2WD ili 4WD?

Tehnička pitanja i objašnjenja
Odgovori
Korisnikov avatar
Paja
Reactions:
Postovi: 14752
Pridružio se: 08 Jan 2012, 11:36
Garaža: Superb
Lokacija: Beograd, Zvezdara

Re: 2WD ili 4WD?

Post od Paja »

Xepoj87 napisao:
paja napisao:Ima leka i za situaciju fwd i uzbrdica. Rikverc vožnja. :)
To smo primenjivali sa drugarovim A3 u Gajevima na Zlatiboru :)

Laza je objasnio, a ja da dodam da je taj trik ustvari prepisan od vozila koja su se najbolje pokazala na klizavim uzbrdicama - bube i fiće tj vozila sa zadnjim pogonom i motorom pozadi.Za uzbrdo ne može da bude bolje od zadnjeg pogona i motora nad njime jer je ogroman % mase na zadnjoj osovini i postiže se maksimalni grip.
Upravo se to dobije kad se fwd potera u rikverc uzbrdo.
Korisnikov avatar
Laki021
Reactions:
Postovi: 13095
Pridružio se: 13 Jan 2012, 01:41
Garaža: BMW 540i xDrive
Lokacija: Zurich

Re: 2WD ili 4WD?

Post od Laki021 »

ftj napisao:
postavio je nove standarde i bocne sile koje ostvaruje je digao na nivo koji su do skoro bili rezervisani za Ferrari, Porsche i sl
A ti bi slobodno ovaj pasus mogao da obrišeš :mrgreen:

Ne, ne kazem ja da on moze da ostvari bocnu silu kao danasnji Ferrari ili Porsche, vec da je kada se pojavio ostvario rezultate kakve su do ne tako davno ostvarivali Ferrari i sl, dakle ferrari iz 1995god recimo. I kada kazem da je postavio nove standarde to se odnosilo na kategoriju putnickih vozila, a ne super sportskih.
Korisnikov avatar
perfiko
Reactions:
Postovi: 2213
Pridružio se: 16 Jan 2012, 07:53
Garaža: Fiat Croma
Lokacija: BG

Re: 2WD ili 4WD?

Post od perfiko »

Možda se varam, ali ako se dobro sećam 159-ka izdržava veću bočnu silu od E90.
Biti zaljubljen, to je isto kao kad se usereš u gaće...Svi vide, ali samo ti imaš onaj poseban osećaj topline.
Iskustvo je predivna stvar. Omogućava vam da prepoznate grešku kada je ponovite.
Mogu ja to tebi objasniti, ali ti to ne možeš shvatiti!
Xepoj87
Reactions:
Postovi: 28242
Pridružio se: 13 Jan 2012, 01:37
Lokacija: Beograd

Re: 2WD ili 4WD?

Post od Xepoj87 »

ftj napisao:
Slazem se da je na autoputu prakticno svejedno jel pogon samo na dva ili dva 4 tocka,
Ako misliš na pravolinijsku vožnju onda da, ali ako bi pri vožnji od recimo 160 km/h naglo cimnuo levo pa desno 4x4 će tu biti dosta sigurniji čak i na suvom.
Ne vidim kako bi 4x4 bolje odreagovao od zadnjeg pogona na slalomu?
Veca tezina,jos pri sili od skretanja,dolazi do proglizavanja nosa,a 4x4 mu dodaje jos sile na prednje tockove i jednostavno ne vidim kako to pomaze?

http://www.youtube.com/watch?v=jV18ZBXwwYM

Svaki 4WD sistem ima jacu tendenciju ka understeeru od RWD-a,a understeer je nesto najopasnije sto moze na putu da se desi,jer ga je nemoguce kontrolisati...
Veče u kome se svi slazu je protraceno.
Prvi znak gluposti je potpuno odsustvo stida.
ftj
Reactions:
Postovi: 13958
Pridružio se: 26 Jan 2012, 11:43
Garaža: vw golf 2.0
Lokacija: Beograd

Re: 2WD ili 4WD?

Post od ftj »

understeer opasniji od oversteera? To je u rangu izjave da je rwd bolji za uzbrdo po snegu od fwd-a.
Xepoj87
Reactions:
Postovi: 28242
Pridružio se: 13 Jan 2012, 01:37
Lokacija: Beograd

Re: 2WD ili 4WD?

Post od Xepoj87 »

Meni je opasniji...
Oversteer se lagano kontrolise,to je osnova drifta recimo,a understeer se kontrolise kako? Pustis gas i nadas se da ce to da bude dovoljno...
Ako ne bude,jbg,tu je drvo da te zaustavi pored puta...
Na automobilu sa zadnjom vucom ces kada dodje do understeera dodati gas i lagano oduzeti silu prednjim tockovima i prebaciti deo na zadnje,te iskontrolisati auto,kod prednje vuce mozes samo da uradis ono sto sam gore napisao,da popustis gas i nadas se najboljem...

