Vazduhoplovi

Razne teme, pitanja, iskustva
Odgovori
Korisnikov avatar
kvcali
Reactions:
Postovi: 3007
Pridružio se: 13 Jan 2012, 10:02
Garaža: Omega B2 2.0
Lokacija: Kraljevo
Kontakt:

Re: Vazduhoplovi

Post od kvcali »

nemamo iste podatke, mozda sam ja malo preterao ali tu su negde egal, bas po ovoj wikipediji a isto treba uzeti u obzir da mig ima 2 motora i ukupan potisak je veci od sesnaestice i ima bolje performanse visinu, brzinu penjanja, krajnju brzinu...

29. http://sr.wikipedia.org/sr/%D0%9C%D0%B8%D0%93-29

16. http://sr.wikipedia.org/sr/F-16_%D0%A4% ... 0%BE%D0%BD

Edit;
ovaj tvoj podatak se odnosi na 16. sa 2 podvesna odbaciva rezervoara koju su ogromni, sluze da sa njima dodje do cilja i kasnije ih odbaci i vrati se sa unutrasnjim gorivom, ali to je stvar taktike, ja pricam o unutrasnjem gorivu
Slika

GS, GS/E, GSE, GTE, GSI, OPC # Irmscher, Mantzel, Steinmetz, Zender, Lexmaul, Mattig, Rieger, Kissling

http://www.opelteamserbia.com/forum
Korisnikov avatar
dragan
Reactions:
Postovi: 9310
Pridružio se: 13 Jan 2012, 13:09
Garaža: BMW M340i, Peugeot 2008

Re: Vazduhoplovi

Post od dragan »

realno, nama treba manji broj savremenih vojnih aviona, iz vise razloga ( mogucnost samostalne zastite sopstvenog vazdusnog prostora, ne protiv necije vojne sile ( kao 99te, to smo videli ), ostvarivanje kontinuiteta vazduhoplovstva u zemlji itd )...
jos realnije, postoje neke mnogo prece stvari od kupovine novih vojnih aviona...
svaki avion kao potencijalna nabavka ima svoje dobre i lose strane, i naravno, kako rece zuzazu, postoje i drugi avioni pored ruskih i americkih, svedski, francuski itd, sa neki svojim prednostima...
medjutim, ja licno mislim da je nasa vojska realno daleko od neke vece vojne nabavke vazduhoplova, kao i da je dobrim delom ova vest izfabrikovana zbog nekih drugih razloga ( reakcije na nju savrseno dobro pokazuju koliko je srpska javnost prozapadna a koliko proistocna a to je sada sa ovakvom situacijom i dogadjajima na politickoj ( i necu vise to pominjati ) sceni nekome prilicno potrebno...)
uostalom, pogledajte samo komentare recimo na b92 na ovu vest...
ne radi se tu ni o kakvim avionima ( osim toga sto je neka vojna svita otisla negde da ubije dnevnice i da se igra bitnosti )...

edit -
snork napisao:
dragan napisao:inace, pre par dana sam prvi put leteo preko okeana, u boingu 777-300ER. zaista ogroman avion, pogotovo kad u roku od sat i kusur predjes iz jatovog 737-300 u jedan ovakav bukvalno nov...
Dragane, svaka čast za izbor destinacije za svadbeno putovanje! Verujem da Kubu stvarno vredi videti (očekujemo slike... :D ).
Hteo sam da se našalim i napišem kako je do Havane trebalo da ideš preko Moskve (još ako može kubanskim IL-62 - jer je to upravo bio avion napravljen za ovu rutu) - i ukucah u amadeus.net "Havana, Cuba", da vidim ko sve tamo leti. On mi na to izbaci "Due to United States travel restrictions, we are unable to display travel itineraries that include Cuba." Sankcije na svim nivoima... više od 50 godina... neverovatno... :twisted: :twisted: :twisted:
kubu vredi videti, spremam neki tekst sa slikama o tome za drugu temu... :)

