Kraj automobilizma za ljude koji vole da voze

Opšte diskusije o markama i modelima automobila
Odgovori
Korisnikov avatar
Romanticni_Piroman
Reactions:
Postovi: 279
Pridružio se: 09 Maj 2019, 22:49
Garaža: Mazda 3 2.0 Skyactiv-X

Kraj automobilizma za ljude koji vole da voze

Post od Romanticni_Piroman »

Vec godinama, ako ne i decenijama vidimo kako se automobili krecu ka tome da vozac maltene nista ne radi, da se sve pravi da i svaka baba moze da vozi (sigurnosni sistemi, FWD, automatski menjac itd itd), i ljudi koji zaista uzivaju u svakom aspektu voznje (pa i zvuku motora) sve vise i vise moraju da biraju starije automobile (koji polako nestaju), jer noviji sve vise i vise vuku u tu drugu, dosadniju stranu.

Da se odmah razumemo, moja poenta nije da kritikujem ni automatski menjac, ni tempomat, ni automatska duga svetla, sve je to na mestu, napravljeno zbog potrebe i ima svoje korisnike. Neizbezno je.

Ipak, nije mi lako kada vidim da buducnost ide 100% u tom pravcu i da drugog nema, a verujem da ima i istomisljenika. Siguran da sam da na i na forumu i sire postoje ljudi koji vole manuelni menjac, malu tezinu, zvuk benzinskih motora sa vise od 3 cilindra, pa da ne idem u detalje, neki vole i atmosferce, neki zele da sve tipke budu fizicke, lista ide u nedogled i veoma je subjektivna...

Konkretno u 2025. u Srbiji, navedenog problema maltene da nema. Automobili su mahom stariji, pa cak i neki ljudi koji bi hteli da imaju te moderne funkcije, ne mogu da ih priuste, jos uvek. Elektricnih automobila gotovo i da nema, hibridi su retki. Cak i u ponudi novih automobila u Srbiju, mogu se izabrati opcije sa manuelnim menjacem, atmosfercem od 2.5 litara (mazda) itd. Nije da ponude i izbora nema. Ko hoce, i moze da priusti, moze da vozi auto kakav mu odgovara.

Moje razocaranje i utisak dolazi iz moje trenutne posete Norveskoj na nedelju dana (zivim u Srbiji), gde sam samo video kakva nas buducnost steta. Da li ce trebati 5, 10 ili 15 godina da ovako izgledaju ulice i po Srbiji (a pre toga po ostatku Evrope), nebitno je, buducnost je sasvim izvesna.

Ovde je trenutno nenormalni veliki broj elektricnih automobila, po mojoj slobodnoj proceni preko 50%, a tacnu cifru nisam uspeo da pronadjem. Oni koji nisu elektricni, ili su hibridi (uglavnom SUV), ili su neki ekoloski turbo benzinci SUV sa automatskim menjacem, adaptivnim tempomatom i tome slicno. Voznja po Norveskoj, kao i setnja pesaka kroz gradove za mene ovih nedelju dana izgleda kao pakao. Strahota mi je sto na ulicama samo cujemo zujanje elektrike koje je uglavnom nadjacano bukom od guma i vazduha. Prosto neprijatan zvuk. Cudno mi je i jako neprijatno, prosto su mi izuzetno ruzni svi elektricni automobili, i spolja i unutra. Lice mi na limenke sa tabletima unutra, ne na automobile. Ne vidim jednu bitnu stvar koja ih razlikuje, svi su potpuno isti. Cak i po dizajnu, da ne vidim znakove, ne bih znao vise sta je Honda a sta BMW, tuga. Nemam nijednu pozitivnu emociju, niti bilo sta sto bi me i malo povuklo da kupim bilo koji od tih automobila, pa ne znam koliko para imao na racunu.

