Motorna ulja
Re: Motorna ulja
Uz peugeot auto dobio sam original knjizicu, jasno i nedvosmisleno pise- uz FAP jedino i obavezno 5w40 za 1.4+2.0 dizel motore.
Uz to je i nacrtano isto to nesporedno iznad teksta. Total 9000 Quartz 5w40 je navedeno kao primer.
Motori bez FAP imaju vise opcija gradacija, i siri izbor preporucenih ulja, pise na istom mestu.
Uz to je i nacrtano isto to nesporedno iznad teksta. Total 9000 Quartz 5w40 je navedeno kao primer.
Motori bez FAP imaju vise opcija gradacija, i siri izbor preporucenih ulja, pise na istom mestu.
Re: Motorna ulja
Iz kog je godišta auto tj. knjižica, gde je prvi put kupljen (tj. na kom tržištu), na kom je jeziku knjižica, i o kom se autu odnosno motoru radi? Hvala.
Dalje, sve što mogu da kažem u vezi Peugeot, tj PSA preporuka za motorna ulja - da sam njima počeo da se bavim jer su pisana na momente kontradiktorno, zatim za iste motore različito u različitim godištima, a i to da sam na osnovu skeniranih/fotografisanih servisnih knjižica koje su prikazivali vlasnici pgt-a ili citroena - nailazio i na diskutabilne prevode, kao i na neke diskutabilno odrađene tabele koje se tiču VTi.
Onako kako navodiš, još nisam video da se za 1,4 HDi i 2.0 HDi (kao i 1,6 HDi) sa FAP/DPF - navodi preporuka isključivo za 5W-40 gradaciju tj. Quartz 9000 5W-40 (što bi značilo isključivo norma ACEA A3/B4, odnosno PSA B71 2296).
Eventualno, pošto nisam imao priliku da vidim skeniranu knjižicu nekog PSA vozila sa FAP/DPF a koje potiče iz prvih godišta ugrađivanja motora sa FAP/DPF - moguće je da tako stoji u servisnoj na srpskom jeziku ukoliko se radi o godištu 2002-2004, ali je i to odstupanje od servisne dokumentacije (na francuskom i engleskom jeziku) iz tih godišta.
Zamoliću te da slikaš stranu (tj. dve strane, kako bi se videlo šta piše i kod klimatske tabele) gde je to tako navedeno.
U međuvremenu, na sledećim linkovima ja ću postaviti preporuke za motorna ulja iz različitih godišta kojima raspolažem (neka su između ostalog dobijena od članova nezavisnog srpskog foruma ljubitelja citroena tj. CFS, odnosno postavljena su u odgovarajućoj temi koja se bavi isključivo motornim uljima za PSA motore sa FAP/DPF), a na kojima se vidi da ni u jednom slučaju za HDi sa FAP/DPF nije isključivo 5W-40 (pa još da se u toj gradaciji pominje ACEA C2)
Navod iz knjižice na francuskom jeziku (sa interneta), period 2009 - 2010.

Period 2013.

Knjizica koja je dobijena uz kupljeni Citroen C4 1.6 HDi iz salona u Beogradu, decembra 2015.

Knjižica iz 2016. koju je priložio vlasnik vozila iz BiH.

Dakle ajmo da vidimo u čemu je zvrčka - a neće me začuditi i da je tako kako navodiš (sa obzirom šta su sve umeli da pišu i/ili prevode za ovih 15ak godina koliko su HDi motori sa FAP u upotrebi), s` tim što me zanima iz kojeg je to godišta i za koje je područje (ako je npr. izvanevropsko).
Na kraju ovakvog galimatijasa, tj. u nekom od sledećih postova, potrudiću se da dam i navode najaktuelnijih preporuka za određene HDi motore - s tim što svaki vlasnik nekog PSA vozila može dobiti najaktuelniju preporuku za motorna ulja po svom VIN, prema tzv. Planu Održavanja na servisnom sajtu.
Dalje, sve što mogu da kažem u vezi Peugeot, tj PSA preporuka za motorna ulja - da sam njima počeo da se bavim jer su pisana na momente kontradiktorno, zatim za iste motore različito u različitim godištima, a i to da sam na osnovu skeniranih/fotografisanih servisnih knjižica koje su prikazivali vlasnici pgt-a ili citroena - nailazio i na diskutabilne prevode, kao i na neke diskutabilno odrađene tabele koje se tiču VTi.
Onako kako navodiš, još nisam video da se za 1,4 HDi i 2.0 HDi (kao i 1,6 HDi) sa FAP/DPF - navodi preporuka isključivo za 5W-40 gradaciju tj. Quartz 9000 5W-40 (što bi značilo isključivo norma ACEA A3/B4, odnosno PSA B71 2296).
Eventualno, pošto nisam imao priliku da vidim skeniranu knjižicu nekog PSA vozila sa FAP/DPF a koje potiče iz prvih godišta ugrađivanja motora sa FAP/DPF - moguće je da tako stoji u servisnoj na srpskom jeziku ukoliko se radi o godištu 2002-2004, ali je i to odstupanje od servisne dokumentacije (na francuskom i engleskom jeziku) iz tih godišta.
Zamoliću te da slikaš stranu (tj. dve strane, kako bi se videlo šta piše i kod klimatske tabele) gde je to tako navedeno.
U međuvremenu, na sledećim linkovima ja ću postaviti preporuke za motorna ulja iz različitih godišta kojima raspolažem (neka su između ostalog dobijena od članova nezavisnog srpskog foruma ljubitelja citroena tj. CFS, odnosno postavljena su u odgovarajućoj temi koja se bavi isključivo motornim uljima za PSA motore sa FAP/DPF), a na kojima se vidi da ni u jednom slučaju za HDi sa FAP/DPF nije isključivo 5W-40 (pa još da se u toj gradaciji pominje ACEA C2)
Navod iz knjižice na francuskom jeziku (sa interneta), period 2009 - 2010.

Period 2013.

Knjizica koja je dobijena uz kupljeni Citroen C4 1.6 HDi iz salona u Beogradu, decembra 2015.

Knjižica iz 2016. koju je priložio vlasnik vozila iz BiH.

Dakle ajmo da vidimo u čemu je zvrčka - a neće me začuditi i da je tako kako navodiš (sa obzirom šta su sve umeli da pišu i/ili prevode za ovih 15ak godina koliko su HDi motori sa FAP u upotrebi), s` tim što me zanima iz kojeg je to godišta i za koje je područje (ako je npr. izvanevropsko).