sama ruta prolazi duboko kroz vazdusni prostor sad-a

Slika

i imaju je gotovo sve ozbiljnije evropske kompanije koje imaju tehnicke mogucnosti za tako nesto, kao i ruske ( aeroflot leti moskva-havana bez problema, samo je dugacak let )...
inace, kad se ulazi na kubu ne dobija se pecat u pasos vec se popunjava neki listic koji zamenjuje to i koji uzimaju na kraju kad izlazis iz zemlje, a razlog je to sto, ako su mi dobro rekli, amerikanci sa kubanskim pecatom ne bi mogli uci nazad u USA sledecih 6 meseci. e, da se kubanci ne bi odrekli dolarcica koje ameri donesu ( a isti su spremni da dodju na kubu ali to rade preko kanade ) oni su smislili foru sa listicima...
dakle, svi vole kintu, niko nije gadljiv...
Korisnikov avatar
BAJKER
Reactions:
Postovi: 6086
Pridružio se: 13 Jan 2012, 15:34
Garaža: Suzuki SX4 1.5 MTB Cannondale bike
Lokacija: Zemun,Beograd,SRBIJA.

Re: Vazduhoplovi

Post od BAJKER »

[EKSKLUZIVNO] Sandra protiv rode: mlada potporučnica ViPVO spasila G-4 na aerodromu Batajnica
Prva žena pilot mlaznog borbenog aviona u novijoj istoriji srpskog vojnog vazduhoplovstva potporučnica Sandra Radovanović doživela je 13. juna ozbiljniji incident prilikom poletanja. Uletanje ptice u motor u najkritičnijoj fazi leta nije bio problem sam po sebi. Problem je bio kako ne poginuti i kako sačuvati avion. Ova dvadesetčetvorogodišnja devojka sama je rešila taj problem za samo nekoliko sekundi.

Tog 13. juna letački dan za pripadnike 252. školsko trenažne avijacijske eskadrile “Kurjaci sa ušća” bio je planiran u skladu sa nedeljnom vežbom gađanja, raketiranja i bombardovanja (GRB). Mladi pripadnici ove eskadrile, najmlađi vojni piloti našeg ViPVO na putu ka potpunom borbenom osposobljavanju, dejstvovali su po poligonu Čenta nedaleko od Beograda. Odlazili su na zadatak sa aerodroma Batajnica ili sa bojnom municijom u podvesnim topovima ili sa školskim bombama ispod krila.

Potporučnici Sandri Radovanović (prvoj ženi pilotu mlaznog borbenog aviona u novijoj istoriji Srbije) tog dana je bio planiran i jedan samostalni let u okviru GRB obuke. Standardna procedura za broj mladih pilota na obuci u toj nedelji nalagala je poletanje u grupi od tri aviona G-4 Supergaleb. Incident se dogodio na drugom izlazu (letu) tog dana.

Letelice su se poravnale na pisti broj 2 batajničkog aerodroma u pravcu prema severu. Trojku su činili par aviona na početku formacije i poslednji avion koji je trebalo da poleti nekoliko sekundi kasnije. Sandra je bila pratilac prvom avionu tročlane formacije, nekoliko metara desno od vođe. U prvoj letelici nalazio se mladi poručnik sa instruktorom u zadnjoj kabini. Sandra je bila sama.Uprkos svim preduzetim merama obezbeđenja aerodroma protiv aktivnosti ptica blizu piste, jedna roda je uspela da se nađe na direktnoj putanji udara u avione koji su upravo dobili komandu popuštanja kočnica od svojih pilota pod punom snagom motora radi poletanja.

Piloti u prvom avionu u deliću sekunde uočavaju rodu, odlepljuju avion od tla malo agresivnije i udar je za nekoliko centimetara bio izbegnut. Ptica u sledećih nekoliko desetinki umesto oporavljanja od početnog šoka završava u levom uvodniku vazduha motora Rols-Rojs Vajper i pri tom biva brutalno iskasapljena od strane titanijumskih lopatica. Motor u tom trenutku gubi snagu u najkritičnijoj fazi leta – poletanju.

