Remont isparivača plina
Poslato: 16 Jan 2025, 08:43
Evo kako očistiti i remontovati isparivač plina... 
Pre svega potrebno je da nabavite komplet za reparaciju vašeg isparivača u kome se nalazi membrana, zaptivke, gumice i svi ostali elementi koje je potrebno zameniti. Ovako je izgledao taj komplet za moj Landi Renzo Li02 isparivač:



Pogledajte oznake na vašem isparivaču kako biste znali šta treba da tražite.
Dakle, skinuo sam isparivač sa auta, pritom sam prosuo sigurno pola litra antifirza, možda i više (onoliko koliko je bilo u samom isparivaču je iscurelo napolje plus mi je malo pobeglo i iz jednog creva, no nije strašno), odneo sam ga u stan i natenane rastavio. Za one koji ne znaju, isparivač ima dve međusobno odvojene strane, kroz jednu prolazi plin a kroz drugu antifiriz. Antifriz greje kućište isparivača, samim tim i membranu i na taj način se plin iz tečnog stanja pretvara u plinovito uz određeno smanjenje pritiska i takav dalje putuje kroz filter gasne faze i creva do dizni, usisne grane, cilindara i klipova...
Najpre sam rastavio filter tečne faze plina koji je kod Landi Renza tu na samom isparivaču. Istresao sam iz kućišta filtera lepu količinu metalne prašine i opiljaka, a sam filter se bukvalno raspao prilikom vađenja jer se zalepio u kućištu pa sam ga morao vaditi špicastim kleštima u parčićima:

Inače, taj filter "ovlašćeni" nikad ne menjaju a ja sam ga do sada menjao samo jednom i to na 61.548 km, dakle ovaj raspadnuti je "prešao" 98.452 km.
Stari i novi filter (150 din):

Novi filter u svom kućištu, pre ponovnog sastavljanja:

Potom sam krenuo rastavljati i sam isparivač: Evo kako je izgledala (posle 160.000 i nešto km) strana kroz koju prolazi antifriz (odvrnu se četiri navrtke plus dva vijka, skine se poklopac, ispod je jedan dihtung i to je to):

Sve u svemu - i nije tako strašno. Vidi se određen talog dole u dnu isparivača koji sam pažljivo očistio, sve prebrisao...

Dihtung je totalno odrvenio i raspao se prilikom skidanja...

Malo sam morao na nekim mestima da ga očistim finom šmirglom jer se bio i zalepio, no sve su svemu ta strana je rešena očas posla. Stavljen novi dihtung, sve prebrisano...

...vraćen poklopac, stegnute navrtke i to je to što se tiče te strane. Što se tiče strane sa plinom - odvrnu se četiri vijka da bi se skinuo poklopac, a ispod poklopca je poveća opruga koja pritiska membranu. Evo kako je izgledala membrana:

Sve u svemu - nije izgledala loše. Dihtung od klingerita koji je na njoj je naravno odrvenio i krenuo da se raspada. Membrana se skida tako što je zarotirate u smeru suprotnom od kazaljke sata za 90 stepeni , malo pomerite ulevo i ide napolje. A ispod nje:

Tu je bio neki aluminijumski "šeširić" a ispod njega nešto što liči na filter samo se takođe speklo i odrvenilo. A kada sam i to skinuo ukazala se "Sodoma i Gomora":

Kroz ove spiralne kanale bi trebao da ide plin no sve je bilo "koksirano" i puno crnih, spečenih naslaga. Naizmence sam to prskao Motipovim M563 sprejem za čišćenje kočnica (brake cleaner) i čačkao i grebao nekim uskim šrafcigerom. Cilj je bio očistiti te kanale i izvaditi ovu metalnu "klackalicu" koja na jednom kraju ima gumicu koja zatvara dovod plina a na drugom kraju je kroz ovu rupicu povezana sa osovinicom membrane. Posle nekog vremena sam to uspeo solidno očistiti i konačno izvaditi tu klackalicu, izvući njenu osovinu i sve lepo i detaljno dodatno očistiti. Zatim sam morao izvaditi staru okamenjenu gumicu iz vrha te klackalice (u originalnom kompletu za reparaciju - a koga ja nisam uspeo da nabavim - dobijete kompletnu novu klackalicu sa gumicom i pripadajuću osovinu. U zamenskom "Memtex" setu toga nema pa sam morao i taj delić da očistim i repariram). Dakle, iz ove "čašice" na vrhu klackalice sam uskim i oštrim šrafcigerom uz veliku muku malo po malo očistio staru i spečenu gumu:

Posle nekog vremena sam uspeo sve da izbacim iz čašice (nova gumica je pored):

I konačan rezultat:

Ostalo je da sve kompletno još malo bolje očistim i krenem sklapati. Na ovoj fotki se vidi vraćena klackalica na svom mestu i čisti kanali za protok plina...

Zatim na sve to ide ovaj žuti "filter", da ga tako nazovem...

