dejanvp napisao:Po fabričkim preporukama za moj auto ide ulje Mobil1 New Life 0W-40. E sad da li sipati i dalje 0W-40 ili 10W-40/5W-40. Čitam i čujem različita mišljenja a već sam kupio ovo 0W-40 koje preporučuje MB.

dejanvp napisao:Pa dvoumim se oko gradacije.
Pokolebala me je gospođa u prodavnici. Kaže ona 0W-40 ide u nova kola i sa malo kilometara a u kola sa većom kilometražom 5W ili 10W. Moj je 2003. godište i sa oko 200k km. Kaže bavi se tim poslom 13 godina i dobro zna šta mi priča.

Doduše i momak u radnji gde sam kupio me je odmah pitao da li mi to treba za neka novija kola.
Na kraju krajeva kupljeno je ovo i biće sipano. Na koliko 0W-40 može da se menja jer je sintetika u pitanju?
Ako te (samo) zanima da li si kupio pravo ulje za taj MB motor - odgovor je jesi.
Inače, MB je propisao servisni interval i mislim da u dokumentaciji piše za tu klasu (maksimalno) 20,000 km, ali pošto oko toga ima više detalja trebalo bi proveriti. Generalno, mislim da je sasvim bezbedno 15000 km.
Ako te zanima više - čitaj dalje.
***
Ume da bude neverovatan potencijal nekih ljudi tj. prodavaca ulja da samim tim što sede iza nekog pulta ili u nekakvoj prodavnici - dovedu u zabludu manje obaveštene koji im se obraćaju upravo da bi dobili tačan i stručan savet, odnosno pravo ulje za određeno vozilo.
A onda je to samo početak lanca u kome se informacije prenose putem sistema "pokvarenog telefona", ako se neko uopšte seća kako se igrala ta bezazlena dečija igra al` којom se oštrio mozak da pazi šta čuje i šta će da ispriča.
Slična stvar se dešava u i gomilama servisa gde serviseri nauče dve/tri informacije pa ih se onda drže ceo radni vek ne uzimajući u obzir gomile dokumentacije koju su timovi inženjera pažljivo pisali.
U današnje vreme, po Interentu može svako svašta piše, između ostalog i ordinarne gluposti. Ali gluposti nisu toliko opasne jer se lako prepoznaju već neke istine koje važe za određene slučajeve pa se onda gore pomenutim pokvarenim sistemom proglašavaju za opšte i uvek važeće stvari.
Izbor svakog maziva je kompromis više suprotstavljenih zahteva, a preporučena maziva od strane proizvođača motora (i ostalih sklopova) su najoptimalniji kompromis koji će u najvećem broju slučajeva/uslova dati otimalno podmazivanje u okviru date namene za koju je predviđeno da se nekakav slkop/motor/menjač... koristi.
Ajd` prosto, mada uopšte ne mora da bude tako - jer su različiti proizvođači vozila/motora različito pisali preporuke.
Ipak, među tim različitim proizvođačima (a čije preporuke umeju da budu na momente kontradiktorne i da otvaraju više pitanja nego što daju odgovore) MB je relativno jasno napisao preporuke (ali je problem što ima gomile varijanti motora), a pri tome čak nije bio ni previše striktan, tj ostavio je slobodu da ispunjenje njegovih zahteva ne znači i to da drži monopol nad izborom maziva za svoja vozila.
Najprostije rečeno, preporučena norma i viskozna gradacija za određeni motor ne moraju da imaju znak jednakosti između sebe, već se traži ulje po zahtevanoj normi (ili po novijoj kada ona pokkriva i starije norme, što je čest slučaj) osim ako uz to nije navedena i tačno određena jedina gradacija.
Ono što predstavlja problem je da treba pažljivo čitati preporuku proizvođača, a osim toga one često nisu dostupne jer postoje samo za aktuelne motore. Ili su napisane različito za različita tržišta na kojima se motor/vozilo prodaje.
