Benzin 95 vs 98 vs 100 oktana

Iskustva sa gorivima i uljima
Korisnikov avatar
Heinz
Reactions:
Postovi: 20841
Pridružio se: 12 Mar 2012, 19:27
Garaža: Civic FK2 1.8
Lokacija: Voždovac

Re: Benzin 95 vs 98 vs 100 oktana

Post od Heinz »

Loše si upamtio.


Slika

Sent from my SM-S918B using Tapatalk

Korisnikov avatar
nidza
Reactions:
Postovi: 22046
Pridružio se: 26 Feb 2012, 22:23
Garaža: Oktavije dvije
Lokacija: N.B.G.

Re: Benzin 95 vs 98 vs 100 oktana

Post od nidza »

Razlike ne mogu da se osete i dešavaju se u režimu u kom nikad ne vozite kola, poslednjih 500-1000 obrtaja recimo, do limitera i pri punom gasu.

U normalnoj vožnji razlika - ne postoji. Ko god misli da oseća nešto, tripuje se. Odnosno, ako nešto i oseća, nije do oktana goriva, već nečeg drugog.
Korisnikov avatar
Bax
Reactions:
Postovi: 12293
Pridružio se: 11 Jan 2012, 22:37

Re: Benzin 95 vs 98 vs 100 oktana

Post od Bax »

Nekada davno, kad sam vozio Zastavu 10, do 2012 recimo, bila je razlika u gorivu, u smislu da se sa jeftinijim culo kliktanje, detonacije.
Cak i skuplje nije bilo svuda isto, pa je Nis bio OK, a OMV je kliktao....
Lepse je voziti slab auto brzo, nego snazan sporo.
Korisnikov avatar
schonenk
Reactions:
Postovi: 1994
Pridružio se: 17 Jan 2014, 15:56
Garaža: honda civic ep3, honda civic ek3
Lokacija: beograd

Re: Benzin 95 vs 98 vs 100 oktana

Post od schonenk »

I ja sam uvek polazio od pretpostavke da nijedno nema deklarisanu oktansku vrednost, te da sam blizi fabricki predvidjenom gorivu sa "vise" oktana. Cisto zbog ovog sto je Bax naveo, da smanjim rizik detoniranja.
ljubitelj
Reactions:
Postovi: 11740
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Benzin 95 vs 98 vs 100 oktana

Post od ljubitelj »

Detoniranje ne postoji kod motora kosntruisanih već 40tak godina otkako su uvedeni knock senzori 80tih (Boš) ali možda ima poneki motor pre Euro 3 koji je ostao na starim sistemima pre moderne elektronske kontrole rada motora.
O kliktanju kod novijih kola nema ni govora ni sa indirektnim ubrizgavanjem a kod direktnog ubrizgavanja nema ni mogućnosti kliktanja samim načinom rada.

Nidža je lepo objasnio uslove rada a upravo se to vidi i na dijagramu koji je Heinz okačio- razlike nema u snazi motora.
Tih 169Nm vs 170Nm je taman unutar greške merenja, isto kao i razlka od 3 rpm je unutar greške merenja.
Manje od 1KS razlike se ne može primetiti, prosto...čak ni 5KS razlike se ne bi primetilo bez gledanja u laboratorijske instrumente.

Oktanski broj odavno je bespredmetna tema kod motora koji nisu nasvirani sa 100+KS po litri zapremine.

Ko vozi aute sa 250+KS i vozi ih žestoko (opterećuje i koristi sve te konje u kontinuitet) možda ima razloga da brine o gorivu i oktanima u sprezi sa termičkiim (pre)opterećenjem unutar motora.
Ovako, prazna priča gotovo za sve uslove vožnje koji se pretežno koriste na putevima.
Korisnikov avatar
schonenk
Reactions:
Postovi: 1994
Pridružio se: 17 Jan 2014, 15:56
Garaža: honda civic ep3, honda civic ek3
Lokacija: beograd

Re: Benzin 95 vs 98 vs 100 oktana

Post od schonenk »

Ja sam na granici, 100ks i limiter na 8300 :D
ChobbyNS
Reactions:
Postovi: 1136
Pridružio se: 30 Avg 2017, 15:25
Garaža: Lancia Delta 1.4 tjet

Re: Benzin 95 vs 98 vs 100 oktana

Post od ChobbyNS »

Ja sam na nekih 160hp po litri zapremine i bas pitao chipera da li da sipam stotku ili 95, kaze mi da ne bacam pare.
A sto se tice samo rada motora, nisam primetio neke probleme unazad 10-ak hiljada km nakon modifikacija.
Korisnikov avatar
Romanticni_Piroman
Reactions:
Postovi: 437
Pridružio se: 09 Maj 2019, 22:49
Garaža: Mazda 3 2.0 Skyactiv-X

Re: Benzin 95 vs 98 vs 100 oktana

Post od Romanticni_Piroman »

@ljubitelj To sto senzori sprecavaju detoniranje, ne znaci da ne postoji i da bolje gorivo moze da pomeri granicu gde se isto desava.

U pravu si za tu granicu oko 100ks. Moj Subaru BRZ 2.0 200ks je fabricki bolje radio sa 98 oktanom i to se oseca, ECU smanji snagu kada sipas 95, jer je motor itekako nasviran, 7500 PRM redline i 12.5:1 kompresija. I naravno da nije jedini, postoji dosta motora koji ce bolje raditi sa 98, ali da, za 95% slucajeva, 95 je dovoljan...