Sandra u tom trenutku otpočinje seriju radnji koje je nebrojano puta do tada ponavljala u sebi ili na glas instruktorima pred svaki let tokom početnog dela obuke (ukoliko ne izdeklamuje procedure u slučaju vanrednih događaja instruktor joj može zabraniti da leti). U trenutku usisavanja rode nos aviona je tek bio podignut i prednja noga stajnog trapa je bila u vazduhu. Brzina aviona bila je između 170 i 190 kilometara na čas.

Sandra spušta nos letelice, oduzima snagu motora do kraja i kreće sa agresivnim kočenjem putem aktiviranja parking kočnice. Upotreba parking kočnice (umesto nožnih) možda i nije bila po proceduri ali u tom trenutku nema vremena za razmišljanje o razlici u vrstama kočenja i brige za adekvatan način zaustavljanja. Upravo joj se dogodio najgori mogući scenario u najgorem mogućem trenutku (poletanju) – treba se zaustaviti.

Avion težine od blizu pet tona (sa rezervoarima punim goriva) naglo se zaustavlja uz toliku silu da su obe gume na glavnim nogama stajnog trapa u trenutku pokidane, glavna noga stajnog trapa se zaokreće za skoro 90 stepeni. Treći avion u formaciji naglo koči i uspeva da se zaustavi bez ikakvih oštećenja jer je imao dovoljno vremena da vidi šta se dešava ispred njega.

Epilog

U slučaju vanrednih dešavanja ovog tipa tehnički sastav eskadrile uvek ima spremnu Startno Deponažnu Ekipu koja mora brzo reagovati i ukloniti avion sa poletno-sletne staze. Kao što su vežbali mnogo puta do tada, tehničari “Kurjaka sa ušća” veoma brzo reaguju i avion se u rekordnom roku sklanja sa piste.

Prvi stepen lopatica motora Sandrinog aviona biva iskrivljen što predstavlja najveću štetu. Motor će biti skinut sa aviona i poslat na remont. Gume i točkovi bi trebalo da su već zamenjeni tako da oštećenja na avionu nisu strukturalna. Letelica bi trebalo da se vrati u operativnu flotu nakon ugradnje novog motora.

Što se Sandre i njene reakcije tiče, malo je reči hvale koje joj se mogu uputiti a da se u tome ne pretera. Možda treba naglasiti komentare koje sam čuo od više pojedinaca da ni iskusniji piloti verovatno ne bi na taj način i tako pribrano reagovali? Možda ponovo treba naglasiti da se incident dogodio u samo nekoliko trenutaka prilikom najkomplikovanije faze leta? Možda treba skrenuti pažnju na to da se sve moglo desiti i koji sekund kasnije, kada bi avion već bio u vazduhu, kada bi motor izgubio snagu i kada možda ne bi bilo vremena ni za katapultiranje?

Verujem da nije potrebno dodatno ilustrovati njenu ispravnu i pravovremenu reakciju. Jedini ispravni zaključak bio bi da je Sandra plod kvalitetne obuke spojen sa ličnošću koja je adekvatno selektovana za posao koji joj je poveren. Ukoliko je neko do sada imao sumnje u koncept žena vojnih pilota i ispravnost odluke ViPVO da im poveri upravljanje mlazim avionima sada može nastaviti da sumnja ali uz pitanje – kako bi on reagovao u tom trenutku?

