Električni automobili

Opšte diskusije o markama i modelima automobila
Odgovori
Korisnikov avatar
aboki
Reactions:
Postovi: 221
Pridružio se: 18 Sep 2017, 22:23
Garaža: Renault Zoe R135, Renault Scenic 2 2.0T
Lokacija: Bečej

Re: Električni automobili

Post od aboki »

ljuba napisao: 12 Avg 2025, 09:42 Smesno je kako vi pricate o ustedi za budzet sa elektricnim autom a na zapadu skuplje voziti elektricni nego benzinac... Samo gorivo / struja. Meni su zabavni elektricni i te kakao, imaju jednu ociglednu manu - tezinu koja se i te kako oseti, ali je cesto dobro rasporedjena....
Trenutno je u Srbiji u plavoj (srednjoj) tarifi, po jeftinoj struji, jedan kwh 5,45din. Ko ima mogućnost punjenja kod kuće, a ako auto troši 15kwh i ako ima utroška još 11% recimo, računica je jasna jbg. To mu dodje 90dinara, odnosno pola litre benzina na 100km.
Romanticni_Piroman napisao: 11 Avg 2025, 22:30 Pri brzinama preko 60km/h, gume i vazduh prevazilaze buku motora (osim ako nije 1.9 TDI). Zbog vece tezine, kod EV se dosta glasnije cuju gume, pogotovu na losijim putevima. EV su zapravo glasniji svuda osim po gradu, pri jako malim brzinama.
Nije mi jasno ovo da ako su iste gume na vozilu, ovaj sto je tezi je bucniji? Mislim na iste dimenzije i istu gumu. Znaci ako je guma X recimo 205/55/16 i ima indeks nosivosti 91, da ako je montirana na Lagunu je bucnija od iste X gume koja je montirana na Meganu? Megane je sigurno 200-300kg laksi, to je otprilike neka tezina baterije.
Korisnikov avatar
Romanticni_Piroman
Reactions:
Postovi: 377
Pridružio se: 09 Maj 2019, 22:49
Garaža: Mazda 3 2.0 Skyactiv-X

Re: Električni automobili

Post od Romanticni_Piroman »

aboki napisao: 12 Avg 2025, 09:56
ljuba napisao: 12 Avg 2025, 09:42 Smesno je kako vi pricate o ustedi za budzet sa elektricnim autom a na zapadu skuplje voziti elektricni nego benzinac... Samo gorivo / struja. Meni su zabavni elektricni i te kakao, imaju jednu ociglednu manu - tezinu koja se i te kako oseti, ali je cesto dobro rasporedjena....
Trenutno je u Srbiji u plavoj (srednjoj) tarifi, po jeftinoj struji, jedan kwh 5,45din. Ko ima mogućnost punjenja kod kuće, a ako auto troši 15kwh i ako ima utroška još 11% recimo, računica je jasna jbg. To mu dodje 90dinara, odnosno pola litre benzina na 100km.
Romanticni_Piroman napisao: 11 Avg 2025, 22:30 Pri brzinama preko 60km/h, gume i vazduh prevazilaze buku motora (osim ako nije 1.9 TDI). Zbog vece tezine, kod EV se dosta glasnije cuju gume, pogotovu na losijim putevima. EV su zapravo glasniji svuda osim po gradu, pri jako malim brzinama.
Nije mi jasno ovo da ako su iste gume na vozilu, ovaj sto je tezi je bucniji? Mislim na iste dimenzije i istu gumu. Znaci ako je guma X recimo 205/55/16 i ima indeks nosivosti 91, da ako je montirana na Lagunu je bucnija od iste X gume koja je montirana na Meganu? Megane je sigurno 200-300kg laksi, to je otprilike neka tezina baterije.
Bas tako. Zamisli da udje dete od 35kg u tvoje patike i hoda, je l bi se isto culo kao ti kad zgazis? Konkretno sa gumama, veca tezina znaci veca deformacija gume (sve u okviru specifikacija), sto znaci vise kontakta sa podlogom i vise buke.