Sto se tice samog toka saobracaja, ja ne mogu da izdrzim. Svi koriste adaptivni tempomat, idu jedan iza drugog na istom rastojanju i absolutno se nikad nista ne desava. U ovakvom saobracaju, svaka akcija vozaca postaje suvisna. Na pojedinim automobilima jos uvek mora da se drzi volan, i to je jedino sto je preostalo da se radi. Sve ostalo je automatski, i posto je i saobracaj postao toliko jednostavan, nista se ne desava, satima. Izuzetno je dosadno, i sve ono sto mi je zanimljivo u vezi voznje, ovde uopste ne postoji. Ovo ce da zvuci veoma pogresno, ali mi posle par dana ovde jako nedostaje da mi neko svirne, blica, isece me, ili na bilo koji nacin mi pokaze da sam uopste ziv i da postoje drugi ljudi oko mene, da nisu sve samo roboti koji se krecu po programu dok mi samo sedimo za volanom i jos nam iz nekog razloga treba dozvola za to.

Mogu da pricam satima o ovome, ali nema portebe, poenta se razume i posle 2 recenice. Toliko od mene, prosto tuga kad pomislim na buducnost automobilizma. Misljenja sam da automobile iz perioda 2006-2016 treba cuvati i odrzavati, jer ce biti trazeni, ali to je samo moje misljenje ;)
Korisnikov avatar
motorista
Reactions:
Postovi: 965
Pridružio se: 09 Avg 2020, 18:11

Re: Kraj automobilizma za ljude koji vole da voze

Post od motorista »

+1

Počeo sam u autima da tražim ikakvu mogućnost za zadovoljstvo u vožnji i prelazim preko stvari preko kojih inače nikada ne bih. Čak i da razmišljam o prepravkama (konkretno, uklanjanju električnog serva, prepravci letve) koje nikada nisam voleo (a u konkretnom slučaju pitanje je čak je li sasvim i bezbedno).

Stvarno oldtajmeri ostaju kao realistična opcija. Klima se već relativno lako može ugraditi, pružaju lep osećaj na komandama, obično su lepše izbalansirani, pogled kao u staklenoj bašti.... ali su i sami po sebi manje bezbedni.

Očito je neisplativo ponuditi auto koji je pregledan, bez serva volana, sa klimom i par vazdušnih jastuka - da ne pominjem pogon pozadi, nezavisno ogibljenje i živ motor.
ftj
Reactions:
Postovi: 13867
Pridružio se: 26 Jan 2012, 11:43
Garaža: vw golf 2.0
Lokacija: Beograd

Re: Kraj automobilizma za ljude koji vole da voze

Post od ftj »

Zasto bi iko zeleo automobil bez serva, aj da razumem elektro servo al servo generalno je prica iz krajnosti u krajnost.
Korisnikov avatar
motorista
Reactions:
Postovi: 965
Pridružio se: 09 Avg 2020, 18:11

Re: Kraj automobilizma za ljude koji vole da voze

Post od motorista »

ftj napisao: 29 Apr 2025, 10:37 Zasto bi iko zeleo automobil bez serva, aj da razumem elektro servo al servo generalno je prica iz krajnosti u krajnost.
Nikakva krajnost, realistična stvar. Jesi li probao auto bez serva, a da nije Lada?

Meni je taj osećaj odličan, pravi, direktan, naročito kod nazubljene letve (koju ionako ima 95% iole savremenih auta). Priznajem da na parkiranju verovatno nekome može da smeta, ali čim se pređe brzina od tipa 3 ili 5 km/č volan je sasvim lak - a i 0,3 km/č napravi razliku, samo je teže motati u mestu, što ionako nije poželjno.

Razumem za terensku vožnju ili kod teških vozila, no kod većine auta je potpuno suvišna (i grozna) stvar svo vreme, izuzev eventualno kod pomenutog parkiranja.
Korisnikov avatar
Ivan
Reactions:
Postovi: 9929
Pridružio se: 03 Jan 2013, 09:22
Garaža: bmw 3 f31, bmw 5 f10,
Lokacija: Novi Sad

Re: Kraj automobilizma za ljude koji vole da voze

Post od Ivan »

Bmw sa hidrualicnim servom su uglavnom imali vrhunski osecaj na volanu.

Vecina ljudi ocigledno ne voli da vozi, pa cak i na auto forumu, a kamoli prosecan korisnik koji vozi jer mora.

Vecini ljudi, cak i ovde na forumu zadnja vuca i tezak precizan volan koji dobro prenosi osecaj sa tockova nije prednost, vec ogromna mana.

