Da pojasnim nekoliko stavri koje bi mogle da budu interesantne:
Avion je moguce unapred "isprogramirati" da krene u poniranje na odredjenoj tacki.
Lekarski pregled se vrsi jednom godisnje ali ne obuhvata psihijatrijski pregled. Po zakonu, svaki vanredni pregled ili intervencija (grip, prelom, bilo sta) mora se prijaviti svom vazduhoplovnom lekaru. On ce na osnovu pravilnika odluciti da li intervencija ili lekovi koji se koriste suspenduje dozvolu i o tome obavestiti nadlezne vazduhoplovne vlasti.
Procedura da u kokpitu mora biti najmanje dvoje, odavno se primenjuje u Evropi. Vec sam ranije opisivao kako izgleda izlazak u WC. Pilot koji ostaje, vezuje pojaseve i kiseonicka maska mora biti na dohvat ruke u slucaju dekompresije. U kokpit ulazi jedan clan kabinske posade. Kolica za posluzivanje se postavljaju popreko da grade ulaz u prednji bife gde je lociran i toalet.
Airbus serije 320 je avion koji je u postprodukcijskom periodu imao najvise primedbi od svih aviona, i to na - komande leta. Ko bi rekao?
Svaki avion ima svoju "Ahilovu petu" i dok je to kod Boeinga system za presurizaciju (primer Heliosa), kod Busa su to komande leta (nebrojeni primeri).
Avioni sa fly by wire koriste takozvane "zakone", F16 ima "gains" a Bus ima "flight control laws" koji pilotima zadaju najvise problema za razumevanje. Na ime, pilot mora da prepozna u svakom trenutku leta u kome se zakonu nalaze njegove komande i u koji je podzakon presao avion u slucaju da su se uslovi leta promenili.
Npr, komande F16 postaju duplo osetljivije kada avion oseti da se radi tankovanje u vazduhu (normalan hod pilotske palice je samo pola inca).
Npr, prvi udes A320 1988 se desio zbog toga sto je avion usao u podzakon i nije dopustio pilotu da ga manuelno overrajduje. Na ime, demonstartivni niski prelet iznad piste, avion je razumeo da treba da sleti, i nije odreagovao na dodavanje gasa za go around. Kasnije (postoje snimci) su istrazitelji na licu mesta zamenili crne kutije, kapetan je optuzen za slabo poznavanje avionskih sistema i (opet) psihicke probleme.
Na video klipu koji je postavljan na forumu gde Bus pokusava da sleti sa jakim bocnim vetrom i udara levim krilom o zemlju, avion je takodje presao u podzakon (a da pilot nije bio svestan) jer je trenutak pre toga levi tocak dodirnuo zemlju a senzor preveo avion iz flight u ground mod, sto je opet navelo komande da sada postanu manje osetljive, pa na kontrapokret palice u desno, avion nije odreagovao po instrukciji kapetana.
I td.
Recimo jednostavno da su Boing pravili piloti, a Bus inzenjeri, i da sistemi takvi kakvi jesu u veliko prevazilaze intelektualne sposobnosti coveka.
Prosle godine, a to se moze pronaci na AVHERALD-u
http://avherald.com/h?article=47d74074/0000&opt=0
Lufthansin A320 je sam, bez komande, krenuo u snizavanje i izgubio 4000ft dok piloti nisu uspeli da ga zaustave.
Pre par meseci, isti slucaj se desio iznad same Evrope s tim sto je bilo daleko drasticnije nego u gorenavedenom primeru. Airbus je izdao bilten pilotima tim povodom (preporuke sta ciniti dok proizvodjac ne otkloni kvar) a javnost o tome pojma nema.
Nece ni znati, jer se stite veliki interesi Erbasa i evropske ekonomije i u ovome bi se (jedino) slozio sa Z. Modlijem.