Odličan tekst sa komšijskog sajta.
Milijarde u Formuli 1
http://www.gp1.hr/milijarde-u-formuli-1/
Na sam spomen naslova prvo što nama padne na pamet je Bernie Ecclestone. Naravno, ništa bitno u Formuli 1 se ne može (ili ne smije) dogoditi bez njegovog znanja i amenovanja, pogotovo ako se radi o novcima. Milijardama. Devet nula.
Krenimo od početka. Već neko vrijeme špekulira se kako će Bernie Ecclestone pustiti u prodaju do 30% dionica Formule 1 na singapurskoj burzi. Prema nagađanjima, to će se dogoditi već ovog tjedna, nakon što se riješe neke formalnosti.
Naravno, kako bi grupa počela trgovati dionicama potrebno je prvo ishoditi odobrenje odbora. Uopće ne sumnjamo kako Bernie ima asa u rukavu i to je samo pitanje vremena. Upamtite, Bernie zna kako dobiti ono što želi. Singapurska burza sve zahtjeve prvo pregledava i, ukoliko je sve u redu, može početi trgovanje. Provjera zahtjeva može potrajati 4 do 8 tjedana tako da ne očekujemo konkretne informacije i početak trgovanja prije kraja lipnja ili početka srpnja.
Ako se pitate kako netko može kupiti/posjedovati/prodati Formulu 1, bitno je znati da Formula 1 kao korporacija ne postoji, radi se o grupi koja je vlasnik komercijalnih prava za Formulu 1 i odgovorna je za promociju i organizaciju Formule 1. Ta grupa poznata je i pod imenom Formula One Group te je u 70-postotnom vlasništvu tvrtke Delta Topco, koja je pak u vlasništvu CVC Capital Partners Funds korporacije. Vlasnici ostatka grupe su Bernijev obiteljski fond, u većinskom dijelu, te nekoliko individualnih vlasnika, uključujući i samog Ecclestone-a u manjinskom dijelu. Nije nebitno spomenuti niti kako grupa ima ekskluzivna prava idućih 98 godina. FIA je stvarno nadmašila samu sebe kada je potpisala takav ugovor.
Formula One Group sastoji se od sljedećih “podružnica”:
Formula One World Championship (FOWC)
Formula One Managment (FOM)
Formula One Administration (FOA)
Formula One Licensing BV
Ranije ovog tjedna Bernie je prezentirao financijske rezultate grupe te predviđanja za narednih nekoliko godina i iznenadio mnoge financijske stručnjake. Prema izjavama nekih analitičara, malo medijskih korporacija ima tako dobre rezultate i očekivanja, posebno u doba recesije.
Dovoljno je spomenuti kako je grupa u 2011. godini ostvarila promet od 1.55 milijardi dolara. Profit se procjenjuje na nešto manje od 300 milijuna dolara. Nakon oporezivanja.
No najzanimljivija brojka iz gore spomenute prezentacije krije se u brojci od 7.1 milijarde dolara. To je iznos koji je već unaprijed potvrđen kao dio prihoda grupe do 2026. godine i sastoji se od sljedećeg:
naknada za održavanje utrke – 4.65 milijardi dolara
televizijska prava – 1.41 milijardi dolara
reklame na stazama – 729 milijuna dolara
sponzorstva – 271.5 milijuna dolara
Iako se grupa smatra medijskom korporacijom, iz gornjih podataka jasno se vidi kako je najveći izvor prihoda upravo naknada za održavanje utrka. Upravo zbog toga financijski analitičari će biti zbunjeni i nesigurni kod trgovanja dionicama. Na svjetskom financijskom tržištu nema sličnih korporacija koje su izišle na burzu te će financijski analitičari morati dodatno učiti o Formuli 1. Treba dodati i kako grupa duguje otprilike 2 milijarde dolara kamata, na račun kredita kojim su i kupljena komercijalna prava 2006. godine. Rok vraćanja kredita bio je u 2014. godini, no kredit je refinanciran i rok je produžen do 2018. godine.
Ipak, u cijeloj toj priči ima nekoliko zanimljivih činjenica koje će učiniti grupu privlačniju investitorima. Najbitnija činjenica je trajanje ekskluzivnih komercijalnih prava grupe na natjecanja Formule 1, ranije spomenutih 98 godina. Takvu sigurnost ima malo koja korporacija. Formula 1 se smatra jednim od najprestižnijih svjetskih sportskih natjecanja, većina momčadi obavezala se natjecati do 2020. godine te gore navedeni sigurni prihodi.
Najveći trošak grupe odlazi na nagrade momčadima, koji trenutno iznosi 50% prihoda grupe, prije poreza, kamata i amortizacije. Tu je uključena i dodatna naknada za Ferrari, zbog njihovog povijesnog statusa. Nagrade su definirane Concorde ugovorom i za 2010. godinu iznosile su 658 milijuna dolara. Ugovor ističe ove godine a na stolu je već idući ugovor vrijedi do 2020. godine.
Mercedes je jedina momčad koja se još nije u potpunosti dogovorila s Bernijem. Problem je u novim klauzulama ugovora, kojim se dodatni bonus isplaćuje momčadima koje u proteklih 12 godina nisu mijenjale ime te bonusi ovisno o pobjedama i osvojenim naslovima prvaka. Mercedes smatra kako imaju pravo na bonuse za pobjede i naslove osvojene dok se momčad zvala Honda i kasnije Brawn GP. Bernie ima drugo mišljenje o tome i bit će zanimljivo gledati rasplet cijele priče.
Očekivani profit Formula One grupe ove godine, nakon oporezivanja, procjenjuje se na 325 milijuna dolara. Prvi puta će biti probijena granica od 300 milijuna dolara. Dugogodišnje prognoze govore kako će tijekom idućih pet godina profit narasti na 882.3 milijuna dolara, a momčadi će 2016. godine podijeliti ukupno 1.575 milijardi dolara (ove godine će to biti otprilike 894.5 milijuna dolara). Svjetski prvak će od toga primiti 222 milijuna dolara, za razliku od 102 milijuna dolara koje je primio Red Bull za osvajanje prošlogodišnjeg prvenstva. Nije loše za tvornicu pića.
Uzevši sve gore navedeno u obzir, garantirane i procijenjene prihode te trenutni dug, sigurno je kako grupa u skorije vrijeme neće generirati basnoslovni profit. No čim se dug smanji, i u konačnici otplati, dionice Formula One grupe biti će sigurna dugotrajna investicija.
Jedino pitanje koje preostaje, a na koje nitko ne zna točan odgovor, kupiti odmah u startu ili pričekati eventualni pad cijene dionica?