Pre desetak dana sam konačno zamenio termostat rashladne tečnosti i sada se auto zagreva normalno-brzo i bez oscilacije temperature. U većini prodavnica imaju dve marke - Vernet (900 din) i Behr (1450 din). Kupio sam Vernet, ne zbog cene, već zato što verujem Baxovim merenjima iz ove teme, kojima je ustanovio da ima bolju regulaciju.
Kada se skine akumulator i držač akumulatora, zamena je vrlo jednostavna. Termostat je desno na bloku motora i drže ga dva šrafa 10-ke. Izvadi se zajedno sa krajem creva koje vodi do hladnjaka i klještima skine šelna koja drži crevo. Pošto fabričke šelne bez šrafova nije pametno vraćati, treba imati jednu standardnu koja obuhvata prečnik oko 35 mm i, obrnutim redosledom, navući šelnu na crevo, crevo na novi termostat, stegnuti šelnu i vratiti termostat na motor. Zanimljivo da je fabrički termostat bio Behr, made in Italy. Meni je stari dihtung ostao na motoru i sve je bilo čisto, tako da ga nisam menjao.
U svakom slučaju, ima dosta web strana i youtube klipova koji opisuju zamenu, pa koga zanima, može da pogleda. Zanimljivo je da svi skidaju kućište filtera vazduha, što je po meni nepotrebno. Ono se nalazi na motoru i apsolutno ne smeta pri zameni termostata. Teoretski, može i bez skidanja akumulatora, ali onda morate da "napipate" termostat, ili da imate dizalicu ili kanal da biste prišli s donje strane.
Kada se skine stari termostat, iz bloka iscuri oko 1 l rashladne tečnosti, pa treba imati novu za dopunjavanje (najbolje 1:1 mešavina koncentrovanog antifriza i destilovane vode i obavezno isti tip koji je bio - u slučaju Z10 i Punto Classic, to je crveni - G12). Dalje sledi paljenje motora i ispuštanje vazduha. Postupak je opisan na mnogo mesta, uključujući i ovu temu. Pisalo se da mnogi polome plastični šraf na hladnjaku, pa sam i njega i onaj drugi naprskao WD40 sprejom pre odvijanja.
Sada dolazim do suštine poruke:
Gledajući motorni prostor posle rada, uočio sam dva kabla čiji konektori nisu nigde spojeni. Evo ih slike:
Prvi (prve dve slike) je skroz napred desno, ima samo dve žice i deluje kao nešto za svetla (mada sva rade kako treba, uključujući migavce i svetla za maglu). Šta je ona kutija u koju ulazi?
Drugi (druge dve slike) me više brine, visi iznad menjača, otprilike tamo gde se spaja sa motorom. Da li je ovo možda konektor za drugu lambda sondu (onu koja se nalazi iza katalizatora)? U svakom slučaju, nisam našao mesto gde bih ga spojio, ali ako je to što pretpostavljam, kablić sa obrnutim konektorom verovatno visi negde dublje u motornom prostoru.