Upotrebna vrednost ABS, ESP i sličnih sistema

Tehnička pitanja i objašnjenja
Odgovori
Korisnikov avatar
ljuba
Reactions:
Postovi: 7473
Pridružio se: 19 Sep 2013, 19:52
Garaža: X-trail
Lokacija: Amst

Re: Upotrebna vrednost ABS, ESP i sličnih sistema

Post od ljuba »

Moj golf GTE nije bas imao neke asistencije, mada to su bile prve serije. A najiritantnije su bile BMW-ove u standandardnim podesavanjima.
Korisnikov avatar
nidza
Reactions:
Postovi: 21805
Pridružio se: 26 Feb 2012, 22:23
Garaža: Oktavije dvije
Lokacija: N.B.G.

Re: Upotrebna vrednost ABS, ESP i sličnih sistema

Post od nidza »

ljubitelj napisao: 25 Nov 2024, 08:18
OK hvala, uslovi su bili dobri. Tada i na testovima koje sam video uglavnom radi bez problema kočenje u odnosu na prepreku.
Šta je sa ostalim elementima autonomne vožnje, poput držanja trake.
Kako radi iz tvog iskustva po kiši, magli, snegu, noću, kada nema iscrtanih belih traka.... uslovi koje sam citirao iz Džonijevog posta?

Dakle 24/7/365 u praksi, nei kao na pripremljenom testiranju kada se prikazuje najbolja varijanta rada.

Kada pišeš bez argumenata pa naravno da ne mogu da se složim sa svime :) zdravo za gotovo :)
Radi sve super, čak i kod nas gde su trake bledunjave. Sistem ne očekuje idealne uslove, radi u svakom trenutku sem kad su uslovi baš veoma loši. Trake mogu da budu loše obeležene, ili mogu biti neki radovi, oštećen kolovoz, tu sistem pokušava da te drži u sredini, ali to ništa nije napadno, već krajnje blago. Ugasiš sistem na takvim deonicama da se ne bi borio sa njim.

Ne moraš da se složiš. Ne znam koje druge argumente očekuješ, ti sistemi nisu zamena vozača, već asistencije, i rade to što im je svrha - asistiraju. Rade jako dobro.

Nikad nisi na gubitku jer možeš da ih ugasiš i uvek može automobil da ti bude bez toga. Ako si dobar vozač i normalno voziš, ni ne primećuješ ih da postoje.
pedalaš
Reactions:
Postovi: 1497
Pridružio se: 02 Okt 2023, 14:01

Re: Upotrebna vrednost ABS, ESP i sličnih sistema

Post od pedalaš »

Mogu da budu baš velike razlike u načinu kako sistemi funkcionišu kod raznih brendova ( ili zavisno od vrste opcionala kod istog brenda ).

Npr. pri sustizanju sporijeg vozila radarski tempomat ( prethodno setovan na isti „following distance“ ), u smislu načina usporavanja:

- kod nekih reaguje ranije i usporava manjim intenzitetom ( pa je vrlo prijatan za vozača i putnike ), a

- kod nekih reaguje kasnije i usporava jačim intenzitetom ( pa zna biti i dosta neprijatniji za putnike, a malo stresan i za vozača ).

Kod ovih drugih čak postoji podvarijanta da ACC sistem ( osim što kasnije reaguje ) vidno cimne na početku usporavanja / kočenja i to je tako neprijatno da ti kao vozaču dodje da oteraš u 3PM autora algoritma rada tog sistema.

Slično velike razlike mogu da budu i u načinu kako radi sistem za aktivno centriranje vozila u sredinu saobraćajne trake. Kod nekih kao vozač „pod rukom“ osećaš česta veoma sitna cimanja na volanu ( česte sitne reakcije sistema na volan ), a kod nekih je to potpuno neprimetno ( kao da te nevidljiva ruka stalno i nežno drži u sredini saobraćajne trake, čak i po krivinama, pa i na magistralnom putu ). Pri tome, na potpuno istim lokalitetima ( bukvalno na istom delu deonice dužine od par stotina metara ) neki će sistem da „izgubi centriranje“ ( i po suvom kolovozu i danju ), a neki neće ( ni noću i po kiši ).

Kod nekih AEBS ( uz deaktiviran ACC ) reaguje tek „u sekund do 12“ ( i koči forsirano ), a kod nekih će AEBS čak da počne da te usporava dosta ranije i postepeno ( usporenje deluje na početku kao da si dozirano najpre izuzetno nežno dotakao papučicu kočnice, a onda lagano pojačavao ). Kada sam prvi put sreo sa takvim sistemom ( kod nove BMW sedmice ), pri prvoj reakciji sistema bio sam malo u neverici. Jer, nisam znao šta se dešava i zašto pri nailasku na dosta sporije vozilo kola na tolikoj udaljenosti sama počinju da usporavaju ( a nije uključena i poluatonomna vožnja ). No, kada sam provalio šta je i koji je algoritam rada, to je meni zaista bilo baš prijatno i veoma uliva poverenje.

Sve u svemu, ti sistemi su zaista velika nauka. I mada svi oni često nose iste oznake ( AEBS, LKAS, ACC ... ), razlike izmedju istoimenih sistema znaju biti „nebo i zemlja“.

I šanse nema da bih sebi danas kupio neka nova kola, a da pre toga ne bih proverio kakvu ti sistemi, a posebno prijatno radi poluatonomna vožnja i da li mi algoritnom rada uliva poverenje. Jer, ne bih da uzmem kola koja će samo da me „cimaju“ ( na držanju pravca i/ili usporavanju ) ili im se sistemi veoma „lako gube“.
Korisnikov avatar
ljuba
Reactions:
Postovi: 7473
Pridružio se: 19 Sep 2013, 19:52
Garaža: X-trail
Lokacija: Amst

Re: Upotrebna vrednost ABS, ESP i sličnih sistema

Post od ljuba »

Neke suvozace mozes da biras neke ne mozes ....
Korisnikov avatar
nidza
Reactions:
Postovi: 21805
Pridružio se: 26 Feb 2012, 22:23
Garaža: Oktavije dvije
Lokacija: N.B.G.

