Комисија: Узрок пада авиона заглављивање команди

БЕОГРАД - Авион Ласта (В-54) Војске Србије, у чијем је удесу пре више од седам месеци погинуо мајор Горан Савић, срушио се због заглављивања команди које су летелицу учиниле неуправљивом, због чега су наложене контрукционе измене на свим до сада произведеним авионима, као и на онима чија је израда у току, сазнаје агенција Бета.
Према изводима из закључака комисије за истрагу узрока несреће која се догодила 26. септембра 2012. године, у које је агенција Бета имала увид, авион је пре полетања био технички исправан, припремљен у складу са прописима док су пилоти мајор Горан Савић и потпуковник Томислав Бећаговић били здрави и способни за извршавање техничке пробе.
У току лета на којем је испитиван авион након замене пумпе за гориво, осовина леве педале заглавила се за централни пулт између две кабине па је дошло до ротације авиона.
"Посада је донела одлуку о напуштању авиона... Оба пилота су успела да напусте авион, међутим због мале висине није било довољно времена да се формира купола падобрана који је био правилно активиран од пилота, потпуно извучен и функционално исправан", наводи се у извештају.
У несрећи која се догодила код Нове Пазове погинуо је мајор Техничко-опитног центра Горан Савић док је потпуковник Томислав Бећаговић повређен. Председник Србије двојицу пилота Војске Србије одликовао је златном медаљом за храброст "Милош Обилић" због тога што су ризиковали своје животе да би спасили људе на земљи.
"Захваљујући одлуци Савића да, тражећи најбезбедније место за слетање, до последњег момента остане у авиону и прекасно се катапултира, није повређен нико од мештана Нове Пазове, те ни деца из оближње школе и вртића", наводено је тада у саопштењу председника.
Према налазу комисије, узрок заглављивања команде правца је техничке природе и вероватно лежи у еластичности командног кола правца, мањим зазорима између покретних делова на конкретном авиону и дејства сила у току маневарског лета.
Комисију коју је формирао командант Ваздухопловства и противваздухопловне одбране (В и ПВО) у свом саставу имала је представнике Војнотехничког института, фабрике Утва из Панчева, Техничко опитног центра, пилоте, лекаре, опитне падобранаце, пилоте експерте за безбедност летања В и ПВО и стручњаке Сектора за ванредне ситуације МУП-а Србије.
"Комсија је предложила предузимање мера на отклањању узрока настанка удеса и мере су већ почеле да се реализују. Приступило се доради конструкционе документације, техничким изменама, ојачањем појединих делова команде правца које ће онемогућити да дође до контакта покретних делова команди лета са било којим делом конструкције авиона у свим условима експлоатације", наводи се у извештају.
Те измене биће обављене прво на прототипу авиона Ласта, након чега ће уследити додатно испитивање. Такође ће бити обављена анализа могућности уградње лаког избацивог седишта и уређаја за снимање параметара лета који ће бити коришћен у обуци али и у случајевима евентуалних угрожавања безбедности лета.
"Овај трагичан догађај је сигурно успорио процес увођења авиона у јединице В и ПВО, али га није прекинуо. Након извршених техничких корекција наставиће се летење у техничком опитном центру, а испоруку преосталих авиона извршиће фабрика Утва Панчево у току 2013. године", наводи се.
Школски авион Ласта (В-54) из панчевачке Утве први је домаћи авион произведен након распада СФРЈ и први нови авион уведен у наоружање од 1992. године.
Војска Србије наручила је 15 авиона, а поседује и два прототипа који су коришћени за испитивање. За армију Ирака произведено је и испоручено 20 авиона Ласта.
Ласта је једномоторни нискокрилац металне конструкције, са два седишта за пилоте постављена једно иза другог. Увлачећи стајни трап омогућава полетање и слетање с бетонских и уређених травнатих полетно-слетних стаза. Авион је развијен за основно школовање пилота.
Ласта је опремљена са два спољна поткрилна носача наоружања носивости по 120 килограма који могу да носе контејнере са митраљезима, вишецевне лансере невођених ракетних зрна калибра 57 милиметара или две бомбе тежине по 100 килограма.
Максимална брзина лета је 340 километара на сат, долет износи 1.060 километара, тактички радијус оптерећеног авиона је 400 километара, док је плафон лета 5.200 метара.
Бета