Ratna tehnika

Razne teme, pitanja, iskustva
Odgovori
Korisnikov avatar
dragan
Reactions:
Postovi: 9310
Pridružio se: 13 Jan 2012, 13:09
Garaža: BMW M340i, Peugeot 2008

Re: Ratna tehnika

Post od dragan »

821 heroj, ako odem za cg ove godine, mislim da je necu promasiti... skoro sam citao tomislava draskovica i njegove dogodovstine sa ispitivanja te podmornice...
Korisnikov avatar
BAJKER
Reactions:
Postovi: 6086
Pridružio se: 13 Jan 2012, 15:34
Garaža: Suzuki SX4 1.5 MTB Cannondale bike
Lokacija: Zemun,Beograd,SRBIJA.

Re: Ratna tehnika

Post od BAJKER »

45 godina nakon što ju je poveo u dubine Jadrana, prvi komandant prve samostalno razvijene i izgradjene jugoslovenske pdmornice, sreo se u Tivtu sa svojim brodom

JEDINSTVENA VEZA TOMISLAVA
DRAŠKOVIĆA I „HEROJA“

Tog 21.avgusta 1967 godine u Splitu bilo je veoma svečano – mnoštvo radnika splitskog brodogradilišta okupilo se na obali ispred velike hale posebnog dijela splitskog škvera – BSO (Brodogradilišta specijalnih objekata). U unutrašnjosti te hale u protekle dvije ipo godine postepeno je gradjeno čudo - najnovija dizel-električna podmornica projektantske oznake B-71, prva potpuno samostalno razvijena, kontruisana i izgradjena jugoslovenska podmornica. Ovaj ratni brod koji je za to vrijeme bio izuzetno moderne koncepcije, razvio je Brodarski institut iz Zagreba, sa glavnim projektantom, inženjerom Žarkom – Fedjom Alujevićem na čelu. Dvadeset prvog avgusta 1967 novoizgradjena podmornica, trebalo je da bude porinuta. I dok je gomila radoznalih radnika vani jedva čekala da vidi kakvo će to čudo da izadje iz velike i dobro čuvane hale i sklizne sa navoza u more, u unutrašnjosti hale pozdravni govor držao je kum nove podmornice – komandant JRM, admiral Mate Jerković:
„Dajem ti ime „Heroj“! Podji sretno u svoj element i plovi na čast i slavu naše domovine!“ – uputio je admiral Jerković novu podmornicu u more uz tradicionalno razbijanje boce šampanjca o njen pramac. Trenutak kada je umjesto pjenušca, pramac podmornice zalilo more, a sve to pozdravile sirene svih brodova u Splitu i aplauz okupljenih gledalaca, sa posebnim uzbudjenjem pratio je tada 36-togodišnji poručnik bojnog broda Tomislav Drašković. Njemu je pripala čast da bude prvi – probni komandant nove podmornice i čovjek koji će obaviti sva njena prototipska testiranja prije nego što „Heroj“ bude zvaničnu uvršten u Flotnu listu JRM.
Sa ne manjim uzbudjenjem ovaj vitalni 81-godišnjak prošle je nedjelje u Tivtu ponovno gledao svoj stari ratni brod – 45 godina nakon porinuća, oko „Heroja“ koji danas počiva na obali kao muzejski eksponat u krugu tivatske marine Porto Montenegro, ponovno se okuplja gomila radoznalaca, privučenih nesvakidašnjom prilikom da iz neposredne blizini vide, dodirnu i dožive ovaj i sada impozantan 50,4 metara dug, 4,7 metara širok i 9,75 metara visok ratni brod težak 706 tona. Medju stotinjak ljudi koji su se ispod „Heroja“ okupili prije nekoliko dana kada je u Tivtu promovisana monografija „Podmorničarstvo Jugoslavije“, bio je i penzionisani kapetan fregate Tomislav Drašković, prvi komandant prve samostalno razvijene i napravljene jugoslovenske podmornice. On danas živi u Splitu, mjestu rodjenja „Heroja“ koji je medjutim, u Tivtu imao svoj drugi dom.
„Mislim da je podmornica „Heroj“ ovdje našla svoje pravo mjesto. Svoj radni vijek je odradila, puno toga doživjela i preživjela i smatram da joj je ovdje u Tivtu gdje je desetljećima održavana i remontovana, zaista pravo mjesto da ona kao spomenik podsjeća na prošla vremena, one i lijepe i teške trenutke kada smo bili zaista jaka pomorska sila.“- priča za „Vijesti“ Tomislav Drašković dok teško sakriva emocije koje ga, kao i svakog pravog pomorca, obuzimaju u ponovnom usretu sa brodom koji je ostavio dubok trag u njegovom životu i karijeri. U očima starog podmorničara nije teško nazrijeti začetak suza dok se u tami noći, na platou pred zgradom Muzejske zbirke Porto Montenegra, nazire ogromna tamna silueta podmornice P-821 „Heroj“ koju je Tomislav Drašković krajem ljeta daleke 1967 godine, po prvi put poveo u njen prirodan ambijent – modre dubine Jadrana.
Već iskusan podmornički komandant sa podmornice P-802 „Sava“ (u Drugom svjetskom ratu potopljene italijanske podmornice koju je potom izvadila, obnovila i u svoju flotu uvrstila JRM), Drašković je 1967, izabran za probnog komandanta nove jugoslovenske podmornice koja se radjala iza dobro zatvorenih vrata hale BSO u Splitu.
