Remont isparivača plina

Uputstva, ilustracije, pitanja i odgovori
Odgovori
Korisnikov avatar
Saša
Reactions:
Postovi: 14192
Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:07
Garaža: Renault Kadjar Equilibre 1.3 TCe 140 i Fiat Punto Classic 1.2 8V LPG Dynamic A/C
Lokacija: Novi Sad

Remont isparivača plina

Post od Saša »

Evo kako očistiti i remontovati isparivač plina... :)

Pre svega potrebno je da nabavite komplet za reparaciju vašeg isparivača u kome se nalazi membrana, zaptivke, gumice i svi ostali elementi koje je potrebno zameniti. Ovako je izgledao taj komplet za moj Landi Renzo Li02 isparivač:

Slika

Slika

Slika

Pogledajte oznake na vašem isparivaču kako biste znali šta treba da tražite.

Dakle, skinuo sam isparivač sa auta, pritom sam prosuo sigurno pola litra antifirza, možda i više (onoliko koliko je bilo u samom isparivaču je iscurelo napolje plus mi je malo pobeglo i iz jednog creva, no nije strašno), odneo sam ga u stan i natenane rastavio. Za one koji ne znaju, isparivač ima dve međusobno odvojene strane, kroz jednu prolazi plin a kroz drugu antifiriz. Antifriz greje kućište isparivača, samim tim i membranu i na taj način se plin iz tečnog stanja pretvara u plinovito uz određeno smanjenje pritiska i takav dalje putuje kroz filter gasne faze i creva do dizni, usisne grane, cilindara i klipova...

Najpre sam rastavio filter tečne faze plina koji je kod Landi Renza tu na samom isparivaču. Istresao sam iz kućišta filtera lepu količinu metalne prašine i opiljaka, a sam filter se bukvalno raspao prilikom vađenja jer se zalepio u kućištu pa sam ga morao vaditi špicastim kleštima u parčićima:

Slika

Inače, taj filter "ovlašćeni" nikad ne menjaju a ja sam ga do sada menjao samo jednom i to na 61.548 km, dakle ovaj raspadnuti je "prešao" 98.452 km. :)

Stari i novi filter (150 din):

Slika

Novi filter u svom kućištu, pre ponovnog sastavljanja:

Slika

Potom sam krenuo rastavljati i sam isparivač: Evo kako je izgledala (posle 160.000 i nešto km) strana kroz koju prolazi antifriz (odvrnu se četiri navrtke plus dva vijka, skine se poklopac, ispod je jedan dihtung i to je to):

Slika

Sve u svemu - i nije tako strašno. Vidi se određen talog dole u dnu isparivača koji sam pažljivo očistio, sve prebrisao...

Slika

Dihtung je totalno odrvenio i raspao se prilikom skidanja...

Slika

Malo sam morao na nekim mestima da ga očistim finom šmirglom jer se bio i zalepio, no sve su svemu ta strana je rešena očas posla. Stavljen novi dihtung, sve prebrisano...

Slika

...vraćen poklopac, stegnute navrtke i to je to što se tiče te strane. Što se tiče strane sa plinom - odvrnu se četiri vijka da bi se skinuo poklopac, a ispod poklopca je poveća opruga koja pritiska membranu. Evo kako je izgledala membrana:

Slika

Sve u svemu - nije izgledala loše. Dihtung od klingerita koji je na njoj je naravno odrvenio i krenuo da se raspada. Membrana se skida tako što je zarotirate u smeru suprotnom od kazaljke sata za 90 stepeni , malo pomerite ulevo i ide napolje. A ispod nje:

Slika

Tu je bio neki aluminijumski "šeširić" a ispod njega nešto što liči na filter samo se takođe speklo i odrvenilo. A kada sam i to skinuo ukazala se "Sodoma i Gomora":