Da citiram gpt:
Teži auto će, sa istim gumama i dimenzijama, uglavnom biti bučniji jer veća masa jače deformiše gumu pri kotrljanju. To znači da se gazeći sloj jače “udara” o podlogu i ostavlja je, što stvara više vibracija i zvuka. Takođe, veće opterećenje blago povećava kontakt površinu sa putem, pa ima više mikroskopskog trenja i “stružanja” između gume i asfalta, naročito na hrapavim putevima. EV vozila su često glasnija van grada upravo zbog ove veće mase i zato što nemaju zvuk motora koji bi maskirao buku guma.
Ovo znaci i vise trenja (zbog veceg kontakta gume sa podlogom), ali to nista ne pomaze jer tezi auto takodje ima i znajacno vecu inerciju, pa se ta dva izbalansiraju.

A pravi sok nastaje kad kazes nekome da dodatna tezina nije dobra kada je akvaplaning u pitanju. Svi misle da se tezi automobili bolje ponasaju od laksih na kisi, jer "jace" guraju vodu. Ovo je tacno samo ako su gume celave na oba auta, onda ce tezi bolje da prodje.

Sve legalne gume imaju odredjenu dubinu sare koja sprovodi vodu. E sad, ostatak je povezan sa ovime sto sam vec gore napisao. Veca tezina vise deformise gumu, na srpskom "spljeska je", i onda se ta dubina sare efektivno smanjuje i guma postaje manje otporna na akvaplaning. Ovde se radi o milimetru-dva, ali to pravi veliku razliku kada je voda u pitanju. Nova guma ima 9mm.
Korisnikov avatar
Heinz
Reactions:
Postovi: 20590
Pridružio se: 12 Mar 2012, 19:27
Garaža: Civic FK2 1.8
Lokacija: Voždovac

Re: Električni automobili

Post od Heinz »

Trenje zapravo nije dobar termin, kod kotrljanja je u pitanju prijanjanje.

Sent from my SM-S918B using Tapatalk

Korisnikov avatar
nidza
Reactions:
Postovi: 21858
Pridružio se: 26 Feb 2012, 22:23
Garaža: Oktavije dvije
Lokacija: N.B.G.

Re: Električni automobili

Post od nidza »

Veća masa na točku smanjuje akvaplaning, ne povećava ga. Guma za takvo vozilo može da ima drugačiji dezen u odnosu na lakše vozilo.

Veća masa na točku više zagreva vazduh u gumi, pa je amplituda pritiska veća. Zato imaju smisla malo drugačije gume, ali uvek treba imati u vidu da to nisu previše velike razlike koliko se predstavlja. Uglavnom se izvlači koji sitan procenat poboljšanja, koji se na hiljade km tek malo primeti. 4 ljudi u pun gepek kada se putuje sopstvenim autom, i neka napiše ko je nešto drastično primetio promenu u zvuku kotrljanja točkova, ja nisam.

Stoji zamerka da žderu gume nagla ubrzanja sa električarima koji imaju adekvatno visoke performanse, ali to nije nešto što će svaki vlasnik da radi svaki čas. Malo obzira kod ispaljivanja iz mesta i razlike u odnosu na konvencionalan auto su mnogo manje. Na kraju krajeva, moja škoda ima preko 1500kg, konvencionalan automobil D segmenta ima okvirno 1500-1700kg, najviše verzije imaju 1800-2000kg (Audi S4 1890kg, najteži G20 je 1965kg), a model 3 je od 1750-1850kg zavisno od verzije.
Korisnikov avatar
milosg
Reactions:
Postovi: 1839
Pridružio se: 14 Jan 2014, 01:20
Garaža: XC90 D5
Lokacija: Beograd

Re: Električni automobili

Post od milosg »

noob napisao: 11 Avg 2025, 21:38 Svaka čast za Tojotu :thumbup:
Vožnja treba da je bezbedna, da se bezbedno prevezeš na prvom mestu, nije to nikakva zabava iz mog ugla, pogotovo u današnje vreme, svaki dan neko negde pogino u saobraćaju, ko da smo na ratištu. I
Koji bezbedan auto trenutno voziš? Inače se slažem sa ovim, jeste haos situacija. EV je mnogo manje bezbedan u situacijama kada dođe do požara. Nadam se da će to biti vremenom na nivou statističke greške
Korisnikov avatar
aboki
Reactions:
Postovi: 221
Pridružio se: 18 Sep 2017, 22:23
Garaža: Renault Zoe R135, Renault Scenic 2 2.0T
Lokacija: Bečej

