Motorna ulja

Iskustva sa gorivima i uljima
Odgovori
ljubitelj
Reactions:
Postovi: 11723
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od ljubitelj »

DS9 napisao:
ljubitelj napisao:
DS9 napisao:U gornjim citatima ima više pitanja koja bi zahtevala podrobnija, odnosno detaljnija objašnjenja (npr. indeks viskoznosti nekog mineralnog ulja može biti vrlo visok a da to ne znači da je ono odgovarajuće za motor - primer je LHM ulje).

Usput, i po crnogorskim gudurama za vreme vrućina sa četvoro saputnika nešto mu nije smetalo.
Najprostije rečeno - ne pada mi na pamet da se vraćam na 40ice, jer se za taj auto odnosno motor, i način na koji se eksploatiše - sasvim adekvatno pokazalo konkretno ulje i pri temperaturama višim od 40 C.
Ja sam te pitao samo i jedino za motorna ulja 5w30 vs 5w40. LHM nema veze, kao ni hidraulicno, kao ni hipoidno i sijaset drugih vrsta ulja.
A pitao sam za nesto konkretno, podatak ili tvoja pretpostavka zasto je jedno kvalitetnije od drugih a identicne APi odnosno ACEA norme.

Ovo sto si opisao su blagi uslovi eskploatacije, sta ti znaci cetvoro saputnika, pa auto je pravljen da prevozi 5 putnika, pa zatim i jos natovaren prtljaznik, teret na krovu, vuce prikolicu....
I vozi pod punim gasom stotinama kilometara.


I opet ne vidim nigde odakle znas, ili pretpostavljas, da se 5w30 pokazalo kao adekvatno. Pritisak ili temperaturu ulja merio tokom voznje na 40plus stepeni sa 4 osobe po Crnoj Gori iz cega bi nesto mogao da zakljucis o viskozitetu u tim uslovima?
Vozač koji ima četiri saputnika - vozi auto u kome se nalazi pet osoba. Žao mi je ako nisam bio jasan, mada ovo i nije toliko bitno.

Da bih objasnio svoj stav morao bih poprilično da pominjem eksperimentalne radove tribologa i da objašnjavam zašto ulje, tj većina ulja iz 5W-40 gradacije će se brže (nekako) degradirati nego većina ulja iz 5W-30 gradacije. Najprostije rečeno - dobijanje razvučenije (multigradne) gradacije zahteva drugačiju koncentraciju poboljšivača viskoznosti (tj. polimera) koji su podložniji degradaciji.
Pitao sam te sta znaci imati 4 saputnika ili 5 osoba, u smislu navoditi kao neko posebno opterecenje kada je auto i pravljen da vozi 5 odraslih osoba i pride jos 1000-1500kg dodatno opterecen.
To sto su naveo bi pre spadalo u blago opterecen auto i motor koji je daleko od punog opterecenja. Nesto sasvim normalno sto ne trebai isticati.

Brzina degradacije nije pojam bas vezan za kvalitet podmazivanja ulja. To sto si naveo jeste tacno ali i nema nikakve veze sa time kakav je kvalitet ove ili one gradacije tj viskoznosti.
Nisu sva ulja iste gradacije istog kvaliteta niti imaju iste VI da bi se postavila takva generalna tvrdnja koju si postavio, i koju ti osporavam: ulje koje je 5w30 nije samo po sebi (automatski, uvek) bolje od istog tog ulja 5w40 samo i jedino zbog razlike 30 vs 40 viskoznosti na visokoj temperaturi.

i dalje stojim iza toga, da je takav stav da viskoznost odredjuje kvalitet nekog ulja u sustini duboko pogresan i ne odgovara praksi.

Ne zaboravi da pricamo o istim uljima po normi (API, CCMC, ACEA) u motoru za koj proizvodjac dozvoljava primenu obe gradacije.

Ostalo sto si naveo cu pogledati kasnije, kada imam vise vremena.
Korisnikov avatar
milosg
Reactions:
Postovi: 1823
Pridružio se: 14 Jan 2014, 01:20
Garaža: XC90 D5
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od milosg »

Dva možda banalna pitanja:

1) Ako je fabrički interval 15k (kao što je sad za ovaj moj motor, premda je u startu za 1.9 dci bio 30k), koliko menja stvar ako omašiš za npr. 1000 km?
Ne kažem da to treba raditi, ali može da se desi u praksi da ti iskrsne put a da nisi zamenio ulje.