Na kraju ovakvog galimatijasa, tj. u nekom od sledećih postova, potrudiću se da dam i navode najaktuelnijih preporuka za određene HDi motore - s tim što svaki vlasnik nekog PSA vozila može dobiti najaktuelniju preporuku za motorna ulja po svom VIN, prema tzv. Planu Održavanja na servisnom sajtu.
Re: Motorna ulja
Kupljen 31/03/2004. Nemacka, proizveden 09/10/2003., FAP druge generacije, motor DW10ATED (2.0 79kW)
Za trzista F, B, L, DK, S, NL,SF, GB, IRL,N, A,D,CH,I, GR,P,E dakle evropski model.
Citiram:
Verwenden Sie fur Turbodiesel HDI-Motoren mit Partikelfilter ausschlieslich vollsyntetische Ole der Qualitat 5w40
Izdvojili suEsso Ultron 5w40 i Total 9000 5w40.
Isto pise i na nalepnici u motorskom prostoru.
Original PSA uputstvo, nije prevod.
Ima ocito vise razlicitih preporuka. Nije zahtevan od PSA ACEA C3 uslov, moja greska. Nasao sam na drugom mestu preporuku da bude C2 / C3 za FAP (preporuka sa sajta proizvodjaca ulja).







Za trzista F, B, L, DK, S, NL,SF, GB, IRL,N, A,D,CH,I, GR,P,E dakle evropski model.
Citiram:
Verwenden Sie fur Turbodiesel HDI-Motoren mit Partikelfilter ausschlieslich vollsyntetische Ole der Qualitat 5w40
Izdvojili suEsso Ultron 5w40 i Total 9000 5w40.
Isto pise i na nalepnici u motorskom prostoru.
Original PSA uputstvo, nije prevod.
Ima ocito vise razlicitih preporuka. Nije zahtevan od PSA ACEA C3 uslov, moja greska. Nasao sam na drugom mestu preporuku da bude C2 / C3 za FAP (preporuka sa sajta proizvodjaca ulja).







Re: Motorna ulja
Hvala ti na ovome, prvi put vidim servisnu na nemačkom za neki PSA u tom godištu.
Nadam se da ću svojim objašnjenjem uglavnom razjasniti zašto je preporuka u tom godištu takva odnosno zašto je PSA tj. Peugeot insistirao samo na određenom ulju 5W-40 gradacije za tadašnje motore sa FAP/DPF.
Dakle, ako se uporedi sa narednim godinama videće sa da tada (u narednim godinama) dozvoljavaju i ulja iz 5W-30 gradacije koja međutim zadovoljavaju drugačije norme nego ulja iste gradacije iz prethodnih godina.
Najjednostavnije rečeno, u tom periodu 2002-2004. nisu bila dostupna ulja koja su specifično namenjena za motore sa FAP. Tek kada su ona postala dostupna, PSA je počela da ih pominje kroz preporuke.
Verujem da je Quartz (Activa) 9000 5W-40 među preporučenim uljima tada imala među najnižim vrednostima za SAPS (treba imati u vidu da je to ulje za ovih petnaestak godina bitno menjalo sastav/osobine).
Ono što daje najjasniju sliku u ovoj priči je činjenica da je ACEA (a čiji je vrlo aktivni član i PSA) donela C norme za ulja namenjena (primarno) motorima sa FAP - tek 2004.
Na donjim linkovima je sekvenca iz 2002. i naredna, iz 2004.
Tu se može uočiti da su tek u 2004. definisane ACEA C norme, pri čemu je PSA insistirala na ACEA C2 (a što je kao osnova kasnije 2007.-2008. poslužilo za normu B71 2290)
2002 http://www.utc.fr/~tthomass/Themes/Unit ... uences.pdf
2004 http://www.uns-oil.ru/userfiles/fileace ... uences.pdf
Verovatno bi moglo da se kaže da je u tom trenutku (2002.-2003.) - Quartz (Activa) 9000 5W-40 bilo najpogodnije ulje za motore sa DPF među onima sa kojima su raspolagali Total i Esso (neka od navedenih ostalih ulja su ostavljala više SAPS).
Najjednostavnije rečeno - Q9000 5W-40 jeste bilo najpogodnije ulje (možda je bolje reći - najzgodniji kompromis) za motore sa FAP, dok kasnije nisu razvijena nešto drugačija ulja.
Kako stoje stvari, u nešto kasnijem periodu (2004-2007) Total je razvio mid/low SAPS ulje Ineo ECS, i to najpre kako bi ono bilo namenjeno motorima sa DPF. Tada još nisu bile formirane specifične PSA norme koje danas znamo pod oznakama PSA B71 2290 (Ineo ECS); 2296 (Q9000 5W-40); 2294, 2300 (Q7000 10W-40); kao i znatno kasnija norma 2312 (Ineo First). Prve tri norme će se kao takve pominjati tek u dokumentaciji od 2007- 2008.
Na ovom mestu ću dodati link Peugeot preporuke za ulje iz perioda kada je već formirana norma ACEA C2 kao i ulje Ineo ECS. I tu se može videti da se za HDi sa FAP osim Ineo ECS preporučuju i Full SAPS ulja kakvo je Q7000 10W-40 kao i Q9000 5W-40, ali ne i ulje koje kakvo je Q9000 Energy 0W-30 jer je ono sa većim sadržajem SAPS..
https://www.motor-talk.de/forum/aktion/ ... tId=719714
Pošto sam u prethodnom postu već dao nekoliko Peugeot preporuka iz perioda 2009-2013. dole sledi link do najaktuelnije (i najdetaljnije) dostupne servisne preporuke za motore PSA vozila (uključujući i npr. tojotine i mitcubišijeve motore) - uz enormnu zahvalnost Guletu koji je ovlašćeni serviser PSA vozila, iz Viteza, BiH.
Na tom linku možemo videti u poglavlju 7.7. da je celoj seriji DW10ATED (uključujući i sa FAP tj. RHS) za područje Evrope uključujući i Srbiju odgovarajuće više ulja različitih gradacija. Prethodne napomene u tom dokumentu (na početku) za područje Evrope favorizuju upotrebu Ineo ECS i Ineo First, osim kod motora kod kojih su ona uzričito izostavljena.
https://www.dropbox.com/s/a3dvmn604e8w0 ... a.pdf?dl=0
Na kraju, još jednom ću ponoviti da je za konkretno vozilo najzgodnije proveriti Plan Održavanja na servisnom sajtu.
