Vazduhoplovi

Razne teme, pitanja, iskustva
Odgovori
zuzazu
Reactions:
Postovi: 4641
Pridružio se: 13 Jan 2012, 15:13

Re: Vazduhoplovi

Post od zuzazu »

@Heineken, neverovatno sletanje. Fenomenalno je kako mu se na minimalnoj brzini avion u opste ne ljulja. Drzi ga stabilnim “pod konac”.

@Laki i @pedja, pobrkali ste loncice. Sto bi vazduhoplovci rekli - patite od Stokholmskog sindroma.
Korisnikov avatar
passenger
Reactions:
Postovi: 14231
Pridružio se: 07 Maj 2016, 10:20
Garaža: KIA Cee'd sw 1.6 crdi Opel Corsa C GSI

Re: Vazduhoplovi

Post od passenger »

Kolega putuje za Srbiju isključivo SwissAir-om. Ne razumem zašto ne želi da proba WizzAir. Sad je uzeo karte za kraj marta za dve osobe 450-500 chf. Ja sam skorije bio dole za 50 eura. Par puta sam plaćao 9.99 eura kartu. Razdaljina do aerodroma je ista od nas (bilo do Ciriha ili Memmingena, odnosno Friedrichshafen), 2-3 eura dnevno parking (10 minuta pešaka od aerodroma), sendvič, limenka soka i čokoladica: 6 eura. Ljubazno osoblje, nikakve probleme nisam imao do sada i uvek ću koristiti WizzAir.
''...and into the forest I go to lose my mind and find my soul''
ikac2000
Reactions:
Postovi: 5857
Pridružio se: 08 Jul 2012, 22:50

Re: Vazduhoplovi

Post od ikac2000 »

Sve dok Lufthansa ima besplatni Warsteiner za sve letove, njima letim sluzbeno :-)
Korisnikov avatar
Laki021
Reactions:
Postovi: 13095
Pridružio se: 13 Jan 2012, 01:41
Garaža: BMW 540i xDrive
Lokacija: Zurich

Re: Vazduhoplovi

Post od Laki021 »

Zuzu, tako je kako je, aviotransport radi sa smehotresno malim marginama, svaka sitnica pravi razliku. Karte su jeftinije nego ikada, to vise nije luksuz pa i neke stvari moraju da se menjaju.

Nikad mi nije ni bilo jasno kako je doslo do toga da se u avionima sluzi hrana na letovima od po sat vremena. Vozom i busom putujes sati a pa nema sluzenja besplatne hrane i to je skroz normalno.
Nista nije ukinuto, samo se postenije deli jer svako placa ono sto koristi i zeli da koristi. Sada za 5eur mogu svaki put da dobijem sediste u trecem redu, sjajno.
Dakle ako neko prica da je AS krenuo putem low costa sa poslednjim promenama, onda mora da bude svestan da su Lufthansa i Swiss odavno low cost kompanije.
Korisnikov avatar
snork
Reactions:
Postovi: 4940
Pridružio se: 13 Jan 2012, 07:50
Lokacija: Beograd

Re: Vazduhoplovi

Post od snork »

zuzazu napisao: 04 Mar 2018, 07:49 1) Piloti lete ''na ruke'' sve vreme. :rofl:
Zu, treba uzeti u obzir da je to avion sa početka 60-tih. Pitanje je kakav autopilot ima. Ja mislim (ispravi me ako grešim) da autopiloti iz tog vremena mogu samo da drže zadati kurs i brzinu, eventualno visinu. Ovaj let je kratko trajao, verovatno je skoro ceo proveo u penjanju i spuštanju, što je morao da uradi "na ruke".

Inače, An-22 Antey je daleko od običnog aviona. Mislim da je bio najveći u vreme kada je napravljen. Ima NK-12 turboprop motore (iste kao na Tu-95 bombarderu), što su i dalje najveći turboprop motori ikad napravljeni. Verovatno takvi veliki avioni imaju mnoge specifičnosti u odnosu na "obične", posebno kada je reč o starim modelima kod kojih se sve radi ručno.

zuzazu napisao: 04 Mar 2018, 07:49 3) Piloti lete bez navigacionih karata (niko nema karte ispred sebe) :losevidim:
Možda znaju put? :D

zuzazu napisao: 04 Mar 2018, 07:49 4) U kokpitu je je 5 clanova posade. :uf:
Pa dugolinijski avioni iz tog vremena standardno imaju 5 članova posade: dva pilota, flajt inženjera, navigatora, radistu. An-22 ih zapravo ima do 6. Verovatno ovde nedostaje navigator ili radista (pošto je kratak let), a prisutan je loadmaster.

