nikaragva napisao:Evo sad sam odradio turu malo fruska gora, malo ravnica. Spustio sam potrosnju po bordu prilicno, (za mene), barem po BC, ispod 5 litara.
Elem zakljucak je kao sto sam i do sad radio, ispod 1500, vise od dve debljine kazaljke je bezveze. Motor posle stiskanja gasa, ne reaguje, prenosi mi se puno vibracija na auto. Sve u sve ispod 1500 je za ne voziti po meni, i za moj auto.
Sa 1500 povlaci tecno. A ako hoces da budes u trendu onda vozis na 2000, onda povlaci, bas. I tu je sva filozofija.
Ne znam koliko je star motor, mislim da je 2004 izasao ovaj model i tip. Tada nije bilo aktuelno kao sada voziti ispod 1500?
Takva mu konstrukcija, takvo stanje, probao si i znaš granice. To je to.
Svima se desilo da zaglave u nekoj guzvi pa neko vreme voze u prvoj brzini na ~1200 obr i krecu se bezinom pesaka. Meni se cini da takva voznja uopste ne opterecuje motor i da u svakom trenutku moze da primi potapanje gasa.
Znaci, poenta je u odnosu obrtaja i opterecenja motora
dragan napisao:jel palo nekome na pamet sta se dogadja sa podmazivanjem pri tim obrtajima...?
koji je pritisak ulja a koja potreba motora za podmazivanjem pri 1200rpm i davanju gasa?
Palo napamet, naravno. Ne bi trebalo uopšte da postoji taj problem kod CR motora ili drugih motora novije generacije. Na kraju krajeva, do sad bi ozbiljan deo automobila bio u problemu da je tako, jer nas ima koji vozimo i ovako i onako, a određeni CR na dobrom glasu guraju po pola miliona bez da ih pipneš.
Mora on da podmazuje i na leru.
Sa druge strane, CR motori u busevima se voze od 1100-1500rpm i to im je to. Mislim da može da krstari 100 na sat sa 1100rpm ili tako nešto, na autoputu. Može da se isprojektuje motor koji radi bezbedno po sebe na tim obrtajima. Ne kažem da važi za sve motore, ali što ne bi važilo? Ako isprojektuju motor da ima ergelu konja na 1500rpm, podrazumeva se da će da se vozi u okolini tog najslađeg dela obrtaja.
Tipicno pri oko 200-250 obrtaja (koliko omogucava anlaser) pritisak ulja je veci od minimalno potrebnog, jos u procesu anlasovanja ulje mora da stigne u najvisi deo motora pod pritiskom, pre svega u glavu motora koja ima hidraulicke casice ventila.
Na 1000 obrtaja pritisak 2-5 bara sto je vise nego dovoljno.
Osim pritiska jos vazniji je dovoljno veliki protok ulja.
Pre vise decenija se reseni sistemi podmazivanja, potencijalno veci problem sa podmazivanjem je pri visokim obrtajima usled buckanja ulja u karteru cime nastaje pena puna vazduha.
Pritisak ulja se ne regulise brojem obrtaja, i skoro je konstantan sto se odrzava reglerom sa ventilom. Obicno je problem preveliki pritisak ulja kada je jos hladno ulje.
nikaragva napisao:Evo sad sam odradio turu malo fruska gora, malo ravnica. Spustio sam potrosnju po bordu prilicno, (za mene), barem po BC, ispod 5 litara.
Elem zakljucak je kao sto sam i do sad radio, ispod 1500, vise od dve debljine kazaljke je bezveze. Motor posle stiskanja gasa, ne reaguje, prenosi mi se puno vibracija na auto. Sve u sve ispod 1500 je za ne voziti po meni, i za moj auto.
Sa 1500 povlaci tecno. A ako hoces da budes u trendu onda vozis na 2000, onda povlaci, bas. I tu je sva filozofija.
Ne znam koliko je star motor, mislim da je 2004 izasao ovaj model i tip. Tada nije bilo aktuelno kao sada voziti ispod 1500?
Takva mu konstrukcija, takvo stanje, probao si i znaš granice. To je to.
Probao opet kasnije, nije mi đavo dao mira. Druga i treća, brzina može da se vozi 1000-1250, i naravno povlači tečno odatle nema trešenja. Dok je cetvrta već kritična. Peta i šesta da ne govorim.
