Motorna ulja

Iskustva sa gorivima i uljima
Odgovori
horvat
Reactions:
Postovi: 214
Pridružio se: 10 Sep 2021, 15:37
Garaža: Alfa Romeo 159 2.2 jts
Lokacija: Subotica
Kontakt:

Re: Motorna ulja

Post od horvat »

Hm, znaci ima razlike na hladnom startu, e to mi je korisno za cuti, hvala :)

Eneos mi predlaze ova dva : ENEOS HYPER 5W-40 i ENEOS PRO-PLUS 10W-40.

A EMEA Mobil oil selector mi predlaze izmedju ostalog i to Mobil 3000 5w40. Mozda cu probati to :thumbup:
Poslednja izmena od horvat u 07 Dec 2021, 22:09, izmenjeno 1 put ukupno.
Korisnikov avatar
Bax
Reactions:
Postovi: 12114
Pridružio se: 11 Jan 2012, 22:37

Re: Motorna ulja

Post od Bax »

Znaci moze bilo koje 5w40. Ja sam imao dobra iskustva sa Mobil 3000.

A sipao bih i taj Eneos 5w40, a Total 5w40 kao ekonom varijanta...

U proncipu nadji bilo koje provereno 5w40 pa probaj....


Oko hladnog starta cu ti biti jos precizniji, sa 10w40 na minusu se culo kuckanje u glavi prvih minut, to sa 5w40nije bilo.

To je bilo sve dok je motor bio jos maltene nov, pa je sigurno do ulja....
Lepse je voziti slab auto brzo, nego snazan sporo.
horvat
Reactions:
Postovi: 214
Pridružio se: 10 Sep 2021, 15:37
Garaža: Alfa Romeo 159 2.2 jts
Lokacija: Subotica
Kontakt:

Re: Motorna ulja

Post od horvat »

Odlicno, hvala na infu, ici cu na taj Mobil 3000 5w40 :)
Korisnikov avatar
DS9
Reactions:
Postovi: 873
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 »

horvat napisao: 07 Dec 2021, 22:00 Hm, znaci ima razlike na hladnom startu, e to mi je korisno za cuti, hvala :)

Eneos mi predlaze ova dva : ENEOS HYPER 5W-40 i ENEOS PRO-PLUS 10W-40.

A EMEA Mobil oil selector mi predlaze izmedju ostalog i to Mobil 3000 5w40. Mozda cu probati to :thumbup:
Pa, možda se ne bi osetila razlika na npr 20, 30 ili 40 C leti. ali na 0 C. a pogotovo na npr. -10 razlika se čuje između 10W-xx i 5W-xx, u prvih oko desetak sekundi hladnog starta, po negde možda i duže.

Inače, da, Fiat je (u određenim godištima) svojim benzincima propisao Selenia 20 K.
Posebna zvrčka u priči je da Petronas (koji je inače pre deceniju otkupio od Fiata brend Selenia) ima/nudi dve varijante Selenia 20k, jedna varijanta je za Alfa Romeo, druga za sve ostale - međutim njihove osobine nisu posebno/začajno različite

https://extranetpli-eu.pli-petronas.com ... ec_eng.pdf

https://extranetpli-eu.pli-petronas.com ... ec_eng.pdf

U oba slučaja se radi o prilično klasično koncipiranim polusintetikama, a Fiat je to upakovao pod svojom normom FIAT 9.55535-G2 CONTRACTUAL TECHNICAL REFERENCE N.F405.N04 - pri čemu odobrenje/approval po toj normi ne daje nikome osim petronasu tj. seleniji. Pri svemu tome, svojim navodima oko upotrebe ulja u korisničkom uputstvu - praktično plaši korisnike da će upotrebom nekog drugog ulja možda biti problema.

Najjednostavnije rečeno radi se o monopolu, a neki ekonomista bi to sigurno bolje definisao.