zuzazu napisao: 04 Mar 2018, 07:49 6) Piloti ne govore engleski jezik. Vezu na engleskom vodi covek koji sedi iza kapetana a onda im prevodi sta je receno, takodje, vazduhoplovne karte su samo ispred njega. :ludilo:
Verovatno je to navigator. :) A što su ukrajinski piloti koji rade u firmi Antonov dužni da znaju engleski? :D Sigurno veći deo vremena rade "u lokalu", možda i kao test piloti. Ma kako situacija izgledala haotično, verujem da odlično poznaju mašinu na kojoj lete i da je reč o dobrim pilotima. Druga je stvar poznavanje jezika, međunarodnih regulativa, i takvih stvari... Oni verovatno rade po svojim sovjetskim procedurama, pri tome verovatno vojnim, a to je jedan sasvim drugi svet u odnosu na civilno letenje. I na Zapadu, a pogotovo u ex-SSSR zemljama.

H4wkeye napisao: 04 Mar 2018, 13:15 Zato me i ne cudi kad vidim da u Rusiji pao neki avion nazalost... Katastrofa je kako se tamo leti i kako se uopste odrzavaju avioni i to.
S obzirom koliko je ex-SSSR velik i koliko zavisi od vazdušnog transporta za vezu sa raznim udaljenim oblastima, mislim da uopšte ne padaju avioni tako često. Pri tome je Rusija uređenija od Ukrajine (u kojoj je anarhija i rat) ili npr. Belorusije (gde su još u sovjetskom fazonu). Razne Uzbekistane, Tadžikistane i ostale da ne pominjem...
Ђенерал Јанковић
zuzazu
Reactions:
Postovi: 4641
Pridružio se: 13 Jan 2012, 15:13

Re: Vazduhoplovi

Post od zuzazu »

1) ne znam za sovjetske avione iz tog vremena, ali ovi drugi su imali autopilot koji je u jednom modu drzao visinu i menjao zadati kurs, i imao je drugi mod gde bi mu pilot postavio manuelno poziciju (nagib, pitch) i on bi drzao zadate parametre dok ih pilot opet ne promeni. Inace, u savremenom letenju nije dozvoljeno leteti u RVSM ili leteti R-NAV prilaze i R-NAV departure ''na ruke''. Mandatory je upotreba autopilota. Takodje, ne vidim problem zamene primitivnog autopilota savremenijim.

2) moraju da znaju engleski jer su napustili svoj vazdusni prostor i preleteli ko zna koliko drzava da bi sleteli ovde gde su sleteli (cujem da je u pitanju pista 13 pa bih rekao da je Abu Dabi). Takodje, i oni koji tek prave prve korake u Cesni (recimo u Srbiji), duzni su da vezu odrzavaju na engleskom. Ne radi sebe, vec radi ostalih ucesnika u saobracaju koji ne govore lokalni jezik. Sta cemo ako tom jednom (navigatoru) sto govori engleski pozli?

3) sigurno da je u pitanju sovjetska vojna skola, samo je vazduhoplovstvo ''ziva'' grana koja se brzo menja (evo, Laki je vec zaboravio da je do pre 15 godina bilo normalno da se ne doplacuje prtljag i da se dobija hrana i pice na letovima i od 35 minuta pa mu je normalno ovo sto je nenormalno) i to se mora pratiti.

4) karte moraju da imaju ispred ili pored sebe. Po zakonu, ne moze da ima jedan set karata kao u ovom slucaju. U avionu je svaki sistem najmanje dupliran, piloti su duplirani, pa je i kompletna papirologija duplirana. Mi, na primer, letimo sa 4 EFB (electronic flight book). Samo im treba primetiti ozbiljne face u taksiranju i izraze olaksanja kada su pogasili motore. Za njih je ovo nocna mora.
Korisnikov avatar
Laki021
Reactions:
Postovi: 13095
Pridružio se: 13 Jan 2012, 01:41
Garaža: BMW 540i xDrive
Lokacija: Zurich

Vazduhoplovi

Post od Laki021 »

Do pre 15god letenje avionom bilo luksuz, danas je to cesto najjeftiniji vid transporta.

Kupis lepo business klasu i onda sve besplatno, a kosta verovatno i dalje mnogo manje nego nekada ekonomska. Svi srecni i zadovoljni.
zuzazu
Reactions:
Postovi: 4641
Pridružio se: 13 Jan 2012, 15:13

Re: Vazduhoplovi

Post od zuzazu »

To je zato sto namerno, ili slucajno (ali bih pre rekao ovo prvo) - ne pravis razliku izmedju low cost (i /ili regional) i flag carrier (i /ili legacy).

Za Lufthanzu nisi u pravu milion posto.