Dobro obučen i pribran vojni pilot pokazuje svoje pravo lice upravo u ovakvim situacijama i možda još samo u ratu. Nikako u rutinskim operacijama kada sve ide kao podmazano.

http://tangosixblog.com/
Slika
Korisnikov avatar
dragan
Reactions:
Postovi: 9310
Pridružio se: 13 Jan 2012, 13:09
Garaža: BMW M340i, Peugeot 2008

Re: Vazduhoplovi

Post od dragan »

lepo, svaka cast...
jedino mi je smesno ovo -
BAJKER napisao:[EKSKLUZIVNO]Uprkos svim preduzetim merama obezbeđenja aerodroma protiv aktivnosti ptica blizu piste,
svim merama koje podrazumevaju da jedan lovac ( mozda dva cak, ne znam kako je sada ) seta po siprazju sa puskom i hvata hladovinu... :rofl:
Korisnikov avatar
methane.master
Reactions:
Postovi: 21561
Pridružio se: 13 Jan 2012, 10:30
Garaža: Clio III ph2 1,2 16V

Re: Vazduhoplovi

Post od methane.master »

dragan napisao:ne radi se tu ni o kakvim avionima ( osim toga sto je neka vojna svita otisla negde da ubije dnevnice i da se igra bitnosti )...
Da ne citiram i prethodno, ovo je poenta priče. MiG ima prezentaciju, delegacije dnevnice, novinari vest i svima dobro. :cool!:

Off topic
A što se komentara vesti na sajtovima tiče, pa tek tu rade "dnevnice", niko više to ne uzima ozbiljno, a ne ukidaju ih iz prostog razloga što povećavaju broj klikova, jako bitnu stavku za oglašivače. :djavo:
Širim haos!
zuzazu
Reactions:
Postovi: 4641
Pridružio se: 13 Jan 2012, 15:13

Re: Vazduhoplovi

Post od zuzazu »

F16 je avion koji je za oko cetvrtinu manji od MIG29.
Tezina praznog F16 je 8,5T a praznog MIG 29 11T.
Svakako, F16 ima jedan a MIG 29 dva motora, sto sve govori da F16 MORA imati manju potrosnju.

Wiki navodi avion sa STANDARDNIM konfiguracijama rezervoara, a svaki od njih ima svoje varijante.

O aerodinamickim osobinama, mozes ukucati F16 vs. MIG 29 pa se zanimaj. Obrati paznju da je F16 AERODINAMICKI NESTABILAN (siguran sam da znas sta je to) i zasto su ga tako napravili.

I vezano za aerodinamicke osobine: dogfight gde bi do izrazaja dosle nijanse u razlikama ova dva aviona prestao je negde sa Vijetnamskim ratom. Danas se protivnici uglavnom i ne vide kada lansiraju projektil, te je i ova prica iluzorna (pilot holandskog F16 koji je oborio nas prvi MIG29, nije ga ni video).
Korisnikov avatar
kvcali
Reactions:
Postovi: 3007
Pridružio se: 13 Jan 2012, 10:02
Garaža: Omega B2 2.0
Lokacija: Kraljevo
Kontakt:

Re: Vazduhoplovi

Post od kvcali »

Bas zbog toga sam i reko na pocetku diskusije da je pravi lovac Su-30mkm koji ima radar i V-V rakete dometa 300+km i predstavlja ultimativnog lovca sa doletom, 12 podvesnih tacaka sa isto toliko v-v raketa i na sve to izuzetnu manevrabilnost, koja dolazi do izrazaja pri eskiviranju projektila koji su ga zahvatili u lock, ima radar i u zadnjoj plusferi za takve stvari 2 clana posade gde jedan upravlja avionom a drugi maksimalno koristu naoruzanje i odlucuje koga ce da gadja, od 16 meta koje njegov racunar prati. itd.
A sto se tice potrosnje pa normalno je da je veca cim je avion veci, tezi, sa 2 motora, ali samim tim je i zilaviji jer fa to cini ta 2 motora koja mogu da rade i nezavisno

EDIT:
o ovome pricam

Slika
Slika

GS, GS/E, GSE, GTE, GSI, OPC # Irmscher, Mantzel, Steinmetz, Zender, Lexmaul, Mattig, Rieger, Kissling

http://www.opelteamserbia.com/forum
zuzazu
Reactions:
Postovi: 4641
Pridružio se: 13 Jan 2012, 15:13

Re: Vazduhoplovi

Post od zuzazu »

Vidim da niko ne komentarise ovaj snimak, a izuzetno je zanimljiv.... mozda zbog nerazumevanja sta se dogodilo.

