Ivan napisao:
Sa moje strane minusi na strani karavana (pored ruznoce mada je to subjektivno) su losije ponasanje na putu (zbog vece tezine i drugacije rasporedjene u odnosu na limuzinu), losija ubrzanja, losija aerodinamika koja povlaci vecu potrosnju i manju maksimalnu brzinu, vecu buku, izrazeno prljanje zadnjeg stakla i na kraju losije ocuvanje vrednosti.
Te stvari su mi izuzetno bitne pa cak i kad je razlika u nijansama.
Redom, drugacije vidjenje.
Tezina je ista prakticno, 1% moguce razlike ne vidim kao bitno.
Masa je bolje rasporedjena kod vecine karavana u odnosu na limuzinu, a to zbog toga sto je vecina vozila sa prednjim pogonom i imaju debalans sa manjkom mase pozadi.
Ubrzanje, ne zavisi od oblika karoserije (auto je jedno kruto telo)..
Karavan ima po pravilu bolju aerodinamiku iz prostog razloga sto ima duzi krov koji se zavrsava na istom mestu gde i pod.Za limuzine ima citav niz trikova kako da se losa aerodinamika gepeka poboljsa, obicno namernim ispupcenjem nagore da se usmeri vazduh koji napusta vozilo na gore i smanji turbulencija koju uzrokuje gepek koji strci.
No ta razlika je i onako nebitna jer je glavni aerodinamicki problem pod vozila i strujanje vazduha tamo. CdA vrednost je manje vise ista nevezano za oblik karoserije, i postize se odgovarajucim aerodinamickim oblikovanjem.
Prljanje zadnjeg stakla zavisi od konstrukcije deflektora koji usmeravaju tok vazduha, isto kao i prljanje bocnih prednjih stakala. Negde je to dobro reseno, negde nije. Bez delektora drasticno vece je prljanje zadnjeg stakla kod karavana.
Karavani imaju vecu vrednost na trzistu, obicno se skuplje prodaju kao novi a kao polovni su izrazito skuplji u odnosu na limuzinu.
Trazeni modeli karavana su i do 40% skuplji u odnosnu na limuzinu, kao polovni. Prit tome karavani su trazeniji od kupaca pa se shodno tome i eskpresno prodaju.
Pricam o pravim transportnim karavanima, ne o fensi wannabe modnim.
Prednost karavana je cvrsca karoserija na torziono uvijanje sto je samo po sebi osobina kutijaste konstrukcije i duzine krova, karavani obavezni imaju D stub koji dodatno sve ukrucuje sto limuzine nemaju.
Mana karavana je da nije odvojen prostor za prtljag od kabine i da je time znatno umanjena bezbednost stvari u gepeku.
Mana karavana moze da bude i veca buka jer je gepek velika rezonatna kutija ako nije dobro odradjena akusticka obrada (citati stedelo se na materijalu za dampiranje).
Prednost karavana je sto moze da prevozi kabastije stvari i sto moze da ima 7 sedista, sto je nemoguce za limuzine.
Prednost karavana je sto obicno imaju i automatsku nivelaciju visine vesanja pa su znatno manje osetljivi na opterecenje kabine, i ne oseca se da li je u kabini samo vozac, ili 5 putnika jer se vesanje samoprilagodjava.
Ima i limuzina sa takvim vesanjem ali to nije tako cesto serijska oprema.
Prednost karavana je daleko bolja preglednost i lakse parkiranje zbog vertikalnog zadnjeg kraja sa jasnim ivicama.
Mana karavana je sto ima velike staklene povrsine koje privlace provalnike, vise se greje kabina leti i teze je zimi zagrejati kabinu jer je vece zapremine.
Prednost karavana je sto se lako vade sedista i nasloni zadnje klupe dok je kod mnogih limuzina moguce samo oboriti sedista a vadjenje je komplikovano ili zahteva dodatno upotrebu alata.
Prednost karavana kao vucno vozila je da omogucuje daleko vecu stabilnost prikolice u odnosu na limuzinu jer ima dugacak krov koji omogucava kasno odvajanje struje vazduha od krova i time mnogo manju turbulenciju ceono na prikolicu.
Ta razlika u voznji je vrlo osetna.
Mana karavana je sto ga treba skuplje platiti bilo kao novoga bilo kao polovnog.
Mana karavana je sto kada znaju da imate karavan sticete nepoznate "prijatelje" koji bi da nesto prevezu.
Prednost karavana je dugacak krov na kojem se bez problema mogu transportovati dugacki predmeti poput cevi od 6m a i ceo camac.
To je istovremeno i mana limuzine.
Prednost limuzine je tisa unutrasnjost, mada je to obicno 1-2dB (A) sto mnogi i ne primete i bolja mogucnost za lakse postizanje kvaliteta zvucne slike audio uredjaja.
I limuzina i karavan i ven imaju svoje prednosti i mane.
Italija, Nemacka, ili SAD su zemlje gde tradicionalno su karavani pozeljniji od limuzina, i obicno vise kostaju.
Zemlje istocne Evrope tradicionalno vise cene klasicni limuzinski oblik a karavani se smatraju "nizom" vrstom vozila.
Englezi cene hecbek/fastbek oblik.
Japanci cene MPV, i to sto manjih dimenzija.
Itd, nema univerzalnog resenja za sve ali je ponuda vrlo siroka da pokriva svacije potrebe.