Pa preko njega ide onaj aluminijumski "tanjirić", a onda na sve to ide i membrana, odnosno trebalo je povezati njenu osovinicu sa "klackalicom". Sve dakle ide obrnutim redosledom od vađenja - prvo moraš sve (žuti filter, aluminijumski tanjirić i membranu) držati malo ulevo, zabosti osovinicu kroz rupu tanjirića, pomeriti udesno celu membranu (da osovinica uđe u onaj urez klackalice), zatim se membrana zarotira u smeru kazaljke na satu za 90 stepeni i... ako je dobro namešteno membrana se ne može izvaditi napolje. Ako se vadi napolje - sve iz početka. Kada se konačno namesti, preko membrane ide jedan dihtung od klingerita, na metalni deo membrane ide opruga sa svojim "šeširićem", preko sveega poklopac i onda to treba sabiti (oprugu) do kućišta da bi mogao zavrnuti makar jedan šraf. Ovo je najnezgodniji deo reparacije i lakše je ako vam neko pomogne - dok vi pritiskate poklopac na kućište sa obe ruke - taj neko zavrne rukom jedan šraf. Čim zavrnete jedan šraf - sve dalje ide lakše. Prvo njega zavrnete maltene do kraja čime se opruga i poklopac još približe kućištu pa je onda lakše još malo sabiti oprugu i zavrnuti i ostale šrafove...
Sve u svemu, na kraju sam posle malo muke imao ponovo lep i servisiran isparivač:


Zaboravio sam napomenuti i da sam takođe očistio nepovratni ventil na kućištu isparivača koji usled većeg pritiska pušta plin/ili višak plina kroz malo crevo direktno u kućište filtera vazduha i usis, zamenio sam mu "O" gumicu, a takođe sam izvadio i dve sive plastične "lule" kroz koje u isparivač dolazi antifriz, očistio njihova ležišta (videlo sa da je tu malo flisovao antifriz), zamenio takođe "O" gumice koje su isto bile stvrdnute, a gumicu sam zamenio takođe i na vijku kroz koji se ispušta ulje iz isparivača... Sve te "O" gumice dolaze u kompletu za reparaciju.
Isparivač je vraćen u auto i sve funkcioniše odlično.

Troškovi:
- Memtex set za reparaciju Landi Li02 isparivača - 800 din
- filter tečne faze plina - 150 din
- 4 male šelne u dve veličine - 100 din
- litar G12 gotovog antifriza - 190 din
- Motip M563 Brake Cleaner sprej (imao od ranije)
(napomena, ove cene su iz decembra 2019. godine kada sam radio to servisiranje).

Pre svega potrebno je da nabavite komplet za reparaciju vašeg isparivača u kome se nalazi membrana, zaptivke, gumice i svi ostali elementi koje je potrebno zameniti. Ovako je izgledao taj komplet za moj Landi Renzo Li02 isparivač:



Pogledajte oznake na vašem isparivaču kako biste znali šta treba da tražite.
Dakle, skinuo sam isparivač sa auta, pritom sam prosuo sigurno pola litra antifirza, možda i više (onoliko koliko je bilo u samom isparivaču je iscurelo napolje plus mi je malo pobeglo i iz jednog creva, no nije strašno), odneo sam ga u stan i natenane rastavio. Za one koji ne znaju, isparivač ima dve međusobno odvojene strane, kroz jednu prolazi plin a kroz drugu antifiriz. Antifriz greje kućište isparivača, samim tim i membranu i na taj način se plin iz tečnog stanja pretvara u plinovito uz određeno smanjenje pritiska i takav dalje putuje kroz filter gasne faze i creva do dizni, usisne grane, cilindara i klipova...
Najpre sam rastavio filter tečne faze plina koji je kod Landi Renza tu na samom isparivaču. Istresao sam iz kućišta filtera lepu količinu metalne prašine i opiljaka, a sam filter se bukvalno raspao prilikom vađenja jer se zalepio u kućištu pa sam ga morao vaditi špicastim kleštima u parčićima:

Inače, taj filter "ovlašćeni" nikad ne menjaju a ja sam ga do sada menjao samo jednom i to na 61.548 km, dakle ovaj raspadnuti je "prešao" 98.452 km.

Stari i novi filter (150 din):

Novi filter u svom kućištu, pre ponovnog sastavljanja:

Potom sam krenuo rastavljati i sam isparivač: Evo kako je izgledala (posle 160.000 i nešto km) strana kroz koju prolazi antifriz (odvrnu se četiri navrtke plus dva vijka, skine se poklopac, ispod je jedan dihtung i to je to):

Sve u svemu - i nije tako strašno. Vidi se određen talog dole u dnu isparivača koji sam pažljivo očistio, sve prebrisao...

Dihtung je totalno odrvenio i raspao se prilikom skidanja...

Malo sam morao na nekim mestima da ga očistim finom šmirglom jer se bio i zalepio, no sve su svemu ta strana je rešena očas posla. Stavljen novi dihtung, sve prebrisano...

