Isplativost električnih vozila

Opšte diskusije o markama i modelima automobila
Odgovori
Korisnikov avatar
ljuba
Reactions:
Postovi: 7455
Pridružio se: 19 Sep 2013, 19:52
Garaža: X-trail
Lokacija: Amst

Re: Isplativost električnih vozila

Post od ljuba »

Slika
Korisnikov avatar
Heinz
Reactions:
Postovi: 20497
Pridružio se: 12 Mar 2012, 19:27
Garaža: Civic FK2 1.8
Lokacija: Voždovac

Re: Isplativost električnih vozila

Post od Heinz »

Bolje 4 km na BMB nego 40 km struju.

Sent from my SM-S918B using Tapatalk

ljubitelj
Reactions:
Postovi: 11723
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Isplativost električnih vozila

Post od ljubitelj »

nidza napisao: 19 Sep 2023, 09:38

Šablon upotrebe je spremno vozilo kod kuće u garaži. Sve drugo je čista glupost. :)
A to je nerealno za 90% ljudi, barem u Evropi jer po kućama ne postoji infrastruktura punjača.
U Americi to ima smisla, pogotovu u sunčanim krajevima poput Kalifornije, Teksasa, Nevade tid pa da sam praviš struju skoro za dž.
Kupovina struje za vozilo je čista glupost, upravo je test i pokazao prednost benzinca. Auto je simbol slobode kretanja, poželiš da ideš kada i gde hoćeđ bez ikakvih preduslova.

Pogledaj test :)
Korisnikov avatar
aboki
Reactions:
Postovi: 218
Pridružio se: 18 Sep 2017, 22:23
Garaža: Renault Zoe R135, Renault Scenic 2 2.0T
Lokacija: Bečej

Re: Isplativost električnih vozila

Post od aboki »

Sta je to infrastruktura punjaca po kucama?

Sent from my motorola edge 20 pro using Tapatalk

ljubitelj
Reactions:
Postovi: 11723
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Isplativost električnih vozila

Post od ljubitelj »

Isto što i ono na javnim mestima, ista tehnička rešenja su potrebna za punjač bilo gde da se fizički nalazi.
Pre svega to znači dovod od najbliže lokalne trafo stanice (obično je 10kV) do punjača dovoljnog kapaciteta za tih 50, 200 ili 400kW snage punjenja kakvi su javni.

Ja ne znam gde to kuće imaju priključke reda 100+kW a i ako eventualno imaju mesečna taksa na takav priključak uopšte nije naivna.
Te snage su minimalno potrebne ako pričamo o punjenju kući umesto na javnom mestu za isti kapacitet punjenja.

Prošle godine kod EDBoegrad mesečno je bila 120,000din (to je paušal bez potrošnje struje i fiksan je za 100kW, tzv merno mesto). Za veću snagu taksa raste...plus taksa na jalovu snagu (za koeficijent manji od 95%).

Moja kuća ima kod EDB priključak od 6,7kw snage valjda, prema poslednjem računu na toliko je plaćena taksa.(to je zbirno za sve potrošače u kući jednovremeno).
Korisnikov avatar
Heinz
Reactions:
Postovi: 20497
Pridružio se: 12 Mar 2012, 19:27
Garaža: Civic FK2 1.8
Lokacija: Voždovac

Re: Isplativost električnih vozila

Post od Heinz »

Stanovi imaju po 17.25 kW, tako i kuće u BG. Znači lagano punjač 11 kW za do 1000e jednokratno. Sa mojim kilometražama 200-300 kWh na mesečnom nivou bi bilo jako prihvatljivo za EV kao trošak.

Sent from my SM-S918B using Tapatalk

Korisnikov avatar
aboki
Reactions:
Postovi: 218
Pridružio se: 18 Sep 2017, 22:23
Garaža: Renault Zoe R135, Renault Scenic 2 2.0T
Lokacija: Bečej

Re: Isplativost električnih vozila

Post od aboki »

Aha, znaci svaka kuca treba da ima DC punjac? Nisam to znao. Trebalo bi obavestiti sve trzne centre i javne parking garaze da sto pre zamene AC punjace od 22kw. Nema smisla da imaju te sa znatno manje snage nego sto ih ljudi imaju po kucama. 99% EV vuce 11kw na AC, a to se bez ikakvih taksi instalira na standardnih 17.25kw odobrene snage. Vecina EV toliko i vuce, pa bi svi napunili baterije do 80kwh za vreme nize tarife, tj nocu. Mene su ubedjivali da povecam snagu i stavim punjac od 22kw, jer auto toliko vuce na AC. Nisam video tu neku matematiku, ali mi se svidja ova ideja za 400kw u kuci. U Srbiji trenutno nisam suguran da postoji jaci od 175kw, ali zato staviti jedan u garazu je pravi posao.