Kad nema kupaca, nece ni proizvodjaci praviti auto koji nece trziste.

Bmw 1 onaj stari sto izgleda kao klompa, vrhunski se vozi, balansiran auto, jedinstven sto je c segment hecbek zadnja vuca, odlican volan itd
Glavna zamerka (osim zadnje vuce i izgleda) je bila sto nije dovoljno prostoran i nema veci gepek kao ostali fwd hecbeci i eto sada je i bmw1 i on kao i svi ostali klasican naduvani hecbek sa prednjom vucom i operisanim elektro servom.

Ima mnogo polovnih zanimljivih auta za voznju da se uzme za relativno malo para pa opet vecina cak i na auto forumu bira automobile koji se losije voze.

Za 7-8k bude hondi civic r i clio rs koji su zanimljivi za voznju iako su prednja vuca i volan nije najbolji.

Za duplo manje para odnosno oko 4k ima swift sport koji je takodje zanimljiv za voznju.

Alfe su uglavnom iznad proseka za voznju i opet nece ih ljudi, ford focus se takodje za c segment prednja vuca odlicno vozi.

Dakle nije da nema auta zanimljivih za voznju, nego kupci primat dalju drugim karakteristikama...



Sent from my SM-A556B using Tapatalk

nidza napisao: 12 Apr 2021, 10:56 nemam problem uvek sam najsporiji
Korisnikov avatar
YUgisa
Reactions:
Postovi: 882
Pridružio se: 29 Jan 2014, 18:52
Garaža: Yugo 1.1EFI
Lokacija: Subotica
Kontakt:

Re: Kraj automobilizma za ljude koji vole da voze

Post od YUgisa »

ftj napisao: 29 Apr 2025, 10:37 Zasto bi iko zeleo automobil bez serva, aj da razumem elektro servo al servo generalno je prica iz krajnosti u krajnost.
Na autu od 2t sigurno treba, na autu od 800kg definitivno nije potreba... Ako moze moj cale sa 77 godina da mota u Yugu koji je modifikovan sa brzom letvom, sirim gumama i trapom koji ima bolji grip, onda verujem da svako moze ;)

Nisam puno novih auta probao, ali najnovije sto jesam da se meni iole svidja po dizajnu i utisku iz voznje je Clio RS mk3 (mada nisam odusevljen nekim tehnickim resenjima i decijim bolestima) :D Od trenutnih auta koje sam ja video da su dostupni u prodaji za siroke narodne mase, jedino sto se meni svidja je Mazda Miata ND :D U domenu normalnih auta poslednje sto se meni svidelo dizajnm je Mazda 2 sto se proizvodila do 2015te :kezo: Ovo danas sto ja vidjam mi sve previse krivudavmo samo da bi bilo krivudavo i kicasto samo da bi izgledalo drugacije. A mehaniku/elektroniku ne bih ni trosio reci koliko je odbojno...
Being second is to be the first of the ones who loose...
ftj
Reactions:
Postovi: 13867
Pridružio se: 26 Jan 2012, 11:43
Garaža: vw golf 2.0
Lokacija: Beograd

Re: Kraj automobilizma za ljude koji vole da voze

Post od ftj »

motorista napisao: 29 Apr 2025, 10:54 no kod većine auta je potpuno suvišna (i grozna) stvar svo vreme, izuzev eventualno kod pomenutog parkiranja.

Nažalost, vozio sam dosta automobila bez serva (i pored lada) i izjaviti kako je kod većine auta potpuno suvišna i grozna stvar jednostavno nije blizu realnosti. Jes može imati smisla pa i neku čar kod ulra lakih automobila(pežo 205 npr. mi pada na pamet) al to su pre izuzeci nego većina. Kod automobila koje sam vozio bez serva a imali su opciju da budu sa servom(npr. golf dvojka ili lada niva), uvek su bolje i poželjnije verzije bile sa servom i niko to nije smatrao kao nepotrebnu novotariju.

