Hvala na pitanju.
Da bude jasno - lično iskustvo imam sa vrlo ograničenim brojem ulja, mogu se nabrojati na prstima ruke.
Ono što pišem je dakle rezultat ograničenog praktičnog iskustva, zatim hobističkog uvida u literaturu koja se bavi mašinskim mazivima, uvida u objavljene laboratoriske analize do kojih se može doći na internetu, i specifičnog laboratorijskog iskustva iz oblasti koje nemaju veze mašinstvom.
Ako pričamo o izboru ulja za 1,6 HDi sa FAP/DPF (u Švedskoj) - striktno tumačeno (po PSA dokumentaciji) navedeni Castrol Edge LL 5W-30 nema odgovarajuća odobrenja od PSA (dakle za norme PSA B71 2290 i PSA B71 2312, a što su ulja koja PSA favorizuje za upotrebu u PSA motorima na teritoriji cele Evrope, uključujući i Švedsku, kao i npr. Srbiju, BiH, Grčku...i ostale evropske države).
To se može videti iz castrolovog tehničkog lista za to ulje
https://msdspds.castrol.com/bpglis/Fusi ... BK36LM.pdf
Dakle to je prilično kvalitetno ulje, koncipirano po ACEA C3 normi, odnosno vidi se da se ne pominju PSA norme .
Ako treba da se koristi ulje koje Castrol proizvodi (baš) za PSA motore, prema donjem dokumentu (na strani 15. 16. i 17.) odgovarajuća su sledeća ulja
https://www.castrol.com/content/dam/cas ... nge-UK.pdf
Castrol Magnatec 5W-30 C2
Castrol Magnatec Stop-Start 5W-30 C2
Castrol Magnatec Stop-Start 0W-30 C2
Castrol GTX Ultraclean 5W-30 C2
Ako pogledamo specifikaciju Mobil1 LV ESP 5W-30, možemo videti da se ni tu ne pominju PSA specifikacije, ali je jasno (i odgovarajuće) da je ono namenjeno i za PSA HDI, sa obzirom da poseduje odobrenje po Volvo specifikaciji VOLVO 95200377, kao i zato što se preporučuje za FORD WSS-M2C920A.
https://www.mobil.com/en-PL/passenger-v ... sp-lv-0w30
Stvar je u osnovi prilično zamršena - jer su PSA i FORD zajednički razvijali HDI motore, i pri svemu tome imaju različit pristup u izboru ulja za isti motor, a stvar ume dodatno da se komplikuje kada taj motor ide u Volvo, koji propisuje svoje norme, tj. ne preuzima ono što PSA preporučuje (uglavnom prihvata fordovski pristup).
Međutim (da ne širim previše priču) i PSA i Ford i Volvo tom motoru propisuju ulja koja su prilično tanka na radnoj temperaturi, tj. imaju oko 10 mm2/s na 100 C, dok u slučaju Castrol 5W-30 LL vidimo da je ta vrednost 11.6 mm2/s tj. to ulje je prilično deblje/"gušće" na radnoj temperaturi motora od Mobil1 LV ESP 5W-30 i od svih ostalih ulja Magnatec Serije koje sam gore pobrojao da su odgovarajuća za HDI.
Odgovor na pitanje
Da li znate o cemu se radi kada neko kaze da je ovo ili ono ulje dobro za DPF? je - znam (a to znaju i svi ostali koji redovno učestvuju svojim komentarima u ovoj temi).
Radi se o tome što motor pri svom radu sagoreva i deo motornog ulja, a motorno ulje sadrži materije koje se ne mogu sagoreti nego se nakupljaju u DPF kao nesagoreli ostatak. Te materije su po pravilu jedinjenja sumpora i fosfora. Motorna ulja za starije motore odnosno one koji nemaju DPF mogu sadržati u većoj količini te materije, dok ulja koja su namenjena za motore sa DPF filterom moraju sadržati manje tih materija, i ta ulja često (ali ne uvek, i kod baš svakog proizvođača) nazivaju Low SAPS ulja.
Low SAPS ulja zadovoljavaju isključivo neki ACEA C normu, dok ulja sa više pomenutih materija zadovoljavaju neku od ACEA A/B normi. I jedna i druga mogu biti tanja ili deblja, tj. tečljivija ili manje tečljiva, odnosno manje viskozna i viskoznija, tj. "ređa" ili "gušća", respektivno
Kao što možete da vidite - sva ulja koja smo pomenuli su Low SAPS ulja, dakle odgovarajuća za motore sa DPF - međutim ona se razlikuju po viskozitetu, tj. neka su deblja/"gušća" kao što je to slučaj sa LL varijantom Castrola, dok su ova namenjena za PSA tanja/"ređa" (a to je slučaj i sa mobilovom varijantom).