Slika

Kroz ove spiralne kanale bi trebao da ide plin no sve je bilo "koksirano" i puno crnih, spečenih naslaga. Naizmence sam to prskao Motipovim M563 sprejem za čišćenje kočnica (brake cleaner) i čačkao i grebao nekim uskim šrafcigerom. Cilj je bio očistiti te kanale i izvaditi ovu metalnu "klackalicu" koja na jednom kraju ima gumicu koja zatvara dovod plina a na drugom kraju je kroz ovu rupicu povezana sa osovinicom membrane. Posle nekog vremena sam to uspeo solidno očistiti i konačno izvaditi tu klackalicu, izvući njenu osovinu i sve lepo i detaljno dodatno očistiti. Zatim sam morao izvaditi staru okamenjenu gumicu iz vrha te klackalice (u originalnom kompletu za reparaciju - a koga ja nisam uspeo da nabavim - dobijete kompletnu novu klackalicu sa gumicom i pripadajuću osovinu. U zamenskom "Memtex" setu toga nema pa sam morao i taj delić da očistim i repariram). Dakle, iz ove "čašice" na vrhu klackalice sam uskim i oštrim šrafcigerom uz veliku muku malo po malo očistio staru i spečenu gumu:

Slika

Posle nekog vremena sam uspeo sve da izbacim iz čašice (nova gumica je pored):

Slika

I konačan rezultat:

Slika

Ostalo je da sve kompletno još malo bolje očistim i krenem sklapati. Na ovoj fotki se vidi vraćena klackalica na svom mestu i čisti kanali za protok plina...

Slika

Zatim na sve to ide ovaj žuti "filter", da ga tako nazovem...

Slika

Pa preko njega ide onaj aluminijumski "tanjirić", a onda na sve to ide i membrana, odnosno trebalo je povezati njenu osovinicu sa "klackalicom". Sve dakle ide obrnutim redosledom od vađenja - prvo moraš sve (žuti filter, aluminijumski tanjirić i membranu) držati malo ulevo, zabosti osovinicu kroz rupu tanjirića, pomeriti udesno celu membranu (da osovinica uđe u onaj urez klackalice), zatim se membrana zarotira u smeru kazaljke na satu za 90 stepeni i... ako je dobro namešteno membrana se ne može izvaditi napolje. Ako se vadi napolje - sve iz početka. Kada se konačno namesti, preko membrane ide jedan dihtung od klingerita, na metalni deo membrane ide opruga sa svojim "šeširićem", preko sveega poklopac i onda to treba sabiti (oprugu) do kućišta da bi mogao zavrnuti makar jedan šraf. Ovo je najnezgodniji deo reparacije i lakše je ako vam neko pomogne - dok vi pritiskate poklopac na kućište sa obe ruke - taj neko zavrne rukom jedan šraf. Čim zavrnete jedan šraf - sve dalje ide lakše. Prvo njega zavrnete maltene do kraja čime se opruga i poklopac još približe kućištu pa je onda lakše još malo sabiti oprugu i zavrnuti i ostale šrafove...

Sve u svemu, na kraju sam posle malo muke imao ponovo lep i servisiran isparivač:

Slika

Slika

Zaboravio sam napomenuti i da sam takođe očistio nepovratni ventil na kućištu isparivača koji usled većeg pritiska pušta plin/ili višak plina kroz malo crevo direktno u kućište filtera vazduha i usis, zamenio sam mu "O" gumicu, a takođe sam izvadio i dve sive plastične "lule" kroz koje u isparivač dolazi antifriz, očistio njihova ležišta (videlo sa da je tu malo flisovao antifriz), zamenio takođe "O" gumice koje su isto bile stvrdnute, a gumicu sam zamenio takođe i na vijku kroz koji se ispušta ulje iz isparivača... Sve te "O" gumice dolaze u kompletu za reparaciju.

Isparivač je vraćen u auto i sve funkcioniše odlično.

Slika

Troškovi:

- Memtex set za reparaciju Landi Li02 isparivača - 800 din
- filter tečne faze plina - 150 din
- 4 male šelne u dve veličine - 100 din
- litar G12 gotovog antifriza - 190 din
- Motip M563 Brake Cleaner sprej (imao od ranije)

(napomena, ove cene su iz decembra 2019. godine kada sam radio to servisiranje).
Odgovori