Doduše u trećoj na tim obrtajima auto id ispod 40, verovatno i ispod 30, tako da je to samo za grad, gužve ograničenja ...
Mene je prevashodno zanimao onaj deo za magistralu i peta, šesta.
Nije preteran problem ako se na ravnom vozi malom brzinom i niskim obrtajima. Problem je kada se sa malih obrtaja u visokoj brzini motor optereti (naglo stiskanje gasa) bilo na ravnom ili uzbrdici. Tu se opterecuju klipnjace, radilica, itd. Isto kao kada se vozi bicikl u visokoj brzini, tesko je obrtati pedale, a sad zamislite da umesto noge po pedali lupa cekic (eksplozija goriva), a pedala se jedva pomera. Desava se kaboom!
Mauro Forghieri:"Power comes from speed, torque without speed is nothing"
Life is funny, skies are sunny, Bees make honey, who needs money
e zbog toga sam i pitao ovo za podmazivanje... u normalnim okolnostima je opterecenje motora na niskim obrtajima malo pa i manji pritisak ulja zbog tih malih obrtaja bude sasvim dovoljan da podmaze sta treba, ali kad dodje do ovakvih situacija o kojima prica dragvorl tu je uspesnost ulja kod nekih konstrukcija verovatno diskutabilna, i dovodi do vise stete nego koristi...
Kapiram da su to dobro resili inzenjeri, i pritisak ulja, i hladjenje. Mogu da shvatim da je takav problem postojao kod neke Lade stare ili tako necega, ali danas tesko. Narocito sada kada pumpe postaju elektricne kompjuter ce samo da je podesi adekvatno.
Mauro Forghieri:"Power comes from speed, torque without speed is nothing"
Life is funny, skies are sunny, Bees make honey, who needs money
Pritisak ulja je najkritičniji na ler gasu, naravno, a današnji automobili imaju predimenzionisane uljne pumpe i suviše dobro podmazivanje i sa retkim uljima, do te mere da su postale veliki rasipnici energije zbog otpora koje daju. Zato su počele uljne pumpe nsa apromenjivom geometrijom tela... A ulja su otišla više generacija napred.
Postoji veliki broj zaštita od preteranog davanja gasa, knok senzor na benzincima koji vraća predpaljenje na kasnije, motorizovani leptiri gasa, MAP senzor i sl. Znači, na benzincima bi samodetonacije bile opasne, a one se javljaju upravo na niskim obrtajima pod jačim gasom. Ali danas je zaštita odlična kao i kvalitet delova (posebno su klipovi bili osetljivi)
Turbo dizel nije ugrožen ni pod razno, jer je mali pritisak nadpunjenja, ECU ne da gorivo i isto kao da gas nije ni stisnut.
Najveće sile na klipnjače i radilicu se javljaju na MAX obrtnom momentu, a sve drugo je zanemaljivo. Ovde se može posmatrati čitav niz parcijalnih dijagrama karakteristika motora, kojima se moje tvrdnje i stručni i pismeno mogu dokazati. Svaki položaj gasa ima svoju krivu i MAX obrtni moment, pri kome motor i najmanje troši. Tako pri malom gasu (veoma malom), MAX obrtni moment je od recimo 1000 do 1600rpm u zavisnosti od vrste i proizvođača motora. Tako da je potpuno tačna tvrdnja da motor troši najmanje prii obrtajima MAX obrtnog momenta, samo što ljudi ne shvataju da postoji beskonačno mnogo rpm sa MAX obrtnim momentom, a upravo zavisi najviše od položaja papučice gasa.
Znači, jednom rečiju nema opasnosti, samo uštede po svim pitanjima.
A od čega zavisi, da li neki motor može ili ne da radi na malim obrtajima?
Kod turba, od veličine kola tubine, kao i vrste (varjabilna ili ne, ugrađene dve turbine različiti veličina na i sl kao i pritiska nadpunjenja).
Sledeće i kod benzinca najbitnije, faze bregaste, vrste bregaste i sl. Kod benzinca, namenjena vrsta goriva i stepen kompresije...
Naravni i komplet sistem ECU i mapa....
Recimo jedan 16V mali motorič divno ide i na 1000rpm, a opet drugi, veći istog proizvođača neće ispod 1500rpm.