaju pa udvostruče cenu koju daju za ulje, a pri tom udvostruče interval za koji ga menjaju - lako se može desiti da se više neće vraćati na staru praksu. Jer brzo ukapiraju da ovo drugo ume da bude ekonomičnije za njih. Naravno da to bezbedno važi (samo) za one motore kojima je za otežane uslove propisan interval zamene 20000 km. To je inače slučaj sa mnogim vozilima PSA grupe koja su proizvedena u periodu 2000. do 2008.god.
Što se motora drugih proizvođača tiče, odnosno normi koje su za njih propisane (u smislu korišćenja maziva i propisanih intervala) naravno da se ne bi smelo izaći izvan toga.
***
A onima sa ultimativnom potrebom za uljem koje će im zaštiti motor u svim, pa i nepredviđenim uslovima - želim puno uspeha u sportskom automobilizmu.
- GJSenna
- Postovi: 512
- Pridružio se: 18 Nov 2013, 19:20
- Garaža: Volvo S60 II, Audi A3 1.8T, bicikl...
- Lokacija: Sweden
Re: Motorna ulja
Procitao sam dosta komentara ovde i sad da postavim jedno pitanje vama koji poznajete ovu teoriju.
U Volvou je motor iz PSA grupe i zamena ulja je 20000km. Ja menjam na 15k km.
Kakva su ta ulja kojima je interval 50000km. Cuo sam da noviji Subaru ili Ford (0w-20) (ne drzite me za rec, nisam proveravao) ima upravo takav interval od cak 50000km.
Pezo 1.6VTi je imao servis na 30000km.
Da li su danasnja ulja bas takvog kvaliteta i sta se desava sa motorom posle 100000km tj. sve zamene?

U Volvou je motor iz PSA grupe i zamena ulja je 20000km. Ja menjam na 15k km.
Kakva su ta ulja kojima je interval 50000km. Cuo sam da noviji Subaru ili Ford (0w-20) (ne drzite me za rec, nisam proveravao) ima upravo takav interval od cak 50000km.
Pezo 1.6VTi je imao servis na 30000km.
Da li su danasnja ulja bas takvog kvaliteta i sta se desava sa motorom posle 100000km tj. sve zamene?


Poslednja izmena od GJSenna u 25 Okt 2015, 10:13, izmenjeno 1 put ukupno.
Re: Motorna ulja
Tvrdi opiljci gvozdja koje si nalazio u ulju a nisi nalazio na magnetu.dragvorl napisao:
Ne znam koji ti deo nije jasan. Evo i na srpskom, nije me mrzelo.
Sta treba da prikaze slika u vezi sa pronalazenjem metala u diferencijalima i menjacima?