Nadam se da ću svojim objašnjenjem uglavnom razjasniti zašto je preporuka u tom godištu takva odnosno zašto je PSA tj. Peugeot insistirao samo na određenom ulju 5W-40 gradacije za tadašnje motore sa FAP/DPF.
Dakle, ako se uporedi sa narednim godinama videće sa da tada (u narednim godinama) dozvoljavaju i ulja iz 5W-30 gradacije koja međutim zadovoljavaju drugačije norme nego ulja iste gradacije iz prethodnih godina.
Najjednostavnije rečeno, u tom periodu 2002-2004. nisu bila dostupna ulja koja su specifično namenjena za motore sa FAP. Tek kada su ona postala dostupna, PSA je počela da ih pominje kroz preporuke.
Verujem da je Quartz (Activa) 9000 5W-40 među preporučenim uljima tada imala među najnižim vrednostima za SAPS (treba imati u vidu da je to ulje za ovih petnaestak godina bitno menjalo sastav/osobine).
Ono što daje najjasniju sliku u ovoj priči je činjenica da je ACEA (a čiji je vrlo aktivni član i PSA) donela C norme za ulja namenjena (primarno) motorima sa FAP - tek 2004.
Na donjim linkovima je sekvenca iz 2002. i naredna, iz 2004.
Tu se može uočiti da su tek u 2004. definisane ACEA C norme, pri čemu je PSA insistirala na ACEA C2 (a što je kao osnova kasnije 2007.-2008. poslužilo za normu B71 2290)
2002 http://www.utc.fr/~tthomass/Themes/Unit ... uences.pdf
2004 http://www.uns-oil.ru/userfiles/fileace ... uences.pdf
Verovatno bi moglo da se kaže da je u tom trenutku (2002.-2003.) - Quartz (Activa) 9000 5W-40 bilo najpogodnije ulje za motore sa DPF među onima sa kojima su raspolagali Total i Esso (neka od navedenih ostalih ulja su ostavljala više SAPS).
Najjednostavnije rečeno - Q9000 5W-40 jeste bilo najpogodnije ulje (možda je bolje reći - najzgodniji kompromis) za motore sa FAP, dok kasnije nisu razvijena nešto drugačija ulja.
Kako stoje stvari, u nešto kasnijem periodu (2004-2007) Total je razvio mid/low SAPS ulje Ineo ECS, i to najpre kako bi ono bilo namenjeno motorima sa DPF. Tada još nisu bile formirane specifične PSA norme koje danas znamo pod oznakama PSA B71 2290 (Ineo ECS); 2296 (Q9000 5W-40); 2294, 2300 (Q7000 10W-40); kao i znatno kasnija norma 2312 (Ineo First). Prve tri norme će se kao takve pominjati tek u dokumentaciji od 2007- 2008.
Na ovom mestu ću dodati link Peugeot preporuke za ulje iz perioda kada je već formirana norma ACEA C2 kao i ulje Ineo ECS. I tu se može videti da se za HDi sa FAP osim Ineo ECS preporučuju i Full SAPS ulja kakvo je Q7000 10W-40 kao i Q9000 5W-40, ali ne i ulje koje kakvo je Q9000 Energy 0W-30 jer je ono sa većim sadržajem SAPS..
https://www.motor-talk.de/forum/aktion/ ... tId=719714
Pošto sam u prethodnom postu već dao nekoliko Peugeot preporuka iz perioda 2009-2013. dole sledi link do najaktuelnije (i najdetaljnije) dostupne servisne preporuke za motore PSA vozila (uključujući i npr. tojotine i mitcubišijeve motore) - uz enormnu zahvalnost Guletu koji je ovlašćeni serviser PSA vozila, iz Viteza, BiH.
Na tom linku možemo videti u poglavlju 7.7. da je celoj seriji DW10ATED (uključujući i sa FAP tj. RHS) za područje Evrope uključujući i Srbiju odgovarajuće više ulja različitih gradacija. Prethodne napomene u tom dokumentu (na početku) za područje Evrope favorizuju upotrebu Ineo ECS i Ineo First, osim kod motora kod kojih su ona uzričito izostavljena.
https://www.dropbox.com/s/a3dvmn604e8w0 ... a.pdf?dl=0
Na kraju, još jednom ću ponoviti da je za konkretno vozilo najzgodnije proveriti Plan Održavanja na servisnom sajtu.
Re: Motorna ulja
Jasno je da se menjaju norme, mogucnosti proizvodjaca ulja i sami motori su se menjali kroz godine.
DW10ATED za koji je preporuceno ulje u knjizici je sa 8V i turbinom fiksne geometrije, kasnija godista su sa 16V glavom i VTG turbinom. I to treba imati u vidu.
Preoporucili su to ulje verovatno jer su oba modela francuska Total/Esso a tada su imali to u ponudi. Mogli su da preporuce i Mobil 1 ili RedLine (i jos nekih drugih) koje je gotovo sigurno bolje u svemu od ta 2 preporucena modela, dokazano na drugim modelima motora sirom sveta. Ali nisu FR
Sustina je da turbo motoru treba ulje koje ostaje cvrsti film unutar turbine pri velikom opterecenju i spoljnih +45C sto je ovde normalna temperaturna granica primene.
I sto manje isparava samo od sebe.
Prednost je ulje koje za sobom ostavlja sto manje pepela i ostalih cvrstih taloga.
PSA je imao problema sa podmazivanjem HDI motora, zapusavanjem, i menjao je konstrukciju od godine do godine (modelske) pa ih ne treba sve u isti kos trpati niti isto ulje uvek birati za sve varijante.
Uz sve to dodati i gorivo, dizel, koje je samo po sebi izvor mogucih problema sa uljem u kombinaciji sa EGR sistemom.
Moje iskustvo, a probao sam i 5w30 i 0w30, je da za nasu klimu optimalno ulje je 5w40 low/mid SAPS svejedno kog proizvodjaca tj brenda i trgovackog imena.
Ja gledam da ulje ispunjava MB 229.5 normu.
Ulje gradacije 30 je po meni pretanko za vrela leta kakva mi imamo, pogotovu za turbine koje nisu hladjene vodom.
A da je preporuka za 5W30, 0W30 vise zbog kao ustede u potrosnji goriva i na papiru boljeg CO2 podatka, tj nije glavna briga za motor vec za administrativno sto bolji poreski tretman proizvodjaca.