Zato mislim da bi potencijalno dobra tema za forum bila ona gde bi se objektivno ocenjivalo koje novotarije u autoindustriji zaista doprinose boljitku(servo) a koje su nepotrebne novotarije, što bi na engleskom rekli gimmick(obavezno upozorenje za prekoračenje trake/brzine).
Korisnikov avatar
motorista
Reactions:
Postovi: 965
Pridružio se: 09 Avg 2020, 18:11

Re: Kraj automobilizma za ljude koji vole da voze

Post od motorista »

Ako ti Golf II bez serva ima težak volan onda su naša gledišta sasvim suprotna ili su se stanja drastično razlikovala (a imao sam nesreću i da imam Pola II, još je lakši, samo još i sav sunđerast, pa mislim kako to nije izuzetak kod tih generacija Folksvagena). Ali doslovce sam ga vozio sa dva prsta. Nisam nabildovan niti šta tako; naprotiv, fizički sam lenj i mrzim svaki napor ali po ovom pitanju je to mizerna razlika.

Čak sam stava kako je nemali broj ljudi preferirao opciju sa servom iz mode, kao, bolje da ima, kada je mogao da bira, nego što su imali stvarnu potrebu. Većina ipak razmišlja kao što je Ivan iznad napisao, to jest ne upušta se jer im nije bitno.

Da ne dužimo oko toga, ima smisla komentarisati opremu u smislu uživanja u vožnji i/ili korisnosti. Samo, nije mi najjasnije... zapravo, lično mi ne odgovara, zašto neke jednostavne stvari sve češće uopšte ne postoje barem kao opcija (upravljanje BEZ SERVA :), različita sedišta, veće kočnice...) a od kojih bi neke bile usmerene i na taj direktniji osećaj. Naročito što je i u postprodaji sada teže nešto takvo izvesti (npr. sedišta sve češće imaju vazdušne jastuke pa ih je ipak komplikovanije izmeniti nekim Rekarovim polukadicama) pa je sve prepuštenije proizvođačima automobila.
Korisnikov avatar
Milos
Reactions:
Postovi: 9032
Pridružio se: 04 Feb 2012, 23:30
Garaža: tedeijevi geteijevi

Re: Kraj automobilizma za ljude koji vole da voze

Post od Milos »

Pa nije bas tako , imas Recaro sa vazdusnim jastucima skoro 20 godina , isla su npr u Klio 3 RS .
To sto ti zelis nude npr Amerikanci prilikom narucivanja Kamara imas opciju da biras normalno vesanje , adaptivno ili gevinde . Isto tako i za kocnice . Samo kosta .
Bob Akin : You can't make a racehorse out of a pig . But if you work hard enough at it you can make a mighty fast pig .
Dzoni_m
Site Admin
Reactions:
Postovi: 1867
Pridružio se: 12 Jul 2013, 12:38
Garaža: BMW 118i, CX-60
Lokacija: DE

Re: Kraj automobilizma za ljude koji vole da voze

Post od Dzoni_m »

Savrseni opis teme
Screenshot 2025-04-29 at 15.13.27.png
Korisnikov avatar
motorista
Reactions:
Postovi: 965
Pridružio se: 09 Avg 2020, 18:11

Re: Kraj automobilizma za ljude koji vole da voze

Post od motorista »

:kezo: Dobra, @Dzoni_m

Mada, ja sam rođen prgav. I lep, i pametan. Oduvek su mi zanimljivi bili svi automobili - izuzev suvova, ako to neko smatra autima - ali i oduvek volim da vozim direktne.
Milos napisao: 29 Apr 2025, 14:43 Pa nije bas tako , imas Recaro sa vazdusnim jastucima skoro 20 godina , isla su npr u Klio 3 RS .
To sto ti zelis nude npr Amerikanci prilikom narucivanja Kamara imas opciju da biras normalno vesanje , adaptivno ili gevinde . Isto tako i za kocnice . Samo kosta .
Mislio sam - ima li toga za Fokus, recimo? Jednostavnija tehnika je omogućavala lake izmene ovog tipa. Sada to baš i nije više tako, sada je to više do proizvođača automobila, kao kod Amera, što si naveo.
Korisnikov avatar
nidza
Reactions:
Postovi: 21738
Pridružio se: 26 Feb 2012, 22:23
Garaža: Oktavije dvije
Lokacija: N.B.G.