A da si barem pokusao da razmislis o situaciji na snegu uzbrdo i prebacivanju centra tezine,mogao bi mozda i da razumes sta je ljubitelj rekao i zasto se ide prednjom vucom u rikverc uzbrdo...
Ali ti si zapamtio da je prednja vuca bolja po snegu i to je to.
Evo,cak ti je objasnjeno i u Floydovom videu za Bmw-ov RWD,kako se centar teze prebacuje na zadnju osovinu,a na uzbrdici je to 3 puta izrazenije...
Jednostavno,na ravnom je prednja vuca bolja,zato sto lakse kopa sneg pod masom motora i ne gura nista ispred sebe,ali uzbrdo,em se gubi dodir sa podlogom,em se masa prebacuje na zadnju osovinu,koja onda samim tim ima bolji grip...
Veče u kome se svi slazu je protraceno.
Prvi znak gluposti je potpuno odsustvo stida.
ftj
Reactions:
Postovi: 13958
Pridružio se: 26 Jan 2012, 11:43
Garaža: vw golf 2.0
Lokacija: Beograd

Re: 2WD ili 4WD?

Post od ftj »

Nema sta ja da razmisljam o tome jer sam probao i jedno i drugo. Oni mitovi o dzakovima cementa u gepeku takodje nisu dzaba izmisljeni.

Ovo za oversteer necu dalje komentarisati... Samo cu ti preporuciti skolu bezbedne voznje u navak-u. Mogu ti dati onaj vaucer ako si zainteresovan(ozbiljan sam).
Xepoj87
Reactions:
Postovi: 28242
Pridružio se: 13 Jan 2012, 01:37
Lokacija: Beograd

Re: 2WD ili 4WD?

Post od Xepoj87 »

Veruj mi,isprobao sam sve moguce situacije,buduci da imam vozila sa RWD,FWD i 4WD pogonom i sa svima sam divljao po gradu barem po 1.000km...
Najgore sto moze da ti se desi jeste understeer kod FWD vozila...
Mozda na stazi nije,ali u realnom saobracaju,ceoni sudar zato sto ti je prednji deo vozila produzio putanju u suprotnu traku je po meni najopasnija moguca situacija.
Sada,ima razlicitih razloga dolazenja do under i oversteera...
Nije isto da li je do istog doslo prebrzim ulaskom u krivinu,premalim uglom ulaska u krivinu,zbog prejakog gasa,kocenja motorom ili kocenja kocnicama...
Svaka od tih situacija je razlicita i drugacije se treba ponasati sa drugacijim pogonom u maltene svakoj...
Mani se ti tih prici sa staze,gradske situacije,ulice i saobracaj su totalno druga prica i bolje ti pokupi negde sigurno licno iskustvo u voznji,nego sto gledas snimke sa staze i vozis kurs na zatvorenoj stazi...
Veče u kome se svi slazu je protraceno.
Prvi znak gluposti je potpuno odsustvo stida.
Korisnikov avatar
fq400
Reactions:
Postovi: 1458
Pridružio se: 13 Jan 2012, 09:59
Garaža: Lancer

Re: 2WD ili 4WD?

Post od fq400 »

Understeer je definitivno opasniji nego oversteer jer ga je, kao što kaže Heroj, mnogo teže iskontrolisati kad se desi. S druge strane, oversteer se mnogo češće i 'lakše' dešava kod RWD-a nego understeer kod FWD-a, tako da i rizik raste. Pritom, ne ume svako da iskontroliše oversteer kod RWD-a.

Uz upotrebu raznih ESP, ASC i sličnih sistema, mislim da je ovo svedeno na mnogo manju meru.

AWD ne mogu da komentarišem jer ga nisam dovoljno vozio - jedna test vožnja u Subaruu mi je celo iskustvo...
Korisnikov avatar
perfiko
Reactions:
Postovi: 2213
Pridružio se: 16 Jan 2012, 07:53
Garaža: Fiat Croma
Lokacija: BG

Re: 2WD ili 4WD?

