Šta je snaga, a šta obrtni moment?
Re: Odlično objašnjenje šta je snaga, a šta obrtni moment :)
Pa glavna tema je vec odavno vise puta objasnjena i dokazano je sta je sta. Ovo je sada sve posledica vrdanja skretanja sa teme i dizanja prasine.
Sada vidim da ce neko van struke morati da objasni kako je opterecenje motora zapravo odredjeno momentom/snagom koju motor obezbedjuje pod odredjenim gasom a ne obrnuto... posto struka opet brka sta je uzrok a sta posledica.
Sada vidim da ce neko van struke morati da objasni kako je opterecenje motora zapravo odredjeno momentom/snagom koju motor obezbedjuje pod odredjenim gasom a ne obrnuto... posto struka opet brka sta je uzrok a sta posledica.
Re: Odlično objašnjenje šta je snaga, a šta obrtni moment :)
Hvala na odgovorima! 

- Ivan
- Postovi: 9930
- Pridružio se: 03 Jan 2013, 09:22
- Garaža: bmw 3 f31, bmw 5 f10,
- Lokacija: Novi Sad
Re: Odlično objašnjenje šta je snaga, a šta obrtni moment :)
Kada ce ljudi shvatiti da iskljucivo konjske snage pokrecu auto (iako su proizvod obrtnog), obrtni moment "samo" odredjuje ili tacnije receno proizvodi konjske snage na odredjenim obrtajima motora...
Re: Odlično objašnjenje šta je snaga, a šta obrtni moment :)
Evo ovde lepo pise sta je sta.Ivan napisao:Horsepower is the measure of power that produces the mechanical output. Torque is a moment of twisting force that causes a machinery to rotate about an axis and it is usually represented in Newton meter (N.m). Speed is the rate at which the object moves and it is calculated with respect to the time.
Ali posto vidim da je prica i dalje sta je vaznije evo sta ja mislim; Prva stvar je da se odredi namena vozila pa onda mozemo da pricamo sta je vaznije. Ako je namena vozila da vuce prikolicu ili nosi teret vazniji je obrtni moment, ako je namena vozila sportska voznja vaznija je snaga. Ne moze jednostavnije od ovoga.
Ako zamislimo motor od 400ks i 600Nm i motor od 600ks i 400Nm i napravimo ram sa tockovima i opteretimo ih da tezina bude jednaka u trci ce sigurno pobediti motor sa vise KS. Ako je zadatak da povuku nesto pobedice motor sa vecim obrtnim momentom.
Naravno najbolje je kada motor ima i veliki obrtni moment i snagu, ali u poredjenju sta je vaznije mislim da je jasno i ne vidim cemu ovolika nauka.
There's nothing worse than making your hand and losing it all, because you were drawing dead to start with.
Re: Odlično objašnjenje šta je snaga, a šta obrtni moment :)
Jacem motoru ces staviti kraci menjac, pa ce opet on pobediti i pri vuci tereta.
- Ivan
- Postovi: 9930
- Pridružio se: 03 Jan 2013, 09:22
- Garaža: bmw 3 f31, bmw 5 f10,
- Lokacija: Novi Sad
Re: Odlično objašnjenje šta je snaga, a šta obrtni moment :)
p.s. moram da dodam da najblaze receno neozbiljno u cemu se neki ovde prepucavaju, sta je bitnije? Obrtni momenat i snaga su 2 neraskidivo povezane fizicke velicine, rasprava bi mozda imala poentu da se prica o tome sta je bitnije i za koju namenu, ali ovako...
Ne znam da li ima neko ko se razume u struju, da povucem paralelu, rasprava je na nivou da li je bitniji napon ili amperaza struje...

Ne znam da li ima neko ko se razume u struju, da povucem paralelu, rasprava je na nivou da li je bitniji napon ili amperaza struje...

