Uh (ima ovde dosta nesporazuma), nisam rekao da je (zato što je) redje ulje - kvalitetnije.ljubitelj napisao:Pise na pakovanju koja je vrsta ulja a pise i norma APi ili ACEA koja je ispunjena kao i pojedinih proizvodjaca.
To sto pise u deklaracijama i dobije se na testovima nije psiholosko vec stvarno stanje. Da nije tako mnogo motora bi bilo na otpadima.
Sustina je da se kvalitet proverava i ne znaci da je ulje 5w30 kvalitetnije od ulja 5w40 iz razloga sto je redje. Pitao sam te u cemu se ogleda taj pojam "kvalitetnije je redje" koji si naveo.
Ti mozes da verujes da je tako, praksa kao i uputstva proizvodjaca vozila kazu da nije tako jednostavno.
Ponavljam, viskozitet ulja pri 100C nije merilo za poredjenje kvaliteta. Ima sijaset drugih radnih parametara kojima se ulje definise kvalitativni nivo.
To što (može da bude, a najčešće jeste) je redje kvalitetnije - nije kvalitetnije zbog toga što je ređe, nego što mu je balans polimera (i ostalih aditiva) i baznog ulja takav da može (najčešće) da duže održi propisani kvalitet.
Kvalitet je diskutabilan pojam. Za nekoga on znači (bez obzira na ostale faktore) - mogućnost zaštite motora u nekakvim uslovima. Za nekog drugog - mogućnost što dužeg korišćenja tog ulja u nekakvim uslovima.
A ova dva gore navedena primera/zahteva mogu da budu sukobljena.
Ona literatura koju sam već pomenuo suštinski navodi prednost tanjih ulja u smislu dugotrajnosti.
Nadam se da je to jasno jer neki proizvođači motora zahtevaju specifična ulja za duge intervale zamene - i ta ulja su tipično 5W-30 gradacije.
Međutim - ako bi ste nekom sportisti/relisti rekli da bira između 5W-30 ili 5W-40, on bi izabrao ovo drugo jer on koristi motor i preko granica uobičajene/civilne/garantne upotrebe, ali zna da to neće činiti dugo. Inače, naravno da bi u tu svrhu najpre izabrao nešto sasvim treće što proizvođač motora ni ne pominje u preporukama,
Sa 5W-40 je (uglavnom) veća margina u zaštiti motora na njegovim radnim temperaturama (najprostije rečeno), ali onome koji tu marginu (mada manju/užu) ima i sa 5W-30 - mogu da budu bitni i neki benefiti sa 5W-30 (kojih nema sa 5W-40) kao što je duži inerval i/ili ušteda goriva.
Upravo su to i imali proizvođači motora na umu. Pod pritiskom zahteva za uštedom goriva i smanjenjem emisije štetnih gasova - oni su morali da koncipiraju nekakva ulja. I to su učinili tako što su (prosto rečeno) smanjili marginu u zaštiti motora ali povećali njegovu dugotrajnost. A tako su učinili jer je zahtev (globalnog) tržišta takav - da nema sasvim naglašene potrebe za (potencijalnom) zaštitom motora. Kod onih kod kojih ima - proizvođači su to ispratili odgovarajućom normama (npr. Renault RN700)
Ali npr. sada oni ne moraju da brinu o npr, velikoj količini sumpora u gorivu - jer propisi o njegovom kvalitetu (bar u Evropi/Balkanu) isključuju to (što će reći da nisu nužno potrebna ulja sa visokim TBN, najprostije rečeno).
Naravno da pojedinačni slučajevi mogu sasvim da odstupaju od generalnog trenda (koji pominjem), a generalni trend je da ćete ulja iz 5W-40 gradacije po litru plaćati oko 6-8 evra, a ona iz 5W-30 gradacije od 7-10 evra. Ulja tih gradacija za specifične namene su posebna priča.
Osim toga - sve što sam naveo ima veze jedino ukoliko proizvođač motora dozvoljava upotrebu obe gradacije (i odgovarajućih normi).
Odstupanja od proizvođačkih zahteva su sasvim druga priča.
***
A sasvim drugačiju priču bi smo pričali da se kojim slučajevima različiti delovi motora mogu podmazivati različitim uljem Recimo, bilo bi mnogo dobro da se leteći ležaji podmazuju drugačijim uljem od onog kojim se podmazuju cilindri/karike
Al` pošto to trenutno (a ni u prošlih 100 godina) nije moguée - motorno ulje je kompromisviše suprotstavljenih zahteva. Pa se modernija ulja razvijaju tako da optimalno podmire te suprotstavkljene zahteve.
***
(Čik) da vidim nekoga kome treba ulje sa odobrenjem VW 505.00 ili npr. ACEA A3 da sipa ovo ulje
http://catalog.lubricants.total.com/sit ... 4%20EN.pdf
a može sa istim odobrenjem (i istom ACEA normom) da sipa ovo dole
http://www4.total.fr/middle-east/uae/PD ... 0-5W40.pdf
Pa još da ovo prvo da tera npr. koliko je VW propisao da može/treba da se teraju vozila koja zahtevaju ulja sa VW 505.00 odobrenjem.
Lepo piše kod ovog prvog da može da se tera u svim sezonama, jedino što piše sitnim slovima da treba pročitati korisničko uputsvo.
Može, samo što nije pametno, kad već ima ono drugo na raspolaganju. Jer je ovo drugo kvalitetnije - po sastavu. pa će duže održati nepromenjen sastav. Osim što će mu i utrošak goriva sa potonjim biti manji.