2) Koliko u celoj priči oko degradacije kvaliteta ulja i štetnosti za motor ulogu igra filter za ulje?
Renault u ovlašćenom servisu ima izložen primer originalnog filtera i neke zamenske varijante, gde ova zamenska deluje na oko 10 puta lošije.
Uglavnom se po netu piše samo o ulju, retko kada se pominje da li treba juriti neke bolje filtere.
ljubitelj
Reactions:
Postovi: 11723
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od ljubitelj »

@ds9,
samo na brzinu.
Uradio si jednu cini mi omasku, poredis razlicite tipove ulja. Ulje 10w40 je mineralnog porekla a ulje 5w30 je sintetickog porekla. Naravno da je sinteticko ulje kvalitetnije i bolje se u praksi pokazuje. To nema nikakve veze sa viskozitetom kao takvim vec sa sasvim drugom osnovom, baznim uljem.

Dalje, motor kao i auto se pri konstrukciji i kasnije korisnickom uputstvu za upotrebu deklarise za sta je predvidjen i od strane fabrike se smatra normalnom upotrebom.

Potpuno je neadvekatno postaviti pojam normiranog kvaliteta vezano za upotrebu vecine kupaca.
Ulje koje ima deklaraciju po nekoj normi mora da zadovolji bez obzira da li ce vlasnik auto voziti sam, sa 5 putnika ili vuci prikolicu. U svakom od tih slucajeva fabrika pismeno garantuje da je auto predvidjen, pa tako i da vecina ili aspolutno svih 100% kupaca vuce prikolicu od 1500kg na 43C preko planinskih prevoja, ulje koje je navedeno mora da zadovolji postavljeni zahteva da kvalitetno podmazuje motor, odvodi toplotu i sve ostale funkcije ulja bez povecanja habanja motora.

Pominjati interval od 8.000km koje je sa uspehom uspelo da odradi ulje i pri tome sa blagim uslovima eksploatacije vozila, izvini, deluje mi smesno.
To je nesto sto se podrazumeva za svako ulje sa baznim uljem na sintetickoj osnovi bilo koje viskoznosti.

Poenta nije broj sati rada ili kilometara nekog ulja nego zakljucak koji si izneo:
ulje fabrike A model A viskoznosti 5w30 je kvalitetnije po definiciji od ulja fabrike A model A viskoznosti 5w40.
Ti kazes da je tako a ja samo pitam na osnovu cega si ti dosao do tog zakljucka?
Pogotovu kod nas na jugu Evrope leti uz visoke spoljne temperature koje su redovno sada vec preko +40C.

Pusti sta su drugi za sebe zakljucili, ako moze tvoje objasnjenje tvog stava, bilo teorijski bilo iz tvoje prakse.

Moja praksa je da kada proizvodjac dozvoli koriscenje ulja 5w40 u svom motoru da je za nase klimatske uslove to bolji odabir nego koriscenje takodje dozvoljenog 5w30 ulja, naravno identican motor.

Ako se dobro secam, oko toga je i nastala dilema.

Ulja se prave sve manje viskoznosti zato sto su i motori sa sve manjim radnim zazorima, nije daleko da ce ulja 0w10 ili 0w20 biti koriscena u nekim motorima. O tome i takvim motorima nije prica ovde.
Korisnikov avatar
DS9
Reactions:
Postovi: 873
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 »

GJSenna napisao:Procitao sam dosta komentara ovde i sad da postavim jedno pitanje vama koji poznajete ovu teoriju.
U Volvou je motor iz PSA grupe i zamena ulja je 20000km. Ja menjam na 15k km.

Kakva su ta ulja kojima je interval 50000km. Cuo sam da noviji Subaru ili Ford (0w-20) (ne drzite me za rec, nisam proveravao) ima upravo takav interval od cak 50000km.
Pezo 1.6VTi je imao servis na 30000km.
Da li su danasnja ulja bas takvog kvaliteta i sta se desava sa motorom posle 100000km tj. sve zamene?