Re: Električni automobili

Post od aboki »

Romanticni_Piroman napisao: 12 Avg 2025, 10:28 Bas tako. Zamisli da udje dete od 35kg u tvoje patike i hoda, je l bi se isto culo kao ti kad zgazis? Konkretno sa gumama, veca tezina znaci veca deformacija gume (sve u okviru specifikacija), sto znaci vise kontakta sa podlogom i vise buke.
Dete od 35 kg tesko da nosi isti broj patika kao ja. Polemika je +20% na težinu vozila, a ubacuje se komparacija dete, gde je težina +100% i jače. Cemu onda razliciti pritisci u gumama za razlicita vozila, ako je veci deformitet za teza vozila? Po ovoj teoriji teža vozila brže potroše gume. Vozio sam Lagunu i Scenica i nikakvu razliku u potrosnji guma nisam primetio. Razlika u tezini je nekih 200-250kg.

Moram definitivno posetiti ORL, jer ne primetim da je EV bučniji od sus pri većim brzinama. Da se ogradim, do 145km/h mislim jer preko nisam vozio EV.
ftj
Reactions:
Postovi: 13985
Pridružio se: 26 Jan 2012, 11:43
Garaža: vw golf 2.0
Lokacija: Beograd

Re: Električni automobili

Post od ftj »

Razlog zašto se čuju gume kod EV je jer se ne čuje ništa drugo i onda mora nešto da se čuje i gume postaju najslabija karika. Mislim ok ima i do toga da je teži al mislim da je to mnogo manji uticaj nego to što nema SUS motora i buke iz izduva.
Poslednja izmena od ftj u 12 Avg 2025, 11:38, izmenjeno 1 put ukupno.
Korisnikov avatar
carov2
Reactions:
Postovi: 5011
Pridružio se: 23 Apr 2012, 20:24
Garaža: Audi A4
Lokacija: Pirot, Kladovo
Kontakt:

Re: Električni automobili

Post od carov2 »

Ko želi zabavan elektro auto, neka pogleda ovako nešto.

SlikaSlika

Sent from my CPH2581 using Tapatalk

Korisnikov avatar
nidza
Reactions:
Postovi: 21858
Pridružio se: 26 Feb 2012, 22:23
Garaža: Oktavije dvije
Lokacija: N.B.G.

Re: Električni automobili

Post od nidza »

Jes, ali u đepu pare za zoji. :D
Korisnikov avatar
Romanticni_Piroman
Reactions:
Postovi: 377
Pridružio se: 09 Maj 2019, 22:49
Garaža: Mazda 3 2.0 Skyactiv-X

Re: Električni automobili

Post od Romanticni_Piroman »

aboki napisao: 12 Avg 2025, 11:32
Romanticni_Piroman napisao: 12 Avg 2025, 10:28 Bas tako. Zamisli da udje dete od 35kg u tvoje patike i hoda, je l bi se isto culo kao ti kad zgazis? Konkretno sa gumama, veca tezina znaci veca deformacija gume (sve u okviru specifikacija), sto znaci vise kontakta sa podlogom i vise buke.
Dete od 35 kg tesko da nosi isti broj patika kao ja. Polemika je +20% na težinu vozila, a ubacuje se komparacija dete, gde je težina +100% i jače. Cemu onda razliciti pritisci u gumama za razlicita vozila, ako je veci deformitet za teza vozila? Po ovoj teoriji teža vozila brže potroše gume. Vozio sam Lagunu i Scenica i nikakvu razliku u potrosnji guma nisam primetio. Razlika u tezini je nekih 200-250kg.

