Centrifuga je u biti kabina 21ice namestena na ogromni mehanizam uz pomoc kog rotira odredjenom brzinom. Pri tome se i naginje po vertikalnoj osi, u skladu sa brzinom rotacije da bi rezultantna sila gravitacije i rotacije uvek bila takva da deluje vertikalno na smer sedenja. Prostim recima, da te uvek nabija u sediste i da se osetis tezim nego sto jesi, a ne da te nabija u stranu od centra rotacije cele skalamerije.
Pri tom, u samoj kabini je instrumentacija za ekg na koju si povezan tokom celog testa, i jos kojesta a poenta je u sledecem, da se otkrije kako podnosis g opterecenje. Mi smo imali preglede na suvo, bez ikakvih pomagala, anti g odela npr, i bili smo pod opterecenjem od 5,6g. Procedura je da te strpaju u kabinu, prikace ti sta treba, uzmeš palicu sa tasterom ispred sebe u ruke i gledas ispred sebe. Ispred tebe se nalazi jedan limeni nosac lucnog oblika sa vise sijalica koje su ti rasporedjene po celoj sirini vidnog polja. Sve su u startu ugasene, rotacija krece, i kako opterecenje raste tako ti se vidno polje suzava. E, ono treba da se suzi u skladu sa odredjenim standardima, a to proveravaju tako sto ti nasumicno pale odredjene sijalice na jednoj ili drugoj strani ( ne znas na kojoj da bi morao da drzis glavu tacno sa pogledom napred, da nema varanja) tog luka, koje bi trebao da vidis. Kad se sijalica upali, stisnes dugme na palici, isto kao ono za upotrebu naoruzanja aviona

Pri tome ti prate ekg i ko zna sta kos, i poenta je da ti organizam odreaguje kako je zamišljeno po nekim vazduhoplovnim medicinskim standardima. Pri tome te naravno prate kamerom, posle su nam dali snimak da pogledamo, ono bude komedija, sav se izoblicis, dobijes podbradak, usi ti se oklempave i sam sebi budes smesan. Jako mi je zao sto nisam sebi presnimio moj pregled, sad bih ga sa zadovoljstvom pogledao opet

To je naravno samo jedan deo pregleda jednog dana, a pregledi traju pet. Ako se dobro secam, od pola klase koja je tada konkurisala za avijaciju, oko 120 ljudi, koji su vec probrani na upisu u gimnaziju i svi su u nekoj meri vec zdravi ( na upisu u gimnaziju 95. je na jedno mesto bilo pet kandidata), na kraju tih pregleda nas je proslo oko tridesetak...
Pri tome je recimo moj cimer od kojeg sam fizicki bio spremniji pet puta prosao centrifugu iz prve, a ja sam je ponovio, a bilo ih je mnogo spremnijih od mene koji su pali oba puta. Tu je bilo poslednje rešeto pred konacno rangiranje. Pre toga je bila barokomora ( testiranje funkcionisanja svesti u uslovima nedostatka kiseonika), pre nje ekg itd...
U principu nije neka svemirska tehnologija, ali je zahtevno i zanimljivo. Koliko košta cela igranka od "dobar dan hocu da budem vojni pilot" do prvog samostalnog leta, ne znam niti verujem da uopste moze tako lako da se izracuna.
Mislim na realnu vrednost. Sto se tice vojske, skolovanje u gimnaziji i akademiji kosta izmedju 40 i 50k evra, tj toliko oni potrazuju na sudu onome ko napusti vojsku posle skolovanja. Toliko su bar trazili ljudima iz moje klase. Ali to je sad druga i duga prica, a cifra je krajnje proizvoljna... Mislim da je to realno mnogo vise, ali je vojska takva, dinosaurus, i tako je kako je...
Sto se tice sportskog srca, ne secam se detaljnog objasnjenja, znam da je tumaceno da uvecan miokard ne reaguje na nacin na koji je to potrebno za opterecenje koje podnosi pilot borbenog aviona, zasto, ne znam u detalje ali su i pregledi to dokazali, posto su svi bili iavni i gledali smo jedni druge, jednostavno nije bilo veze da li si odlican sportista ili sasvim prosecan lik, tj nije bilo pravilo da spremniji ljudi prolaze a nespremniji padaju...
Edit - da grujicu, veliko reseto je bilo i na vidu. Ako se dobro secam tolerisala se dioptrija od nule do plus dva, ali nije samo to bilo, ima tu vise pregleda koji su ukljuceni i za slabije kategorije, pa i za vazduhoplovno osoblje koje ne leti. Neke imam i dan danas na svakom pregledu, tipa dubinski vid, recimo. Takodje, ocni pritisak je jako bitan jer moze izazvati glaukom itd. Ima tu sto zajebancija, i jeste selekcija velika. Ako gledas brojke, od hiljadu i kusur ljudi koji su konkurisalj 95. za vojnu gimnaziju, na kraju je sa akademije sa smera avijacije 2003. izaslo manje od 20. Pri tome je vise od polovine konkurisalo u vise navrata za vazduhoplovni smer.
To su neke cifre kojih se ja secam, ako gresim ima ovde jos jedan moj sapatnik koji ce me ispraviti, gledali smo se skoro do samog kraja skolovanja... I nijedan vec duze nije u vojsci