Sledeći dokument daje odgovor kako se bira ulje za neki (aktuelniji) MB motor.
https://bevo.mercedes-benz.com/d/d/en/Spec_223_2.pdf
Koliko ja vidim, motor iz tog c200 kompresor sport kupea nije na listi, jer je on poznat pod serijom W203 (ako se ne varam), odnosno M111 (takođe ako se ne varam) ali se može sa 99% sigurnosti tvrditi da će mu odgovarati ulja po normi MB 229.3 i 229.5
A to onda znači ulja sa sledećih merecedesovih spiskova odobrenih ulja (uz ograde koje su date u napomenama)
https://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/229.3_en.html
https://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/229.5_en.html
Kažeš "Po
fabričkim preporukama za moj auto ide ulje Mobil1 New Life 0W-40". To jeste tačno - ali je tačno i da MB za taj motor fabrički preporučuje i druga odobrena ulja.
Postoje određene ograde oko gradacija, pa se sve svodi na pitanje - a na osnovu kog dokumenta tvrdiš/navodiš (ne samo ti nego bilo ko drugi) da je za taj motor zahtevano baš to ulje?
Jer, taj dokument će kazati i koja su sva druga ulja preporučena/zahtevana od strane MB.
***
Ipak, takvo detaljisannje ne mora da bude potrebno kada se zna da norma MB 229.5 pokriva praktično sve skorašnje MB benzinske motore
Inače, referentni dokument koji pokriva MB odobrena ulja a tiče se odgovarajućeg kvaliteta ulja je
http://www.lubritecinc.com/PDF/MB_Spec_ ... 2012.1.pdf
***
Druga je priča to što je Mobil vrlo renomiran proizvođač i to što nekoliko vrlo iskusnih MB servisera po Srbiji znaju da sa mobilovom 0W-40 varijantom nemaju probleme. Nije ni čudo
Suština moje priče je da mobilovo ulje nije jedino odobreno od strane MB za taj motor i da se preporučeno ulje (striktno) traži prvenstveno po propisanoj normi, a da ume da bude slučaj da nju zadovoljavaju različite gradacije.
To što motori mogu tako da rade da im samo velika greška u izboru maziva može brzo doneti negativan efekat - ne znači i to da se olako može odstupiti od fabričke preporuke.
Botom line
Sledeći put kad vidiš istu prodavačicu - kaži joj da to što se baš to mobilovo ulje tura od strane MB u nove motore, da to ne znači da će biti loše i za malo stariji motor.
Čak šta više (jer je dobro ulje i vrlo je odgovaraluća gradacija) lako se može uspostaviti da bude idealno. Ona ne može da zna koliko je tvoj motor pohaban pa da pravi fine razlike između te tri gradacije koje pominje a čiji se kinematički viskoziteti na radnoj temperaturi uopšte ne moraju razlikovati (bitno, za njenu priču). Osim toga će tečljivije ulje (kakvo je taj M1) dati brže adekvatno podmazivanje nego većina 10W-40ica, pa joj ni ta priča ne stoji. A ne mora iz obratnog razloga da joj stoji priča jer neke 5W-40ice mogu imati niži viskozitet na radnoj temperaturi nego taj mobilov New Life.
Onaj koji zna kako treba da usluži mušteriju će se prvo pitati koju normu je MB propisao za (baš) taj konkretni motor, a ukoliko ne može da nađe taj podatak onda će gledati koju novija norma eventualno pokriva te motore.
Još lakše je da upotrebi recimo mobilov seletor maziva, pa onda neka mobilovim inženjerima tvrdi da zna šta priča pošto oni kao nemaju pojma kada za ta c200 klasu koja datira još od 2002. god preporučuju ovo ulje.
http://www.mobil.co.uk/UK-English-LCW/c ... h-oil.aspx
***
Literatura za izbor fluida MB vozila
https://bevo.mercedes-benz.com/bevolist ... sort1.html