Slika Slika
Prvo, ovo što je prikazano na slikama je nenormalan slučaj koji može da bude usled neadekvatnog ulja u kombinaciji sa prebačenim intervalom zamene i eventualno posledica nedolivanja potrošenog ulja, ili dolivanja neadekvatnog ulja. Dakle nije jasno o čemu se ovde radi. Ako može više detalja. Inače se po internetu mogu naći slike ekstremnog zanemarivanja propisanih intervala i/ili odstupanja od propisane servisne procedure (u smislu izbora ulja).

Drugo, u vezi ulja koja se propisuju za današnje motore od kojih su neka vrlo niske gradacije kao što je pomenuto 0w-20, radi se o tome da proizvođači motora pažljivo rade u saradnji sa proizvođačima maziva. Može dosta o tome da se govori i da se navodi, ali je suština da (u proseku) treba poslušati proizvođača. U donjem tekstu, vrlo stručan čovek objašnjava da se više snake dobija sa tanjim uljem ali da bi on pre izabrao deblju gradaciju za subaru. Ipak, ni on nije sasvim kategoričan, jer treba imati u vidu da je tu reč o motorima visokih performansi, dakle nešto što koristi manji udeo šire publike, a još manje na pravi sportski način.

http://www.silkolene.com/media/literatu ... rticle.pdf

Takođe, 0w-20 i 5W-20 gradacije su praktično default za mnoge motore koji su skoro dizajnirani, a radi se i na još tanjim gradacijama koje će biti default verovatno za desetak godina. Tada će nam 5W-30 izgledati kao poprilično debelo ulje, za starije motore, a 5W-40 če se koristiti verovatno u svim motorima koji su zahtevali npr. 10W-40.

Stvar je sasvim kompleksna i zahteva pominjanje istorije razvoja lubrikanata, kao i motora. Kada se postigao dovoljno dobar kompromis u habanju motoru u odnosu na njegove performanse - zatražilo se smanjenje utroška goriva. Pa onda to zahteva drugačijje kompromise. A pri svemu tome tehnologije idu napred.

Ako pominjemo motore koje je PSA proizvela (a neki od njih su se ugrađivali u Volvo) mogu da kažem da je PSA na vrlo perfidan način u suštini dozvoljavala upotrebu manje kvalitetnog ulja čak i za duge intervale zamene (tj. 30000 km ili 24 meseca)
To više nije slučaj od oko 2010 godine. Inače sam celu stvar potanko objašnjavao na srpskom nezavisnom sajtu ljubitelja citroena, i napisao sam mnogo toga. Suština je da je Total u specifikacijama ulja koj su polusintetička stavljao navod da se koriste za normalne uslove eksploatacije, a da je PSA propisivala za normalne uslove eksploatacije 30000 km, pa su ovlašćeni servisi legitimno mogli da sipaju manje kvalitetno ulje za duži interval zamene.

Inače moj auto koji je uvežen iz francuske je imao za 90000 km tri izmene ulja. Gotovo sam siguran da se u servisu nisu pretrgli da mu sipaju ono što je najkvalitetnije, a još sam sigurniji da su upravo tako i naplatili. Prevare i muljanja nisu izmišljena ovde - nego se uče od onih koji to rade za veću zaradu.

***

Zaključak: Sipaj šta propisuje dokumentacije.
Ako propisuje više različitih ulja onda može da se raspravlja da li je neko od njih manje ili više pogodnije za način tvoje eksploatacije vozila.

Zaključak 2. Pomenuta ulja gradacija 0W-20 su vrlo kvalitetna
Poslednja izmena od DS9 u 25 Okt 2015, 11:53, izmenjeno 1 put ukupno.
Korisnikov avatar
DS9
Reactions:
Postovi: 873
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 »

ljubitelj napisao:@ds9,
samo na brzinu.
Uradio si jednu cini mi omasku, poredis razlicite tipove ulja. Ulje 10w40 je mineralnog porekla a ulje 5w30 je sintetickog porekla. Naravno da je sinteticko ulje kvalitetnije i bolje se u praksi pokazuje. To nema nikakve veze sa viskozitetom kao takvim vec sa sasvim drugom osnovom, baznim uljem
Samo na brzinu.
Naravno da nisam napravio omašku.
Kao što sam već naveo, govorimo o većini ulja (korišćenih/prisutnih) na tržištu.