Kengurima je posle poletanja iz Singapura, eksplodirao levi unutrasnji motor (trebalo bi da je br 2)

Prvo su dobili indikaciju otkaza (flame out) a odmah zatim i pozara. U toj situaciji Airbus na ekranu ispisuje postupak sta treba uciniti da bi se ugasio pozar.

Medjutim, sa izbacivanjem check liste za pozar motora, sledilo je jos 50 tak indikacija za druge otkaze. Hidrosistem, komande leta, stajni trap, bremze... Toliko procedura ne moze da se odradi od jednom.

Najjaci su likovi na zemlji koji su pratili sta se dogadja u vazduhu i sef smene koji je "odmah znao da je su otisli neki senzori", Zlato moje pametno :citamknjigu:

U kokpitu su sem kapetana i prvog oficira bila i dva instruktora koji su im davali proveru.

Dok je kapetan leteo ova trojca su se podelili da odrade check liste za sisteme koji su otkazali. Ali, dzaba, posla je bilo previse...

Zato je kapetan odlucio da zanemari sve otkaze i predje na manuelno letenje, odradi ono sto je najbitnije - ugasi pozar i sto pre sleti. Super ispravna odluka.

Medjutim - Airbus! Iskljucenjem autopilota i autothrottla, avion i dalje ima autoritet nad pilotom (kod Boinga nije taj slucaj) pa je bilo povuci - potegni da se nacilja pista i zapravo je ovo bio najveci deo poduhvata, a sto se ne vidi na snimku.

Kasnije se ispostavilo da su delovi motora probili oplatu napadne ivice krila kuda ide najveci deo kablova ka avionskom kompjuteru. Najveci deo otkaza su bile lazne indikacije.

Normalno, postupajuci po check listi, iskljucivanjem nekog sistema ili dela sistema, sebe jos vise uvlacis u tezu situaciju. Jos ako je taj sistem zapravo ispravan, igranka bez prestanka.

Odlicno su prosli, inace je 380 mogao da ode u istoriju.
Korisnikov avatar
BAJKER
Reactions:
Postovi: 6086
Pridružio se: 13 Jan 2012, 15:34
Garaža: Suzuki SX4 1.5 MTB Cannondale bike
Lokacija: Zemun,Beograd,SRBIJA.

Re: Vazduhoplovi

Post od BAJKER »

Zar nemaju avioni udvojene i elektricne vodove? Vidim i kocnice sa te strane gde je bio problemaicni motor su otkazale. Rolls-Royce im radi motore pa ce morati i oni tu sta da kazu.
Slika
zuzazu
Reactions:
Postovi: 4641
Pridružio se: 13 Jan 2012, 15:13

Re: Vazduhoplovi

Post od zuzazu »

Trebalo bi da imaju, medjutim ja ne znam sta mu je bilo preseceno od kablova. Na slici se videla gomila isecenih vodova koji su se nalazili u napadnoj ivici.

Kazem, mnogo je zanimljivije sto avion i u manuelnom letu ne da coveku da komanduje kako zeli.

To je jednostavno filosofija proizvodjaca koji smatra da tako treba.
zuzazu
Reactions:
Postovi: 4641
Pridružio se: 13 Jan 2012, 15:13

Re: Vazduhoplovi

Post od zuzazu »

Damage to the A380

1 Massive fuel leak in the left mid fuel tank (there are 11 tanks, including in the horizontal stabiliser on the tail)

2 Massive fuel leak in the left inner fuel tank

3 A hole on the flap fairing big enough to climb through

4 The aft gallery in the fuel system failed, preventing many fuel transfer functions

5 Problem jettisoning fuel

6 Massive hole in the upper wing surface

7 Partial failure of leading edge slats

8 Partial failure of speed brakes/ground spoilers

9 Shrapnel damage to the flaps

10 Total loss of all hydraulic fluid in one of the jet's two systems

11 Manual extension of landing gear

12 Loss of one generator and associated systems

13 Loss of brake anti-skid system

14 No.1 engine could not be shut down in the usual way after landing because of major damage to systems

15 No.1 engine could not be shut down using the fire switch, which meant fire extinguishers would not work on that engine