Off topic
Sa druge strane ceo biznis sa uljima se pretvorio u "dodjes mi dodjem ti" preporuku izmedju proizvodjaca vozila i uljara u mnogo slucajeva samo da bi vestacki nastao neki novi model ulja koji je preporuka/obaveza za ovlascene servise a zbog naplate ekstra novca za "inovaciju" imena. Toliko modela ulja nastalo a motori su manje vise istih termicko mehanickih hemijskih zahteva kod svih proizvodjaca vozila. Meni tu previse smrdi na fiktivno izmisljanje obaveznih modela/preporucenih ulja svakih par godina.
SUS motori se ni priblizno brzo ne menjaju konstrukciono od godine do godine, turbo motori su skoro istih zahteva prema ulju kao i ranije.
Ono sto se drasticno promenilo je interval, od nekada 5.000km za turbo motore danas cak i 30.000km izmedju zamena.
Opet, moje iskustvo tokom mnogo godina sa raznim autima je pokazalo da je faktor broj 1 za motor da se redovno menja ulje sa filterom, po mogucstvu na 15.000-17.000km kada je jos uvek period da se ne stvaraju talozi unutar motora bez obzira na nominalni viskozitet.
Jedna od stvari u koju sam prestao da bespogovorno verujem su preporuke bazirane na ugovoru tj interesu gde je lova osnova da mora ovo ili ono ulje kao jedino.
Ulja su sve bolja i bolja ali su i motori sve vise termicki optereceni uz sve manje zapremine kartera.
PSA dizeli su specificni, pogotovu 1.4 i 1.6 HDI koji imaju tako malo ulja a time i male mogucnosti da u sebe duze vremena apsorbuju necistoce. Verujem da je vecina problema sa HDI motorima upravo zbog slepog pridrzavanja preporuka PSA za (po meni) predugacke intervale.
DW10ATED za koji je preporuceno ulje u knjizici je sa 8V i turbinom fiksne geometrije, kasnija godista su sa 16V glavom i VTG turbinom. I to treba imati u vidu.
Preoporucili su to ulje verovatno jer su oba modela francuska Total/Esso a tada su imali to u ponudi. Mogli su da preporuce i Mobil 1 ili RedLine (i jos nekih drugih) koje je gotovo sigurno bolje u svemu od ta 2 preporucena modela, dokazano na drugim modelima motora sirom sveta. Ali nisu FR

Sustina je da turbo motoru treba ulje koje ostaje cvrsti film unutar turbine pri velikom opterecenju i spoljnih +45C sto je ovde normalna temperaturna granica primene.
I sto manje isparava samo od sebe.
Prednost je ulje koje za sobom ostavlja sto manje pepela i ostalih cvrstih taloga.
PSA je imao problema sa podmazivanjem HDI motora, zapusavanjem, i menjao je konstrukciju od godine do godine (modelske) pa ih ne treba sve u isti kos trpati niti isto ulje uvek birati za sve varijante.
Uz sve to dodati i gorivo, dizel, koje je samo po sebi izvor mogucih problema sa uljem u kombinaciji sa EGR sistemom.
Moje iskustvo, a probao sam i 5w30 i 0w30, je da za nasu klimu optimalno ulje je 5w40 low/mid SAPS svejedno kog proizvodjaca tj brenda i trgovackog imena.
Ja gledam da ulje ispunjava MB 229.5 normu.
Ulje gradacije 30 je po meni pretanko za vrela leta kakva mi imamo, pogotovu za turbine koje nisu hladjene vodom.
A da je preporuka za 5W30, 0W30 vise zbog kao ustede u potrosnji goriva i na papiru boljeg CO2 podatka, tj nije glavna briga za motor vec za administrativno sto bolji poreski tretman proizvodjaca.
Off topic
Sa druge strane ceo biznis sa uljima se pretvorio u "dodjes mi dodjem ti" preporuku izmedju proizvodjaca vozila i uljara u mnogo slucajeva samo da bi vestacki nastao neki novi model ulja koji je preporuka/obaveza za ovlascene servise a zbog naplate ekstra novca za "inovaciju" imena. Toliko modela ulja nastalo a motori su manje vise istih termicko mehanickih hemijskih zahteva kod svih proizvodjaca vozila. Meni tu previse smrdi na fiktivno izmisljanje obaveznih modela/preporucenih ulja svakih par godina.
SUS motori se ni priblizno brzo ne menjaju konstrukciono od godine do godine, turbo motori su skoro istih zahteva prema ulju kao i ranije.
Ono sto se drasticno promenilo je interval, od nekada 5.000km za turbo motore danas cak i 30.000km izmedju zamena.
Opet, moje iskustvo tokom mnogo godina sa raznim autima je pokazalo da je faktor broj 1 za motor da se redovno menja ulje sa filterom, po mogucstvu na 15.000-17.000km kada je jos uvek period da se ne stvaraju talozi unutar motora bez obzira na nominalni viskozitet.
Jedna od stvari u koju sam prestao da bespogovorno verujem su preporuke bazirane na ugovoru tj interesu gde je lova osnova da mora ovo ili ono ulje kao jedino.
Ulja su sve bolja i bolja ali su i motori sve vise termicki optereceni uz sve manje zapremine kartera.
PSA dizeli su specificni, pogotovu 1.4 i 1.6 HDI koji imaju tako malo ulja a time i male mogucnosti da u sebe duze vremena apsorbuju necistoce. Verujem da je vecina problema sa HDI motorima upravo zbog slepog pridrzavanja preporuka PSA za (po meni) predugacke intervale.
Re: Motorna ulja
Pogledao sam detaljno dokument od 21 strane, za jedan isti motor su razlicite preporuke gradacije zavisno od klime i koriscenog goriva.
Konkretno za Srbiju i RHS motor su navedene 5w30, 5w40, 10w40 mogucnosti.
Bicu dosadan opet, ja bih uvek isao na srednju opciju kao optimum a odbacio ove krajnje kao vise pogodne za neke specificne slucajeve primene motora (samo kratke gradske voznje sa nezagrejanim motorom za prvu gradaciju odnosno veoma dugacke voznje pod punim opterecenjem za trecu gradaciju).
Konkretno za Srbiju i RHS motor su navedene 5w30, 5w40, 10w40 mogucnosti.
Bicu dosadan opet, ja bih uvek isao na srednju opciju kao optimum a odbacio ove krajnje kao vise pogodne za neke specificne slucajeve primene motora (samo kratke gradske voznje sa nezagrejanim motorom za prvu gradaciju odnosno veoma dugacke voznje pod punim opterecenjem za trecu gradaciju).