„Moj zadatak je bio da novu podmornicu kao prototip, temeljno testiram, dovedem do limita u svakom mogućem smislu i detaljno provjerim prije nego što bude uvrštena u flotu JRM i prije nego što država naruči gradnju drugih podmornica tog tipa. To dugotrajno i obimno ispitivanje smo uspješno izvršili na zadovoljstvo svih koji su bili uključeni u ovaj projekat, bez nekih posebnih incidenata.“- objašnjava Drašković prisjećajući se medjutim, dva takva vanredna dogadajaja tokom ispitivanja nove podmornice. Prvi je bilo pucanje oplate tzv. lakog, odnosno hidrodinamičkog trupa podmornice na njenom tornju-mostu, nastalo prilikom opitovanja podmornice u vožnji maksimalnom brzinom u podvodnoj plovidbi.
„Dubina je bila 20 metara, brzina je postupno povećavana, podmornica je besprekorno slušala komande, a kada je brzinomjer pokazao maksimalnu brzinu od 15,3 čvora, začuo se jak prasak i lomljava. Nastao je trenutak neizvjesnosti jer niko nije znao što se dogodilo, a ja sam glavnom inženjeru samo kratko rekao - ode most! Zbog načina na koji su se slomili i zaglavili komadi stakloplastične oplate razvaljenog mosta, podmornica je dobila pozitivan trim, pamac se naglo uzdigao i za nekoliko sekundi velikom brzinom je probio površinu mora. Kada se podmornica umirila na površini izašli smo napolje i vidjeli da je moja sumnja bila tačna i da se, zbog neke manje greške u skapanju materijala, stakloplastična oplata mosta „rascvjetala“ i polomila pod hidrodinamičkim silama uzrokovanim maskimalnom brzinom podmornice u podvodnoj plovidbi.“- prepričava Drašković najozbiljniji incident sa testiranja „Heroja“ prije 45 godina. Druga vanredna sitaucija desila se nešto kasnije kada je ispitivana maksimalna dubina ronjenja podmornice u tzv. Jabučkoj kotlini na srednjem Jadranu. Podmornica se još nije bila spustila na svoju maksimalnu dubinu ronjenja, kada je na dubini od 190 metara, pod pritiskom mora, popustila jedna brtva u torpednom prostoru na pramcu podmornice. Jak mlaz vode pod pritiskom od skoro 20 atmosfera, raspršen u vodenu prašinu, prodirao je u prostor izmedju torpednih cijeni. Na trenutak su zlokobne misli prostrujale u glavama svih podmorničara sa „Heroja“ koji su posumnjali da je možda popustio tzv. čvrsti trup podmornice - jedino što stoji izmedju njih i sigurne smrti u imploziji podmornice uzrokovanoj ogromnim hidrostatičkim pritiskom mora na toj dubini.
„Moja reakcija je bila uobičajena kao i svakog drugog podmorničkog komandanta u toj situaciji – naredjeno je povećanje brzine, hidroplani postavljeni u položaj za izronjavanje i kako je „Heroj“ polako kretao ka površini Jadrana i dubina se smanjivala, tako je i prodor vode u pramčani prostor bivao sve manji, pa se sve srećno završilo.“- prisjeća se Drašković koji je skoro godinu dana temeljno ispitivao „Heroja“ odradivši sa tom podmornicom i prva torpedna gadjanja, prije nego što je P-821 zvanično uvrštena u Flotnu listu JRM na svečanosti 10.septembra 1968 godine. U naredne skoro 23 godine aktivne službe prije nego što je zauvijek izvučena iz mora na obalu 1991 godine u Tivtu, podmornica „Heroj“ je imala ukupno 726 plovidbenih dana, čak 910 ronjenja i prešla je ukupno 46.659 nautičkih milja, što je ekvivalent plovidbi dva puta oko zemaljske kugle. Najviše eksploatisana jugoslovenska podmornica tokom ta dva desetljeća obavila je ogroman broj zadataka, od kojih se o nekima oni koji su njome plovili, i dan-danas nerado izjašnjavaju. Naime, podmornice su zbog svoje osnovne karakteristike – teškog otkrivanja- izuzetno pogodne za povjerljive misije prikupljanja obavještajnih podataka pri čemu nerijetko zalaze i u teritorijalno more drugih država. Jedan zadatak koji je „Heroj“ izvršio, članovi njegove nekadašnje posade danas ipak sa neskrivenim ponosom priznaju – aprila 1974 ova podmornica je u reonu Monte Gargana, na samoj ivici teritorijalnih voda Italije, na izvidjačkom zadatku sačekala i djelimično pratila brodove Šeste flote američke Ratne mornarice koji su plovili ka sjevernom Jadranu radi održavanja vježbe sa brodovima RM Italije. Američki ratni brodovi – nosač aviona, krstarice, razarači i ostalo, tom su prilikom bukvalno prešli preko zaronjene jugoslovenske podmornice koja je u tišini pod vodom snimala šumove njihovih propelera, ni ne otkrivši prisustvo “Heroja” u dubinama Jadrana.

