Prvo, Petronas odnosno njihov brend Selenia je tradicionalno vezan za Fiat, a to vozilo je daleko od nacionalnog u smislu kako je to umelo da bude. U vezi Selenie bi moglo što šta da se kaže, jer su i oni brendovski vezani za Fiat. Kod pomenute PSA grupe, tzv, principal odnosno ugovor o zastupništvu tera one koji bi da budu u nekoj državi ovlašćeni za PSA da isključivo koriste Total ulja (ovo znamo jer je takav ugovor morao da ostvari zastupnik za citroene u BiH. To naravno nije obavezujuće za vlasnike (na to ih striktno gledano ne tera ni servisna knjižica), ali ovo pokazuje koliko su PSA i Total ekonomski vezani.
Po neko ume njih da kritikuje "na neviđeno" (kao što umeju mnogi to da čine sa drugim brendovima) - jer su totalova ulja praktično najpovoljnija, posebno u Srbiji. Ali bi taj neko morao da objasni ogromnom broju korisnika kako to oni sa njihovim uljima imaju višegodišnje/decenijsko najčešće sasvim pozitivno iskustvo.
U vezi specijalnog suda, verujem da misliš na poznat slučaj neuspelog privatizovanja FAM-a u kome je uhapšen bivši vlasnik. To se dešavalo pre više od četiri godine, tako da sa aktuelnim dešavanjima nema mnogo veze. Ono što ja mogu da kažem je da mi je inženjer iz FAM koji se bavi komercijalnim stvarima ispričao sledeće. Inače to dešavanje datira iz prošlih par meseci.
Jedna naša velika nacionalna ustanova u svojim potrebama ogromnog broja vozila raspiše tender kako i treba po zakonu o javnim nabavkama. I naravno tender osvoji firma, odnosno uvoznik, sa najjeftinijom ponudom. Tender se inače bavio nabavkom antifriza, tj. rashladne tečnosti. Čovek iz fama mi to možda i ne bi ispričao da u tom trenutku nije bio obavešten o rezultatima tendera, pa je bio prekinut u razgovoru sa mnom. A sa mnom je razgovarao krsteći se zašto hoću da dajem oko 1000 din za toliko skupo fenix psa energy ulje (posebno za vozilo koje je prešlo oko 300000 km), kad oni u svojih dvadesetak hondi jazz godinama sipaju skoro duplo jeftinije fenix premium 5W-40, što je doduše za posebnu priču (te honde uglavnom sada imaju preko 200,000 km pređenih).
Elem, u trenutku kad je primio informaciju, kaže egzaltiran da je firma koja je osvojila tender spustila u međuvremenu cenu antifriza za oko 100 din po litru (dakle skoro za duplo od prvobitne cene, a po kojoj nudi najveći broj ponuđača). Kaže da makar da je goli etilen-glikol bez ikakvih aditiva - ne bi bilo šanse da toliko košta koliko ovi ponudiše. Al` oni koji su raspisivali tender nisu se interesovali za detalje normi koji se tiču rashladnih tečnosti. Posle će neko drugi da razbija glavu zašto je nastala korozija onda kada nije trebala.
Na poljoinfo forumu, koji je izuzetno koristan za sve koji se bave poljoprivredom, (i pri tome imaju vekliku sreću jer je Stalker kao verifikovani stručnjak u oblasti fizičke-hemije tamo vrlo aktivan, razrešavajući dileme oko podmazivanja skupih mašina) - opisan je slučaj da je čovek u Vojvodini otišao kod uvoznika (ne ovlašćenog) koji je nudio Mobil ulja. Čovek dade nešto oko 1000 evra za bure kvalitetnog maziva ali kad ga je otvorio poklobac mu beše sumnjivo sveže prefarban. Skinu farbu pa se ispod pojavio logo Nestro grupe, tj Modriče. Prva reakcija prodavca je bila "pa niko se nije žalio". Cela priča šteti i Mobil-u ali i Modrči, jer niko od njih nema motiv za prevare ovog tipa.