Ulja obe gradacije (odnosno sve tri gradacije) su većinom mineralna.
Već sam poprilično pisao o tome da je kod ulja termin "sintetičko ulje" savim diskutabilan i korene vuče od žalbe mobila na castrol (pre petnaestak godina) da ovaj potonji obmanjuje američku javnost reklamirajući svoje Syntec ulje kao sintetičko (iako je mineralno).

Naravno da i viskozitet zavisi od baznog stock-a

***

Druga je priča ako se poredi tačno određeno ulje vs. tačno određeno drugo ulje.
Korisnikov avatar
nikaragva
Reactions:
Postovi: 14755
Pridružio se: 13 Jan 2012, 09:03
Garaža: Zafir
Lokacija: Vulinjak

Re: Motorna ulja

Post od nikaragva »

Samo jedan podatak u vezi duzine intervala zamene ulja.

Na njega utice i kolicina ulja koja se dodaje prilikom zamene.

Nije isto kada uspes u karter 3 litre novog ulja i kada uspes 15 litara novog ulja.
Korisnikov avatar
dragvorl
Site Admin
Reactions:
Postovi: 24657
Pridružio se: 06 Jan 2012, 13:03
Garaža: Fiat Stilo 1.9 MJ
Lokacija: NS
Kontakt:

Re: Motorna ulja

Post od dragvorl »

Utice izmedju ostalog i potrosnja goriva, i rezim u kom se koristi, recimo uzbrdo nizbrdo, grad...
SlikaSlika
Mauro Forghieri:"Power comes from speed, torque without speed is nothing"
Life is funny, skies are sunny, Bees make honey, who needs money
Korisnikov avatar
GJSenna
Reactions:
Postovi: 512
Pridružio se: 18 Nov 2013, 19:20
Garaža: Volvo S60 II, Audi A3 1.8T, bicikl...
Lokacija: Sweden

Re: Motorna ulja

Post od GJSenna »

@DS9
Hvala na ovakvom odgovoru. Ostani jos dugo na forumu, takvi nam trebaju. :)
U Volvou sipam po preporuci fabrike, Castrol 5w-30, a i na poklopcu pise preporuka: Castrol
Slika
Korisnikov avatar
DS9
Reactions:
Postovi: 873
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 »

milosg napisao:Dva možda banalna pitanja:

1) Ako je fabrički interval 15k (kao što je sad za ovaj moj motor, premda je u startu za 1.9 dci bio 30k), koliko menja stvar ako omašiš za npr. 1000 km?
Ne kažem da to treba raditi, ali može da se desi u praksi da ti iskrsne put a da nisi zamenio ulje.

2) Koliko u celoj priči oko degradacije kvaliteta ulja i štetnosti za motor ulogu igra filter za ulje?
Renault u ovlašćenom servisu ima izložen primer originalnog filtera i neke zamenske varijante, gde ova zamenska deluje na oko 10 puta lošije.
Uglavnom se po netu piše samo o ulju, retko kada se pominje da li treba juriti neke bolje filtere.
Zavisi od foruma. Ozbiljniji i te kako pišu o filterima, jer je to ključno koliko i ulje, odnosno predstavlja bitnu barijeru protiv povećanog habanja motora. Skoro sam na renault forumu pomenuo da je u istu svrhu ključan i filter vazduha. Kada sam pomenuo analizu ulja iz mog motora - ono što je ona pokazala je meni bitno i sa aspekta izabranog filtera, pa do daljnjeg neću da menjam ni njegovog proizvođača. Inače koristim FRAD. Mada, najbolje je kada se analiza ulja kombinuje sa anlizom filtarskog sadržaja.

Međutim, i filteri su kompromis više suprotstavljenih zahteva, kao i upotreba motornih ulja. Ako se poveća filtrecija - smanjuje se protok. Što se izbora tiče, isto mu dođe kao sa uljima - zna se da je nekoliko proizvođača vrlo renomirano na svetskom/evropskom nivou, još nekoliko njih su jeftiniji a smatraju se da su korektni, a ima i onih čije firme pokušavaju donekle da se probiju na tržište kvalitetom i/ili cenom. Sigurno da u tome ima i kriminala u obliku falsifikata, a posebna je priča što veliki proizvođači mogu imati različit nivo kvaliteta za različita tržišta. Ako me neko pita šta bih uzeo da ne uzimam frad - rekao bih mu da sam ranije koristio Filtron i da imam informacije da su oni u masi vozila nekako korektni. Ako neko hoće svetski priznati brend onda neće pogrešiti ako izabere Hengst ili npr. Purflux.