U TIVAT DOŠAO PRIJE POLA VIJEKA

Tomislav Drašković prvi je put u Tivat došao prije više od pola vijeka – 1961 godine kada je podmornica P-802 “Sava” pod njegovom komandom, stigla u tivatski Arsenal na remont.
“Za ovaj grad i ove ljude vežu me zaista predivne uspomene. Prije 51 godine sam prvi put doživio susret sa Tivtom, Arsenalom, njegovim inženjerima i radnicima, ali i gradjanima ovog kraja koji su mi zaista ostali u najlepšem sjećanju. Mislim da i Tivćani tada posadu P-802 doživjeli kao jedan zaista poseban brodski kolektiv. Mi smo gajili jeda poseban kolektiv, poseban red i disciplinu, poseban odnos prema radu, pa su i domaćini ovdje u Tivtu bili zaista impresionirani. Danas ja ovaj grad ne mogu prepoznati jer se ovdje mnogo toga promijenilo i zadivljujuće je kako se Tivat razvio.”- ističe stari i iskusni podmorničar iz Splita koji je inače, priveo kraju i pisanje knjige – svoje autobiografije za koju uz pomoć kolega – bivših jugoslovenskih podmorničara iz Hrvatske, Slovenije i Srbije, traži izdavača.

SAMO HEROJI MOGU UPRAVLJATI FEDJINOM PODMORNICOM

Dok su čelnici JRM obilazili novu podmornicu koja se gradila u BSO, čelnike splitskog brodogradilišta, članove kontrolne komisije, ali i samog glavnog projektanta Žarka - Fedju Alujevića, kopkalo je pitanje – kakvo će ime dobiti novi ratni brod. Iako su sve dotadašnje jugoslovenske podmornice dobiljale imena po imenima rijeka – “Tara”, “Sava”, “Sutjeska” i “Neretva”, nova podmornica zvaće se “Heroj” –objelodanio je tada sagovornicima, komandant JRM, admiral Mate Jerković. Suočen sa njihovim začudjenim pogledima, Jerković se okrenuo ka glavnom projektantu, inženjeru Alujeviću i uz osmjeh, šeretski dodao:
“Sa Fedjinom podmornicom samo heroji mogu upravljati!”

S.L.
Slika
Heineken
Reactions:
Postovi: 6434
Pridružio se: 13 Jan 2012, 01:34
Garaža: Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm-2 150, Opel Corsa D 1,4 FL
Lokacija: Šid, Srbija

Re: Ratna tehnika

Post od Heineken »

dragan napisao:821 heroj, ako odem za cg ove godine, mislim da je necu promasiti... skoro sam citao tomislava draskovica i njegove dogodovstine sa ispitivanja te podmornice...

Ja sam bio u gotovo svim podmornicama koje su bile usidrene tamo, matori moj je ceo svoj radni vek proveo na podmornici....prvo u Lori pa posle do penzije u Tivtu...

Strasno je koliko su crnogorci pokrali tamo posle raspada drzave.... :uplakan:
Korisnikov avatar
BAJKER
Reactions:
Postovi: 6086
Pridružio se: 13 Jan 2012, 15:34
Garaža: Suzuki SX4 1.5 MTB Cannondale bike
Lokacija: Zemun,Beograd,SRBIJA.

