Dzoni_m napisao: 10 Jan 2025, 15:49
BMW vs MB i Toyota je dupe i oko. BMW je eksperimentisao sa Vodonikom kao gorivom za ICE a MB i Toyota su pravili(e) vozila sa gorivnom celijom tj elektro auto koji koristi vodonik u gorivnoj celiji da pravi struju i pokrece vozilo. Potpuno dva razlicita koncepta.
BMW koncept je pao u vodu odmah jer prosto nema smisla. Prvo koristis ogromnu kolicinu energije na dobijes vodonik, pa onda koristis generalno neefikasan nacin da ga pretvoris u rad. ICE ne moze da se meri u pogedu efikasnosti u odnosu na Elektro motor. Plus sto sagorevanje vodinika kroz Otto ciklus neekoloski proces. Tacno nema CO2, ali zato ima NOx koji je jos opasniji. Gorivna celija nema taj problem, taj proces je cist.
Vozila sa gorivnim celijama (tzv vozila na Vodonik) treba posmatrati kao EV bez baterije. Baterija je rezervoar vodonika. E ako se tako posmatra onda stvari mogu biti drasticno drugacije u zavisnosti kako dobijamo elektricnu enrgiju a kako vodonik. GEneralno ukoliko bi imali ogromne kolicine struje vrlo jeftino, onda sam proces dobijanja vodinika ne bi bio toliko problematican tj neefikasnost istog. Rasipanje jeste ali sluzi visem cilju. Medjutim, noz u ledja u tom slucaju je zasto uopste to raditi, jer ako imamo toliko jeftine struje zasto odmah ne praviti E-fuels (vestacki beznin, dizel, kerozin) koji bez ikakvih prepravki moze da se koristi na bilo kom ICE ili mlaznom motoru. Onda su i stara vozila odmah ekoloski neutralna (katalizatori, DPF-vi i sl moraju da imaju)? Gorivo koje ce od 2026 F1 koristiti.
Tako da se na kraju sve svodi na struju. Kako je dobiti jeftino. Onda mozes kako hoces. e-fuels, vodinik, BEV, sta ti volja. A taj problem smo resili pre jedno 70 god. Samo niko nece da prizna to da prestanu da dramoseraju vec da prave te nuklarke svuda. Dok jos mozemo da disemo.
Sinteticka goriva su trenutno definitivno najbolje resenje za putnicke automobile. Jedini problem je sto nisu politicki korektna.
Izborom komponenti i njihovim odnosom moze da se napravi sinteticki benzin sirokog raspona karakteristika. Bitno je samo da su komponente nabavljive. Porsche je napravio fabriku sintetickog benzina da moze da prodaje 911 posle 2035.-te.
Sto se tice koriscenja vodonika za pogon putnickih automobila, tesko ce to ici. Motor SUS moze da radi na vodonik ali je jako tesko to sve kontrolisati. Gorive celije su bolje ali je potrebno neko vreme od ukljucivanja da se pocne sa voznjom. Pride jos svim automobilima na vodonik se prilazi prvo sa mernim uredjajem da se proveri da negde ne curi.
Sa druge strane izgleda da ce gorive celije ici za komerijalna vozila i slicnu primenu. Dosta se sad ulaze u to.
Veliki problem sa elektro automobilima je sto su oglasi prepuni polovnih automobila koje niko nece da kupi. Doslo je vreme da se prvi masovnije kupovani automobili prodaju i kupe novi ali nista od toga. Skupo placeni automobili sad ne vrede nista i sad opet treba dati dosta novca za novi, a subvencije smanjene i ukinute.