Prvo, formalno/pravno - sve zavisi od onoga što piše u servisnoj knjižici odnosno tehničkoj dokumentaciji konkretnog vozila, odnosno od toga kako je (tj. da li je manje ili više striktno) stvari postavio proizvođač vozila/motora. U tom smislu, za konkretniji odgovor bi trebalo znati o kom se vozilu radi.
Sasvim striktno tumačenje bi podrazumevalo isključivo upotrebu onog što piše u tehničkoj dokumentaciji.
Suštinski, ACEA je stvar postavila tako stvari da ukoliko neko traži formalnu potvrdu da npr. neko ACEA C3 ulje daje isto nivo zaštite u benzinskom motoru kao neko ulje po ACEA A3/B4 normi - takvu formalnu potvrdu neće lako moći da dobije (ili izvede).
Razlog je što se ulja kategorija ACEA Ax/Bx i kategorija ACEA Cx - između ostalog testiraju na različitim testnim motorima, i što se nakon testova odmeravaju donekle različiti parametri (nečistoća/habanja).
Zbog toga bi onaj koji želi da negira upotrebljivost npr. ACEA C3 ulja u motoru kome je inicijalno predviđeno ulje po ACEA A3 - mogao reći npr. "Otkud znaš da će isto zaštiti motor, kada o tome nema podataka, tj. kada to ulje nije testirano standardnim testom za benzinski motor"
Odgovor na gornje pitanje (od strane onog koji bi želeo da kaže da su ACEA C3 odgovarajuća i za benzinske motore) bi mogao da bude lak - jer bi mogao da pokaže npr. ACEA sekvencu (tj. dokument koji opisuje zahteve ACEA testova) iz npr. 2010. godine u kojoj se vidi da se ulja ACEA C kategorije testiraju i na pojedinim benzinskim motorima. Osim toga bi uvek mogao da kaže da se u definiciji ulja ACEA C kategorije uvek pominje da su odgovarajuća i za benzinske motore (sa odgovaajućim uređajima za kontrolu izduvnih gasova).
Čitava stvar je zamršena jer ACEA svakih nekoliko godina radi revizije, a to podrazumeva da se između ostalog menjaju tipovi testnih motora. Sekvenca iz 2010. podrazumeva da se ulja iz A/B kategorije osim na benzinskim motorima testiraju (za određene/neke parametre) i na dizelskim, a takođe se i ACEA C kategorije osim na dizelskim testiraju i na benzinskim. Međutim, tip testa (tj. tip testnog motora) u novijim godištima ACEA donekle menja.
Sve ovo što sam naveo je jednostavan zaključak uvida u ACEA sekvence, i u to može svako da se osvedoči (tj. izvede jasnije zaključke nego što sam ih ja ovde ukratko i sasvim uprošćeno izneo):
ACEA 2010 https://www.acea.be/uploads/publication ... uences.pdf
ACEA 2016 https://www.acea.be/uploads/news_docume ... y_2020.pdf
Dodatnu stvar komplikuje to što na ambalažama (ili pisanim specifikacijama) ulja često ne stoji godište ACEA sekvence. Najčešće (ali se ne može tvrditi sigurno bez potvrde proizvođača ulja) to znači da se radi o ulju po ACEA iz 2008. godine,, jer za isticanje pod narednim godištima proizvođači ulja uglavnom pišu tipa ACEA C3-12 ili npr. ACEA C3-16.
Šta tj. kako činiti?
Pa, kao što rekoh zavisi koliko će se striktno tumačiti tehnička dokumentacija. Ako neko kaže da (pod određenim/definisanim uslovima eksploatacije) ACEA C3 ulje nekako sigurno neće zaštiti motor kao ulje ACEA A3/B4, pošto za to nema dokaza - neko drugi može da kaže da nema dokaza ni da neće zaštiti.
Prilikom sličnih rasprava, jedna od stvari koje nekome eventualno može dati nekakav uvid je sasvim zanimljiva lubrizolova alatka za upoređivanje relativnih (sa naglaskom na relativnih) performansi različitih normi za motorna ulja. Možda mu to bude najjzgodniji izvor za odlučivanje kojem bi se carstvu priklonio.
https://online.lubrizol.com/relperftool/pc.html
***
Sasvim i isključivo lično, moja sklonost je takva da bih morao da imam vrlo izričit razlog zašto u nekom benzinskom motoru (godišta od npr. 2000-2015) ne bih upotrebio i ulje po ACEA C3 (odgovarajuće gradacije).
Drugima ne preporučujem tako nešto, odnosno izvan navoda tehničke dokumentacije, a sebi činim po svom znanju, osećaju i savesti. Jer, ja činim ono zbog čega se osećam najkomotnije, a neko drugi će za svoj auto morati da bude odgovoran.
Inače, hvala na pitanju