Nešto od korisnih informacija

http://motornaulja.blogspot.rs/2011/11/ ... lters.html
http://www.machinerylubrication.com/Rea ... er-anatomy


Što se produženja intervala tiče - zavisi šta se uradi za tih produženih 1000 km. Ako se vuče prikolica na 43 C - možda ubrzo opadne kritično pritisak. Praksa ume da pokaže da se ulje održi zadovoljavajućim npr. 10000 km, ali se u sledećih 1000 km naglo poveća potrošnja jer su aditivi potrošeni. Ta priča je vezana sa time koliko su (kakvi) polimeri tj kakva je kombinacija paketa aditiva. Gore sam već naveo da su razvučenije gradacije podložnije bržem/oštrijem razgrađivanju. Jednostavan primer su vrlo kvalitetna (prava) sintetička ulja za sportske svrhe. Za koju dve-tri hiljade kilometara trka mogu da se naprave na ništa, ali dok im se to ne desi sasvim - očuvaju delove motora na uštrub svoje razgradnje. Naravno da se sve to optimizuje naknadnom ugradnjom rashlađivača ulja, ili dodatnim njegovim kapacitetom.

Ipak, većinu ljudi ovde interesuje korišćenje ulja u vozilu koje se vozi po gradu sa par izleta godišnje i recimo dužim putem po evropi ili do grčke. Ako je neko od kvalitetnijih ulja za duže intervale - ne bi trebao da bude preveliki problem. Kada se pogledaju definicije - šta su otežani uslovi eksploatacije, a što proizvođači vozila različito definišu, bar za PSA mogu da kažem da većina ne spada u tu kategoriju, osim ukoliko se apriori uzima za činjenicu da kvalitet goriva nije adekvatan (što je posebna tema).

Ljudi koji su morali da prežive ratove na ovim područijima - dok su spasavali glave nisu se pitali da li će motor ranije stići za generalku ako produže interval. Gledali su samo kako da dođu do nekakvog/ikakvog maziva koje će im omogućiti da se dogegaju na bezbedno mesto. Takvi su mi pokazali da kada su motor i ulje korektni, odnosno kada nema problema npr. u poslednjih 15000 km - da je verovatnoća bitnih negativnih događaja za sledećih 1000 km minimalna.

Najjednostavnije rečeno prebacivanje intervala nije preporučeno, ali kad se nešto mora onda se prioriteti menjaju. Treba međutim imati u vidu činjenicu da se aditivi ne troše linearno - već puknu naglo (tipa sve bilo u redu 13000 km, posle toga npr. naglo povećana potrošnja ulja). Ukoliko motor troši nekakvu količinu ulja koja je zgodna za redovno dolivanje - onda bi to trebalo redovno činiti jer je sigurnije.

Inače. famovu jedinu 5W-40icu njihovi inženjeri koji duže službene honde jazz - voze (nakon što su vozila izašla iz garancije) oko 20000 km. Jedan od njih je to bio zaboravio zbog učestalih službenih puteva pa je preterao do 23000 km. Sa motorom nije primećeno ništa bitno.
Šta bi pokazala analiza ulja ili tog motora je već druga priča.
Korisnikov avatar
Ivan
Reactions:
Postovi: 9930
Pridružio se: 03 Jan 2013, 09:22
Garaža: bmw 3 f31, bmw 5 f10,
Lokacija: Novi Sad

Re: Motorna ulja

Post od Ivan »

Podsetio si me da sam primetio nesto slicno kod sebe na superbu, ulje je mobil 1 esp, fabricki servisni interval je 30.000km, a menjam ulje i filtere na 15.000km iako se pretezno vozi na otvorenom.

Dakle do 15.000km na sipci gledano ne potrosi ni grama ulja, par puta mi se desilo da zbog obaveza okasnim sa servisom nekih 500-1000km, tada primetim da fali par milimetara na meracu.

Kao da posle cca 15.000km odjednom pocne da ga trosi.

