Kočni sistemi - opšta diskusija

Tehnička pitanja i objašnjenja
Odgovori
Korisnikov avatar
nikaragva
Reactions:
Postovi: 14755
Pridružio se: 13 Jan 2012, 09:03
Garaža: Zafir
Lokacija: Vulinjak

Re: Kočni sistemi - opšta diskusija

Post od nikaragva »

Da li bi ti aktivni tempomati i radari pomogli onima u ns, a i ovima na nadvoznjaku?
KDman
Banned
Reactions:
Postovi: 335
Pridružio se: 29 Jan 2014, 22:14

Re: Kočni sistemi - opšta diskusija

Post od KDman »

dragvorl napisao:Ovaj zadnji grafik mi je u najmanju ruku cudan, koci se, a brzine ostaju iste. Logicnije je da je na horizontalnoj osi sila, a na vertikalnoj vreme. Postavi ako imas kompletan grafik da vidimo.
Upravo dijagram koji sam postavio nastao je tako što se vozilo konstantno kreće (na valjcima) 13m/s, kočilo se ili ne. Sila kočenja n eutiče na brzinu valjaka, pa je zato i interesantna i lako se vidi kako radi ABS. ABS ne reaguje u milisekundama, nego jedna sekvenca traje u poviljnim uslovima oko 0,5s, a na klizavoj podlozi i 1s.
Korisnikov avatar
dragvorl
Site Admin
Reactions:
Postovi: 24657
Pridružio se: 06 Jan 2012, 13:03
Garaža: Fiat Stilo 1.9 MJ
Lokacija: NS
Kontakt:

Re: Kočni sistemi - opšta diskusija

Post od dragvorl »

nikaragva napisao:Da li bi ti aktivni tempomati i radari pomogli onima u ns, a i ovima na nadvoznjaku?
U NS je bilo jako malo vremena za reakciju, ti sistemi ipak ne mogu da nadvladaju fizicke zakonitosti.
SlikaSlika
Mauro Forghieri:"Power comes from speed, torque without speed is nothing"
Life is funny, skies are sunny, Bees make honey, who needs money
Korisnikov avatar
Laki021
Reactions:
Postovi: 13095
Pridružio se: 13 Jan 2012, 01:41
Garaža: BMW 540i xDrive
Lokacija: Zurich

Re: Kočni sistemi - opšta diskusija

Post od Laki021 »

KDman napisao:
dragvorl napisao:Ovaj zadnji grafik mi je u najmanju ruku cudan, koci se, a brzine ostaju iste. Logicnije je da je na horizontalnoj osi sila, a na vertikalnoj vreme. Postavi ako imas kompletan grafik da vidimo.
Upravo dijagram koji sam postavio nastao je tako što se vozilo konstantno kreće (na valjcima) 13m/s, kočilo se ili ne. Sila kočenja n eutiče na brzinu valjaka, pa je zato i interesantna i lako se vidi kako radi ABS. ABS ne reaguje u milisekundama, nego jedna sekvenca traje u poviljnim uslovima oko 0,5s, a na klizavoj podlozi i 1s.

Lupio sam za to sta je na grafiku, sad sam tek zapravo pogledao grafik i sta predstavlja.
ljubitelj
Reactions:
Postovi: 11723
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Kočni sistemi - opšta diskusija

Post od ljubitelj »

kapor napisao:
I da li moze da se izmeri kocioni trag kod naglog kocenja sa ABS?
Ne pouzdano i jednozacno pa se stoga ne koristi vec nekoliko decenija jer se vrlo brzo jos 80tih ukapiralo da guma ne ostavlja trag od klizanja pa time nema ni sta da se vidi.

Uz ABS zapravo nema naglog kocenja, ABS ogranicava kocenje do te mera da obezbedi okretanje tocka. Lose programiran ABS (ili mehanicki lose izvedbe) dolazi usled sporosti rada moze da dovede do kratkotrajnog blokiranja tocka, par stotina mili sekundi, kada ostaje trag.
To su one prve generacije sa pocetka 80tih godina, kada nije postojao senzor na svakom tocku zasebno.
Odavno je to uznapredovalo, danasnji ABS iako na istim prinicipima rada znatno je prilagodjeniji i brzi u odzivu a neki sistemi mogu preventivno da zapocnu rad jos pre nego sto se pritisne pedala kocnice (pre safe sistem recimo) i budu u tzv vrucoj pripravnosti.

Uz uvodjenje ABS islo je i uvodjenje crash (SRS) senzora, a oni imaju akcelerometar uz digitalno cuvanje uzorkovanih podataka pa se iz toga mnogo preciznije i bez greske koju unosi ABS moze odrediti usporenje vozila kao celine a time i kocioni put odrediti nevezano da li ima ili nema tragova.

To je uvedeno pre oko 20 godina tako da je vecina vozila danas na putevima opremljena time.

KDman je napisao:
Ali 20-25% proklizavanja je idealna vrednost kočenja na većini podloga


Odakle takav podatak ?
Na dijagramima koje si okacio 20-25% je nesto sasvim drugo prikazano i nema dodirne veze sa proklizavanjm pri kocenju.
Poslednja izmena od ljubitelj u 22 Jun 2014, 21:41, izmenjeno 1 put ukupno.
Korisnikov avatar
nidza
Reactions:
Postovi: 21787
Pridružio se: 26 Feb 2012, 22:23
Garaža: Oktavije dvije
Lokacija: N.B.G.

Re: Kočni sistemi - opšta diskusija

Post od nidza »

Moderni ABS je sastavni deo ESP i ima mnogo više informacija nego ABS prethodnih generacija, ali će i on ponekad da dozvoli blokiranje točka, tj seckaće na papučici ako se pretera. Koliko god sistem bio sofisticiran i dan danas mora nekad točak da se zaustavi na tren pre nego što ABS odreaguje.