Kao primere uzimas dve kompanije - Swiss i ER Srbiju. Nekada velike i bitne igrace pod imenima Swissair i JAT, koji su bankrotirali ili promenili vlasnika i uz donacije drzave (obe) ne mogu da se izvade iz braon smrdljive materije.

Evo, da ja malo pomenem Turkish gde je normalno da na bilo kom letu sa najjeftinijom kartom dobijes sendvic sa lososom, salatu, kafu/caj i soft drink/pivo, te desert???? Do pre par meseci limit je bio 35kg a sada su smanjili na 20kg???
Ili da ti pomenem Ethiopian?
Ili Qatar?
ili sta hoces od nacionalnih avioprevozioca?

Kazem, pobrkao si loncice...
Korisnikov avatar
Laki021
Reactions:
Postovi: 13095
Pridružio se: 13 Jan 2012, 01:41
Garaža: BMW 540i xDrive
Lokacija: Zurich

Vazduhoplovi

Post od Laki021 »

Swiss je sada Lufthansa. Samo je ime ostalo. To je posebna prica kako su oni propali, bili alavi, finansijska kriza udarila u najnezgidnijem trenutku i pukli.

Nema to veze sa low cost, low cost se pre svega ogleda u drugacijim aerodromima ili terminalima od standardnih, manje mesta za noge i nekim drugim stvarima. Postoji razlog zasto ljudi iz Ciriha ne lete Wizzom, ili bar ne po iole slicnoj ceni, a to nisu sendvici i prtljag vec aerodrom.

Ovo da se prtljag placa po upotrebi, hrana, rezervacija sedista je skroz OK, tako je uvek trebalo i da bude. Ne znam zasto bi se cena uprosecila svima pa da isto placaju i oni koji hoce sendvice i nose prtljag i oni koji nece nista od toga.

Za sedista sam vec pisao zasto je odlicno placanje rezervacije.


Ne moze AS da nudi sendvice, prtljag i sve za dz ako npr Swiss koji leti istu rutu to naplacuje. Prosto nece biti konkurentni.
Kad bi se poslovi vodilu tako siroke ruke, propali bi za dve nedelje.


Ne snizava se nivo usluge, samo se menja nacin placanja tako da bude pravicnije i nudi se vise fleksibilnosti putnicima.

Mnogi ce tako glasno protestvovati sto AS ili npr Swiss ne nude sendvice, ali ce na kraju ako su oni za 5e jeftiniji od konkurencije koja daje vesplatne sendvice ipak odabrati njih i ustedeti tih 5eur. Najbolje bi bilo da je sve dzabe, i karta i hrana, ali ebi ga...
zuzazu
Reactions:
Postovi: 4641
Pridružio se: 13 Jan 2012, 15:13

Re: Vazduhoplovi

Post od zuzazu »

Da ti kazem onako drugarski.... kao covek iz struke, i covek koji je skoro deset godina radio za ''low cost''. O tome pojma nemas. Ali - veze s vezom.

A ne znam zasto tako uporno pokusavas da ides uz dlaku (pogotovo kad neko pomene Er Srbiju), i da se bavis pametan?

Rekoh ti jednom. U redu je.

Lepsi si, i obdareniji.
I menadzer si.....

BTW, evo jednog ''menadzera'' koji je gazdovao paprikama i salatom;

Slika

A onda odlucio da gazduje avionima;

Slika

Za dve godine njegovog gazdovanja, kompanija je unistila dva aviona (srecom bez ljudskih zrtava).

I on je, isto kao i ti, mislio da je ''menadzerisanje'' u drugim granama industrije isto kao u vazduhoplovstvu (imao sam prilike da slusam njegova lupetanja). Jos nije naucio lekciju.
Korisnikov avatar
dragvorl
Site Admin
Reactions:
Postovi: 24689
Pridružio se: 06 Jan 2012, 13:03
Garaža: Fiat Stilo 1.9 MJ
Lokacija: NS
Kontakt:

Re: Vazduhoplovi

Post od dragvorl »

Na kraju se sve svodi na sendvice :)
SlikaSlika
Mauro Forghieri:"Power comes from speed, torque without speed is nothing"
Life is funny, skies are sunny, Bees make honey, who needs money
Korisnikov avatar
pedja
član 001
Reactions:
Postovi: 15367
Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:52
Garaža: SX4 1,6/120 TNG + Scenic IV 1,5 dCi
Lokacija: Beograd

Re: Vazduhoplovi

Post od pedja »

@zuzazu
Zanemari svoje znanje ili bar pretpostavi da mi nemamo pojma o ičemu vezanom, što svakako i misliš. Svedimo sve na plaćanje usluge.

