BAJKER napisao:Zasto porediti kako je bilo pre 30 godina voziti bicikl bez zastitne opreme i danas, da je postojalo tako nesto tada verovatno bih ga imao na glavi.
Let's agree to disagree
Koliko je meni poznato, u vreme kada si pocinjao da vozis Maxama, nisi nosio zastitu i ako je postojala (hauba). Tek kada si imao neprijatno iskustvo koje si naveo, poceo si da nosis zastitu, a tada je to vec bila kaciga. U to vreme je hauba nekako vise bila namenjena biciklistima na trkackom biciklu, mada su je nosili i MTBajkeri ako su smatrali da treba (cika Tom Ritchey, recimo).
Malte ne, postoji 50-50% zagovornika jedne ili druge teorije. Posto ovo nije opste prihvacena pojava (nosenje kacige) - znaci da ima valjanih razloga PROTIV.
Kao sto sam rekao na pocetku
svako ima mogucnot izbora
A da dosolimo malo diskusiju
Vodeci istrazivac na polju kaciga za bicikliste, stanoviti Dzems Kurnou, govori da se testovi i dizajn kacige rade skoro iskljucivo na linearni ceoni udarac do brzine od do 12,5 MPH ili 20kmh, i vecina kaciga prolazi takav test bez problema. Sto od prilike znaci da ce onaj ko nosi kacigu imati kakvu takvu zastitu u slucaju ceonog udara.
A ko to ozbiljan vozi 20kmh?.
Kurnou takodje navodi da su najopasnije rotacione i torzione povrede kod bocnih udaraca, gde dolazi do uvijanja glave u vratnom delu, a na cega kacige u opste ne prolaze test.
U ovom smislu je i odgovor na ono sto Paja tvrdi da je budalastina - gabarit slema prilikom kontakta sa podlogom, utice da se glava izvije vise nego sto bi se desilo bez ovog uvecanog obima. Tj. nosenjem slema se povecava obim glave, sto znaci vece uvijanje sa manje sile - cista fizika.
U svetlu svega navedenog da se pozabavimo i Sumaherom, koga potpuno pogresno navodite kao pozitivan primer nosenja slema.
Sumi je upravo dobio bocni udarac u desnu stranu kacige, a ne frontalni. Takodje, na kacigi je imao montiranu kameru (jel' kacige za to sluze?). S obzirom da se kaciga bukvalno polomila na dva dela, a kamera ostala neostecena, strucnjaci analiziraju da li je kamera oslabila strukturu kacige. Nadam se da svi znamo, pa da ne pisem, kakav efekat ima lepak na hard shell.
Da ja dodam nesto svoje na ovo sto sam preveo sa stranih sajtova - najveci deo glave cini lice, a njega kaciga ne stiti.
U vazduhoplovstvu postoji nesto sto se zove
situation awarness a to je mreza ili sistem kako da prepoznamo da su se stekli uslovi da dodje do greske i da tu gresku na vreme umanjimo ili otklonimo. Prevedeno na biciklizam, samo pridrzavanje nekih pravila voznje i razvijanje vozackih sposobnosti trebaju da budu dovoljan faktor da izbegnemo potencijalnu nesrecu, inace cemo poceti da nosimo kacige i po kuci, jer se eto moze desiti da padnemo na ivicu od stola...