16 ECAM (electronic centralised aircraft monitor) warnings about the major fuel imbalance (because of fuel leaks on left side) could not be fixed with cross-feeding

17 Fuel was trapped in the trim tank (in the tail)creating a balance problem for landing

18 Left wing forward spar penetrated by debris
Korisnikov avatar
dragvorl
Site Admin
Reactions:
Postovi: 24711
Pridružio se: 06 Jan 2012, 13:03
Garaža: Fiat Stilo 1.9 MJ
Lokacija: NS
Kontakt:

Re: Vazduhoplovi

Post od dragvorl »

Bas sam prekjuce gledao air crash investigation. Prica je bila o DC10, crkao je onaj repni motor i odmah su primetili da su izgubili sve komande, hidrauliku. Na kraju je ispalo da je otpao rotor motora i usput presekao i sve komande koje su bile u repu jer su bile blizu jedne drugima. U takvim slucajevima ne pomazu ni utrojene komande. Posle toga su nesto menjali u resenjima.
SlikaSlika
Mauro Forghieri:"Power comes from speed, torque without speed is nothing"
Life is funny, skies are sunny, Bees make honey, who needs money
Korisnikov avatar
swemir
Reactions:
Postovi: 3878
Pridružio se: 13 Jan 2012, 09:52
Lokacija: Novi Sad
Kontakt:

Re: Vazduhoplovi

Post od swemir »

Da i ja sam gledao...

A ovo je vrlo zanimljiva emisija sa airbusom 380, ima dosta slicnosti i sa tim dc 10

sad pored hidraulike ima valjda i elektro , beckup, e sad ta emisija je bila razlog mog pitanja o spustanju aviona bez hodraulike , jer je to u principu samo softwear koji daje intezitet potiska levog i desnog motora, i na taj nacin odredjuje smer i visinu, mada je i cinjenica da retko ima potrebe za tim...

Mada ovaj slucaj sa a 380 pokazuje, i da nije tako neophodan taj softewar, jer je opet mogao preseci mozda i sve vodove....

evo i cele emisije ko zeli da pogleda, ima vishe podataka nego u onim delovima sto sam prvo okacio, :)

http://www.youtube.com/watch?v=KnDTch49 ... ure=g-vrec
zuzazu
Reactions:
Postovi: 4641
Pridružio se: 13 Jan 2012, 15:13

Re: Vazduhoplovi

Post od zuzazu »

Nisam te razumeo @swemir.

Mozda ce ovako biti jasnije.

Hidroaktuatori su povezani na komande leta (eleroni, slotovi, flapsovi, vazdusne kocnice, kormilo pravca). Hidroaktuatori su napajani iz 3 razlicita hidrosistema, kako kod Boinga tako i kod Erbasa. Komanda da se hidroaktuatori otvore ili zatvore, kog B. ide sajlama a kod AB. ide fly by wire. Komandama leta a ne dodavanjem ili asimetricnim koristenjem motora, avion penje, ponire ili ide u zaokret.

Hidrosistem se jos koristi za uvlacenje i izvlacenje stajnog trapa, kocnice, riverse, i td., a nacin na koji ce se komandovati aktuatorima je razlicit.

Avionom se ne upravlja motorima.

Kasnije sam video da su neki od kvarova A380 bili i sa rezervoarima. Curelo je gorivo iz levog rezervoara a i sistem za dampovanje goriva nije radio, niti su mogli da balansiraju gorivo.

To je vec razlog za povecanje neupravljivosti aviona, koja bi kasnije da se let nastavio, dovela i do pada aviona.
Odgovori