Глупи рачуни "паметних" телефона
Аутоматским ажурирањем програма на мобилним телефонима у ромингу, и без знања корисника, рачун може достићи астрономске износе. Пажљиво проверити шта је укључено на телефонима пре одласка у иностранство, саветују оператори.
Прошле године преко 500.000 грађана Србије летовало је ван граница наше земље. Неки од њих се подсете летовања кад виде сувенире које су купили, а они мање срећни, кад им неки од три мобилна оператора пошаље рату за велике рачуне које су направили у ромингу.
Такво горко подсећање на летовање имао је и Милош Цвјетичанин, када му је стигао рачун за услуге у ромингу са износом од преко 18.000 динара, преноси Потрошачки саветник*. Оно што овај случај чини специфичним јесте то што је безмало читав износ последица аутоматског ажурирања софтвера његовог смарт телефона.
Милош тврди да га, приликом склапања уговора са "Теленором" нико није упозорио да његов телефон има аутоматско ажурирање софтвера. Милоша је а услуга, за коју тврди да је није својевољно користио, коштала целих 10.360 динара без пореза.
Кад се на то дода ПДВ, цех за наведена четири дана роминга у Грчкој је чак 12.224,8 динара.
Како Милош каже, пре одласка у Грчку, од "Теленора" је сазнао да је цена коришћења интернета у ромингу око 70 пута већа него у Србији, па је одустао од тога.
"После седам-осам дана на мору, добио сам упозорење од 'Теленора' да ми је рачун дошао на 8.000 динара. Био са шокиран и због тога сам отишао на офлајн мод, а телефон сам наставио да користим искључиво за фотографисање и програме који постоје на телефону", изјавио је Цвјетичанин.
Иначе, када је активан профил ван мреже, није могуће упућивати или примати позиве, нити користити друге функције које захтевају мрежно покривање. Милош Цвјетичанин тврди да, у његовом случају, офлајн мод тј. профил није функционисао у складу са упутством које је добио уз телефон.
Милош је безуспешно покушао да уложи рекламацију пре повратка у Србију. Незадовољан понудом "Теленора" да рачун измири кроз више месечних рата, Милош се обратио организацијама које се баве заштитом потрошача и успео да постигне договор са оператором, наводи Потрошачки саветник.
Стручњаци упозоравају да корисници тзв. паметних мобилних телефона морају добро да се распитају и провере које се апликације на њиховим телефонима самостално ажурирају, што узрокује проток података.
Како наводе у "Теленору", три врсте апликација су најчешћи узрок великих рачуна у ромингу. Међу апликацијама које најчешће праве ове "случајне" интернет сесије јесте ажурирање временске прогнозе.
Затим, корисници често инсталирају апликације за сателитску навигацију на телефону, уз укључену опцију Assisted-GPS. То значи да телефон, док не успостави везу са сателитом, повлачи податке са оближњих базних станица да би се убрзало лоцирање корисника.
Трећа ствар јесте синхронизација и-мејл налога.
"Корисници примају мејлове и док су на путу и ажурирају се апликације које корисник има на телефону. Оне се без знања самог корисника повезују на сервер са кога су преузете и проверавају да ли постоје нове верзије софтвера за њих и преузимају их", објашњава је Жарко Радованов из "Теленора".
* Емисију Потрошачки саветник можете погледати на нашем Другом програму суботом од 21 и недељом од 12 часова.
Извор: РТС (
http://www.rts.rs)