To što se ulje ne slije sa metala (usled efekta površinskog napona) je staro decenijama unazad. Poenta je da to ulje ne podmazuje elemente koji se kreću ako nije pod pritiskom.,nidza je napisao: ↑20 Apr 2023, 08:33Tačno tako. Ulje se sigurno za tako kratko vreme ne slije. Ova novija ulja koje god da staviš kap na metal, neće da se slije, ostaće tu gde je u vidljivom sloju.
Sigurno bi stavili električnu pomoćnu pumpu i za ulje da postoji potreba, kao što postoji za rashladnu tečnost kad motor ne radi. Ne znam što uopšte o ovome raspravljamo kad 99 od 100 motora danas nadživi automobil.
Sa razlogom su sklonili mogućnost za gašenje S/S iz prvog plana od korisnika.
Zašto si siguran da bi stavili (skupi ceo sistem) pumpu ulja kao pomoćnu dok motor ne radi na običnom autu?
Zašto misliš da bi stavili pomoćnu električnu pumpu za rashladnu tečnost kada motor ne radi, isto pitanje kao gore? (znam da neki auti imaju, neki i samo električnu imaju, ali isto znam da ogromna većina nema ni kao opciju za doplatu a kamoli serijski).
Ja koliko kapiram svi proizvodjači danas se trude da naprave konstrukciju auta takvu da skrate radni vek na ne više od 8-10 godina eksplatacije bez popravki.
To da je kontrola SS sistema sklonjena sa razlogom od korisnika je legitimno, proizvodjač je auto homologovao sa potrošnjom uz SS sistem i kao takav mora da garantuje da zadovoljava pravne okvire.
Ne vidim to kao pitanje tehnike nego kao pitanje administracije.
Ne znam odakle ti informacija, ili je to tvoja procena, da 99% motora nadživi automobil. Ja baš suprotno vidjam u praksi da polagano to ide nagore, da sve veći broj motora bude u problemu prio sve manjim kilometražama. Pa samo turbine ( i "ležaj" u njoj je toliko čest problem da je gotovo turbina postala bauk) su po mojim saznanjima dovoljno često sa potrebom zamene (popravke, remonta) i to upravo zob toga što im je podmazivanje bilo nedovoljno,
Pa samo online prodavnica delova za motor, za popravke, je prepuno a i klasičnih prodavnica ima na svakom ćošku.
Da se motori ne kvare kome bi prodavali, i verovatno bi im propao biznis, zar ne?
Ne pričam o prodaji ulja, kozmetike, filtera, nalepnica, sijalica, baterija....već upravo radnih delova motora bez kojih motor ne funkcioniše, a time je i auto u nevoznom stanju.
Off topic
Ako je SS sistem tako bezbedan za motor zašto se nije nastavio koristiti od 80tih godina pa naovamo?
Zašto je bio izbačen iz upotrebe?
Svi razlozi zašto je potreban su isti i onda i sada, smanjenje potrošnje goriva kao primarni faktor, A potrošeno manje goriva jednako manje zagadjenje.
Pitanja su opšta, ne očekujem niti odgovor niti neki link ,ne znam ni ja zašto je SS bio mrtav ali prosto tako se dogodilo.
Pri tome ulja su svakako danas, ne ulje kao ulje nego aditivi napredovali, i to je nesporno olakšavajuća okolnosti.
Inače ja verujem da proizvodjači automobila sa namerom prave takve konstrukcije da ograniče radni vek automobila, da veštački održavaju potrebu za nabavkom novih auta/ skupiih delova za remonte. Svi, proizvojdači danas. I SS sistem se odlično u to uklapa po mom mišljenju.
Ako može paralela, iz oblasti sa kojom imam direktna iskustva.
Kompresori za vazduh, industrijski, su svi sa uljnim sistemom podmazivanja pod pritiskom.
Dakle usisavaju vazduh i sabijaju ga, nema benzina, nema dizela, nema štetnih produkata sagorevanja, čist filtrirani vazduh.
Postoje i manji kućni kompresori gde se nude i takvi koji nemaju uljno pomdazivanje već imaju nanet nekakav sloj "teflona" na površinu klipova. I potpuno su bez održavanja.
Ali u uputstvima za njih piše sitnim slovima da nije za dugotrajnu upotrebu, da imaju ograničeni broj radnih sati.
Svi, ali baš svi koje sam pitao a dugo su u toj oblasti se kunu i predlažeu nabavku isklljučivo kompresora koji se podmazuju uljem.
Zbog toga sam za svoju radionicu nabavio takav "uljni", iako je po skoro istoj ceni (10% skuplje) bila ponuda iste snage taj suvi, bez održavanja. Ovaj na ulje je skuplji u eksplaataciji, treba pripremna grupa, separator ulja, separator vlage/ sušač, itd.
Vreme će pokazati da li sadašnji SS sistemi omogućavaju kao nekada da motori bez odlaska u servis na popravke prelaze po 400,000, 600,000km i više.
Npr, VW ov 1,781ccm/1,595ccm benzinac je mogao bar 600,000km da odradi, bez popravki, bez otvaranja, bez zamene delova.
Samo da uvek ima rashladne tečnosti i da je mineralno ulje svakih 15,000km menjano.
VW je sa takvim motorima sticao reputaciju kvaliteta, pre svega u SAD, gde se inače prelaze velike godišnje kilometraže. Danas teško dostižno za VW motore iako su ulja, mašinska obrada i uopšte tehmologioja izrade motora svakako napredovali.
VW sam uzeo za primer jer su upravo oni imali motore bez SS, zatim sa SS, i sada ovu novu generaciju motora sa SS.
Ja koliko pratim većina VW motora danas se zameni po 2-3 puta/ ili popravlja, u tom intervalu kilometraže.
Jeste, ima i danas VW auta i motora koji predju po milion km, ali to su pre izuzeci nego pravilo. Malo je učešće takvih dugoprugaša u ukupnom broju.
Drugi primer vezano sa SS, Mercedesov 2,143ccm motor dizel koji je inače dobar i dugovečan, i pouzdan i sve 5, ima problem da redovno stradaju ležajevi na radilici.
Retko koji motor tog tipa da ne doživi taj problem. I to je zbog sistema njihovog podmazivanja.,
A automatski menjač koji prati taj motora glatko nadživi motor...bez popravke.
Verujem da bi takvom motoru SS došao glave, i da bi bio redovan pacijent u servisima.