Re: Odlično objašnjenje šta je snaga, a šta obrtni moment :)
Takodje ovo je potpuno netacno. Svi motori konstruisani za ekstremnu voznju imaju max. moment na visokim obrtajima, malo ispod max. snage. Primer, formule na 15.000 RPM, ili npr nekog ferarija uglavnom preko 5500 RPM, negde oko 6000 RPM.zex napisao:...Jako je bitno da je pik momenta sto je moguce ranije, kako bi max ubrzanja vozacu sto pre bila na raspolaganju.
There's nothing worse than making your hand and losing it all, because you were drawing dead to start with.
Re: Odlično objašnjenje šta je snaga, a šta obrtni moment :)
Ako moj auto ima 80% max momenta na 3600 obr. i 80% momenta na 6250 obrt. sto onda kad potopim gas ne povlaci isto?
Re: Odlično objašnjenje šta je snaga, a šta obrtni moment :)
Sve ima svoje granice. Da to što si napisao ima smisla u praksi, a ne samo u teoriji, kamioni bi imali motor od Yamahe koji se vrti na 20000rpm i ogroman reduktor.
Ovako imaju turbodizel 2000Nm koje isporučuju na 1200rpm i vozi miško.
Imaš i specijalan slučaj kada menjač ne postoji. U pitanju su veliki brodski dizel motori, gde je na radilici elisa. Čak u rikverc brod ide tako što zaustavi motor i zavrti ceo motor u kontra stranu. To je tipičan primer gde se cela priča oslanja na ogroman moment.
Neko je gore napisao da je polazna tačka odrediti namenu vozila, a onda lako ide sve ostalo i to je suština. Doduše, idu u trkače dizel motori, a u ogromne kamione benzinci, tako da sve može u principu, ali je više izuzetak nego pravilo.
Čak i auto moto sport ide uz trendove, tako da će F1 od 2014 dobiti turbo motore. Tork ide gore, obrtaji idu dole, ali ergela ostaje na broju.

Imaš i specijalan slučaj kada menjač ne postoji. U pitanju su veliki brodski dizel motori, gde je na radilici elisa. Čak u rikverc brod ide tako što zaustavi motor i zavrti ceo motor u kontra stranu. To je tipičan primer gde se cela priča oslanja na ogroman moment.
Neko je gore napisao da je polazna tačka odrediti namenu vozila, a onda lako ide sve ostalo i to je suština. Doduše, idu u trkače dizel motori, a u ogromne kamione benzinci, tako da sve može u principu, ali je više izuzetak nego pravilo.
Čak i auto moto sport ide uz trendove, tako da će F1 od 2014 dobiti turbo motore. Tork ide gore, obrtaji idu dole, ali ergela ostaje na broju.

-
- Postovi: 575
- Pridružio se: 23 Feb 2013, 17:52
- Garaža: Audi A3 Sportback
- Lokacija: Darmstadt, Deutschland
Re: Odlično objašnjenje šta je snaga, a šta obrtni moment :)
motori o kojima ti pricas imaju izuzetno kratke hodove klipa, jako male momenta i u takvim slucajevima se pik momenta i pik snage priblizavaju...kad vec pominjes F1, da li si primetio na koliko su rpm kad se upale? Na koliko saltaju brzine? ne uvek na istom rpm zato sto za njihov proracun menjaca vaze druga pravila...Da bi imali tako velike snage od oko 800 ks moraju da idu na velike rpm, velike kolicine goriva po ciklusu, velike stepene kompresije...Uvek su na granici upaljivosti smese, igraju se sa orecnim stvarima...Kao sto sam ti naveo, jako kratak hod klipa, znatno smanjuje stepen kompresije pa treba biti jako oprezan...Dusan napisao:Takodje ovo je potpuno netacno. Svi motori konstruisani za ekstremnu voznju imaju max. moment na visokim obrtajima, malo ispod max. snage. Primer, formule na 15.000 RPM, ili npr nekog ferarija uglavnom preko 5500 RPM, negde oko 6000 RPM.zex napisao:...Jako je bitno da je pik momenta sto je moguce ranije, kako bi max ubrzanja vozacu sto pre bila na raspolaganju.
Koliko je motor nestabilan ispod pika momenta, neka vam svedoci cinjenica da u nekoj brzini vozite na 1000 obrtaja i na tom rpm motor ima neki svoj parcijalni pik. Ako prebacite u sledecu brzinu, na onim Nenadovim dijagramima padate pre pika momenta i auto vam se gusi...Pretpostavljamo da nema promene brzine i spustite se po vertikali na sledecu karakteristiku i padate pre pika momenta...Dijagram momenta, snage i potrosnje goriva postoje za svaki polozaj gasa i zovu se parcijalne karakteristike. To sto neki misle da su na spoljasnjoj brzinskoj karakteristici kad zabodu gas do daske, stvarno nije moja stvar i sto misle da ima motor tada isporucuje u deklarisanu snagu. Pritisnite gas do daske i pritisnite kvacilo motor ce isporucivati snagu koliko samo da savlada sopstvene mehanicke gubitke. Sve ostalo je pretvoreno u toplotu i baceno u rashladni sistem.
Jos jedna stvar, malo pre mi pade na pamet...Vozite se 100 km/h i na nekom ste polozaju gasa u npr. V brzini. Naidjete na brdo i ako ne dodate gas, brzina ce poceti da pada. Zasto? Povecali su vam se otpori i ako ne dodate gas motor ide prema povecanju momenta a ne prema povecanju snage kako bi savladao potrebu za vise snage. Ako broj obrtaja ne padne ispod pika momenta, motor ce savladati gubitke i nastaviti da se krece brzinom od 100 km/h. Probajte. Isto ovo ce vam se desiti ako idete niz brdo. U jednom momentu, pocece da koci dok ne pritisnete kvacilo. Ako je brdo dovoljno veliko, strmo, auto ce vam ubrzati i preko zadate brzine. Probajte kad idete uz i niz Bubanj potok, to vam je odlican test, jos ako imate tempomat, super ce biti...
Sve vreme pokusavam da objasnim da se motor SUS ne ponasa kao konvencijali elektromotor. Jednostavno, kada posmatrate njegov moment i snagu, posmatrate ga samo za jedan polozaj gasa. Nema dodavanja ili oduzimanja gasa. To sto u normalnoj voznji svi mi dodajemo i oduzimamo gas je nestoo drugo i u tim uslovima vam motor SUS ne isporucuje deklarisanu snagu, vec manje.
Poslednja izmena od zex u 05 Maj 2013, 00:44, izmenjeno 1 put ukupno.
Re: Odlično objašnjenje šta je snaga, a šta obrtni moment :)
I ako izuzmemo F1, isto je. Jel ti stvarno tvrdis da ako je namena vozila neka vrsta sportske voznje vaznije da ima veci obrtni moment nego snagu?
There's nothing worse than making your hand and losing it all, because you were drawing dead to start with.
- Ivan
- Postovi: 9930
- Pridružio se: 03 Jan 2013, 09:22
- Garaža: bmw 3 f31, bmw 5 f10,
- Lokacija: Novi Sad
Re: Одг: Odlično objašnjenje šta je snaga, a šta obrtni mome
@nidza sta mislis koji je motor jednostavnije napraviti i koji ce vise km preci u npr. sleperu koji prelazi preko 100kkm godisnje, ogromni motor koji se rotira na 1200rpm ili mali niskofrikcioni koji radi satima na 20000rpm 
Uopste nije pitanje da li moze vec da li ima smisla i ekonomske opravdanosti.
Послато са GT-I8190 користећи Тапаток 2