Re: Kraj automobilizma za ljude koji vole da

Post od nidza »

Servo se i tako praktično ugasi, ako ne i sasvim, na svim kolima sa direktnijim volanom. Zašto bi se lišio normalne upotrebe auta, koja uključuje i manevrisanje pri niskim brzinama. Formula 1 ima servo asistiran volan.

Ja sam imao spuštenog juga sa širokim gumama bez serva, ni na kočnicama. Može to, samo je pakao i nebezbedno ako nisi veoma fizički jak. Zanimljivo za zezanciju, i ništa više od tog.

Ima šta da se vozi i dalje, a da nije previše staro i opasno po zdravlje. Sve manje, ali ima. Na kraju krajeva, uvek se može imati jeftinoća za gušt. Ako imaš slobodnog vremena. Novo i zanimljivo, jeste malo izazov, ali razumi ljude, hoće da stisnu gas i sve auto sam da radi. Zato kola i postaju takva, što je potpuno normalno. Razlike u odnosu na EV u praksi nema, sem na pumpi, ali takvima je najviše fuj EV. :)

A ima i jednoroga. Yaris GR, Civic Type R. M2 i F87 i aktuelni se prave i kao šaltung. Golf GTI i R se prave kao šaltung. Nije da nema ništa.
Korisnikov avatar
Milos
Reactions:
Postovi: 9032
Pridružio se: 04 Feb 2012, 23:30
Garaža: tedeijevi geteijevi

Re: Kraj automobilizma za ljude koji vole da voze

Post od Milos »

motorista napisao: 29 Apr 2025, 17:12 :kezo: Dobra, @Dzoni_m

Mada, ja sam rođen prgav. I lep, i pametan. Oduvek su mi zanimljivi bili svi automobili - izuzev suvova, ako to neko smatra autima - ali i oduvek volim da vozim direktne.
Milos napisao: 29 Apr 2025, 14:43 Pa nije bas tako , imas Recaro sa vazdusnim jastucima skoro 20 godina , isla su npr u Klio 3 RS .
To sto ti zelis nude npr Amerikanci prilikom narucivanja Kamara imas opciju da biras normalno vesanje , adaptivno ili gevinde . Isto tako i za kocnice . Samo kosta .
Mislio sam - ima li toga za Fokus, recimo? Jednostavnija tehnika je omogućavala lake izmene ovog tipa. Sada to baš i nije više tako, sada je to više do proizvođača automobila, kao kod Amera, što si naveo.
https://www.recaro-automotive.com/us/oe ... d-focus-st

Za Fokus su isla i kao OEM Recaro sedista .

Razumem sta govoris , ali itekako ima resenja , imas i Cobreau sedista koja su jeftinija od Recaro , uvek postoji i airbag canceller koji je otpornik ( https://track-hack.com/products/airbag- ... at-all-mqb )
Bob Akin : You can't make a racehorse out of a pig . But if you work hard enough at it you can make a mighty fast pig .
Korisnikov avatar
YUgisa
Reactions:
Postovi: 882
Pridružio se: 29 Jan 2014, 18:52
Garaža: Yugo 1.1EFI
Lokacija: Subotica
Kontakt:

Re: Kraj automobilizma za ljude koji vole da

Post od YUgisa »

nidza napisao: 29 Apr 2025, 17:50
Ja sam imao spuštenog juga sa širokim gumama bez serva, ni na kočnicama. Može to, samo je pakao i nebezbedno ako nisi veoma fizički jak. Zanimljivo za zezanciju, i ništa više od tog.
Vau, nisam znao da sam fizicki jak :loool:
Being second is to be the first of the ones who loose...
Korisnikov avatar
Milos
Reactions:
Postovi: 9032
Pridružio se: 04 Feb 2012, 23:30
Garaža: tedeijevi geteijevi

Re: Kraj automobilizma za ljude koji vole da voze

Post od Milos »

Nije rekao da si ti jak nego da je on jak .
Bob Akin : You can't make a racehorse out of a pig . But if you work hard enough at it you can make a mighty fast pig .
Odgovori