Re: Ratna tehnika

Post od BAJKER »

Kada je pocelo otcepljenje pocetkom 90tih sva nasa ratna mornarica se dislocirala u Tivtu a deo i u Barskoj luci, kao i kod nas neko je tamo video sansu da drzava (citaj i pojedinac) nesto zaradi na prodaji pa makar i kao staro gvozdje, tako da su se vrlo brzo neka plovila nasla kao neperspektivna, uskoro i cela flota stoji na vezu gotovo i ne konzervirana ceka da postanu bas konzerve i da se nadje neko ko ce da ih kupi. Crnoj Gori navodno vojska i ne treba, sa samo 2094 aktivna vojnika nemaju rtehnickih mogucnosti da opsluze sve od tehnike sto im je ostalo od posle razvoda sa nama. Dakle od ratne mornarice svelo se na obalsku strazu, ratnog vazduhoplovstva gotovo i da nema, doduse ostalo je jos 4 Galeba G4 koji ne lete, pre par godina su nam dali 4 komada kao i trenazere koje nismo imali, tenkovi su zavrsili u topionici. Ostalo im je helikoptera par komada i to Gazele i jedan Mi8 ito je to od njihove tehnike
Slika
Heineken
Reactions:
Postovi: 6434
Pridružio se: 13 Jan 2012, 01:34
Garaža: Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm-2 150, Opel Corsa D 1,4 FL
Lokacija: Šid, Srbija

Re: Ratna tehnika

Post od Heineken »

Tako je, gotovo sve iz Lore je izvuceno u Tivat, ja sam dosao brodom poslednjim konvojem...

Bajker nije bas sve ostalo ne konzervirano, znam sigurno da su diverzantske podmornice bile konzervirane, nekoliko komada..


Ne znam kakva je unutra 821 , da li je ostala onakva kakva je bila ili su i iz nje poskidali veci deo opreme.
Korisnikov avatar
kvcali
Reactions:
Postovi: 3007
Pridružio se: 13 Jan 2012, 10:02
Garaža: Omega B2 2.0
Lokacija: Kraljevo
Kontakt:

Re: Ratna tehnika

Post od kvcali »

https://www.youtube.com/watch?v=fnylUrVMN0w
Slika

GS, GS/E, GSE, GTE, GSI, OPC # Irmscher, Mantzel, Steinmetz, Zender, Lexmaul, Mattig, Rieger, Kissling

http://www.opelteamserbia.com/forum
Korisnikov avatar
BAJKER
Reactions:
Postovi: 6086
Pridružio se: 13 Jan 2012, 15:34
Garaža: Suzuki SX4 1.5 MTB Cannondale bike
Lokacija: Zemun,Beograd,SRBIJA.

Re: Ratna tehnika

Post od BAJKER »

Novi vučni vozovi za vojsku

Ministarstvo odbrane i Vojska Srbije nabavili su za potrebe transporta borbenih vozila i vangabaritnih sredstava tri nova vučna voza čijoj su primopredaji u kasarni „Boško Palkovljević – Pinki“ u Sremskoj Mitrovici prisustvovali ministar odbrane Bratislav Gašić i zamenik načelnika Generalštaba Vojske Srbije general-potpukovnik Jovica Draganić sa saradnicima.

Ministar Gašić istakao je da su u 2015. godini rezultati rada sistema odbrane vidljivi, a dokaz tome su i vučna vozila koja od danas „pojačavaju“ vozne parkove u Beogradu, Kraljevu i Nišu.

- Ako znate da je najstariji vučni voz u Vojsci Srbije nabavljen 1967, a najmlađi 1982. godine, onda je jasno koliko je modernizacija u ovom sektoru bitna za nas, rekao je Gašić dodajući da je vrednost te investicije više od 140 miliona dinara. Ministar je najavio da je u planu da se početkom sledeće godine pokrene nabavka još tri vučna voza.
On je izrazio zadovoljstvo što će Vojska Srbije do kraja maja preuzeti i deset novih FAP-ovih kamiona, što predstavlja podršku vojske domaćoj industriji, napominjući da sa tom kompanijom sistem odbrane ima dugogodišnju dobru saradnju.

Novi vučni vozovi za vojskuKada je reč o opremi i modernizaciji mehanizovanih jedinica, ministar je podsetio da se već sada radi na modernizaciji tenka M-84, za šta su u ovoj godini opredeljena značajna sredstva. On je naglasio da je u mnogim fabrikama namenske industrije pokrenut veliki deo proizvodnje a da su u ovoj godini opredeljena značajna sredstva i za modernizaciju aviona G-4.

