Upotrebna vrednost ABS, ESP i sličnih sistema

Tehnička pitanja i objašnjenja
Odgovori
Dzoni_m
Site Admin
Reactions:
Postovi: 1867
Pridružio se: 12 Jul 2013, 12:38
Garaža: BMW 118i, CX-60
Lokacija: DE

Re: Upotrebna vrednost ABS, ESP i sličnih sistema

Post od Dzoni_m »

Sto te zabrinjavam?
Imam problem sa stvarima koje se namecu. Mislim da je granica oko toga sta je obavezno, sta nije, a sta je preporuka, prosto predjena. Nije samo u ovom slucaju, ali tendencija kontrole i jos vise kontrole i uplitanja raznih drzavnih organa u svakodnevni zivot postala previse ocigledna. Pa samo cela prica oko mandata prelaska na EV.....Jednostavno je.

Mozemo mi ta pricamo o upotrebnim vrednostima sistema, nekom se svidjaju, nekom ne, neko ih zeli neko ne, ali sve dok to nije obavezno, moze lepa diskusija da bude. Onog trenutka kada je obaveza, onda to prestaje da ima upotrebnu vrednost i postaje moranje, koje ja licno moram da finansiram. Kao jos jos jedan mini-porez.
ftj
Reactions:
Postovi: 13866
Pridružio se: 26 Jan 2012, 11:43
Garaža: vw golf 2.0
Lokacija: Beograd

Re: Upotrebna vrednost ABS, ESP i sličnih sistema

Post od ftj »

Nije to od juce, abs je obavezan u eu vec 20 godina.

Isto se moze diskutovati o tome da ima situacija gde je bolje biti bez absa.
Dzoni_m
Site Admin
Reactions:
Postovi: 1867
Pridružio se: 12 Jul 2013, 12:38
Garaža: BMW 118i, CX-60
Lokacija: DE

Re: Upotrebna vrednost ABS, ESP i sličnih sistema

Post od Dzoni_m »

Zato i napisah "granica oko toga sta je obavezno, sta nije, a sta je preporuka, prosto predjena"

Kapiram te sta hoces da kazes, ali sa druge strane ne mozemo banalizovati toliko. Znamo dobro zasto ABS i ISA sistem nisu uporedivi npr. Da bi i jedan i drugi bili obavezni. ISA je predjena granica. Zasto je prosto najbolje da nista ne diraju i puste kupca da odluci. Ako neko voli auto da bude nakrcan tim sistemima, super (odmah da se razumemo, moj auto ih ima sve nisam neko ko nema dodira sa njima) ali morate da razumete da veliki broj vozaca ih pogasi (blind spot, line asist, ne koriste acc, ISA gase odmah itd). Ali izjava: ja bih to obavezeno ili kako je moguce da nema, prosto dobije drugaciji odgovor. Da je super sto je tako. I po meni tako treba da ostane.
Opet moj problem je samo i iskljucivo u zakonodavstvu koje zahteva da oni postoje i sto se lista siri stalno.
Korisnikov avatar
Saša
Reactions:
Postovi: 14192
Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:07
Garaža: Renault Kadjar Equilibre 1.3 TCe 140 i Fiat Punto Classic 1.2 8V LPG Dynamic A/C
Lokacija: Novi Sad

Re: Upotrebna vrednost ABS, ESP i sličnih sistema

Post od Saša »

Jednostavno mora tako jer da nema takvih regulativa na nivou država koje obavezuju proizođače - mi bi danas verovatno i dalje vozili kola i bez pojaseva. :D Da nema recimo regulative koje zahteva zimske gume - svi bi se kotrljali na letnjim cele godine. Očekivati da kupac bude (samo)svestan neophodnosti sigurnosne opreme i da će zbog toga uložiti u nju je malo verovatno (da ne kažem naivno). A ta oprema ne čuva samo njegov već i tuđe živote (živote drugih učesnika u saobraćaju).
ftj
Reactions:
Postovi: 13866
Pridružio se: 26 Jan 2012, 11:43
Garaža: vw golf 2.0
Lokacija: Beograd