Naime senzor u okviru glavčine je elektro magnetnog tipa i pored detekcije okretanja točka zna i tačan položaj svakog točka.

Tapatalk Pro
Korisnikov avatar
kapor
Reactions:
Postovi: 1613
Pridružio se: 24 Jan 2013, 20:15
Garaža: renault clio rs 172
Lokacija: beograd

Re: Kočni sistemi - opšta diskusija

Post od kapor »

ABS funkcioniše tako da se kočenje realizuje tačno na granici u kojoj se točak maksimalno usporava, ali još uvjek se okreće.
Korisnikov avatar
steva_anya
Reactions:
Postovi: 5456
Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:29
Garaža: Honda Civic 1.8 Sport 2011
Lokacija: Beograd

Re: Kočni sistemi - opšta diskusija

Post od steva_anya »

Da li Formula 1 ima abs i esp?
stomatologija na drugaciji nacin: tomorrow tooth
https://www.facebook.com/LegeArtisDrKopanja
Korisnikov avatar
Geza
Moderator
Reactions:
Postovi: 48082
Pridružio se: 06 Jan 2012, 11:49
Lokacija: Apsurdistan

Re: Kočni sistemi - opšta diskusija

Post od Geza »

Zabranjena su elektronska pomagala.
Najgore je svađati se sa budalom. Prvo te spusti na svoj nivo, a onda te dotuče iskustvom...
Slika Slika
Korisnikov avatar
nikaragva
Reactions:
Postovi: 14755
Pridružio se: 13 Jan 2012, 09:03
Garaža: Zafir
Lokacija: Vulinjak

Re: Kočni sistemi - opšta diskusija

Post od nikaragva »

kapor napisao:ABS funkcioniše tako da se kočenje realizuje tačno na granici u kojoj se točak maksimalno usporava, ali još uvjek se okreće.
Pda, to je sva teorija i jasno je kao dan.

E sad u praksi je takva idealna situacija, prakticno nemoguca misija.

Da li bi kocenje magnetom, odnosno elektro motorom u generator rezimu bilo efikasnije, sa stanovista proklizavanja? Imam utisak da bi doziranje u tom slucaju bilo mnogo preciznije, i tocak bi mnogo vise vremena provodio na granici poklizavanja, nego sa sadasnjim sistemom. Prakticno nema plocica, diskova, ... Odrzavanje daleko jeftinije.
Korisnikov avatar
Laki021
Reactions:
Postovi: 13095
Pridružio se: 13 Jan 2012, 01:41
Garaža: BMW 540i xDrive
Lokacija: Zurich

Re: Kočni sistemi - opšta diskusija

Post od Laki021 »

Lepo si ti to zamislio :)

Elektricni automobili i hibridi vec rade tako, ali to je moguce samo pri slabijim kocenjima, diskovi su i dalje neophodni. Ne zaboravi koliko je snazno kocenje zahtevna operacija i koliko energije je potrebno apsorbovati. Da ne racunam, ali grubo, trebao bi nam generator/motor od preko 500kW (dakle neki supersportski elektricni auti mogu ovo da urade).
Korisnikov avatar
nikaragva
Reactions:
Postovi: 14755
Pridružio se: 13 Jan 2012, 09:03
Garaža: Zafir
Lokacija: Vulinjak

Re: Kočni sistemi - opšta diskusija

Post od nikaragva »

Znam da rade tako elektricni. Ali ne znam koliko tehnika razmislja u tom pravcu, kada su u pitanju "obicni" automobili. Ili je ostavljeno tako kako je, do kraja veka konvencionalnih automobila sa SUS motorima.
Mislim da takve kocnice vec zaustavljaju mnogo teze predmete od automobila, tako da nije u pitanju nikakva egzotika. E sad nemam predstavu koliko to povecalo tezinu automobila :)
Korisnikov avatar
nidza
Reactions:
Postovi: 21787
Pridružio se: 26 Feb 2012, 22:23
Garaža: Oktavije dvije
Lokacija: N.B.G.

Re: Kočni sistemi - opšta diskusija

Post od nidza »

Kao i sve drugo, crpe postojeću tehnologiju do koske, zbog maksimizacije profita. Mora neko da probije led, a onda će svi da stave.

Moćan electromagnet bi trebalo da može da zaustavi auto, ali onda se više neće trošiti kočnice.

Što se ABS tice na svakom autu mogu da blokiram tocak. Očigledno namerno pušta malo da blokira iako bi mogao da drži na granici klizanja, ali to ne radi tako iz nekog razloga.

Tapatalk Pro
Korisnikov avatar
Laki021
Reactions:
Postovi: 13095
Pridružio se: 13 Jan 2012, 01:41
Garaža: BMW 540i xDrive
Lokacija: Zurich

Re: Kočni sistemi - opšta diskusija

Post od Laki021 »

A koliki ce da bude taj mocan elektromagnet? Koliko ce da kosta i koliko ce tazak da bude?
Vi bi da napravite skoro potpuni pogonski sistem elektricnog superautomobila kako bi se koristio kao kocnica kod obicnih kola.
Korisnikov avatar
nidza
Reactions:
Postovi: 21787
Pridružio se: 26 Feb 2012, 22:23
Garaža: Oktavije dvije
Lokacija: N.B.G.

Re: Kočni sistemi - opšta diskusija

Post od nidza »

Ne bi trebalo mnogo glomazno i teško da bude uopšte. Dovoljno je da ima silu da zaustavi jedan točak.

Problem je što iz sigurnosnih razloga teško da može da se izbaci mehanička kočnica.

Tapatalk Pro
Odgovori