Moram definitivno posetiti ORL, jer ne primetim da je EV bučniji od sus pri većim brzinama. Da se ogradim, do 145km/h mislim jer preko nisam vozio EV.
Pritisak u gumi nema nikakve veze sa dubinom sare. U povrsni deo gume vazduh ne dolazi. Ovo su anekdotalni primeri koje dajes, ko je merio, kako? Na koliko kilometra, gde si vozio, koga? Koji EV si vozio? Mozda jednostavno ima bolju zvucnu izolaciju od Lagune. Stvarno nema poente praviti takva poredjenja.

Razlike su itekako male, ali u kontrolisanim laboratorijskim uslovima postoje i nisu u korist EV-a / tezih vozila. Ali nije to ni bitno, neka su i jednaki, ja sam osporavao mit da su EV "tihi", to definitivno nije tacno ni u laboratoriji ni u praksi, ali to sve vazi za 2 inace jednaka modela.

Moj trenutni auto (benzinac) je znacajno bucniji od 99% elektricnih automobila jer zvucnu izolaciju uopste nema.

Inace meni fizika samo potvrdjuje realnost, jer bukvalno zivim pored prometne ulice kojom prolazi hiljade automobila dnevno, u zemlji gde su 95% novoprodatih automobila EV. Vrlo dobro cujem koliko su glasni, mogu i da snimim jedan kratki film sa mog prozora za garazu :) Sa nekim db metrom, da uporedite kako je kad mi prodje Tesla Model X pored zgrade, kako to odzvanja od svih zidova, naspram citroena c3 benzin, pa mi onda objasnite kako tezina nema uticaja na buku.
Korisnikov avatar
carov2
Reactions:
Postovi: 5011
Pridružio se: 23 Apr 2012, 20:24
Garaža: Audi A4
Lokacija: Pirot, Kladovo
Kontakt:

Re: Električni automobili

Post od carov2 »

Je l bučniji Model X od voza recimo?

Sent from my CPH2581 using Tapatalk

Korisnikov avatar
ljuba
Reactions:
Postovi: 7504
Pridružio se: 19 Sep 2013, 19:52
Garaža: X-trail
Lokacija: Amst

Re: Električni automobili

Post od ljuba »

Često elektricni automobili imaju ECO gume koje su mnogo bucnije i lošije leže..

Sent from my SM-S906B using Tapatalk


Korisnikov avatar
aboki
Reactions:
Postovi: 221
Pridružio se: 18 Sep 2017, 22:23
Garaža: Renault Zoe R135, Renault Scenic 2 2.0T
Lokacija: Bečej

Re: Električni automobili

Post od aboki »

Romanticni_Piroman napisao: 12 Avg 2025, 11:58
aboki napisao: 12 Avg 2025, 11:32
Romanticni_Piroman napisao: 12 Avg 2025, 10:28 Bas tako. Zamisli da udje dete od 35kg u tvoje patike i hoda, je l bi se isto culo kao ti kad zgazis? Konkretno sa gumama, veca tezina znaci veca deformacija gume (sve u okviru specifikacija), sto znaci vise kontakta sa podlogom i vise buke.
Dete od 35 kg tesko da nosi isti broj patika kao ja. Polemika je +20% na težinu vozila, a ubacuje se komparacija dete, gde je težina +100% i jače. Cemu onda razliciti pritisci u gumama za razlicita vozila, ako je veci deformitet za teza vozila? Po ovoj teoriji teža vozila brže potroše gume. Vozio sam Lagunu i Scenica i nikakvu razliku u potrosnji guma nisam primetio. Razlika u tezini je nekih 200-250kg.

Moram definitivno posetiti ORL, jer ne primetim da je EV bučniji od sus pri većim brzinama. Da se ogradim, do 145km/h mislim jer preko nisam vozio EV.
Pritisak u gumi nema nikakve veze sa dubinom sare. U povrsni deo gume vazduh ne dolazi. Ovo su anekdotalni primeri koje dajes, ko je merio, kako? Na koliko kilometra, gde si vozio, koga? Koji EV si vozio? Mozda jednostavno ima bolju zvucnu izolaciju od Lagune. Stvarno nema poente praviti takva poredjenja.

Razlike su itekako male, ali u kontrolisanim laboratorijskim uslovima postoje i nisu u korist EV-a / tezih vozila. Ali nije to ni bitno, neka su i jednaki, ja sam osporavao mit da su EV "tihi", to definitivno nije tacno ni u laboratoriji ni u praksi, ali to sve vazi za 2 inace jednaka modela.