Ovo poslednje je iz razloga jer tanja ulja daju veći nivo uštede goriva pod određenim uslovima, a deblja ulja mogu davati veći nivo zaštite motora pod određenim uslovima. PSA (kao i Ford i Volvo npr.) je smatrala da su njeni dizelski motor adekvatno zaštićeni i sa tanjim uljima, dok uglavnom nemački proizvođači (kao i npr. Renault) su smatrali da je tako sa debljim uljima. Suština je da su i jedni i drugi u pravu kada motor radi pod nekakvim uslovima, i da ne moraju biti u pravu ako motor radi pod nekakvim drugačijim uslovima. Naravno, najnoviji motori zahtevaju sve tanja ulja, jer su im tolerancije sve niže, i shodno tome se propisuju sve novije norme za ulje.
Pa, kao što možete da vidite - određeno ulje je kompromis suprotstavljenih zahteva
Ovo Biltema ulje čiji ste link dali je odgovarajuće ulje po viskozitetu, tj. tanje, ali po hemijskom sastavu nije Low SAPS, tj. zadovoljava ACEA A5/B5 normu (koja je osnova pomenute fordovske norme) a ne neku ACEA C normu.
Ford (a i Volvo) je tako propisao norme za mnoge svoje dizele sa FAP da ne zahteva Low SAPS ulja - i u tome se bitno razlikuje od PSA koja za iste motore zahteva isto tako tanko ulje ali Low SAPS. Pri tome se radi o istim motorima, samo što su fordovi proizvedeni u fordovim fabrikama u UK, dok PSA-ovi u fabrikama u Francuskoj.
Malo komplikovano, a`?
Pa, tako su ti proizvođači propisivali norme za ulje.
Iz cele priče možete da zaključite da taj Castrol koji ste uzeli nije sasvim odgovarajući - međutim, čitajte dalje da bi ste saznali zašto može da bude više odgovarajući nego ulja sa PSA Ford ili Volvo normama.
Naime, prilikom regeneracije DPF-a, ukoliko se ona često dešava u toku vožnje a ne završava se kompletno - može doći do značajnijeg razređivanja ulja gorivom. Zbog toga će deblje ulje (kao što je taj Castrol LL koji ste uzeli) još uvek imati dovoljan viskozitet čak i ako je donekle razređeno pa će moći da adekvatno izvrši funkcije motornog lubrikanta, dok bi tanje ulje bilo previše razređeno što bi uslovilo povećano habanje motora. Ovako nešto je koonstatovano u laboratorijskim analizama kod HDI motora, s tim što se radi o pojedinačnim slučajevima.
Najkonkretnije - to Biltena ulje bih izbegao jer se radi o brendu proizvođača rezervnih delova, pa ulje za njih radi neka druga kompanija (Lično, ne bih za to ulje baš rekao da je otpad, ali se ne bih ni protivio mnogo takvoj konstatciji. Dovoljno bi mi bilo da bih ga lično izbegao, i to savetovao i npr. svojim prijateljima. Ima toliko proizvođača maziva, čija su ulja jasno opisana specifikacijom, a ovom se ne može ući u trag).
Kada ste već uzeli pomenuti kastrol računajte da bi mogao da se pokaže sasvim adekvatnim za vaš HDI, s tim što bi bilo zgodnije da se radi o nekom tanjem ulju jer je za Švedsku povoljnije ulje koje je tanje, zbog nižih prosečnih temperatura.
Mobilovo ulje koje ima odobrenje po PSA B71 2290 i koje se kao takvo sasvim kvalifikuje i zvanično za HDI koji traži tu normu je Mobil1 ESP 5W-30, pa bih na vašem mestu između ostalih potražio to.
Mobil1 ESP 5W-30
https://www.mobil.com/sv-SE/Passenger-V ... 1-ESP-5W30
Ono je za razliku od vecine ostalih ACEA C2 ulja koja smo pomenuli, među debljim, tj. sličnog viskoziteta kao Castrol LL koji ste uzeli (s tim što ima veći udeo sintetskog baznog ulja, tj. neko bi rekao da je nešto kvalitetnije).
Nadam se da sam bio jasan.
Inače, čije (mislim od kojih kompanija) pumpe su Vam dostupne u blizini?
Koje je godište taj Volvo tj. motor (da bih saznao kodnu oznaku tog motora, radi provere šta tačno stoji u PSA preporuci za ulje, jer pojedini noviji DV6 tj. 1,6 HDI motori zahtevaju isključivo ulja po normi PSA B71 2312, a onda to donekle menja priču)? Bilo bi dobro navesti punu oznaku vozila kako bi se proverilo i šta Volvo dokumentacija kaže o tome.
Hvala.