Послато са GT-N7100
nidza napisao: 12 Apr 2021, 10:56 nemam problem uvek sam najsporiji
Korisnikov avatar
DS9
Reactions:
Postovi: 873
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 »

GJSenna napisao:@DS9
Hvala na ovakvom odgovoru. Ostani jos dugo na forumu, takvi nam trebaju. :)
U Volvou sipam po preporuci fabrike, Castrol 5w-30, a i na poklopcu pise preporuka: Castrol
Hvala, nema na čemu, staraću se.

Inače, čisto lično - da živim u Švedskoj potražio bih norveški Statoil, tj Lazerway namenjen Volvo-u sa PSA motorima
http://www.statoillubricants.ru/files/p ... _5W-30.pdf

Za oštriju vožnju, ovo dole bi moglo da bude odlično, ali ukoliko motor nema DPF jer ovo ulje ima povećanu količinu materija koje utiču na dpf. Takođe, takvo ulje je idealno za još niže temperature od -30 C.
http://www.statoillubricants.ru/files/p ... _0W-30.pdf
Poslednja izmena od DS9 u 25 Okt 2015, 16:19, izmenjeno 3 puta ukupno.
Korisnikov avatar
DS9
Reactions:
Postovi: 873
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 »

Ivan napisao:Podsetio si me da sam primetio nesto slicno kod sebe na superbu, ulje je mobil 1 esp, fabricki servisni interval je 30.000km, a menjam ulje i filtere na 15.000km iako se pretezno vozi na otvorenom.

Dakle do 15.000km na sipci gledano ne potrosi ni grama ulja, par puta mi se desilo da zbog obaveza okasnim sa servisom nekih 500-1000km, tada primetim da fali par milimetara na meracu.

Kao da posle cca 15.000km odjednom pocne da ga trosi.
Pa, to je najnormalnija/najuobičajenija posledica trošenja aditiva.

Inače, više puta sam pisao da je šacometrija merkanja ulja na meraču/šipki vrlo zanimljiva sportska disciplina - i da se konstatovanje potrošenog ulja u nižim količinama od 0,5 L može pripisati svačemu. Da bi čovek bio siguran koliko motor zaista troši ulje mora prilično da vodi računa o zapreminama, kalibraciji šipke, nagibu, i temperaturi ulja. Ovo poslednje je sasvim bitno jer je termalno širenje motornih ulja uglavnom dvaput do triput veće nego što to važi za vodu. Ipak, sve to nema neki previše bitan praktični značaj, osim ukoliko neko voli da se zeza sa time. Dolije se potrošeno, da bude između polovine i maks (ali nikako preko) i to je to.
Korisnikov avatar
DS9
Reactions:
Postovi: 873
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 »

Ivan napisao:Podsetio si me da sam primetio nesto slicno kod sebe na superbu, ulje je mobil 1 esp, fabricki servisni interval je 30.000km, a menjam ulje i filtere na 15.000km iako se pretezno vozi na otvorenom.

Dakle do 15.000km na sipci gledano ne potrosi ni grama ulja, par puta mi se desilo da zbog obaveza okasnim sa servisom nekih 500-1000km, tada primetim da fali par milimetara na meracu.

Kao da posle cca 15.000km odjednom pocne da ga trosi.
Za ovakav slučaj - nema nikakve brige (da se pretera, ako se dolije)
Prvo, izabrano ulje (sigurno za jedan od oba dizela koji su navedeni ispod avatara) - je praktično idealno. Jer, Mobil1 ESP Formula 5W-30 je verovatno najsigurniji/najbolji izbor za motorno ulje ako će da se bira na neviđeno (tj. uđe se u prodavnicu pa se bira ulje bez bitnog iskustva)

Radi se o praktično najrenomiranijem proizvođaču maziva za širu upotrebu. To što je Mobil1 nekada bio sastavkljan skroz od PAO (a sada nije) ne menja previše. Istaknute osobine dovoljno govore. A mislim da o tome govori i navedeno praktično iskustvo.

http://www.mobil.com/Slovenia-English/L ... 5W-30.aspx

Kada su izbacili ovo ulje pre koju godinu, ubili su dve muve jednim udarcem - istakavši da zadovoljava i ACEA C2 kao i ACEA C3, a sa proizvođačkim normama u Evropi nisu pokrili samo Fiat (jer ionako nema potrebe da se petljaju u posao Petronas-a), a gotovo svu ostalu većinu da jesu (što zahteva tu gradaciju, i/ili navedene acea norme).