Moj trenutni auto (benzinac) je znacajno bucniji od 99% elektricnih automobila jer zvucnu izolaciju uopste nema.

Inace meni fizika samo potvrdjuje realnost, jer bukvalno zivim pored prometne ulice kojom prolazi hiljade automobila dnevno, u zemlji gde su 95% novoprodatih automobila EV. Vrlo dobro cujem koliko su glasni, mogu i da snimim jedan kratki film sa mog prozora za garazu :) Sa nekim db metrom, da uporedite kako je kad mi prodje Tesla Model X pored zgrade, kako to odzvanja od svih zidova, naspram citroena c3 benzin, pa mi onda objasnite kako tezina nema uticaja na buku.
Gde sam napisao pritisak i dubina sare? Nadovezao sam se na tvoj deformitet gume za teza vozila, gde sam napisao da postoje razliciti pritisci za istu dimenziju gume. Cak i za jedan isti auto nisu isti, ako je 1,5dci ili 1,9dci u njemu!

Jel mu onda i dosadan EV automobil dodje anegdotalni primer ili je taj naucno dokazan kao i poredjenje C3 benzinca sa Teslom X? Gde su ti kontrolisani laboratorijski testovi, ne vidim ih?

Zoe nema bolju zvucnu izolaciju od Lagune. Eto ja ti se izvinjavam na poredjenju automobila sa kojima sam presao vise od 100000km, mnogo je bolje tvoje poredjenje C3 benzinca sa Teslom X. To je merodavnije...
Korisnikov avatar
Romanticni_Piroman
Reactions:
Postovi: 377
Pridružio se: 09 Maj 2019, 22:49
Garaža: Mazda 3 2.0 Skyactiv-X

Re: Električni automobili

Post od Romanticni_Piroman »

carov2 napisao: 12 Avg 2025, 12:09 Je l bučniji Model X od voza recimo?

Sent from my CPH2581 using Tapatalk
Kako si znao gde zivim? :D Voz je odma pored tog puta, on kad prolazi stavljam slusalice one radnicke
Korisnikov avatar
motorista
Reactions:
Postovi: 999
Pridružio se: 09 Avg 2020, 18:11

Re: Električni automobili

Post od motorista »

noob napisao: 12 Avg 2025, 08:48I dalje nemam odgovor za definiciju zabavnog automobila. Da se pusti lepa pesma, da je udoban, da može sa njim da se potrka, pusti YT video preko multimedije?
I dalje samtram da vozilo treba da bude bezbedno za vožnju, ali da definišemo šta je zabavno.
Prvi put vidim dovođenje u vezu puštanja muzike i videa i zabave u vožnji. :) Udobnost i trkanje, da, to nekima jeste.

Meni je zabava u vožnji odzivnost na komande, direktan osećaj na njima, predvidivo i dobro upravljanje i ležanje, dobro isprojektovan auto koji osećaš kao omiljenu udobnu garderobu i obuću – samo intenzivnije. Život je kratak i neću to sebi da uskraćujem, dokle god mogu da biram aute koji će mi pružati taj osećaj i pri niskim brzinama, i dok idem na posao, do prodavnice... daleko od toga da je sve u ubrzanju i brzini, oni su samo poželjni ali opcioni deo šire slike.

Naravno, nisu svi auti sa SUS motorima zabavni, tako da se ova moja kritika odnosi na znatan broj savremenih automobila generalno. Sa druge strane, nije potrebno ni obavezno puno novca za neki auto koji mi je interesantan, ali su nažalost sada to mahom polovnjaci. Drugi, skupi ekstrem su postale egzotike.

Što se bezbednosti i »Tojote« tiče, postavljao sam slike saobraćajke kolega, kada je na 2-3 godine staroj iz čista mira otkazala upravljačka letva pa su pri 120 km/č sleteli sa autoputa, udarili u zid, odbacli se i tumbali desetak puta (pri tome se nije otvorio ni jedan vazdušni jastuk).
Odgovori