Teoretski, da se čovek uhvati za većinu 10W-40ica koje nađe u nekoj prodavnici - teško da bi mnogo pogrešio. Sa nekadašnjeg aspekta, npr. pre 15ak godina, kada je i bilo značajnije razlike u ceni između većine 10W-40 i 5W-40, moža je i bilo zgodno upotrebljavati 10W-40ice. Sa današnjeg aspekta, kada su po pravilu 5W-40ice uglabnom na višem novou kvaliteta, za ne mnogo višu cenu se ipak dobija zgodnija varijanta.

Ako recimo pogledamo specifikaciju pomenute eneosove 10W-40, ona je donekle egzemplar u odnosu na većinu standardnih ulja te gradacije, jer su joj pojedine osobine sličnije većini ulja iz 5W-40 gradacije (npr. pour point -39 C vs -27 C kod selenije 20k).

Hyper 5W-40 je ipak mid SAPS ulje po ACEA C3, pa iako bi vrlo verovatno odlično završilo posao (osim što je relativno visokog opšteg kvaliteta na papiru), ono formalno nije primarni izbor za ove benzinske motore (doduše može zavisiti od godišta), kojima su propisana full SAPS ulja po čisto ACEA A3.

Pomenuti Total, tj. Quartz 9000 5W-40 je jedna od zgodijih varijanti. između ostalog što Total uglavnom ima povoljnu cenu. To ulje je dugo na tržištu (posebna je priča što mu je total u periodu od dve decenije više puta menjao specifikaciju. s tim što to čine i ostali proizvođači) i moglo bi da se kaže da jje sasvim pouzdan izbor.

Mobil je uvek bezbedan izbor (postoji zvanični zastupnik/uvoznik tj. Plattner, obaška jedan od najrenomiranijih svetskih proizvođača) s tim što je kod mobila vrh serija Mobil 1, dok je serija 3000 praktično varijanta kakvu/sličnu nude i mnogi drugi proizvođači po nižoj ceni. Kod mobila, uslovno rečeno - dobar deo para ode na njegovo veoma renomirano ime (s tim što to ne znači - manji kvalitet).

Suština je da se za ovaj slučaj traži full SAPS ulje po ACEA A3 tj. ACEA A3/B4. Čisto lično, da mi treba takvo ulje, prvo bih potražio Galax Syntec
https://www.rnb.rs/proizvodi/galax-racing/
ili bih u nedostatku galaxa 5w-40 potražio Optima Magnum 5W-40
https://modricaoil.com/Product/Read/opt ... ducttype-7
Poslednja izmena od DS9 u 07 Dec 2021, 23:02, izmenjeno 1 put ukupno.
Korisnikov avatar
milosg
Reactions:
Postovi: 1816
Pridružio se: 14 Jan 2014, 01:20
Garaža: XC90 D5
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od milosg »

Pročitao sam na forumima za motor koji sad imam u Volvou (D5, 2007 god, euro 4) da se nikada ulje ne sipa do max, već do polovine ili 3/4 na šipci, zbog razređivanja koje usledi kod regeneracije DPF-a.

I majstor koji održava auto tako radi, i sad skoro mi je rekao da vidi da se malo podigao nivo zbog regeneracija DPF-a i dao mi savet da zamenimo ulje na 10k km (prešao je 8k u tom trenutku).

Koliko su ta namenska ulja uopšte otporna na razređivanje sa dizelom? Da li mogu da istrpe npr pola litra ili litar nafte dodatno, a da motor ne ostane bez podmazivanja/pritiska? Ili se radi o toleranciji od možda par dl?
Korisnikov avatar
DS9
Reactions:
Postovi: 873
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 »

Pa, možemo da računamo koliko je realno razređenje, s tim što mi za to treba malo više vremena nego ovo neformalno zezanje na forumu. Toliko razređenje, tipa 10 % kartera, mislim da je poprilično problematično - međutim tako nešto je eventualno privremeno jer će to gorivo ispariti malo jačom vožnjom.

