Vazduhoplovi

Razne teme, pitanja, iskustva
Odgovori
zuzazu
Reactions:
Postovi: 4644
Pridružio se: 13 Jan 2012, 15:13

Re: Vazduhoplovi

Post od zuzazu »

Na 360 str ovog foruma pitao sam Cozma za vertikalnu projekciju putanje helikoptera i meteorolosku situaciju.

Ono sto je postovao sa izvestaja komisije je bilo suvise neprecizno za bilo kakav zakljucak pa sam u medjuvremenu nabasao na ono zbog cega sam ovo i pitao.


Iz vazduhoplovne meteorologije se zna da je vidljivost horizontalno radtojanje izmedju posmatraca i posmatranog objekta pri cemu posmatrani objekat mora biti jasno uocljiv. Radi se o tzv "horizontalnoj vidljivosti".

Odredjuju ga ili posmatrac na zemlji ili uredjaj koji se zove vizibilimetar i koji meri transparentnost atmospfere. Ovaj uredjaj pored piste imaju bolje opremljeni aerodromi i podatak koji daju se uzima kao referentni.


Slika


Magla nije uniformna celina i najcesce se intenzitet menja po horizontali a po vertikali sa donje strane nije odsecena kao nozem vec je nize ili vise baze sto se takodje brzo menja u jedinici vremena.

Bazu odredjuje posmatrac u odnosu na obliznje objekte ili se gleda kada ce avion u prilazu da "iskoci" iz magle. Uredjaj koji meri bazu oblaka se naziva silometar i nije mi poznato da ga ima aerodrom NT i vrlo mali broj aerodroma koristi ovaj uredjaj (znam samo za Cirih).



Slika

Zbog toga je pre vise godina iz prilaznih karata za minimume ukinuta formulacija "ceiling required" i zbog toga uporno pokusavam da objasnim cozmu da baza nije bitna za low visibility vec samo i jedino vidljivost

E sada, ono sto pilot vidi iz aviona nije horizontalna vec kosa vidljivost (slant visibility) i pilot tacno uci sta ce videti od prilaznih svetala u kategoriji 1 kakva je bila te noci na NT, ili kategoriji 2 ili kategoriji 3a.

Ovako izgledaju prilazna svetla piste



Slika


NT na pragu piste 30 ima tzv Calvert System koji izgleda ovako



Slika


Iz aviona, zbog konstrukcije kokpita, vidljivost na dole, prema svetlima je odsecena mrtvim uglom i to sematski izgleda ovako



Slika



Slika

Jer pilot aviona gleda u napred i na dole.

Sa obzirom na konstrukciju kokpita MI17, vidi se da pilot helikoptera moze gledati na dole skoro pod 80 stepeni





Slika



Slika

Prema tome, da je pilot bio iznad svetala, nema sanse da ne bi video njihovo sijanje 40m ispod njega.

Medjutim, pilot u opste nije bio u pravcu piste, vec bocno od nje




Slika

Te iznad njive i nije mogao videti nista.

Slika

Ovde se vidi gde se nalazio kada mu je kontrolor rekao da je iznad praga piste.


Po mom misljenju, umor od nekoliko zapocetih prilaza (koje je izuzetno tesko precizno leteti "na ruke") ucinio je da u poslednjim trenutcima pilot ode desno od linije pravca i da verovatno navodjen pogresnim instrukcijama kontrolora da je iznad praga, vizuelno pocne da trazi pistu cime mu je pogled na kratko odlutao od instrumenata a vazuhoplov od pravca piste.

Sve ovo gore posledica je odsustva ozbiljnog shvatanja prilaza u uslovima lose vidljivosti. Sve ovo je daleko strozije regulisano u civilnom letenju.

Priprema za sletanje u uslovima smanjene vidljivosti se pravi daleko daleko ranije a ne "hocemo li na Banjicu ili Batajnicu, ajde na Surcin" i izmedju ostalog, ide do toga da se i sediste posebno podesava za ovakav prilaz.