EDIT: Moj Pezo 508 ima 140 ks po litru... Ali i turbinu i 10.5:1 kompresiju, pa radi skroz OK sa 95
Korisnikov avatar
YUgisa
Reactions:
Postovi: 949
Pridružio se: 29 Jan 2014, 18:52
Garaža: Yugo 1.3EFI Stroker i Yugo 1.3EFI
Lokacija: Subotica
Kontakt:

Re: Benzin 95 vs 98 vs 100 oktana

Post od YUgisa »

Ako je motor predvidjen za gorivo sa vise oktana, ali je opremljen senzorom da registruje detonacije onda da, sipanje goriva sa manje oktana nece napraviti stetu ali ce smanjiti snagu u manjoj ili vecoj meri, zavisi od dosta faktora i same konstrukcije motora (neki motori vise zavise od paljenja, neki manje) i od nacina kako je fabricki izmapiran jer ce da umanji ugao predpaljenja. Ako je motor predvidjen da radi na 95 oktana, onda sipanje 100 oktana nece pomoci.

E sad stvari nisu tako jednostavne u inostranstvu jer u Srbiji sipamo aditivirano gorivo, sto znaci da im je energetska vrednost slicna, ali oktanska nije. Pa gornja tvrdnja stoji. Ali u nekim drzavama gorivo sa vise oktana ima i vecu energetsku vrednost i onda se moze dobiti i vise snage cak iako je motor predvidjen za rad sa manjim oktanima.

Mada za aute sirokih narodnih masa cela prica nije bitna previse, pogotovo jer prosecan auto u Srbiji bi verovatno dobio visestruko vise snage od redovnog odrzavanja, nego sto ce dobiti od bilo koje kombinacije goriva...
Being second is to be the first of the ones who loose...
ljubitelj
Reactions:
Postovi: 11740
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Benzin 95 vs 98 vs 100 oktana

Post od ljubitelj »

Romanticni_Piroman napisao: 31 Okt 2025, 13:04 @ljubitelj To sto senzori sprecavaju detoniranje, ne znaci da ne postoji i da bolje gorivo moze da pomeri granicu gde se isto desava.

EDIT: Moj Pezo 508 ima 140 ks po litru... Ali i turbinu i 10.5:1 kompresiju, pa radi skroz OK sa 95
Senzori ne sprećavaju detoniranje, oni su kao što ime kaže senzori. Dakle, oni dojavljuju elektronici da postoji rizik i treba da se zakasni paljenje.
To sve radi unutar 1/4 obrta radilice kod 4 cilindričnog motora, dakle veoma brzo je problem rešen.
Ili sprečen, može i tako da se kaže.

Detonacija ne postoji odavno upravo zbog te brzine reakcije povratne sprege a i zbog prelaska na direktno ubrizgavanje benzina nije više aktuelna tema.

Pežo 508 sa takvom snagom rekai bih da nema indirektno ubrizgavanje, to je auto moderne konstrukcije iz ovog veka pa je bespredmetno pominjati u kontekstu samodetonacija.
Naravno da radi ok sa 95, radio bi ok i sa 90oktana jer sabija vazduh prilikom takta kompresije a vazduh ne detonira sam od sebe. Može da ima smanjenje snage motora ali to nije nikakva trajna situacija niti oštećenje motora se time uzrokuje.

Samodetonacija gorive smese je karakterstika motora koji u usisnoj grani mešaju benzin i vazduh pa takvu gorivu smesu sabijaju, i termički podižu temperaturu na nivo da može doći do sampoljenja u cilindru pre nrego što okine svećica.
Ti motori imaju termičko ograničenje od približno 100KS po litri zapremine, i ograničenje stepena kompresije upravo zbog oktanskog broja goriva.

Ali, ko uopšte razmatra danas te konstrukcije motora iz prošlog veka...to su već oldtimer vozila polagano gde se oktanski broj, detonacije i slično javlja kao tema.

Danas ima benzinaca i sa stepenom kompresije 14:1, naravno direktno ubrizgavanje i nema detonacija.
Korisnikov avatar
nidza
Reactions:
Postovi: 22046
Pridružio se: 26 Feb 2012, 22:23
Garaža: Oktavije dvije
Lokacija: N.B.G.

Re: Benzin 95 vs 98 vs 100 oktana

Post od nidza »

Gorivo se ubrizgava u fazama, tako da i dalje postoji rizik od samodetonacije.
ljubitelj
Reactions:
Postovi: 11740
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Benzin 95 vs 98 vs 100 oktana

Post od ljubitelj »

Gorivo se ne ubrizgava u fazama pre sabijanja vazduha kao što je kod indirektnog ubrizgavanja.

Dakle, ne sabija se zapaljiva mešavina goriva i gasa koja predstavlja osnov za nastanak nekontrolisanog vremenski sagorevanja, najveći deo vremena rada motora je sa slojevitim punjenjem (stratified injection).


Postoji radni režim kod GDI motora kada to ne važi, i postoji rizik kada mora da se sabija homogena goriva smesa (u okolini maksimalne snage motora) ali takvu vožnju gde se koristi 80+% snage motora koristi ko i kada???

U svakodnevnom saobraćaju svakako zanemarivo retko i time rizik, samo taj režim pun gas i pokazuje razlike ponašanja motora prema oktanskom broju benzina.
Lepo se vidi na grafiku.
Odgovori