Uopste nije pitanje da li moze vec da li ima smisla i ekonomske opravdanosti.
Послато са GT-I8190 користећи Тапаток 2
Re: Odlično objašnjenje šta je snaga, a šta obrtni moment :)
Normalno... ;-)
Tapatalk HD
Tapatalk HD
-
- Postovi: 575
- Pridružio se: 23 Feb 2013, 17:52
- Garaža: Audi A3 Sportback
- Lokacija: Darmstadt, Deutschland
Re: Odlično objašnjenje šta je snaga, a šta obrtni moment :)
bas tako Ivane...ne bih dalje komplikovao, ali sto motor ima kraci hod klipa vece su bocne sile klipa na cilindar pa je i kratkotrajniji ali je znatno snazniji...Motori sa duzim hodom klipa imaju vece momente, sporiji su i dogotrajniji.
Ono sto je najveci problem je naci kompromis.
Motori SUS imaju jako male rokove trajanja. Kada sam radio diplomski, prosecna brzina auta C segmenta u toku svog radnog veka je bila 75 km/h. Neka motor izdrzi 300.000 km sto nas dovodi do 4000 sati...Jako malo, ako se zna da npr. obican lezaj seproracunava na 10.000 h...
Izvinjavam se na digresiji...
Ono sto je najveci problem je naci kompromis.
Motori SUS imaju jako male rokove trajanja. Kada sam radio diplomski, prosecna brzina auta C segmenta u toku svog radnog veka je bila 75 km/h. Neka motor izdrzi 300.000 km sto nas dovodi do 4000 sati...Jako malo, ako se zna da npr. obican lezaj seproracunava na 10.000 h...
Izvinjavam se na digresiji...
-
- Postovi: 575
- Pridružio se: 23 Feb 2013, 17:52
- Garaža: Audi A3 Sportback
- Lokacija: Darmstadt, Deutschland
Re: Odlično objašnjenje šta je snaga, a šta obrtni moment :)
Evo, malo pitanjce, kad EM postavis frekventni regulator, utices mu na frekvencu, zadrzavas moment a obaras snagu...Zasto? Zasto mu ne oboris moment a zadrzis snagu jer snaga pokrece sve?Ivan napisao:p.s. moram da dodam da najblaze receno neozbiljno u cemu se neki ovde prepucavaju, sta je bitnije? Obrtni momenat i snaga su 2 neraskidivo povezane fizicke velicine, rasprava bi mozda imala poentu da se prica o tome sta je bitnije i za koju namenu, ali ovako...![]()
Ne znam da li ima neko ko se razume u struju, da povucem paralelu, rasprava je na nivou da li je bitniji napon ili amperaza struje...