Re: Motorna ulja
Da li je neko cuo za Nemacko ulje Divinol?
Cujem da je dosta hvaljeno, sipao bi u moj auto.
Cujem da je dosta hvaljeno, sipao bi u moj auto.
Re: Motorna ulja
@ljubitelj
Generalno bih se vrlo složio sa izrečenim stavovima, s tim što imam par napomena.
Verujem da je jasno kako su tokom prošle decenije proizvođači motora u saradnji sa proizvođačima ulja vremenom/ispitivanjem shvatili da donekle mogu da naprave kompromis u zaštiti motora na taj način što će poboljšat neke komponente paketa aditiva a istovremeno da smanje količinu antiwear aditiva (uglavnom zddp) kako bi više štitili DPF. Taj trend možemo da vidimo kroz ovaj pregled preporuka iz raznih perioda.
Vrlo se složem sa stavom da je za našu klimu optimalna gradacija 5W-40 u kombinavciji mid SAPS (dakle praktično ACEA C3, čak i za motore koji zahtevaju ACEA C2 kao što je to slučaj sa PSA).
Međutim, daimlerova norma MB 229.5 podrazumeva Full SAPS ulja u kojima je sulfatni pepeo 1-1,6 % (za razliku od mid SAPS ulja kojima ta vrednost ne sme da prelazi 0,8% ). Praktično, to je norma čija je osnova ACEA A3/B4, pa uz prethodni stav - ja verujem da si mislio na ulja norme MB 229.51 koja je namenska norma za MB motore sa DPF, jer bi ona bila zgodan kompromis za pomenuti DW10ATED+FAP.
Ako ćemo da računamo koliko koje ulje ostavlja pepela, moglo bi da se dođe do računice da Full SAPS ulje koje se troši u manjoj meri, manje zapušuje DPF nego low SAPS ulje koje se više troši tj. sagoreva.
Napomenuću još jednu stvar koja ume da bude prilično bitna kod dizela sa DPF (i aktivnom regeneracijom) a koja favorizuje (ono što ti navodiš) ulja sa sniženim SAPS u debljoj tj. 5W-40 gradaciji - a to je da usled eventualno učestalih nezavršenih regeneracija dolazi do značajnijeg razređivanja ulja gorivom što sa svoje strane delujenegativno na habanje motora. To se inače i konstatuje kroz laboratorijske analize motora kod kojih je to rađeno.
Inače moj lični stav, mada bih to ore nazvao osećajem, je da motorima sa FAP kojima su primarno propisana ulja po normi ACEA C2 (tj. B71 2290) u pravo zbog zahteva za većim viskozitetom u uslovima naše klime - je možda najzgodniji kompromis ulja koja u nekim segmentima zadovoljavaju ACEA C2 a u drugim ACEA C3, odnosno ulje kakvo je Mobil 1 ESP Formula 5W-30 ili Ineo Efficiency 0W-30. Dakle mislim na ulja čija je kinematička viskoznost na sredini između ACEA C2 i 5W-40, tj. oko 12 mm2/S na 100 C.
Sa druge strane, ja lično za koristim vrlo tanko ulje po ACEA C2 (koje je još tanje nego Ineo ECS, dakle FAM Fenix PSA Energy 5W-30) u svom 1,4 HDi koji i nema FAP, a preporučeno mu je i ACEA C2 kao i ACEA A3/B4 u raznim gradacijama. Ja to činim jer se moj auto ne forsira, koristi se dnevno za gradske vožnje do 8 km, i za par izleta godišnje i letovanje. U vezi toga, ja jednostavno imam poverenje da je to ulje tj. taj viskozitet dovoljan (iako sa najverovatnije vrlo malom marginom u zaštiti motora) i u najtežim uslovima pod kojima se taj auto koristi.
Takođe, moj stav je da mu je takvo ulje sasvim zgodno najvećim delom godine, dakle nekih 10 meseci, a jeste donekle ugrožen tokom jula i avgusta. Ali kako je svako motorno ulje kompromis - takvo sam izabrao za svoj auto jer mislim da mi to donosi najzgodniji benefit (tj. najmanju štetu). A praksa, tj nekih 60,000 km koliko se u tom motoru koristi to ulje mi kaže da sam izgleda izabrao zgodan kompromis. Dakle čisto lično, i čisto za taj konkretni auto odnosno motor.
&pozdrav!
U vezi Divinol ulja, to je respektabilan proizvođač (naravno da je neko čuo za njih) i to je to. Sad, to što su dosta hvaljena je uobičajeno za svako ulje koje je adekvatno. Onaj ko želi da ih koristi imaće sasvim pouzdano ulje u motor, ako je ono izabrano po odgovarajućim normama.
Generalno bih se vrlo složio sa izrečenim stavovima, s tim što imam par napomena.
Verujem da je jasno kako su tokom prošle decenije proizvođači motora u saradnji sa proizvođačima ulja vremenom/ispitivanjem shvatili da donekle mogu da naprave kompromis u zaštiti motora na taj način što će poboljšat neke komponente paketa aditiva a istovremeno da smanje količinu antiwear aditiva (uglavnom zddp) kako bi više štitili DPF. Taj trend možemo da vidimo kroz ovaj pregled preporuka iz raznih perioda.
Vrlo se složem sa stavom da je za našu klimu optimalna gradacija 5W-40 u kombinavciji mid SAPS (dakle praktično ACEA C3, čak i za motore koji zahtevaju ACEA C2 kao što je to slučaj sa PSA).
Međutim, daimlerova norma MB 229.5 podrazumeva Full SAPS ulja u kojima je sulfatni pepeo 1-1,6 % (za razliku od mid SAPS ulja kojima ta vrednost ne sme da prelazi 0,8% ). Praktično, to je norma čija je osnova ACEA A3/B4, pa uz prethodni stav - ja verujem da si mislio na ulja norme MB 229.51 koja je namenska norma za MB motore sa DPF, jer bi ona bila zgodan kompromis za pomenuti DW10ATED+FAP.
Ako ćemo da računamo koliko koje ulje ostavlja pepela, moglo bi da se dođe do računice da Full SAPS ulje koje se troši u manjoj meri, manje zapušuje DPF nego low SAPS ulje koje se više troši tj. sagoreva.