Nemam nista protiv razlicitih misljenja i ne treba svi da mislimo isto, ali ubedljivo najgluplje komentare na netu sam nalazio protiv EV. Mada, ni onaj strucnjak Todorovic ne zaostaje na hvaljenju dizela u odnosu na benzinca.

Iskreno, ponestaje mi snage za citanje, a jos vise za odgovaranje...

Sent from my motorola edge 20 pro using Tapatalk


Korisnikov avatar
pedja
član 001
Reactions:
Postovi: 15361
Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:52
Garaža: SX4 1,6/120 TNG + Scenic IV 1,5 dCi
Lokacija: Beograd

Re: Isplativost električnih vozila

Post od pedja »

Tipujem da je EV najbolje posedovati u okolini Kladova. Punjenje direktno na Đerdapu.

TapaT

ljubitelj
Reactions:
Postovi: 11723
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Isplativost električnih vozila

Post od ljubitelj »

17Kw kao što napisa Heinz je maksimum kod nas, i to samo ako je trofazni priključak. A stanovi i kuće (mnogi?) imaju monofazne priključke.
(Novi Beograd stanovi mnogi su monofazni, kod mene u kraju jedno 80% kuća je monofazno, nailazim i na Savskom Vencu, Dedinje konkretno, da su kuće monofaznni priključak.)

A sve i da ima 17kW maksimuma, 11kW ili 22kW punjač je neuporediv sa navedenim snažnim punjačima na javnim stanicama.
Ko će satima čekati da "natoči"? To prosto nije uporedivo sa točenjem SUS vozila po komforu korišćenja vozila bilo kada i bilo gde.

To što tržni centri nemaju punjače kao na javnim stanicama za punjenje je baš možda i zato što nemaju adekvatnu elektro instalaciju da ih podrži a možda i zato što ne mogu da naplaćuju tu struju sa tih punjača.

I šta kada familija ima 2 ili 3 auta, koliko će puniti sa tog jednog 11kW max ili sa 2 x punjač 11kW max ?

EV je dobra opcija za nekoga ko ili koristi vozilo u lokalu često i mnogo ili ima vremena " za bacanje".

@aboki ako sam zapamtio baš si lepo opisao horor iskustvo sa višednevnim putovanjem usled nekoliko potrebnih punjenja za jednu relaciju (standardnu, uobičajenu za mnoge od nas) koja se prelazi u cugu u toku jednog dana.

Ja barem nisam protiv EV, naprotiv veoma su dobro rešenje ali isto tako sam svestan i veoma vidljivih ograničenja upotrebe i još uvek nesazrele tehnologije koja zaostaje za mogućnostima SUS infrastrukture (pumpe broj, brzina dopune, količina energije koja se napuni).

Upravo zbog tih ograničenja ja još ne vidim da je imati EV kao jedno jedino vozilo u porodici za sve potrebe sazrelo rešenje. A imati EV i SUS auto je opet preskupo a i razbacivanje resursa realno.

Hibridi su još uvek po meni dobra priča, mogu tipa 50tak km u lokalu kao EV i brzo mogu da se dopune (mala baterija) a kada zatreba SUS omogućava tradicionalne osobine dometa, brzine nadopune goriva i fleksibilnosti velikog broja pumpi.

A EV jednog dana kada baterije budu takve da je domet 800-1,200km izmedju 2 punjenja pa je onda dopuna za 300-400km pitanje od 15minuta, da prateća infrastruktura bude široko dostupna da omogući snagu za tih 10-15 minuta punjenja, da sve to skupa košta približno slično kao što je SUS, da država to prepozna pa stimuliše elektro tranziciju...i tako da se sklope kockice do te mere da SUS uopšte i ne bude tema kao alternativa, da ode u istoriju.

Ja i pored najbolje volje ne vidim naznake da bi uskoro moglo postati realnost prelazak na EV (baterija kao jedino skladište energijeu vozilu), problema toliko a rešenja tek u tragovima. Već sada cene struje na punjačima a uz ovako malecni udeo EV u ukupnom broju vozila deluje pesimistički.

Da budemo realni, i za SUS su trebale decenija i da se razviju motori, i da se razviju rafinerije za preradu, i same pumpe a i mi smo postali razmaženi sa navikama kakve jesu uspostavljene.
Dodješ kada hoćeš. gde hoćeš, natankaš se za 10 minuta i možeš minimum 500km bez rizika da ćeš stati i nešto posebno razmišljati o sledećem tankovanju, opet bilo gde da si.

