Све више бициклистичких аутопутева у Европи.
Пројекат аутопутева за бицикле кренуо је из предграђа „светске бициклистичке престонице” – Копенхагена, пре годину дана

У Данској се позитивно гледа на бициклизам (Фото streetsblog.com)
Широм Европе, посебно у Данској, гради се све више посебних, бициклистичких аутопутева, јер масовно коришћење бицикала не само да смањује гужву на улицама и загађење већ користи и здрављу људи.
Ови аутопутеви – широке посебне двосмерне стазе, некада и са више трака у истом смеру, раскрсницама у више нивоа и с мостовима, које не иду нужно уз улице и обичне путеве – треба да премреже целу Европу и помогну смањење расхода за здравство, став је заговорника бициклизма, преноси Бета.
Пројекат аутопутева за бицикле кренуо је из предграђа „светске бициклистичке престонице” – Копенхагена, где је априла 2012. отворен први такав пут и постао хит међу грађанима и посетиоцима тог града. Овог месеца у Копенхагену биће отворен 29. бициклистички аутопут. Процењује се да мрежа ових аутопутева већ штеди данској држави 40 милиона евра годишње у виду трошкова за здравство, при чему за изградњу и одржавање тих путева иде тек мала сума новца.
Први човек Комитета за животну средину Копенхагена Ларс Горхој каже да су аутопутеви за бицикле првенствено намењени онима који до посла или школе путују више од пет километара. Ови аутопутеви разликују се од бициклистичких стаза, јер се одржавају и имају приоритет као путеви у друмском саобраћају.
То значи, поред осталог, да су путеви за бициклисте прави колико је то могуће, како би се саобраћај одвијао брзо, да су шири од стаза и да се зими и са њих уклања снег. Нису занемарене ни потребе бициклиста, па су на сваких километар и по постављене пумпе за гуме. Такође су са приближавањем центру града семафори све боље усклађени и бициклисти могу да користе „зелени талас”, возећи брзином од 20 километара на сат, без потребе да често мењају брзине.
Први овакав пут, од пре само годину дана, брзо је привукао бициклисте и оне који су изабрали да из предграђа до центра Копенхагена путују бициклом, што је пут од 15 километара, повећан је за 10 одсто.
Горхој наводи да саобраћајна гужва у Копенхагену не само да увећава емисију угљен-диоксида и других загађујућих гасова него за последицу има и мању продуктивност, јер грађани губе време у превозу.
„Данци постају све дебљи, не вежбају довољно, пију и пуше превише... За то је бициклизам одличан. Бициклисти су здравији”, истакао је Горхој, додајући да је за здравље добро и због мањег загађења ваздуха.
Горхој не крије да је за успех аутопутева за бицикле у Копенхагену делом заслужна тамошња традиција бициклистичке културе.
„У Данској је перцепција бициклизма позитивна, али то није тако свуда. Међутим, и у Данској би све мање људи возило да ништа није урађено да се бициклистима створе добри услови”, закључио је Горхој.
http://www.politika.rs/rubrike/spektar/ ... pi.sr.html
објављено: 06.04.2013.