Napomenuću još jednu stvar koja ume da bude prilično bitna kod dizela sa DPF (i aktivnom regeneracijom) a koja favorizuje (ono što ti navodiš) ulja sa sniženim SAPS u debljoj tj. 5W-40 gradaciji - a to je da usled eventualno učestalih nezavršenih regeneracija dolazi do značajnijeg razređivanja ulja gorivom što sa svoje strane delujenegativno na habanje motora. To se inače i konstatuje kroz laboratorijske analize motora kod kojih je to rađeno.
Inače moj lični stav, mada bih to ore nazvao osećajem, je da motorima sa FAP kojima su primarno propisana ulja po normi ACEA C2 (tj. B71 2290) u pravo zbog zahteva za većim viskozitetom u uslovima naše klime - je možda najzgodniji kompromis ulja koja u nekim segmentima zadovoljavaju ACEA C2 a u drugim ACEA C3, odnosno ulje kakvo je Mobil 1 ESP Formula 5W-30 ili Ineo Efficiency 0W-30. Dakle mislim na ulja čija je kinematička viskoznost na sredini između ACEA C2 i 5W-40, tj. oko 12 mm2/S na 100 C.
Sa druge strane, ja lično za koristim vrlo tanko ulje po ACEA C2 (koje je još tanje nego Ineo ECS, dakle FAM Fenix PSA Energy 5W-30) u svom 1,4 HDi koji i nema FAP, a preporučeno mu je i ACEA C2 kao i ACEA A3/B4 u raznim gradacijama. Ja to činim jer se moj auto ne forsira, koristi se dnevno za gradske vožnje do 8 km, i za par izleta godišnje i letovanje. U vezi toga, ja jednostavno imam poverenje da je to ulje tj. taj viskozitet dovoljan (iako sa najverovatnije vrlo malom marginom u zaštiti motora) i u najtežim uslovima pod kojima se taj auto koristi.
Takođe, moj stav je da mu je takvo ulje sasvim zgodno najvećim delom godine, dakle nekih 10 meseci, a jeste donekle ugrožen tokom jula i avgusta. Ali kako je svako motorno ulje kompromis - takvo sam izabrao za svoj auto jer mislim da mi to donosi najzgodniji benefit (tj. najmanju štetu). A praksa, tj nekih 60,000 km koliko se u tom motoru koristi to ulje mi kaže da sam izgleda izabrao zgodan kompromis. Dakle čisto lično, i čisto za taj konkretni auto odnosno motor.
&pozdrav!
U vezi Divinol ulja, to je respektabilan proizvođač (naravno da je neko čuo za njih) i to je to. Sad, to što su dosta hvaljena je uobičajeno za svako ulje koje je adekvatno. Onaj ko želi da ih koristi imaće sasvim pouzdano ulje u motor, ako je ono izabrano po odgovarajućim normama.
Poslednja izmena od DS9 u 16 Maj 2018, 12:25, izmenjeno 1 put ukupno.
Re: Motorna ulja
Napisao prvo 229.51 pa obrisao jer mislim da je 229.5 univerzalnije primenljivo uopsteno na turbo motore. Nisam mislio nesto specificno na PSA niti DPF, meni je prioritet podmazivanje turbine kao zadatak a DPF se ionako pre ili kasnije zapusi sto od aditiva (bar u PSA sa cerin gvozdje kombinacijom) sto zbog konstrukcije da je zadnji zid DPF blokada da se talog izbaci.
Razumemo se, menjaju se i ulja i motori tokom vremena, mada ne toliko brzo koliko se izbacuju sve noviji modeli/ imena ulja. Slazem se da se kompromis izbora ulja svodi na licni osecaj, na ocekivane uslove eksploatacije pa i na samo gorivo koje je negde dostupno.
Razumemo se, menjaju se i ulja i motori tokom vremena, mada ne toliko brzo koliko se izbacuju sve noviji modeli/ imena ulja. Slazem se da se kompromis izbora ulja svodi na licni osecaj, na ocekivane uslove eksploatacije pa i na samo gorivo koje je negde dostupno.
Re: Motorna ulja
Pa, lično mislim da je bar što se tiče turbine - zgodnije nešto tanje ulje. Al` ipak, sve zavisi od konkretnog motora. Meni je npr. zanimljiv jedan od zaključaka jednog skorašnjeg rada koji se bavi uticajem ulja na rad turbine.
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 1118309244
-The hottest and thinnest oil gave highest compressor pressure ratio and efficiency.
***
Btw, u vezi moje napomene u prethodnom postu da koristim vrlo tanko ulje u svom 1,4 HDi - jedna od ključnijih stavri tu je da se to ulje koristi poslednjih 60000 km, ali taj motor iza sebe pre nego sam ga ja preuzeo nije imao manje od već pređenih 200,000 km (odnosno stvarna kilometraža mu je nepoznata).
Mislim, klasičnim majstorskim savetom bi u taj motor neko sipao 10W-40icu ili u najboljem slučaju 5W-40icu. Ovo poslednje je išlo u prve dve izmene, prvo totalovo Q9000 5W-40, a zatim FAM Premium 5W-40. nakon toga se već pet izmena bućka vrlo tanko famovo ulje po ACEA C2. Ali, laboratorisjka analiza je pokazala da tokom eksploatacije zadržava ključne osobine, osim što se produžavanjem intervala kritično nakupljau čestice čađi i opada TBN (a raste TAN) što je najpre u funkciji sastava goriva.
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 1118309244
-The hottest and thinnest oil gave highest compressor pressure ratio and efficiency.
***
Btw, u vezi moje napomene u prethodnom postu da koristim vrlo tanko ulje u svom 1,4 HDi - jedna od ključnijih stavri tu je da se to ulje koristi poslednjih 60000 km, ali taj motor iza sebe pre nego sam ga ja preuzeo nije imao manje od već pređenih 200,000 km (odnosno stvarna kilometraža mu je nepoznata).
Mislim, klasičnim majstorskim savetom bi u taj motor neko sipao 10W-40icu ili u najboljem slučaju 5W-40icu. Ovo poslednje je išlo u prve dve izmene, prvo totalovo Q9000 5W-40, a zatim FAM Premium 5W-40. nakon toga se već pet izmena bućka vrlo tanko famovo ulje po ACEA C2. Ali, laboratorisjka analiza je pokazala da tokom eksploatacije zadržava ključne osobine, osim što se produžavanjem intervala kritično nakupljau čestice čađi i opada TBN (a raste TAN) što je najpre u funkciji sastava goriva.