Re: Upotrebna vrednost ABS, ESP i sličnih sistema

Post od ftj »

Ne znam sad sta je ISA i jasna mi je tvoja poenta al mi nije jasno zasto uporno povezujes ostale dodatke poput lane assista, blind spot monitoringa i slicnih dodataka sa funkcijom hitnog iznenadnog kocenja(valjda ga definisasmo kao AEBS) jer jedino to ce biti(odnosno vec je) obavezno. Ukoliko postoji radarski sistem on ce se koristiti za tu svrhu verovatno u kombinaciji sa senzorima i kamerama, ali ukoliko auto nema radar, on ce koristiti samo i iskljucivo kamere i senzore da bi imao tu funkciju koja je danas obavezna u eu.
pedalaš
Reactions:
Postovi: 1441
Pridružio se: 02 Okt 2023, 14:01

Re: Upotrebna vrednost ABS, ESP i sličnih sistema

Post od pedalaš »

Pod ISA misli verovatno na Intelligent Speed Assistance.
Dzoni_m
Site Admin
Reactions:
Postovi: 1867
Pridružio se: 12 Jul 2013, 12:38
Garaža: BMW 118i, CX-60
Lokacija: DE

Re: Upotrebna vrednost ABS, ESP i sličnih sistema

Post od Dzoni_m »

ftj napisao: 27 Nov 2024, 17:38 Ne znam sad sta je ISA i jasna mi je tvoja poenta al mi nije jasno zasto uporno povezujes ostale dodatke poput lane assista, blind spot monitoringa i slicnih dodataka sa funkcijom hitnog iznenadnog kocenja(valjda ga definisasmo kao AEBS) jer jedino to ce biti(odnosno vec je) obavezno. Ukoliko postoji radarski sistem on ce se koristiti za tu svrhu verovatno u kombinaciji sa senzorima i kamerama, ali ukoliko auto nema radar, on ce koristiti samo i iskljucivo kamere i senzore da bi imao tu funkciju koja je danas obavezna u eu.
@pedalaš je vec napisao sta je ISA. Ne povezujem ih direktno sa AEBS (jeste obavezno) jasno mi je i znam kako radi tj da ako nema radara koristi kameru (bivsi CX-5 je imao taj sistem). Bas to je i problem (kvalitet takvog sistema) ali ajde. A zasto ih pominjem je prosto sto nije tacno da je samo AEBS obavezan, evo vec je ISA od ove godine, line/steering assist je definican vec u EU zakonodavstvu (mrzi me tacno da trazim pod kojim ECE brojem je definisan) i ceka se sledeci set odluka kada ce biti obavezan. Nema jos tacno definisan datum. Dakle to je sledece. Pa onda nesto 3-ce.......

Bas ovo poslednje sto sam naveo ISA koja je obavezna od 1.7.2024 i Line/steering asist. Sta je po tebi bitnije? Da ti sistem zadrzi vozilo u traci i da ne sletis pored puta (zaspao) ili da pisti kada predjes brzinu koju je ocitao sa znaka (ostao znak od radova 30km/h)? Sta je btinije za bezbednost? Mislim da se slazemo da je Line/steering assist bitniji. I sta mastiljare urade? Obavezuju ovo prvo jer salje politicku poruku kako oni sprecavaju nezgode jer "brzina ubija". I sta su uradili? Iritiraju ljude da cim sednu u auto ugase to a posto su proizvodjaci napravili jedno dugme/precicu kojom mozes da ugasis sve asistenicije tj mozes da podesis, iritiran covek pogasi i one koje nisu toliko invazivne. Shvatas apsurd?
ftj
Reactions:
Postovi: 13866
Pridružio se: 26 Jan 2012, 11:43
Garaža: vw golf 2.0
Lokacija: Beograd

Re: Upotrebna vrednost ABS, ESP i sličnih sistema

Post od ftj »

uf to ISA je stvarno bullshit i slazem se da je bezveze sto sa time obavezuju a isto mislim i za ELKS(emergency lane keep assist). Ja sam pricao samo o AEBSu al ocigledno da to uvode zajedno u paketu sa ova dva.