Sistemske prevare su suptilnije. Već po ko zna koji put navodim primer da veliki strani proizvođač maziva nudi ulje istog naziva, ali kada odete na britanski ili nemački sajt onda vidite da to ulje zadovoljava jednu normu više nego ako odete na neki sajt koji pokriva ponudu za istočnu evropu. Što je najluđe, na britanskom tržištu čak može da se nabave obe varijante - jer se to nudi online ponudama (ipak, razlika u kvalitetu nije presudna jer je to ulje u obe varijante dovoljno kvalitetno)
Za taj isti brend sam već opisivao šta mi reče dragi rođak inače istaknuti profesor BU, ali i vrli fan mercedes brenda kome je inače od svih titula i diploma koje je mogao da nakačiu svojoj kancelariji - najdraža ona koju mu je mercedes izdao da je položio školu bezbedne vožnje. Pa ga upitah šta sipa od ulja u svoj benzinski kompresor (180e) te mi reče sledeće, a inače auto održava u mercedesovom specijalizovanom servisu ali koji nije vezan za mercedes-srbija. Reče - sipali su mi godinama (poznat)i XY brend, ali od prošle izmene rekoše da su mi sipali Mobil jer ne mogu više da garantuju kvalitet XY u Srbiji. Namerno ne pominjem ime tog brenda jer ga uvoze razni i ne bi bilo fer prema nekima od njih da to navodim kad već opisujem rekla/kazala bez sopstvenog iskustva.
Ono što hoću svim ovim pričama da kažem da sve ono negativno što bi palo na pamet nekome akonto domaćih proizvođača maiziva - isto može da se natura i akonto svetskih , a pogotovo uvoznicima istih.
Stoji da pisana specifikacija na ambalaži ne mora da odgovara onome što i jeste u njoj - ali to vrlo jasno (mada sasvim sitnim slovima) piše kod gotovo svih najpoznatijih brendova ulja. Nekima bi bilo dovoljno da samo to pročitaju pa da im se ovi zgade.
Čisto radi zgodne metafore, recimo zdravstveni sistem u Srbiji je vrlo problematičan - ali to ne znači da nema sjajnih lekara koji su svojim vrhunskim znanjem spasili gomile života.
Ako mi neko bude rekao "ma ja bih to sipao samo u juga", ili neki sličan kliše koji najpre govori o nedovoljnoj obaveštenosti - ja ću mu reći da sam to sipao u svoj laki citroen. I da to nisam učinio samo iz čistog kaprica već i zato što sam od učenih ljudi u oblasti maziva dobio potvrdu da tako nešto činim.
Nisotec, Modriča i FAM sigurno ne proizvode najbolja ulja, njihovi proizvođački i razvojni centri su daleko skromniji od najpoznatijih i najvećih brendova - ali oni proizvode po kvalitetu uporediva ulja u odnosu na navedene. Kada to ne budu bili u mogućnosti više ih i neće biti na tržištu.
Do tada, kada budem imao izbor biraću njihova maziva jer imam gotovo iste razloge da njih izbegavam - koliko imam razloge da izbegavam uvozne. Samo su mi ovi naši draži, i draže mi je da moje pare večim delom odu nekom od naših ljudi.
Takođe, iz sasvim sličnih motiva, svakom amerikancu koji je vlasnik nekog evropskog automobila a koji razmišlja da treba ultimativno da u njega sipa evropsko ulje - kažem da potraži odgovarakuće među odličnim za njega domaćim brendovima. Kao i što kažem svakom britancu da ne mora da traži dalje od castrola, holanđaninu od Kroon-a, skandinavcu od Statoila ili hrvatu od INA-e.
Što se Modriče tiče ona je uradila ono što mi je žao da nisu uradili fam ili nis - otvorila je Kuću ulja u kojoj se najpovoljnije nabavljaju njihova maziva
http://optimamodricabg.rs/kuca-ulja/
Doduše, što se fama tiče, njihova najkvalitetnija ulja mi je teže da nabavim nego bilo kog drugog proizvođača jer ih imaju retke privatne pumpe u okolini Beograda. Pirotski Tigar je nekada imao par servisa po Beogradu gde je uz totalova nudio i famova ulja ali su oni zatvoreni, a online kupovina me ne zanima jer između ostalog ne mogu da vidim datum proizvodnje. Zbog toga one koji me pitaju i upućujem najpre na Nisotec jer su oni praktično najdostupniji a vrlo su unapredili blendaru u Novom Sadu (2011.). Kad onom iz gornje priče famovom inženjeru rekoh da od skora i Nisotec nudi par sličnih ulja kakva su neka famova, on mi reče da sam to dobro primetio jer je njihovih par ključnih ljudi upravo zaduženih za recepture i prešlo u NIS. Sledeći pu ću da ga pitam da li je onaj koji je ostao sada ažurniji pa je nedavno fam ponovo unapredio svojih par ulja.
Već sam možda to i na ovom forumu naveo - Sauerkraut odnosno nemački kiseli kupus se smatra najboljim po zapadnoj Evropi. I to nije nikakvo čudo jer nemci imaju veliku tradiciju domaćinske pripreme hrane. Al` ja ne moram da kupujem njihov kiseli kupus kad mi je dobar kupus dostupan na pljuvomet.