- Ivan
- Postovi: 9930
- Pridružio se: 03 Jan 2013, 09:22
- Garaža: bmw 3 f31, bmw 5 f10,
- Lokacija: Novi Sad
Re: Motorna ulja
Ja sam bas razmisljao da predjem sa 5-30 na 5-40 ili jos bolje na 0-40, posto bi trebalo da je pri vecim opterecenjima 40 stabilnija, viskoznija, a tecljivost na niskim temperaturama im je ista.
Razmisljam da mozda 40 bolje stiti na visokim rpm i vecim opterecenjima ili niej tako?
Razmisljam da mozda 40 bolje stiti na visokim rpm i vecim opterecenjima ili niej tako?
Re: Motorna ulja
Ali i pise da se radi o turbinni sa iglicastim lezajevima u radu bez ili pri minimalnom opterecenju.
Kod ulja u turbu nije problem njegova temperatura, viskoznost i koksiranje pri malom opterecenju vec odabir ulja dolazi do izrazaja kada se vozi punim gasom neko druze vreme, kada se turbina usija do crvenog, kada ulje prelazi 150C a u peaku i 200C u povratnom vodu itd...
Dovoljno je i kratko vreme da je ulje pretanko pa da pukne uljni film i zariba turbina u lezaju.
Kao sto si lepo napisao, odabir ulja je kompromis.
Inace, 10w40 ulje koje je na bazi mineralnog je ok i za turbo ali da se menja 3-5 cesce od sintetike, to je druga strana medalje koja se nekada i precuti kada neko preporucuje taj odabir a bitno je znati.
U principu ulje je krovotok motora, tanje ulje omogucuje manje trenja ali i brze pukne uljni film na kriticno opterecenim mestima.
Kod nas zna da bude spoljna temperatura -25 do +45C tokom godine, vozi se na nadmorskim visinama preko 1.500 m, balkansko podrucje je mnogo brdovitije i zahtevnije od najveceg dela Evrope pa i to treba imati u vidu tj da su kod nas otezani uslovi primene.
Blaga holandska ili belgijska klima i nasa mislim da ipak nisu za istu preporuku, a cesto se trpaju u isti kos razliciti uslovi.
Off topic
Ja sam probao 5w30 Shell sintetiku na bazi prirodnog gasa koje se reklamiralo kao izuzetno cisto, vrhunska zastita itd, iskustva su da toliko mnogo isparava pri radu mog motora da potrosnja ulja postane enormno velika. Nije mi bilo dobro.
Probao jos jedno 5w30 Gazprom sintetiku made in Italy, sa vrhunskim normama, slicna prica samo manje izrazena.
Povratak na ranije ulje 5w40 donelo je stabilizaciju na 0.05 lit/1.000km.
Motor je jedan te isti turbo benzin volvo samo je razlika u odabranom ulju
Kod ulja u turbu nije problem njegova temperatura, viskoznost i koksiranje pri malom opterecenju vec odabir ulja dolazi do izrazaja kada se vozi punim gasom neko druze vreme, kada se turbina usija do crvenog, kada ulje prelazi 150C a u peaku i 200C u povratnom vodu itd...
Dovoljno je i kratko vreme da je ulje pretanko pa da pukne uljni film i zariba turbina u lezaju.
Kao sto si lepo napisao, odabir ulja je kompromis.
Inace, 10w40 ulje koje je na bazi mineralnog je ok i za turbo ali da se menja 3-5 cesce od sintetike, to je druga strana medalje koja se nekada i precuti kada neko preporucuje taj odabir a bitno je znati.
U principu ulje je krovotok motora, tanje ulje omogucuje manje trenja ali i brze pukne uljni film na kriticno opterecenim mestima.
Kod nas zna da bude spoljna temperatura -25 do +45C tokom godine, vozi se na nadmorskim visinama preko 1.500 m, balkansko podrucje je mnogo brdovitije i zahtevnije od najveceg dela Evrope pa i to treba imati u vidu tj da su kod nas otezani uslovi primene.
Blaga holandska ili belgijska klima i nasa mislim da ipak nisu za istu preporuku, a cesto se trpaju u isti kos razliciti uslovi.
Off topic
Ja sam probao 5w30 Shell sintetiku na bazi prirodnog gasa koje se reklamiralo kao izuzetno cisto, vrhunska zastita itd, iskustva su da toliko mnogo isparava pri radu mog motora da potrosnja ulja postane enormno velika. Nije mi bilo dobro.
Probao jos jedno 5w30 Gazprom sintetiku made in Italy, sa vrhunskim normama, slicna prica samo manje izrazena.
Povratak na ranije ulje 5w40 donelo je stabilizaciju na 0.05 lit/1.000km.
Motor je jedan te isti turbo benzin volvo samo je razlika u odabranom ulju
Re: Motorna ulja
Pa, kratak odgovor jeste da je pod većim opterećenjima mogućnost zaštite motora veća sa uljem koje je deblje tj. viskoznije. Maksimalne letnje temperature na ovom području favorizuju 40ice u odnosu na 30ice i generalno uzevši to je praktično najzgodnija varijanta za sve one koji su skloni da forsiraju motor i izlažu većem opterećenu.Ivan napisao: 16 Maj 2018, 13:42 Ja sam bas razmisljao da predjem sa 5-30 na 5-40 ili jos bolje na 0-40, posto bi trebalo da je pri vecim opterecenjima 40 stabilnija, viskoznija, a tecljivost na niskim temperaturama im je ista.
Razmisljam da mozda 40 bolje stiti na visokim rpm i vecim opterecenjima ili niej tako?
Sad, donji link sadrži većinu toga što je u opticaju kada se razmišlja o izboru ulja, koje rekosmo da je kompromis suprotstavljenih zahteva. Suština bi verovatno mogla da se kaže da je najadekvatnije ono ulje koje je najtanje moguće, a istovremeno dovoljno debelo da u konkretnim uslovima još uvek zaštiti motor. Kada bi konstrukcija motora bila takva da posebno ulje podmazuje npr. karike,, posebno leteće ležaje., a posebno npr. turbinu - sva tri ulja bi donekle bila različita.
https://www.ltu.se/cms_fs/1.82748!/file/IanTaylor.pdf
***
@Ljubitelj
Verujem da će tebi ovo predavanje jana tejlora (koji je kreator koncepcije modernijih shellovih ulja) biti zanimljivo. Dodaću da bih voleo da vidim odgovor onoga koji je kreirao PSA dokument iz 2016. - kako to da su sve evropske zemlje od krajnjeg severa do samog juga svrstane u istu grupu - a u nekim slučajevima se za pojedine motore insistira isključivo na tankim uljima (obaška što se navedenom preporukom već insistira na korišćenu Ineo ECS i First - svuda gde im je to alternativa, za područje Evrope).