Takođe treba imati u vidu da je navedeno da se koristi pretežno autoput, a takođe i da je kvalitet dizela vrlo blizak ili jednak onome u evropi (kriminalno muljanje ne uzimam u obzir).

Sa takvim uljem prebaciti koju hiljadu od 15000 km, teško da bitno škodi. Ionako je VW napisao da može 30,000. Ali, može tako - (samo) ako je ulje po VW 504/507.

Naravno, svi renomirani mazivari proizvode takvo ulje (ali se Mobil smatra prvi među najboljima), a da lično biram za svoj VW - koristio bih ovo
http://www.fam.co.rs/images/files/TI-FE ... 05W-30.pdf

Ako neko bude pitao da li sam imao iskustvo sa tim - nisam.
ljubitelj
Reactions:
Postovi: 11723
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od ljubitelj »

DS9 napisao:
ljubitelj napisao:@ds9,
samo na brzinu.
Uradio si jednu cini mi omasku, poredis razlicite tipove ulja. Ulje 10w40 je mineralnog porekla a ulje 5w30 je sintetickog porekla. Naravno da je sinteticko ulje kvalitetnije i bolje se u praksi pokazuje. To nema nikakve veze sa viskozitetom kao takvim vec sa sasvim drugom osnovom, baznim uljem
Samo na brzinu.
Naravno da nisam napravio omašku.
Kao što sam već naveo, govorimo o većini ulja (korišćenih/prisutnih) na tržištu.

Ulja obe gradacije (odnosno sve tri gradacije) su većinom mineralna.
Ulja viskoziteta 5w30 su vecinom sintetske osnove. Mineralna retko.
Pricamo o vecini pristunih ulja na trzistu.

Tema jeste mnogo kompleksnija od toga da se viskozitetom na 100C odredjuje kvalitet i porede ulja kako si naveo.
Korisnikov avatar
DS9
Reactions:
Postovi: 873
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 »

Ponavljam, zavisi šta se podrazumeva pod sintetskom osnovom, i zavisi od odgovora na pitanje - koliko treba da bude sintetske osnove (pomešane sa mineralnim uljem) da bi se ulje zvalo sintetskim?

Suva je činjenica (pogotovu danas, tj u poslednjih desetak godina) da su najveća većina ulja 5W-30 gradacije izrađena od baznog stock-a III grupe. Treća grupa su visoko rafinisana mineralna ulja. (i slovima tačka)

Takav je i danas pomenuti Mobil1, koji eventualno sadrži koji procenat PAO ili estara. Pre petnaestak godina nije bilo sasvim tako, i to se može videti u pojedinim radovima laboratorija koje su testirale komercijalna ulja (ako baš nekog zanima trebaće mi vremena da potražim po svojim starim postovima). Drugi deo priče je - da to ne mora da bude bitno.
Najveći Shell (sa druge strane) uvek je izrađivao najkvalitetnija ulja od treće grupe.
(Koga je briga da li je prase jelo kukuruz ili pomije - ako je dobrog ukusa)

Kada se danas kupi ulje za koje piše da je 100% (ili full) sintetičko - čovek može da se prekrsti i otvori šampanjac ukoliko je njegovo bazno ulje isključivo od treće grupe, jer je sva verovatnoća da sadrži i niže grupe (tj miks) koje su dobrim paketom aditiva poboljšane.

Na kraju krajeva, tržište traži nekakve performanse (tj norme) - a ne određeni hemijski sastav.

To što piše da je nešto sintetičko - je (većinom) psihološki trik radi stvaranja utiska da je to nešto bolje. Sa druge strane, ako vam za hranu kažu da je sintetička - to se odma` smatra da je loše.
Hoćú da kažem da utisak zavisi od prethodno preformiranog stava.

Suština priče je - da su ulja na bazi treće grupe malo manje dobra ali bitno manje skupa - od ulja koja su hemijski (tj. hemičarski) striktnije sintetička (dakle iV i V grupa, tj. PAO i estarske sintetike, respektivno). Na kraju krajeva, i osnova za PAO se dobija od (sirove) nafte.

Koga zanima ovo dole je zgodna literatura koja ukratko objašnjava suštinu

http://zddplus.labecon.com/TechBrief10% ... Stocks.pdf
Odgovori