Post od perfiko »

Slažem se da je ekstremno podupravljanje teže kontrolisati nego ekstremno preupravljanje, ali nije nemoguće. Potrebna je veća veština. Pokušao sam na jednom forumu to da objasnim, pa nije išlo, te vas ne bih sada davio time. Nasuprot tome malo podupravljanje se jednostavno rešava oduzimanjem gasa i "dodavanjem upravljača", pa ga je jednostavnije kontrolisati nego malo preupravljanje (koje zahteva više rada upravljačem).
Inače ekstremno podupravljanje (kada nos beži u suprotnu traku, ili van puta) nije mnogo opasnije nego ekstremno preupravljanje kada guza radi isto. U oba slučaja udarićete u vozilo koje ide iz suprotnog smera (e, sad, dal' guzom dal' nosom), naravno, ako ne iskontrolišete vozilo.
Mislim da je ovde neko lepo napisao (da parafraziram) , vozila su podjednako bezbedna, opasni su vozači.
Biti zaljubljen, to je isto kao kad se usereš u gaće...Svi vide, ali samo ti imaš onaj poseban osećaj topline.
Iskustvo je predivna stvar. Omogućava vam da prepoznate grešku kada je ponovite.
Mogu ja to tebi objasniti, ali ti to ne možeš shvatiti!
Korisnikov avatar
dragvorl
Site Admin
Reactions:
Postovi: 24714
Pridružio se: 06 Jan 2012, 13:03
Garaža: Fiat Stilo 1.9 MJ
Lokacija: NS
Kontakt:

Re: 2WD ili 4WD?

Post od dragvorl »

Xepoj87 napisao: Ne vidim kako bi 4x4 bolje odreagovao od zadnjeg pogona na slalomu?
Veca tezina,jos pri sili od skretanja,dolazi do proglizavanja nosa,a 4x4 mu dodaje jos sile na prednje tockove i jednostavno ne vidim kako to pomaze?

http://www.youtube.com/watch?v=jV18ZBXwwYM

Svaki 4WD sistem ima jacu tendenciju ka understeeru od RWD-a,a understeer je nesto najopasnije sto moze na putu da se desi,jer ga je nemoguce kontrolisati...
Zavisi tu dosta kakav je balans auta. Kod vozila kao sto je Audi koji je prvenstveno projektovan kao auto sa prednjim pogonom nije ni cudo sto podupravlja, iako ima pogon i na zadnjim tockovima. Ima tu jos stosta stvari koje uticu, izmedju ostalog i geometrija oslanjanja.

Nasao sam ovaj klip koji je vise poredjenje 4WD, samo 1 tocak ima kontakt sa podlogom.

http://www.youtube.com/watch?v=U-FoUTPj ... re=related
SlikaSlika
Mauro Forghieri:"Power comes from speed, torque without speed is nothing"
Life is funny, skies are sunny, Bees make honey, who needs money
ljubitelj
Reactions:
Postovi: 11723
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Одг: 2WD ili 4WD?

Post od ljubitelj »

MilisaV napisao:Ljubitelj nagibi se mere u promilima. nagib od 20 % ne bi mogao da savladaš ni peške. Nagjb kod bjbanj potoka iznosi 7 promila.

nisi odvovorio koji to imaš auto rwd sa 100 % zaklnučavanjem difa.

i svako ko je vozio prednji i zadnji pogon dobro zna šta je bolje po snegu. A to nije zadnji.
Nece biti, 7 promila sto jeste 0.7% je prakticno ravno i ne vidi se golim okom ikakva uzbrdica. Meri se % ili u stepenima (tangens ugla*100 daje procente).

Tipican auto treba i moze da savlada u prvoj brzini 40% uspona, to moze npr Jugo sa prednjim pogonom ali na papiru.
Dobar 4x4 moze da savlada 100% sto je ugao od 45 stepeni, na primer Lada Niva.

Vozio i prednji i zadnji pogon, i za mene je daleko bolji zadnji po snegu, i uvek bih ga birao kao prvi izbor.

Da ne ostavim zagonetku, Volvo turbo klasik RWD serija 9.
100% zakljucavanje dif je serijska oprema, proizvodjac je americki Eaton, zadnja osovina je isto americka proizvodnja firme Dana.

Svako ima preferenciju pogona koji mu vise lezi, ja godinama nemam problema sa zadnjim pogonom i svuda gde prodje auto sa prednjim prakticno je sigurno da cu i ja proci a u praksi sam video da obrnuto ne vazi uvek.

Pri cemu je vozac najvazniji faktor, pa gume pa tek na kraju koja je vrsta pogona da bi se savladala prepreka.
ljubitelj
Reactions:
Postovi: 11723
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: 2WD ili 4WD?

Post od ljubitelj »

Ne mogu da editovanjem dodam pa ide zasebno.
Laki021 napisao:
Sve u svemu svakako da ce auto sa prednjom vucom lakse izaci ako ga okrenes unatrag, jer tada on vec sam po sebi na pogonskim tockovima ima vise tezine a plus jos je na uzbrdici pa on tada mozda i 70-80% tezine ima na pogonskim tockovima, ali to ne vazi za kola sa fabricki zadnjim pogonom, on u najboljem slucaju moze imati 50%+ (ovo za BMW koji je najbolji po tom pitanju) prebacivanje tezine ka nazad na usponu.
Ono sto mogu iz licnog iskustva da ti kazem je sledece. Nekada davno, pre 15+ godina u porodici smo imali Ladu sa zadnjim pogonom i Stojadina sa prednjim pogonom. Iako pricam o zastarelim automobilima, zakoni fizike se u medjuvremenu nisu menjali :) Takodje, na Fruskoj Gori imamo vikendicu i do koje kako bi se stiglo potrebno je proci jednu poprilicnu uzbrdicu, put se naravno prakticno ne cisti. E tada smo nebrojeno puta imali situaciju da Lada nije mogla da se popne gore dok se Stojadin u istoj prilici uspevao popeti na vrh. Jasno je da je ovde pogon igrao kljucnu ulogu.