Ja znam zašto je za slučaj npr. mog vozila to sasvim odgovarajuće - ali bih voleo da vidm šta bi PSA-ov tribolog rekao za slučaj da moj auto treba leti da popne petoro ljudi i prikolicu na Olimp sa Ineo First uljem koje mu se takođe preporučuje (najnovijom preporukom), a za koje i PSA i Total praktično tvrde na će najbolje zaštiti (i taj) motor.
Ambijentalna temperatura u tim uslovima ne mora da bude preko 45 C do koliko klimatska tabela dozvoljava 30ice. Recimo da bi mogla da bude 40 C nekih sat/dva. Tek je posebna priča to da ako se pogledaju klimatske tabele (preporučenih viskoziteta) koje su proizvođači motora (i PSA) prikazivali po servisnim uputstvima recimo pre 30ak godina, vidmo da su sintetičke 30ice bile preporučivanje za ne više od 40 C.
Ako nisam bio dovoljno jasan, moja lična preferenca (za HDi) jeste poverenje u vrlo tanka ulja po ACEA C2 - ali drugim ljudima koji verovatno znatnije opterećuju motor to ne smem da preporučim, a evo zašto.
Nakon leta 2016. godne, sam, pobrojao prijavljene maksimalne dnevne temperature u Beogradu za period od 90ak dana tj. od 1, juna do 1 septembra 2016. Njih je bilo 46 sa temperaturom od 35 C ili višom. Pošto znamo da je u Beogradu maksimalna ambijentalna temperatura tokom vrelog leta nekih 10 C viša od standardno izmerene temperature - dođe mu da je taj broj dana bilo 45C i više, a tokom većeg dela dana ne mnogo manje od toga. Zbog toga je tvoja napomena o različitim uslovima vrlo na mestu.
Što se mog auta tj. 1,4 HDi iz 2006. tiče - taj auto je iskazao praktično identičnu potrošnju ulja i sa Q9000 5W-40, i sa FAM 5W-40 kao i sa bitno tankim uljem FAM PSA 5W-30 (koje je pandan Ineo ECS), dakle nekih 1,5 L za oko 12000- 13000 km odnosno prosečnu brzinu 24-25 km/h, i to u šest sukcesivnih izmena. Varijacije od kojih 0,2 L za ukupno potrošenih 1,5 L bi teško mogle da se vezuju za razlike među uljima (već za grešku šacometrije), a inače je za nijansu manje i konstatovano sa tanjim uljem.
Usput, hvala ti za informacije u vezi shell vs g-energy, vrlo je zanimljivo.
Re: Motorna ulja
Gde je to bilo 45 stepeni i to 10x?
Re: Motorna ulja
@Ds9, ma treba samo biti fleksibilan i prilagoditi ulje ocekivanim uslovima koriscenja auta. Naravno iz opsega dozvoljenih varijanti ulja za taj motor.
I sam vidis da nema logike da isto ulje za ravnu Holandiju koja nema letnju sezonu i brdovitu Grcku sa vrelim letom bude propisano kao optimum.
Moje iskustvo, iz 2 pokusaja prelaska na tanje ulje.
Probao Shell Helix Ultra 5w30 i potrosila se 1/2 litra za 200km voznje planinskim putem, umereni usponi do 8%, nisam prelazio 1.600 m/nv, temperatura nije prelazila 30C.
Veci deo toga je skoro pun gas, ja tako vozim i ne spustam brzinu uzbrdo koliko to put dozvoljava.
Temperatura motora sasvim normalna. Otvorio cep za dolivanja pri ugasenom motoru radi kontrole na benzinskoj a ono purnja kao lokomotiva, ulje isparava samo od sebe nenormalno.
Posle sam ukapirao gde je nestalo ulje, vozio sam sa puno kocenja motorom. Turbo benzin je sto znaci da tada ima jak vakuum, prosto je usisao ulje kroz sistem recirkulacije uljlnih para.
Presao ponovo na 5w40, sledece godine vozio istu deonicu sa priblizno istom temperaturom, potrosnja neprimetna.
Na nekom drugom motoru ili u nekim drugim uslovima mozda bi bilo drugacije ali ja ipak za nase uslove ostajem pri 5w40 iako je dopusteno i tanje ulje.
Isti motor, isto stanje, priblizno isti uslovi koriscenja, razlika je samo tip ulja.
I sam vidis da nema logike da isto ulje za ravnu Holandiju koja nema letnju sezonu i brdovitu Grcku sa vrelim letom bude propisano kao optimum.
Suština bi verovatno mogla da se kaže da je najadekvatnije ono ulje koje je najtanje moguće, a istovremeno dovoljno debelo da u konkretnim uslovima još uvek zaštiti motor. Kada bi konstrukcija motora bila takva da posebno ulje podmazuje npr. karike,, posebno leteće ležaje., a posebno npr. turbinu - sva tri ulja bi donekle bila različita.

Moje iskustvo, iz 2 pokusaja prelaska na tanje ulje.
Probao Shell Helix Ultra 5w30 i potrosila se 1/2 litra za 200km voznje planinskim putem, umereni usponi do 8%, nisam prelazio 1.600 m/nv, temperatura nije prelazila 30C.
Veci deo toga je skoro pun gas, ja tako vozim i ne spustam brzinu uzbrdo koliko to put dozvoljava.
Temperatura motora sasvim normalna. Otvorio cep za dolivanja pri ugasenom motoru radi kontrole na benzinskoj a ono purnja kao lokomotiva, ulje isparava samo od sebe nenormalno.
Posle sam ukapirao gde je nestalo ulje, vozio sam sa puno kocenja motorom. Turbo benzin je sto znaci da tada ima jak vakuum, prosto je usisao ulje kroz sistem recirkulacije uljlnih para.
Presao ponovo na 5w40, sledece godine vozio istu deonicu sa priblizno istom temperaturom, potrosnja neprimetna.
Na nekom drugom motoru ili u nekim drugim uslovima mozda bi bilo drugacije ali ja ipak za nase uslove ostajem pri 5w40 iako je dopusteno i tanje ulje.
Isti motor, isto stanje, priblizno isti uslovi koriscenja, razlika je samo tip ulja.