Druga je priča stalne nezavršene regeneracije. Nije tu problem u ulju, ona su vrlo ok, nego treba rešiti to da ne budu česte regeneracije. Majstorski recept, sigurno ne piše u korisničkom uputstvu, a majstori su to primetili pa shvatili da je bolja varijanta kod motora koji naliva dizel u ulje da se ne sipa do max - samo u toj količini stalno da tako bude je nenormalno. Treća je priča što je uobičajeno da u nekom periodu ulje bude donekle razređeno gorivom (zimski period, kraće gradske vožnje) zbog pothlađenog motora, al to reši jedno dobro zagrevanje ulje/motora. Oni koji su mislili da motori ne troše ulje, iznenade se kada zbog ovakvog efekta zateknu niži nivo na šipki.

Inače. majstor je u pravu da je bolje zameniti ulje, ako je primećeno razređenje gorivom.

Ajmo da vidimo konkretno koji je to motor, je li to PSA HDI, koji su često išli u Volvo, kubikaža? Koje je ulje trenutno u njemu?

E da. Pazi sad, procena majstora koliko se podigao nivo zbog goriva - uključuje i njegovu procenu koliko je taj motor potrošio ulja. Samo, pitanje je da li on zaista zna koliko je motor potrošio ulja? Motor/DPF (u normalnom slučaju) ne radi uvek regeneraciju, a kada je ne radi a sasvim je zagrejan gorivo će ispariti, pa će u karteru biti samo ulje.
Korisnikov avatar
milosg
Reactions:
Postovi: 1816
Pridružio se: 14 Jan 2014, 01:20
Garaža: XC90 D5
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od milosg »

Nisam siguran koliko je podigao nivo, imao sam neku vanrednu posetu servisu pa su oni pogledali i nivo ulja, i po tome videli da je ipak malo digao nivo.

Inače, to je bio moj slučaj, imao sam dosta gradske vožnje, mahom kratkih vožnji, i u jednom trenutku mi je izbacio upozerenje tj. info da mora da uradi regeneraciju DPF-a. I uradio je kad sam ga odvezao na otvoren put.. :) Čini mi se da su na dijagnostici zaključili da je imao neuspešne pokušaje regenracije tj. da sam ga prekidao, a onda da je u jednom trenutku uradio.

Inače, nije PSA, to je Volvo petocilindraš, 185 konja, 2400 kubika.
Prešao je pravih 197k motor, ako je uopšte bitno.

Prethodni vlasnik je insistirao da servis sipa Castrol Edge 0w30:
Slika

Nije hteo ništa drugo, i meni je napomenuo to... :) Na sledećoj zameni ću videti da li nastaviti sa tim, ili postoji neko adekvatnije..

Edit: u servisu sam i dobio savet da izvezem malo oštrije na otvorenom, baš zato što ga davim po gradu mnogo.
Korisnikov avatar
DS9
Reactions:
Postovi: 873
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 »

Hvala za info. Ne poznajem baš detaljnije Volvo dokumentacije, međutim ono što na brzinu vidim, to je da je volvo svojim korisničkim uputstvima precizirao da auto mora češće da se voza u dužoj ruti kako bi završio regeneraciju. Recimo na sledećem linku jedan englez kaže da ne bi ni kupio nov auto da je znao šta volvo navodi. Rasprava bi bila smešna da se ne radi o ozbiljnoj stvari
https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=28398

Sa druge strane, Volvo specifikacije za ulje svojih dizela su generalno uzevši takve da insistiraju na uljima po široj ACEA A5/B5 normi, tj. to se relativno poprilično tanka ulja. Interesantno je da u svojim vozilima koja imaju psa hdi motore kojima psa propisuje ulja po ACEA C2 (dakle mid saps), volvo insistira na svojim normama koja podrazumevaju ACEA A5/B5 tj. full saps ulja. iako bi logičnije bilo da kada motor ima DPF insistiraju na nekoj od normi po ACEA C klase.