Procitao sam izvestaj i posebno stipa za oci prazna kolona "krivci" i "preporuke" jer je najveca svrha ovakve istrage saznanje sta je pogresno ucinjeno i koraci da se u buducnosti to vise ne ponovi.
Korisnikov avatar
maxer
Reactions:
Postovi: 6672
Pridružio se: 13 Jan 2012, 01:36
Garaža: Ford Focus II Mk2 1.6 16V
Lokacija: Zaječar

Re: Vazduhoplovi

Post od maxer »

Ispade da BLIC nije pisao gluposti ... evo citata udarne vesti sa B92:

Kafa vratila Nikolićev avion

Pri poniranju se ugasio i motor broj 3, koji je ponovo upaljen posle nekoliko minuta, navedeno je u dokumentaciji koju je objavilo Ministarstvo saobraćaja i infrastrukture.

U izjavama pilota i kopilota navedeno je da je prosuta mala količina kafe u zoni kvadranta slota usled turbulencije, a zatim je kopilot počeo salvetom da briše deo posut kafom i tom prilikom slučajno aktivirao prekidač za slučaj nužde.

Avion je tada počeo da gubi visinu, ali je brzo uspostavljena kontrola nad letelicom, navode pilot i kopilot u izjavama.

Zbog ovog događaja kopilot je suspendovan s dužnosti.

U obrazloženju rešenja o privremenoj zabrani rada se navodi da je kopilot odstupio od propisanih pravila i procedura, čime je ugrozio bezbednost leta.

Avion falkon kojim je predsednik Srbije Tomislav Nikolić išao u posetu Vatikanu poslat je na dodatnu proveru u bazni servis u Bazel, navodi se u dokumentaciji.

Istog dana posle povratka, kako se dodaje, avion je pregledan, a za naredni dan je planiran i probni let. Međutim, probni let nije obavljen, jer pumpa za gorivo nije imala odgovarajući pritisak. Tada je, u konsultaciji s Direktoratom civilnog vazduhoplovstva, odlučeno je da avion bude poslat u Bazel.

Ministarstvo saopštava da je reč o delu dokumentacije u vezi sa ovim slučajem i da će kompletan izveštaj biti objavljen najverovatnije sutra.
Korisnikov avatar
Heinz
Reactions:
Postovi: 20579
Pridružio se: 12 Mar 2012, 19:27
Garaža: Civic FK2 1.8
Lokacija: Voždovac

Re: Vazduhoplovi

Post od Heinz »

Korisnikov avatar
nidza
Reactions:
Postovi: 21853
Pridružio se: 26 Feb 2012, 22:23
Garaža: Oktavije dvije
Lokacija: N.B.G.

Re: Vazduhoplovi

Post od nidza »

Koja sprdnja.

Tapatalk
zuzazu
Reactions:
Postovi: 4644
Pridružio se: 13 Jan 2012, 15:13

Re: Vazduhoplovi

Post od zuzazu »

Falcon 50 izvlaci slotove zajedno sa izvlacenjem flapsova, a ima i emergency slot lever koja se nalazi pored na pedestalu.

Nisam je video uzivo ali svaka emergency komanda u kokpitu je pod gardom, pogotovo ako njeno pomeranje izaziva nepovratnu akciju kao sto je slucaj sa Falconom. Tj, u koliko se pomeranjem rucice ili prekidaca sistem zeli vratiti u prethodno stanje - ne moze.

Kod nas su takve komande pod gardom i jos uvezane zicom i plombirane.

Ne mogu da verujem da brizljivo brisana prolivena kafa (po izjavi kopilota), moze da aktivira Emergency prekidac krpom ili salvetom.

Oni stvarno misle da smo svi moroni


Slika
Korisnikov avatar
nikaragva
Reactions:
Postovi: 14755
Pridružio se: 13 Jan 2012, 09:03
Garaža: Zafir
Lokacija: Vulinjak

Re: Vazduhoplovi

Post od nikaragva »

Za čega služe onda takve komande, koje ne mogu da se vrate na prethodno?
Odnosno koja je uloga tog sprečavanja? Nije to katapult sedišta, pa da ni ne može da se vrati na pređašnje stanje.
Korisnikov avatar
dragan
Reactions:
Postovi: 9311
Pridružio se: 13 Jan 2012, 13:09
Garaža: BMW M340i, Peugeot 2008