p.s. lejn a ne lajn assist :)
Korisnikov avatar
grujicd
Reactions:
Postovi: 9009
Pridružio se: 16 Jan 2012, 13:32
Garaža: Honda Jazz 1.4 2007 & CR-V 2.0 2012
Lokacija: Beograd

Re: Upotrebna vrednost ABS, ESP i sličnih sistema

Post od grujicd »

Mene nervira što političari računaju da ti sistemi rade pouzdano, a što si bliži nekom imaginarnom AI (a tu spadaju i na oko banalne stvari kao što je prepoznavanje znakova) to ima više nepokrivenih slučajeva.
Korisnikov avatar
dragvorl
Site Admin
Reactions:
Postovi: 24613
Pridružio se: 06 Jan 2012, 13:03
Garaža: Fiat Stilo 1.9 MJ
Lokacija: NS
Kontakt:

Re: Upotrebna vrednost ABS, ESP i sličnih sistema

Post od dragvorl »

Evo dobro objasnjenje reklamom od Volva. Bravo.

SlikaSlika
Mauro Forghieri:"Power comes from speed, torque without speed is nothing"
Life is funny, skies are sunny, Bees make honey, who needs money
Korisnikov avatar
Saša
Reactions:
Postovi: 14192
Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:07
Garaža: Renault Kadjar Equilibre 1.3 TCe 140 i Fiat Punto Classic 1.2 8V LPG Dynamic A/C
Lokacija: Novi Sad

Re: Upotrebna vrednost ABS, ESP i sličnih sistema

Post od Saša »

grujicd napisao: 27 Nov 2024, 21:04 Mene nervira što političari računaju da ti sistemi rade pouzdano, a što si bliži nekom imaginarnom AI (a tu spadaju i na oko banalne stvari kao što je prepoznavanje znakova) to ima više nepokrivenih slučajeva.
E to prepoznavanje znakova je meni jedna od najkorisnijih stvari, u svakom trenutku kad pogledaš instrument tablu znaš koliko je ograničenje na delu kojim voziš. To je meni jedna toliko rasterećujuća stvar da nemate pojma (pogotovo na deonicama koje ne poznajem ili u inostranstvu)... Jedino sam isključio zvučno upozorenje na prekoračenje brzine (koje je vezano na tu funkciju) jer me jako nervira. Dovoljno mi je što oko znaka na kome piše brzina imam ono crveno "glow" okolo pa znam kada sam u prekoračenju...
Korisnikov avatar
grujicd
Reactions:
Postovi: 9009
Pridružio se: 16 Jan 2012, 13:32
Garaža: Honda Jazz 1.4 2007 & CR-V 2.0 2012
Lokacija: Beograd

Re: Upotrebna vrednost ABS, ESP i sličnih sistema

Post od grujicd »

Jedno je da stoji kao informacija (slažem se da je korisno), drugo je da pišti kad se pređe (ovo već smara), a treće je da te aktivno blokira kad probaš da prekoračiš, što već može da bude opasno iz niza razloga. Bojim se da je to sledeći korak koji će da nam uvedu. A zasnovano je na često pogrešnom očitavanju. Nadam se da će pogrešno pištanje biti dovoljan poziv za buđenje da se ne ide dalje.
Korisnikov avatar
dragvorl
Site Admin
Reactions:
Postovi: 24613
Pridružio se: 06 Jan 2012, 13:03
Garaža: Fiat Stilo 1.9 MJ
Lokacija: NS
Kontakt:

Re: Upotrebna vrednost ABS, ESP i sličnih sistema

Post od dragvorl »

Mozes to da overrideujes punim gasom, bar je tako bilo na ovima sto sam vozio.
SlikaSlika
Mauro Forghieri:"Power comes from speed, torque without speed is nothing"
Life is funny, skies are sunny, Bees make honey, who needs money
Korisnikov avatar
grujicd
Reactions:
Postovi: 9009
Pridružio se: 16 Jan 2012, 13:32
Garaža: Honda Jazz 1.4 2007 & CR-V 2.0 2012
Lokacija: Beograd

Re: Upotrebna vrednost ABS, ESP i sličnih sistema

Post od grujicd »

A šta se kod takvih dešava kad se smanji ograničenje. Da li sam uspori? Koliko naglo?