Ovo ulje na slici je gotovo sigurno by the book, tj. ono što najverovatnije zahteva volvo striktno za taj motor tog godišta (ipak moraću da proverim). Samo, problem jeste što je ulje tako niskog viskoziteta relativno osetljivo na značajnije razređenje gorivom.
Druga je priča da li bi odstupanje od toga šta je volvo propisao možda bila bolja varijanta, i to je zaista pitanje (lično mslim da bi možda vredelo probati i neke druge varijante, mada bi to bio eksperiment).

Pošto nisam sasvim siguran šta je tačno od normi propisano tom motoru tog godišta, moraću da potražim korisničko uputstvo na internetu. Ako eventualno imaš servisnu knjižicu, bilo bi dobro saznati šta tamo tačno sve piše o izboru maziva (dakle ako imaš - fotografije/skenovi stranica). Uglavnom, za tumačenja je kod takvih navoda svaka reč bitna.

Sledeći put ću o ovom konkretnom slučaju pisati kada budem imao više vremena, najverovatnije sutra ili prekosutra.

:masem:
Poslednja izmena od DS9 u 08 Dec 2021, 00:45, izmenjeno 2 puta ukupno.
Korisnikov avatar
milosg
Reactions:
Postovi: 1816
Pridružio se: 14 Jan 2014, 01:20
Garaža: XC90 D5
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od milosg »

Hvala ti mnogo. Interesantna tema, definitivno.
Inače, na još jednom mestu sam (pored ovog linka što si iskopirao) našao da softverski "algoritam" predviđa jednu vožnju na otvorenom na okvirno jedan rezervoar, to je neka mera za regeneraciju DPF-a. I ista je priča bila, da ljudi to ne uspevaju da obezbede u realnim uslovima u gradu...

Imam knjižicu, probaću da nađem taj deo pa ću uslikati. :pivo:
Korisnikov avatar
DS9
Reactions:
Postovi: 873
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 »

Btw, kada se davi po gradu, i da nema DPF, tj. i da se ne radi regeneracija ulje će donekle sadržati i gorivo. Naravno da je lek za to duža vožnja po autoputu , pa da iz ulja ispari kondenzovana voda i gorivo. Obaška, što će se pokrenuti i najverovatnije završiti regeneracija.

Mislim, to što si opisao, je uobičajena posledica maltretiranja po gradu (i osnovni problem dizela sa dpf, pogotovo iz prošle decenije).

It's not a bug, it's a feature ;)
ikac2000
Reactions:
Postovi: 5857
Pridružio se: 08 Jul 2012, 22:50

Re: Motorna ulja

Post od ikac2000 »

Da pitam i ja.

U Puntu Klasik 1.2 je pre 2.5 godine sipano Selenija 20K, i od tada je predjeno oko 2k km, auto se koristi 3 puta godisnje, i presao je 21k km.

Planiram da zamenim ulje na prolece, dakle nakon 3 godine, ako stignem.

Za ovo minimalno koriscenje, da li mu mnogo smeta?

Generalno ne verujem da cu njime preci vise od 50k km.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Korisnikov avatar
Bax
Reactions:
Postovi: 12114
Pridružio se: 11 Jan 2012, 22:37

Re: Motorna ulja

Post od Bax »

To je izvan svake preporuke, ipak u praksi moj Punto je prethodna vlasnica menjala ulje na 2 godine, vozeci mozda do 5000km za taj period.

Motoj je u odlicnim stanju na 55k, ja sad menjam na godinu dana. Ulje je 10w40.
Takodje na garazuranom skuteru sam menjao 10w40 na 3 godine, radi dobro i dalje.
Lepse je voziti slab auto brzo, nego snazan sporo.
Korisnikov avatar
DS9
Reactions:
Postovi: 873
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 »

Da, baš tako, izvan je preporuke ali neće previše da smeta. Veći problem je nevoženje, ukoliko se eventualno vozi samo u jednom periodu, pa onda čuči godinu dana. Pre će da ima problem možda sa gumenim crevima i sl. zbog neupotrebe.