Pošto živim u kući, i imam 3fazni priključak, sada da neko da grant od recimo 150-200,000 eura mogao bih da full predjem na EV. Za punjenje izgradnja jednog solidnog na par ari polja foto panela reda 30-50kW vršne snage i pored jedan dizel agregat- kontejner od 50-100kW kao infrastruktura, jedno EV vozilo srednje klase 4,5-4,7metara karavan/SUV i jedno malo EV vozilo klase 2,5-3,0 metra za lokal.
Taman da se otkačim od EPSa i dobijem za kućne potrebe pouzdano uvek snabdevanje, kao bonus te tranzicije na EV.

Da li se može uklopiti u 150,000 evra nemam pojma, nasumična procena.
Korisnikov avatar
nidza
Reactions:
Postovi: 21790
Pridružio se: 26 Feb 2012, 22:23
Garaža: Oktavije dvije
Lokacija: N.B.G.

Re: Isplativost električnih vozila

Post od nidza »

Ako misliš da će pisanje što dužeg posta od naopakog razmišljanja da postane ispravno, mislim da se varaš. :)

Pošto sam se i ja umorio, samo kratko, ako većini 50km dnevno završava posao, što je 7-8kWh, u sred noći, na najsporijem mogućem punjaču, to sigurno neće nikakav bitan stres da napravi električnoj mreži. Stvar je toliko prosta da nema tu šta toliko da se piskara, sem ako se ne razume.
Korisnikov avatar
aboki
Reactions:
Postovi: 218
Pridružio se: 18 Sep 2017, 22:23
Garaža: Renault Zoe R135, Renault Scenic 2 2.0T
Lokacija: Bečej

Re: Isplativost električnih vozila

Post od aboki »

@ljubitelj Za mene je bilo daleko od horora.

Samo da mi kazes kakve to veze ima sa tim da treba da imam DC punjac u kuci? Idem do Grcke, a imam DC punjac u Bečeju, kako ce mi to biti od pomoci?

Trenutno je sve preko 11kw u kuci bespotrebno. Manja vozila sa baterijama od 22kwh mozes napuniti preko suko uticnice za 10h recimo.

Sent from my motorola edge 20 pro using Tapatalk

dzonic87
Reactions:
Postovi: 1352
Pridružio se: 05 Okt 2016, 18:53
Garaža: Hyundai Tucson 2.0crdi (2016, 4wd)

Re: Isplativost električnih vozila

Post od dzonic87 »

Mene zanima koliko bi bilo potrebno da se napuni, recimo MG 4 sa bateriojom od 64kWh u kući sa trofaznim priključkom?
kami
Reactions:
Postovi: 985
Pridružio se: 28 Avg 2012, 16:25
Lokacija: bg

Re: Isplativost električnih vozila

Post od kami »

6.5-7h

Sent from my SM-N9860 using Tapatalk

ljubitelj
Reactions:
Postovi: 11723
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Isplativost električnih vozila

Post od ljubitelj »

aboki napisao: 20 Sep 2023, 12:16 @ljubitelj Za mene je bilo daleko od horora.
Pa ok, tebi odgovara.
Drugima odgovara onako kako je uradjen nemački test, da odjednom u cugu stignu na isti način na koji koriste i SUS vozila.

Sve baterije su DC (jednosmerne) i svi punjači istih su stoga DC. i Ti AC na kraju pune DC (jednosmernom) strujom pa je ispravnije da se kaže AC-DC punjač.

@nidža, kako to da ti nemaš samo i jedino EV kada eto sve ti odgovara?

Upravo sam i napisao da je samo za lokal vožnje smislen takav neki scenario svakodnevnog punjenja na kašičicu koji potenciraš, to valjda nije teško razumeti.

Naopako razmišljanje da je to univerzalno dobro za sve korisnike za sve dovodi do nerazumevanja tematike koju sam samo dotaknuo a tiče se još uvek nerazvijene i nepripremljene infratrukture za masovnu primenu EV.
Kass
Reactions:
Postovi: 278
Pridružio se: 23 Avg 2017, 21:59

Re: Isplativost električnih vozila

Post od Kass »

aboki napisao: 20 Sep 2023, 12:16 @ljubitelj Za mene je bilo daleko od horora.

Samo da mi kazes kakve to veze ima sa tim da treba da imam DC punjac u kuci? Idem do Grcke, a imam DC punjac u Bečeju, kako ce mi to biti od pomoci?

Trenutno je sve preko 11kw u kuci bespotrebno. Manja vozila sa baterijama od 22kwh mozes napuniti preko suko uticnice za 10h recimo.

Sent from my motorola edge 20 pro using Tapatalk
Dobro je sto su ljudi razliciti, ja bih recimo to nazvao najuzasnijim iskustvom ikad sa putovanja, ali onda definitivno ne bi covecanstvo napredovalo :)
Odgovori