gavran napisao:Ne postoji porez na auto, postoji PDV koji je plaćen prilikom kupovine auta koji se obračunava u fiksnom procentu na vrednost auta i tom prilikom oni koji kupuju skuplji auto plaćaju veći porez i time je već napravljena razlika.
i postoji porez koji se plaća prilikom registracije a to je porez na upotrebu auta (iz čega bi trebalo da se finansira saobraćajna infrastruktura koju koristiš upotrebom auta), i on i nije bio tako strašan za automobile do 2 litre, čak i ako je vlasnicima takvih vozila ukupan iznos registracije bio visok to je zbog obaveznog osiguranja a ne poreza na upotrebu motornog vozila. Problem je za vozila preko 2 litre gde je zbog te poreske politike zvane "porez na luksuz" ta poreska stavka eksponencijalno rasla jer u vreme kada je taj poreski zakon uveden (Šešelj ga uveo 90-ih) luksuz se i merio kubikažom jer je kubikaža u to vreme bila jedini način da povećaš snagu auta pa je svaki veći i skuplji auto uglavnom imao zapreminu preko 2 litre. Recimo u to vreme je sećam se Pajero kao bio neki sinonim uspeha u životu, a on je bio koliko.....mislim 2800 i 3200 ccm.
Sada je to besmisleno jer se luksuz, razvojem novih tehnologija više ne meri zapreminom motora i ispada da oni koji zaista voze luksuzne automobile ne plaćaju porez na luksuz dok oni koji voze starije automobile veće zapremine paćaju luksuz iako ga nemaju.
Naravno država želi da nastavi da ubira porez na luksuz (znači ponavljam najveći problem je bio eksponencijalan rast poreza na upotrebu motornog vozila preko 2 litre što je objašnjavano kao porez na luksuz) i ne želi da se odrekne tog prihoda, samo što je shvatila da je način obračuna baš tog poreza na luksuz prevaziđen i da danas zapravo luksuzna kola više ni nemaju velike zapremine i samim tim nisu obuhvaćena tim porezom.
Tako da, koliko sam ja shvatio oni razmišljaju samo kako taj porez na luksuz da naplate od onih koji luksuz i poseduju. Običan porez na upotrebu motornih vozila njih ne zanima.
Drugim rečima, po meni, po čemu god oni obračunavali nas treba samo da brine gde će biti granica poreza na luksuz.
recimo ovakav paritet kako je sada po kubikaži ekvivalentno vrednosnim razredima:
do 1.150 ccm toliko nek plaćaju vozila do 3.000 eur vrednosti
do 1.300 ccm toliko nek plaćaju vozila od 3.000 do 8.000 eur vrednosti
do 1.600 ccm toliko nek plaćaju vozila od 8.000 do 15.000 eur vrednosti
do 2.000 ccm toliko nek plaćaju vozila od 15.000 do 25.000 eur vrednosti
e sad ulaziš u zonu luksuza recimo za vozila koja tržišno vrede preko 25.000 evra npr.
pa do 2500 ccm nek plaćaju oni od 25.000 do 35.000 eura (jer do 2500 ccm je još bilo i podnošljivo i to oni koji kupuju kola te vrednosti mogu da prežive
pa do 3.000 ccm nek bude od 35.000 do 60.000 npr.
e sada ono dranje preko 3.000 ccm nek ide na one što voze kola preko 60.000 evra.
Ovako bi za sve one koji voze automobile do 25.000 što je više od 80% automobila kod nas poreska stopa ostala manje više ista kao do 2.000 kubika, odnosno oni ne bi osetili taj udar eksponencijalnog rasta poreza na upotrebu auta zbog poreza na luksuz. S tim što sve do 35.000 eur to ne bi bio onaj žešći porez. Tako bi porez na luksuz plaćali oni koji zaista i voze luksuzna kola i što je još bitnije, kako auto stari i opada mu vrednost poreska stopa pada, pa kada ostari i prestane da bude luksuzan nećeš plaćati porez na luksuz na njega, a tebi je do sada auto stario ali mu kubikaža nije opadala pa si stalno plaćao luksuz čak i kada on prestane da bude luksuzan.
Problem je sto je to potpuno nepravedno. Odakle neko daje sebi na pravo da naplacuje porez na luksuz?
Porez na zaradjen novac je placen kroz porez na zaradu, pride na skuplji auto je vec placen veci PDV, na osnovu cega sada treba da placa i vecu registraciju iako isto zauzima mesta i isto dere puteve?
Sta nekoga zabole da li neko svoj novac zeli da potrosi na luksuzan auto ili na fancy restorane, kurve, pice, stan, putovanja? Zasto bi neko ko zeli dobar auto morao da placa dodatno u odnosu na onoga ko vise voli da pare potrosi na skupa vina?
Potpuno pogresan koncept u startu.
Jedino sto ima smisla je da se palca po tezini i emisiji CO2, stim da treba da bude razlicita tarifa za benzince i dizele.
Dodatno, razlika u ceni automobila na ulici seta komotno po vise od 100x izmedju krseva i ekstra automobila, i sta ce sad ili da razlika u registraciji bude po vise stotina puta za istu stvar (suludo), ili da u pitanju bude neka logaritamska skala gde ce se postepeno smanjivati procenat registracije za skupa kola (ovde vec vidim glupave naslove u novinama kako najbogatiji najmanje placaju...).