E sad, za motore automobila koji se čuvaju, pa im se radi održavanja npr. jednom mesečno pali motor - uglavnom je zgodnije tanje ulje na hladno, tj. 5W-40 je u prednosti u odnosu na 10W-40.

Naravno, opet zavisi od konstrukcije i generacije motora, a u ovom konkretnom slučaju Punta više se radi o nijansama, tj. što se ulja tiče nije kritično.. Jednostavno rečeno, taj motor će fino funkcionisati na svakom krštenom ulju, bitnu razliku prave (teži) uslovi eksploatacije i dinamika održavanja.
ikac2000
Reactions:
Postovi: 5857
Pridružio se: 08 Jul 2012, 22:50

Re: Motorna ulja

Post od ikac2000 »

Hvala svima :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
horvat
Reactions:
Postovi: 214
Pridružio se: 10 Sep 2021, 15:37
Garaža: Alfa Romeo 159 2.2 jts
Lokacija: Subotica
Kontakt:

Re: Motorna ulja

Post od horvat »

Ako ne zamera kolega, selektivno cu odgovoriti na delove posta.
DS9 napisao: 07 Dec 2021, 22:50
Inače, da, Fiat je (u određenim godištima) svojim benzincima propisao Selenia 20 K.
Posebna zvrčka u priči je da Petronas (koji je inače pre deceniju otkupio od Fiata brend Selenia) ima/nudi dve varijante Selenia 20k, jedna varijanta je za Alfa Romeo, druga za sve ostale - međutim njihove osobine nisu posebno/začajno različite

https://extranetpli-eu.pli-petronas.com ... ec_eng.pdf

https://extranetpli-eu.pli-petronas.com ... ec_eng.pdf

U oba slučaja se radi o prilično klasično koncipiranim polusintetikama, a Fiat je to upakovao pod svojom normom FIAT 9.55535-G2 CONTRACTUAL TECHNICAL REFERENCE N.F405.N04 - pri čemu odobrenje/approval po toj normi ne daje nikome osim petronasu tj. seleniji. Pri svemu tome, svojim navodima oko upotrebe ulja u korisničkom uputstvu - praktično plaši korisnike da će upotrebom nekog drugog ulja možda biti problema.

Najjednostavnije rečeno radi se o monopolu, a neki ekonomista bi to sigurno bolje definisao.

Hyper 5W-40 je ipak mid SAPS ulje po ACEA C3, pa iako bi vrlo verovatno odlično završilo posao (osim što je relativno visokog opšteg kvaliteta na papiru), ono formalno nije primarni izbor za ove benzinske motore (doduše može zavisiti od godišta), kojima su propisana full SAPS ulja po čisto ACEA A3.

Mobil je uvek bezbedan izbor (postoji zvanični zastupnik/uvoznik tj. Plattner, obaška jedan od najrenomiranijih svetskih proizvođača) s tim što je kod mobila vrh serija Mobil 1, dok je serija 3000 praktično varijanta kakvu/sličnu nude i mnogi drugi proizvođači po nižoj ceni. Kod mobila, uslovno rečeno - dobar deo para ode na njegovo veoma renomirano ime (s tim što to ne znači - manji kvalitet).
Primetio sam i ja, da je ta "G2" specifikacija, u stvari nista, mada vidim da prethodno sipani Mol ima to odobrenje :

https://molserbia.rs/sr/ulja-maziva-i-a ... ax-10w-40/

Sto se tice full i mid saps, na to mozda i najvise obracam paznju, s obzirom da je stariji agregat u pitanju, samo sam ACEA A3 razmatrao.

Za pomenuti Mobil sam cuo preporuku da ima jako dobre karakteristike po pitanju kondenza i majoneza na cepu, a isto iskustvo delim i ja na 1.4 T-Jet, sa malo naprednijim Mobilom 0w40. Osim te preporuke, ni meni ne deluje nista posebno to ulje, ali ni cena nije tako strasna, dobio sam je po 800 din za 1L. Iako sigurnije, zapravo je skuplje kupiti preko Plattner maloprodaje...
Odgovori