...vraćen poklopac, stegnute navrtke i to je to što se tiče te strane. Što se tiče strane sa plinom - odvrnu se četiri vijka da bi se skinuo poklopac, a ispod poklopca je poveća opruga koja pritiska membranu. Evo kako je izgledala membrana:

Sve u svemu - nije izgledala loše. Dihtung od klingerita koji je na njoj je naravno odrvenio i krenuo da se raspada. Membrana se skida tako što je zarotirate u smeru suprotnom od kazaljke sata za 90 stepeni , malo pomerite ulevo i ide napolje. A ispod nje:

Tu je bio neki aluminijumski "šeširić" a ispod njega nešto što liči na filter samo se takođe speklo i odrvenilo. A kada sam i to skinuo ukazala se "Sodoma i Gomora":

Kroz ove spiralne kanale bi trebao da ide plin no sve je bilo "koksirano" i puno crnih, spečenih naslaga. Naizmence sam to prskao Motipovim M563 sprejem za čišćenje kočnica (brake cleaner) i čačkao i grebao nekim uskim šrafcigerom. Cilj je bio očistiti te kanale i izvaditi ovu metalnu "klackalicu" koja na jednom kraju ima gumicu koja zatvara dovod plina a na drugom kraju je kroz ovu rupicu povezana sa osovinicom membrane. Posle nekog vremena sam to uspeo solidno očistiti i konačno izvaditi tu klackalicu, izvući njenu osovinu i sve lepo i detaljno dodatno očistiti. Zatim sam morao izvaditi staru okamenjenu gumicu iz vrha te klackalice (u originalnom kompletu za reparaciju - a koga ja nisam uspeo da nabavim - dobijete kompletnu novu klackalicu sa gumicom i pripadajuću osovinu. U zamenskom "Memtex" setu toga nema pa sam morao i taj delić da očistim i repariram). Dakle, iz ove "čašice" na vrhu klackalice sam uskim i oštrim šrafcigerom uz veliku muku malo po malo očistio staru i spečenu gumu:

Posle nekog vremena sam uspeo sve da izbacim iz čašice (nova gumica je pored):

I konačan rezultat:

Ostalo je da sve kompletno još malo bolje očistim i krenem sklapati. Na ovoj fotki se vidi vraćena klackalica na svom mestu i čisti kanali za protok plina...

Zatim na sve to ide ovaj žuti "filter", da ga tako nazovem...

Pa preko njega ide onaj aluminijumski "tanjirić", a onda na sve to ide i membrana, odnosno trebalo je povezati njenu osovinicu sa "klackalicom". Sve dakle ide obrnutim redosledom od vađenja - prvo moraš sve (žuti filter, aluminijumski tanjirić i membranu) držati malo ulevo, zabosti osovinicu kroz rupu tanjirića, pomeriti udesno celu membranu (da osovinica uđe u onaj urez klackalice), zatim se membrana zarotira u smeru kazaljke na satu za 90 stepeni i... ako je dobro namešteno membrana se ne može izvaditi napolje. Ako se vadi napolje - sve iz početka. Kada se konačno namesti, preko membrane ide jedan dihtung od klingerita, na metalni deo membrane ide opruga sa svojim "šeširićem", preko sveega poklopac i onda to treba sabiti (oprugu) do kućišta da bi mogao zavrnuti makar jedan šraf. Ovo je najnezgodniji deo reparacije i lakše je ako vam neko pomogne - dok vi pritiskate poklopac na kućište sa obe ruke - taj neko zavrne rukom jedan šraf. Čim zavrnete jedan šraf - sve dalje ide lakše. Prvo njega zavrnete maltene do kraja čime se opruga i poklopac još približe kućištu pa je onda lakše još malo sabiti oprugu i zavrnuti i ostale šrafove...
Sve u svemu, na kraju sam posle malo muke imao ponovo lep i servisiran isparivač:


Zaboravio sam napomenuti i da sam takođe očistio nepovratni ventil na kućištu isparivača koji usled većeg pritiska pušta plin/ili višak plina kroz malo crevo direktno u kućište filtera vazduha i usis, zamenio sam mu "O" gumicu, a takođe sam izvadio i dve sive plastične "lule" kroz koje u isparivač dolazi antifriz, očistio njihova ležišta (videlo sa da je tu malo flisovao antifriz), zamenio takođe "O" gumice koje su isto bile stvrdnute, a gumicu sam zamenio takođe i na vijku kroz koji se ispušta ulje iz isparivača... Sve te "O" gumice dolaze u kompletu za reparaciju.
Isparivač je vraćen u auto i sve funkcioniše odlično.

Troškovi:
- Memtex set za reparaciju Landi Li02 isparivača - 800 din
- filter tečne faze plina - 150 din
- 4 male šelne u dve veličine - 100 din
- litar G12 gotovog antifriza - 190 din
- Motip M563 Brake Cleaner sprej (imao od ranije)
(napomena, ove cene su iz decembra 2019. godine kada sam radio to servisiranje).