
Za ovu instalaciju potreban vam je neki od beskontaktnih senzora nivoa tečnosti i aktivni buzzer (zujalica, pištalica) koji daje konstantan i visok ton kada dobije napajanje. Poželjno je da zbog karakterističnog napajanja u automobilu odaberete oba ova uređaja tako da mogu da rade na rasponu 3 ili 5V pa sve do 24V jednosmerne (DC) struje, jer onda možete da uzmete napajanje bukvalno odakle god hoćete i ne morate se bojati nikakvih padova ili oscilacija napona.
Konkretno, ja sam koristio:
- senzor: XKC-Y25-V, 5-24V DC (platio sam ga 800 din + dostava na "Kupujem-prodajem")
- buzzer: SFM-20B, 3-24V DC (300 din + dostava)
- nekoliko metara nekog dvožilnog kabla malog preseka
- lemilica i pripadajući pribor
- par termobužira odgovarajućeg prečnika
Dakle, senzor obavezno mora biti beskontaktni - što je bitno iz razloga da ne morate da bušite posudu ili bilo šta da gurate u nju, prepravljate njen čep i slično, a to je bitno da bi rashladni sistem ostao pod svojim originalnim pritiskom i imao i dalje svoj originalni mehanizam rasterećenja pritiska.

Senzor XKC-Y25-V koji sam koristio je savršen za ovu namenu jer može da radi bez problema kroz plastiku posude (kroz zid debljine do 13 mm) a ima i podešavanje osetljivosti. Na sebi ima kablić sa konektorom (služi za povezivanje sa Arduino i sličnim kontrolerima/pločama) no to nam ovde ne treba i ja sam taj konektor jednostavno odsekao da bih otkrio žice i video njihove boje:
PLAVA - minus
BRAON - plus
ŽUTO-ZELENA - izlazni signal
CRNA - invertni signal

Crnu u ovom slučaju potpuno zanemarujemo jer senzor ispravno radi i bez nje, odnosno reaguje baš onako kako nama treba u ovom slučaju: ne šalje izlazni signal kada detektuje tečnost (pritom mu svetli crvena kontrolna dioda), šalje signal kada više ne detektuje tečnost (ne svetli kontrolna dioda, šalje se signal na buzzer i čuje se njegov visok ton.
Evo nacrtao sam najprostije moguće šemu povezivanja senzora i pištalice (buzzera) da je može razumeti i neko ko se uopšte ne razume u bilo kakve elektro šeme:

Dakle, senzor postavite na bocu sa rashladnom tečnošću odmah ispod linije koja označava maksimalni nivo (tako da bude na tečnosti) i učvrstite ga na neki način na tom mestu (lepljenjem, dvostrano-lepljivom trakom, nekom jačom gumicom ili parčem tanje žice pa stegnete okolo boce. Ja sam ga prosto zadenuo između ovog kabla na slici i boce i stoji fino i ne mrda nigde (no verovatno ću ga nečim dodatno osigurati, za svaki slučaj).


Žice sam sa senzorom i buzzerom povezivao lemljenjem i izolirao spojeve termo-bužirima. Pre lemljenja naravno navučete termo bužir na neku od žica, pa kada zalemite - navučete ga preko spoja i plamenom stegnete. Ako nemate termo bužire - biće sasvim ok i obična izolir traka.
Od senzora dakle vučete dalje 3 žice: plava (minus) može biti vrlo kratka i odmah je spojite tu negde blizu senzora na šasiju automobila u motornom prostoru (ispod nekog od vijaka, jer je kod automobila cela šasija minus, jelte). Nastavljate zatim dalje sa preostale dve žice (braon + žuto-zelena) i njih provučete u kabinu do mesta na kome ćete sakriti zujalicu (buzzer). Najbolje je da to bude u nekoj od kutija sa osiguračima jer ćete odatle najlakše uzeti i struju (plus) za napajanje cele te male instalacije. Najbolje je kablove provući kroz originalni otvor na požarnom zidu kroz koji je proizvođač automobila već provukao snop kablova iz kabine prema motornom prostoru.
Ja sam buzzer smestio sa leve strane volana u "kutiju" sa osiguračima koja se nalazi bočno u centralnoj konzoli odmah do instrument table kada se otvore vrata. Pošto je mali, lako ga je ubaciti bilo gde.

Evo i buzzera (pištalica, zujalica) kako izgleda:

Tu u prostoru sa osiguračima spojite buzzer/pištalicu sa one dve žice koje ste dovukli i to braon žica ide na crvenu žicu buzzera a žuto-zelena na njegovu crnu žicu. Istovremeno na tu plus stranu (braon+crvena) zalemite još jednu dodatnu žicu koju ćete povezati negde gde ima struje (ispod nekog od osigurača).
Pomoću auto-glinarice sa kablićem i štipaljkom ili unimerom nađite neki osigurač koji ima struju samo kada je dat kontakt odnosno kada je motor startovan. Na taj način vam senzor i zujalica neće bespotrebno vući i struju i prazniti akumulator (mada oni verovatno troše vrlo malo/skoro zanemarivu količinu struje). Kod ovih novijih automobila morate držati otvorena vrata i sačekati jedno 20-tak minuta (možda i više) da se se sve pogasi, odnosno da računari odu u hibernaciju a znaćete to po tome što se konačno sve bukvalno pogasilo, od instrument table i radija/multimedije do svetla na plafonu. E, onda tražite osigurač KOJI TRENUTNO NEMA STRUJU.
Kada ga nađete, ispod njega podbacite ono vaše parče dodatnog plus kabla, vratite nazad osigurač tako da stisne taj kabal da ne može ispasti i to je to. Zatim dajte kontakt i proverite da li senzor dobija napajanje (svetliće mu crvena LED dioda).
Senzor dakle dok radi i nalazi se na tečnosti - svetli mu crvena kontrolna LED lampica - tako da je ta činjenica vrlo zgodno za kontrolu da li sve funkcioniše kada s vremena na vreme bacite pogled ispod haube. Isto tako, kada se da kontakt da bi se startovao motor - i buzzer se oglasi kratkim tihim tonom (ili je bar tako sada kod mene) pa i po tome možete znati svaki put da je i ta "strana" u redu.
Evo usput i malog demo videa kako to sve u principu radi (spojio sam pre ugradnje prvo sve na stolu na akumulator i poslužio se sa čašom vode):
Ukratko, ako se nivo rashladne tečnosti krene iz nekog razloga drastično spuštati, senzor će to momentalno detektovati (reaguje na pad od oko 5 mm, reakcija za 500 ms), LED lampica mu se gasi, on kroz svoj izlaz momentalno šalje signal/napon prema buzzeru, odnosno na taj način zatvara to strujno kolo i buzer glasno i neprekidno pišti. Kada to čujete - momentalno ali baš momentalno se zaustavite, ugasite motor i proverite pod haubom šta se dešava.
Srećno!
Linkovi (u ovom trenutku) prema oglasima sa pomenutim komponentama:
Senzor: https://www.kupujemprodajem.com/elektro ... 6850742557
Buzzer: https://www.kupujemprodajem.com/elektro ... 6851645551