Re: Vazduhoplovi

Post od dragan »

Zuzazu vidis da misle da jos nismo sisli sa drveta. A sto je najgore, gomila ljudi ce da proguta i ovo kao i sve do sad...
Korisnikov avatar
Heinz
Reactions:
Postovi: 20579
Pridružio se: 12 Mar 2012, 19:27
Garaža: Civic FK2 1.8
Lokacija: Voždovac

Re: Vazduhoplovi

Post od Heinz »

Šta je ako nije motor i kafa? Nije mu se išlo kod Pape?

TT
Korisnikov avatar
BAJKER
Reactions:
Postovi: 6086
Pridružio se: 13 Jan 2012, 15:34
Garaža: Suzuki SX4 1.5 MTB Cannondale bike
Lokacija: Zemun,Beograd,SRBIJA.

Re: Vazduhoplovi

Post od BAJKER »

Zu u gornjem prvom postu, precizno i koncizno da i laik razume :doubleup:

Kopilot aviona vlade je posle ovoga pod suspenzijom do daljeg. U zapisniku vazduhoplovnog inspektora koji je dat na sajtu blica kaze se da je "vodja vazduhoplova nije postupio u skladu sa odredbama Operativnog Prirucnika A01/06 u tacki 144 odnosno nije obezbedio cuvanje podataka sa registratora parametara leta (FDR) i zapis govora u pilotskoj kabini (CVR) u
vanrednim situacijama."
Da li se tim postupkom pilota htelo nesto sakriti? :nemampojma:
Slika
Korisnikov avatar
nidza
Reactions:
Postovi: 21853
Pridružio se: 26 Feb 2012, 22:23
Garaža: Oktavije dvije
Lokacija: N.B.G.

Re: Vazduhoplovi

Post od nidza »

Klasično zataškavanje.

Tapatalk
Korisnikov avatar
McGruja
Site Admin
Reactions:
Postovi: 13449
Pridružio se: 06 Jan 2012, 13:48
Garaža: Suzuki Vitara 1.6 16v AT

Re: Vazduhoplovi

Post od McGruja »

Prosto neverovatno šta se dešava
zuzazu
Reactions:
Postovi: 4644
Pridružio se: 13 Jan 2012, 15:13

Re: Vazduhoplovi

Post od zuzazu »

Recimo kada raskuplujes motorski generator od motora ne mozes ga vise ponovo ukljuciti.

Kada se aktivira pomocna hidro pumpa akcija je nepovratna jer si time sprecio fluid iz hidro sistema koji je radio da izazove zaglavljivanje komandi.

Kada flapsove izvuces alternativno elektromotorom ne mozes ih uvuci jer ce zbog opterecenja doci do pregorevanja elektromotora zbog opterecenja.

ima mali milon prekidaca I rucica pod gardom....
Korisnikov avatar
BAJKER
Reactions:
Postovi: 6086
Pridružio se: 13 Jan 2012, 15:34
Garaža: Suzuki SX4 1.5 MTB Cannondale bike
Lokacija: Zemun,Beograd,SRBIJA.

Re: Vazduhoplovi

Post od BAJKER »

Ocigledno je da ima razloga zasto ne moze da se jednom ucinjeno odma vrati u predjasnje stanje.
Slika
Korisnikov avatar
Delija
Reactions:
Postovi: 18946
Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:48
Garaža: BMW M340i | Honda CR-V
Lokacija: NS
Kontakt:

Re: Vazduhoplovi

Post od Delija »

Heinz napisao:Šta je ako nije motor i kafa? Nije mu se išlo kod Pape?

TT
Ma prosuo je kafu na jedino cisto odelo pa ga je bilo sramota :kezo:
Life is not measured by the number of breaths you take but by the moments that take your breath away...
Korisnikov avatar
McGruja
Site Admin
Reactions:
Postovi: 13449
Pridružio se: 06 Jan 2012, 13:48
Garaža: Suzuki Vitara 1.6 16v AT

Re: Vazduhoplovi

Post od McGruja »

Mislite da mu je lako?
Odgovori