Beogradski aerodrom: Častili Mađare sa pet miliona evra?
http://novosti.rs/vesti/naslovna/ekonom ... liona-evra
Da li je "Viz er" u protekle tri godine bio povlašćen na Aerodromu „Nikola Tesla“. Mađarskom prevozniku 20 odsto niža putnička taksa, veliki popusti za zemaljske usluge
MAĐARSKI "Viz er" je u protekle gotovo tri godine, zahvaljujući popustima koje je imao na beogradskom aerodromu, "uštedeo" 5.412.350 evra. U vazduhoplovnim krugovima već duže vreme kruže priče o privilegovanom položaju ove niskotarifne avio-kompanije, ne samo u odnosu na ostale strane prevoznike, već i u odnosu na nacionalni nekadašnji - "Jat ervejz". Ugovor beogradskog aerodroma i mađarskog prevoznika, aneks ugovora, cenovnik, ali i nekoliko faktura do kojih su došle "Novosti" pokazuju da su za "Viz er" važila ozbiljna sniženja.
Primera radi, mađarski "loukoster" imao je popust od 20 odsto za putničku taksu na Terminalu 1. Umesto 12 evra, što je puna cena, plaćao je 9,6 evra po putniku. Dakle, u 2011. "Viz er" je imao 143.984 odlazećih putnika, puna cena za putničku taksu je 1.727.808, dok je "Vizu" naplaćeno 1.382.246 evra. Naredne godine bilo je 175.366 putnika u odlasku i umesto 2.104.392 evra naplaćeno je 1.683.513 evra. Lane je "Viz er" imao 232.721 odlazećeg putnika i platio je 2.234.412 umesto pune cene od 2.792.652 evra. Tako je samo po osnovu putničke takse "Viz er" za tri godine "bio dobar" za 1.324.681 evro.
SKORO UPOLA CENE
U ANEKSU ugovora između aerodroma "Nikola Tesla" i "Viz era", koji se primenjuje od 27. marta 2011. godine stoji da se mađarskoj kompaniji daje popust od 25 odsto za hendling i infrastrukturu. Na to su imali još 45 odsto popusta, kako stoji u aneksu ugovora.
Zahvaljujući popustima za prihvat i otpremu aviona, osvetljenje i parking, "Viz er" je za tri godine uštedeo 4.087.669 evra. Puna cena po avionu za prihvat i otpremu iznosi 1.683,4 evra a za "Viz er" 629,88. Takođe, za osvetljenje puna cena je 177,12 dok se "Viz eru" naplaćivalo 123,98 evra. Za parking, cena je 129,6 a "Viz eru" je parking, po avionu, naplaćivan 90,72 evra. U 2011. godini mađarski prevoznik je imao 1.020 poletanja sa beogradskog aerodroma, za šta je po cenovniku trebalo da plati 2.029.992 evra, ali je fakturisan 925.731 evro. Naredne godine bila su 1.183 poletanja, što po cenovniku košta 2.354.311, a "Viz" je platio 1.073.667 evra. Lane su bila 1.573 poletanja, puna cena je 3.130.458 evra, ali su "Vizu" zbog popusta obračunata 1.427.623 evra.
Inače, posle nacionalnog avio-prevoznika, mađarski "loukoster", imao je u protekle tri godine, činjenica je, najviše putnika sa beogradskog aerodroma, a slede nemačka "Lufthansa", "Montenegro"...
ODGOVOR AERODROMA BEOGRAD: NIJE BILO PRIVILEGOVANIH
- NE postoji način da bilo koja kompanija neopravdano ostvaruje privilegovan položaj u odnosu na druge. Pravila su jasno definisana i potpuno jednako se primenjuju na sve avio-prevoznike - tvrde na beogradskom aerodromu, ukazujući na to da su ugovori poslovna tajna, što ih ograničava u odgovorima na pitanja koje su postavile "Novosti".
Kako kažu, praksa je da avio--kompanije, bez obzira na to da li su nacionalne ili niskobudžetne, o uslovima za sve usluge koje im pruža aerodrom pregovaraju sa sektorom zaduženim za taj deo poslovanja, a to je komercijalna delatnost.
- Postoje definisani cenovnik i pravilnik, koji preciziraju uslove pod kojima je moguće ostvariti redukciju cena za svaki vid usluga - navode u "Tesli". - U zavisnosti od obima prevezenih putnika, terminala koji koristi i obima i izbora usluga, avio-kompanija ostvaruje tačno precizirane skale redukcije cena. Za usluge koje pojedine kompanije neće da koriste (poput ček-ina, kargo sekcije, avio-mostova...) cena im se umanjuje proporcionalno uslugama koje ne žele. Tu, dakle, suštinski nije reč o popustu već o odustajanju, u potpunosti ili delimično, od određene grupe usluga. Osnovni cilj menadžmenta je razvoj i maksimalna dobit za osnivače uz samostalno finansiranje investicija. Svi planovi poslovanja prebacivani su i u fizičkom i u novčanom obimu. Pravilnikom su posebno definisane moguće stimulacije za dolazak novih kompanija, otvaranje novih linija, povećanje broja letova... Svi stimulativni popusti su komercijalno logično postavljeni i uvek su ograničenog vremenskog trajanja. Do sada su svi finansijski izveštaji Aerodroma usvajani bez primedbi, a u budžet Srbije je u poslednjih pet godina po osnovu dobiti uplaćeno oko 50 miliona evra.
Navodi da je "Viz er" napravio ogromne uštede, a da "Jat" nije imao ravnopravan tretman nisu tačni, tvrde u "Tesli". U redovnom saobraćaju, nacionalni avio-prevoznik ne koristi Terminal 1, tako da po osnovu ostvarivanja najvećeg broja putnika na Terminalu 2 ima i najveće popuste u poređenju sa drugim kompanijama. Kada su avioni "Jata" bili iznajmljivani za čarter-saobraćaj, obveznik plaćanja putničkog servisa na Terminalu 1 bio je zakupac - organizator putovanja.
- Po osnovu prihvata i otpreme, osvetljenja i parkinga, a prema Pravilniku, koji važi jednako za sve kompanije bez diskriminacije, nacionalni avio-prevoznik ostvaruje i u procentualnim i u apsolutnim iznosima najveće redukcije cena, s obzirom na to da ima najveći obim ostvarenog prometa - navode na beogradskom aerodromu. - Sa druge strane, "Nikola Tesla" je imao maksimalno razumevanje po pitanju dinamike plaćanja "Jat ervejza"