Npr. scenario voziš 130 na autoputu, i auto greškom pročita ograničenje 40 na saobraćajnici pored.
ljubitelj
Reactions:
Postovi: 11713
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Upotrebna vrednost ABS, ESP i sličnih sistema

Post od ljubitelj »

Sve je to lepo u reklamama kao što je ova, motiv nije sporan ali ono što sam video na TV kada su auto novinari (VOX tv) vršili test na poligonu u kontrolisanim, odličnim, suvim uslovima, malom brzinom pokazalo je da nijedan od 3 auta na testu nije u svakoj situaciji ispunio funkciju zaštite.
Testirani su bili Mercedes, Volvo i Tesla dakle iz kategorje skupljih gde se očekuje da je svaki od proizvodjača uradio najbolje što ume.

Sva 3 auta su "pregazila" u nekom od testova a bilo je u rikverc parkiranje sa malim detetom u niskim kolicima, bilo je bočnog istrčavanja pešaka, bilo je naletanje na zaustavljeni auto, naletanje na auto u pokretu i ne sećam se više čega sve...uglavnom prilično su se potrudili da simulacijom obuhvate realne situacije.

To je po danu, bez padavina, bez ostalih učesnika u saobračaju samo 1 vozilo prema 1 objektu ometanja putanje kretanja i da ponovim sva 3 proizvodjača su pala na nekom od testova. Svaki test je po 3 puta radjen, 1 put prodje a 2 puta padne, ili 2 puta padne a 1 prodje...3 puta prodje na jednom tipu testa a onda 3 puta padne u sledećem tipu testa.

Ne postoji konzistentnost i predvidivost ponašanja za identičnu situaciju koja se ponavlja.

To je bilo emitovano prošle godine, novinar Bloch je vodio test. VOX ne ostavlja snimke nakon emitovanja duže od 2 nedelje, pokušaču da nadjem da se vidi na šta konkretno mislim u tom testu.

I nije to jedini test koji ne uspeva da ponovi pouzdano svaki put ono što se u reklami (nekoj na tu temu) plasira od strane proizvdjača.

Zato sam skeptičan da li je upotebna vrednost sistema dostigla potreban visoki nivo pouzdanosti ili je manje više APP sistem, može da pomogne možda ali ne mora da znači da će stvarno uraditi što treba kada stvarno iznenada iskrsne situacija.

Ima negde na forumu onaj snimak iz realnost života gde je kamion sam automatski panično zakočio detekcijom pešaka koji istrčava i efikasno zaštitio tj nije bilo nesreće.
Scania, Volvo, Mercedes kamion ne sećam se...e ta jedna intervencija vredi svaku paru i svaku obavezu da se ugradjuje.
Premalo je takvih snimaka efikasnog rada kada nisu idealni uslovi, barem meni, da bi se zaključilo da uvek i svuda radi a naročito kada je najveća opasnost od greške vozača usled problematičnog trenja sa podlogom- klizavo a teško predvidljivo doziranje kočenja, okretanja volana itd. na budućoj putanji kretanja na koju vozilo tek nailazi.

ABS sistemu je trebalo dobrih 15tak godina primene dok nije postao zaista efikasan, ESP i dan danas zna da nepravilno reaguje i na malo klizavijoj (mokrom asfaltu na uzbrdici) podlozi kada nema nikakve potrebe. ESP još uvek ne radi uvek kako treba barem na autima koje sam imao prilike da makar na kratko isprobam u tim uslovima.
Po suvom ESP je perfektan mada se retko javlja situacija (mogu da izazovem namerno) da je uopšte potrebna akcija.

Naravno, kao i uvek iznosi se lični utisak iz prakse da ne skoče odmah dežurni kontraši :)
Odgovori