Ja, kao korisnik usluga, plaćam kartu 100€. Ukoliko mi ponude to isto za iste pare, opcija bez Noblica i Rose za 95€, a bez čekiranog prtljaga za 80€, da li imam Stokholmski sindrom ako to prihvatim? Ili treba da se svađam sa njima i tražim da platim 100€? Šta mene briga da li se to zove lowcost ili xqyz? Da li sam na gubitku? Pojasni mi gde grešim. Možda treba da platim 120€, i ipak se vratim se vozom iz CG, da podržim AS i ŽS?



TT

Korisnikov avatar
maxer
Reactions:
Postovi: 6672
Pridružio se: 13 Jan 2012, 01:36
Garaža: Ford Focus II Mk2 1.6 16V
Lokacija: Zaječar

Re: Vazduhoplovi

Post od maxer »

zuzazu napisao: 04 Mar 2018, 07:49 3) Piloti lete bez navigacionih karata (niko nema karte ispred sebe) :losevidim:
Ovo je izgleda "stara bombarderska škola" iz II. Svetskog rata: pilot samo šoferira, a navigator (u ratu i nišandžija), koji je ispod njega u donjoj providnoj polovini nosa aviona, ima sve karte i on je taj koji preko interkoma zadaje pilotu tačnu putanju tj. izdaje mu naredbe kada i gde da skrene i pod kojim uglom, na kojoj visini, kojom brzinom ... itd. On neprekidno izračunava položaj aviona, naravno danas je to mnogo jednostavnije nego u vreme II. Svetskog rata, ali eto - oni su zadržali taj sistem podele dužnosti.

Smem da se kladim u to. Na početku snimka se vidi "radno mesto" navigatora (ima i dve police tj. radne stočiće za karte), kada je snimatelj sišao sprat niže, ispod pilotske kabine. Ono pokriveno mesto na podu zastakljenog nosa aviona, u ratu bi bilo opremljeno nišanskim spravama za bombardovanje. Možete to videti na snimcima sličnih bombardera iz II. Sv.rata. a u raznim tekstovima u vezi bombardera je opisana i uloga navigatora/nišandžije. Kada sam gledao taj početak snimka, odmah mi je u glavi bila asocijacija na Enola Gay i bacanje prve atomske bombe.
zuzazu
Reactions:
Postovi: 4641
Pridružio se: 13 Jan 2012, 15:13

Re: Vazduhoplovi

Post od zuzazu »

Jeste, @maxer, navigator sedi iza kapetana. Na stocicu se vide Jeppessen navigacione karte, i ne znam koliko si obratio paznju, on je na vezi sa kontrolom. Pa sa njima prica na engleskom, i onda prevodi ovoj dvojci ...

E, sad, problem je sto se tako mozda leti u vojsci, a oni su vojni avion u civilnom vazdusnom prostoru, i sto se tako letelo nekada, a danas je to teska divljana.

Sto se tice karata, cela je prica da obojca imaju karte ispred sebe (i da valjda znaju da ih citaju, al' kad ne znaju engleski - sta ocekivati), i da jedan drugog kontrolisu.

Provera je dosadna ali obavezna, i stalno ide "check" (challenge) > "checked" (response).

Heading 210 set > Heading 210 checked
Check ILS frequency 109,9 > ILS frequency 109.9 checked
Level 310 set > Level 310 checked

i tako ceo bogovetni dan....

Pa tako, u prilazu, jedan pilot kontrolise drugog da li je postavio pravilnu frekvenciju ILS ili minimume (npr.), ili da li je u opste selektovana pravilna procedura prilaza.

Danas, recimo ima dosta ILS prilaza za istu pistu sa razlicitim sufiksom ILS 12 Z, ILS 12 X, ILS 12 Y, ILS 12 (npr) i po pravilu piloti podese razliciti ILS.

E, sada, ako to postavlja samo jedan covek (onaj sto sedi iza kapetana), svaka mogucnost dvostruke provere izostaje.
Korisnikov avatar
maxer
Reactions:
Postovi: 6672
Pridružio se: 13 Jan 2012, 01:36
Garaža: Ford Focus II Mk2 1.6 16V
Lokacija: Zaječar

Re: Vazduhoplovi

Post od maxer »

Očito da ta moredna metodologija nije uvedena u Rusku (vojnu) školu letenja, ko zna iz kojih razloga. :zbunjen: Naravno to je na uštrb bezbednosti i povećava mogućnost ljudske greške.

Razumem nekada, navigator je imao pune ruke posla da izračunava položaj aviona mehaničkim spravama (ovisno o vidljivosti iznad i/ili ispod aviona) i odokativnim prepoznavanjem terena/repera, ali danas je to neuporedivo lakše i za to više nije potreban poseban čovek.
Odgovori