Ja sam naucio da vozim na Ladi klasik sa zadnjim pogonom (citati Fiat) a i nebrojeno puta sam vozio Jugo (citati Fiat) koji je prednji pogon.
Nema dileme da je Jugo/Z101 daleko boljih pogonskih osobina ali, Lada nije niti najbolje niti tipicno niti efikasno resenje zadnjeg pogona.
Kao te Lade isto losi su i BMWi iz 80tih, svi do pojave E34 1987/88 godine koji su bili katastrofa kao ta Lada za voznju po snegu.
U Nemackoj su tada pricani vicevi na temu Bavaraca, zasto ne odu u Keln da vide kao se pravi RWD pogon. Naravno, Bavarci su naucili i mnogo vise a Ford vise i ne pravi RWD automobile.

Sto se tice odnosa tezina, FWD sa pocetnih 60-65% na pogonskim tockovima pada na 40-45% a RWD sa pocetnih 50-55% raste na 70-75% tezine na pogonskim tockovima.

Imam 2 razlicita auta sa RWD i oba su na ravnom 50-50% raspored, od toga je jedan sa transaxle polozajem menjaca direktno iznad zadnjih pogonskih tockova.
Nema sper diferencijal a opet bez problema ide po snegu iako je zadnji pogon.

Nastala razlika FWD-RWD na usponu poraste i do zbirno 30%, sto na autu od 1.500kg uopste nije malo.
Zato sam i napisao, sto je auto vise pocetne mase i sto veci nagib uzbrdo to veci hendikep da FWD startuje uzbrdo a narocito iz mesta.
Ko god je ikada vukao neki teret autom, neku prikolicu mogao je da se uveri koliko je teze pokrenuti uzbrdo iz mesta FWD auto.

Po snegu sve jos izrazenije, a vozio sam auto + prikolica po snegu ravno i uzbrdo pa su dileme otklonjene.

Vec je nekoliko puta receno kako se najlakse penje uzbrdo FWD, voznjom u rikverc i to je jako staro pravilo koje se iznova stalno potvrdjuje kao resenje.
Probao sam i to ali je to vise na papiru nego u praksi moguce tako voziti osim na vrlo kratkim rastojanjima.

Nije ni 4wd garancija po snegu, isao sam dosta po terenu zbog potreba profesije sa Mitsu Pajerom koji je iako 4x pogon tesko upotrebljiv zimi po snegu zbog polozaja menjaca i reduktora i malog klirensa. Vec na 30cm snega Pajero je gotov, probalo vise vozaca na raznim lokacijama vise godina iskustva i to prosto nije ono pravo.
Iako deluje naivno uspon zimi na Vrsacki breg sve do TV tornja je vrlo zeznut iako nagib ne prelazi 20tak % i tu se dosta automobila dobro namuci na tih par stotina metara na kraju.

Ima i u okolini Crnog Cota isto zeznutih po zimi deonica gde se ide gore pa dole po par stotina metara kao po talasima a koje se ne ciste.
Da ne pominjem uspon na Jastrebac, Besnu Kobilu ili Jagodnju...ima puno mesta gde se moze osetiti car ovog ili onog pogona kada si sam samcit sa kantom nepokretnog lima od tonu i nesto.


Vozac, vozac, i opet vozac to je najbolji element pogona.
Korisnikov avatar
dragvorl
Site Admin
Reactions:
Postovi: 24714
Pridružio se: 06 Jan 2012, 13:03
Garaža: Fiat Stilo 1.9 MJ
Lokacija: NS
Kontakt:

Re: 2WD ili 4WD?

Post od dragvorl »

Imas Alfu 75?
SlikaSlika
Mauro Forghieri:"Power comes from speed, torque without speed is nothing"
Life is funny, skies are sunny, Bees make honey, who needs money
Korisnikov avatar
Geza
Moderator
Reactions:
Postovi: 48150
Pridružio se: 06 Jan 2012, 11:49
Lokacija: Apsurdistan

Re: 2WD ili 4WD?

Post od Geza »

Radiš na održavanju TV predajnika ? :mrgreen:
Najgore je svađati se sa budalom. Prvo te spusti na svoj nivo, a onda te dotuče iskustvom...
Slika Slika
Odgovori