Repliku ključeva kamiona ministru je uručio generalni direktor MAN Importer Srbije Srđan Pezo koji je naglasio da vozila koja su isporučena Vojsci predstavljaju poslednju generaciju vozila u toj kompaniji i da se nalaze u rangu vučnih vozova najsavremenijih vojski sveta.

Nabavljeni vučni vozovi, prvenstveno namenjeni za transport tenkova, ali i drugih teških i vangabaritnih sredstava, sastoje se od troosovinskog tegljača MAN TGS 33.480 i poluprikolice De Angelis 4S79. Cilj nabavke bio je povećanje efikasnosti i bezbednosti prilikom prevoženja pomenutih sredstava i sistema, ali i smanjenje troškova održavanja i očuvanje preostalih resursa postojećih vučnih vozova.
Slika
Slika
Heineken
Reactions:
Postovi: 6434
Pridružio se: 13 Jan 2012, 01:34
Garaža: Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm-2 150, Opel Corsa D 1,4 FL
Lokacija: Šid, Srbija

Re: Ratna tehnika

Post od Heineken »

Bas sam sad dosao iz SM, lepo je sto su ispred kasarne stavili m4 Sherman i M47 Paton.. :bravo:
Korisnikov avatar
BAJKER
Reactions:
Postovi: 6086
Pridružio se: 13 Jan 2012, 15:34
Garaža: Suzuki SX4 1.5 MTB Cannondale bike
Lokacija: Zemun,Beograd,SRBIJA.

Re: Ratna tehnika

Post od BAJKER »

Mislis M48 Patton
Slika
Korisnikov avatar
kvcali
Reactions:
Postovi: 3007
Pridružio se: 13 Jan 2012, 10:02
Garaža: Omega B2 2.0
Lokacija: Kraljevo
Kontakt:

Re: Ratna tehnika

Post od kvcali »

Za to vreme rusi prave ovo 10x10, da se zna sta je vucni voz :P

Slika


Slika
Slika

GS, GS/E, GSE, GTE, GSI, OPC # Irmscher, Mantzel, Steinmetz, Zender, Lexmaul, Mattig, Rieger, Kissling

http://www.opelteamserbia.com/forum
Heineken
Reactions:
Postovi: 6434
Pridružio se: 13 Jan 2012, 01:34
Garaža: Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm-2 150, Opel Corsa D 1,4 FL
Lokacija: Šid, Srbija

Re: Ratna tehnika

Post od Heineken »

BAJKER napisao:Mislis M48 Patton
Da, mislio sam M48...greska

Sledece nedelje cu opet do kasarne pa cu slikati..
Korisnikov avatar
BAJKER
Reactions:
Postovi: 6086
Pridružio se: 13 Jan 2012, 15:34
Garaža: Suzuki SX4 1.5 MTB Cannondale bike
Lokacija: Zemun,Beograd,SRBIJA.

Re: Ratna tehnika

Post od BAJKER »

:doubleup: Heineken

Ovi Kamazi su izmedju ostalog sa mogucnoscu da voze teret i van asfaltnog puta, medjutim tu ovi novokupljeni MANo-vi nemaju sta da traze.
Slika
Korisnikov avatar
aleksa
Reactions:
Postovi: 3484
Pridružio se: 23 Apr 2012, 13:33

Re: Ratna tehnika

Post od aleksa »

Slika
Heineken
Reactions:
Postovi: 6434
Pridružio se: 13 Jan 2012, 01:34
Garaža: Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm-2 150, Opel Corsa D 1,4 FL
Lokacija: Šid, Srbija

Re: Ratna tehnika

Post od Heineken »

https://www.youtube.com/watch?v=1x-Ue4WwLrY


od 1:50 nasi gardisti.....

cini mi se da je nas strojak ipak za sporiji tempo...
Korisnikov avatar
BAJKER
Reactions:
Postovi: 6086
Pridružio se: 13 Jan 2012, 15:34
Garaža: Suzuki SX4 1.5 MTB Cannondale bike
Lokacija: Zemun,Beograd,SRBIJA.

Re: Ratna tehnika

Post od BAJKER »

Gledam ove vojnike kako marsiraju, mislim da Kineski vojnici ubedljivo najbolje drze liniju, korak gaze kao jedan :)
Lepo za oci kako deluju uvezbano. Video jasno pokazuje i kako se to postize. :)
https://www.youtube.com/watch?v=OHZIUdHm6b4
Slika
Odgovori