Re: Upotrebna vrednost ABS, ESP i sličnih sistema

Post od nidza »

Premotao sam na W206 AEB za zaštitu pešaka:


Ne razumem poseravanje na veoma retke situacije kada ovaj sistem upozorava kad ne treba u odnosu na moguću korist. Prosečan vozač nikad nije imao svest koliko je automobil opasno oruđe, i po druge, i po sebe.
Korisnikov avatar
ljuba
Reactions:
Postovi: 7473
Pridružio se: 19 Sep 2013, 19:52
Garaža: X-trail
Lokacija: Amst

Re: Upotrebna vrednost ABS, ESP i sličnih sistema

Post od ljuba »

Pa jesmo li mi ovde prosecni vozaci? Bas tako, iritacija zavisi od nacina na koji vozis auto. Ako vozis kao baba sigurno ce da budu vise nego savrseni. Bar ovi moderniji. Meni je Golf GTE u Austriji poceo naglo da koci kada je na magistralnom putu stajao auto u suprotnoj traci u blagoj krivini da skrene (izadje) preko moje trake a ja idem 80 km/h. A da ne pricam kako flasira svaki sistem (i najmoderniji) u guzvama u kojima se vozis malkice agresivnije.
ftj
Reactions:
Postovi: 13951
Pridružio se: 26 Jan 2012, 11:43
Garaža: vw golf 2.0
Lokacija: Beograd

Re: Upotrebna vrednost ABS, ESP i sličnih sistema

Post od ftj »

Ja ne pamtim da mi je bmw jednom ukocio pogresno, stavise ne pamtim da je ikad i kocio sam. Doduse redovno mi pali sliku automobila kad se malo vise zaletim i prestrojim u zadnjem trenutku al to je sasvim ok i ne ometa u voznji a ponekad krene i zvucni signal ako vozis u koloni i ona se naglo zaustavi. Smatram da ne vozim agresivno(moja supruga se ne bi slozila doduse).
Korisnikov avatar
ljuba
Reactions:
Postovi: 7473
Pridružio se: 19 Sep 2013, 19:52
Garaža: X-trail
Lokacija: Amst

Re: Upotrebna vrednost ABS, ESP i sličnih sistema

Post od ljuba »

Onda vozis malo odnosno po standandardnim rutama. Sto bi moj sin rekao kada dodjemo u Srbiju pa krenemo lokalnom magistralom, a on napet i kaze sto je ovo opasno :)
Korisnikov avatar
grujicd
Reactions:
Postovi: 9063
Pridružio se: 16 Jan 2012, 13:32
Garaža: Honda Jazz 1.4 2007 & CR-V 2.0 2012
Lokacija: Beograd

Re: Upotrebna vrednost ABS, ESP i sličnih sistema

Post od grujicd »

Ja sam na žalost bio na sahrani koju bi sprečilo automatsko kočenje. A nije vozač bio ni neikusan ni usijana glava već je bio dug put noću, slabo osvetljen kamion, verovatno i trenutak dekoncetracije ili pospanosti... Kad sam odmoran mislim neskromno da sam veoma bezbedan vozač, predviđam tuđe reakcije, ostavljam bezbedne margine, vučem iskustvo iz hiljada problematičnih situacija. Ali što sam stariji sve češće je tu i druga strana, umoran, neispavan, dekoncentrisan od ko zna čega. Sad se mnogo češće menjam sa suvozačem na dugim putevima, šta ću kad nemam ove aktivne sisteme :)
Korisnikov avatar
ljuba
Reactions:
Postovi: 7473
Pridružio se: 19 Sep 2013, 19:52
Garaža: X-trail
Lokacija: Amst

Re: Upotrebna vrednost ABS, ESP i sličnih sistema

Post od ljuba »

Apsolutno! To je i meni nocna mora...
pedalaš
Reactions:
Postovi: 1497
Pridružio se: 02 Okt 2023, 14:01

Re: Upotrebna vrednost ABS, ESP i sličnih sistema

Post od pedalaš »

Kada je drugar pre oko dve godine konfigurisao X7 radi poručivanja i kupovine, ćaskali smo dosta na temu ove ili one opcije. Dodao je dosta toga, ali, nikako nije hteo bilo kakvu dodatnu opcionu aktivno bezbednosnu opremu, mada je njena cena bila bukvalno smešna ( npr. zavisno od boje koju odabarete, opcioni „Driving Assistant Pro“ može da košta kao pola cene metalik boje ), a posebno je cena te aktivne bezbednosne opreme smešna u odnosu na neke druge opcije koje jeste izabrao ( npr. audio sistem Bowers & Wilkins, koji je danas oko 6.500, a tada je bio nešto manje ).
Znači, kola te klase bez radarskog tempomata, bez aktivnog centriranja vozila ( i bez još „milion čudesa“ koje BMW nudi kao opcionu aktivnu bezbednosnu opremu ). Već samo osnovni paket te opreme, koji odgovara onom što je danas zakonski minimum ( a što danas ima i svaka nova Dačija ).
I nedavno je na auto putu imao manju saobraćajku, srećom, samo sa materijalnom štetom ( od oko 1,5 milion ). Jer je na trenutak uzeo mobilni telefon u ruke. Da je imao one sisteme bezbednosti koje nikako nije hteo, to mu se uopšte ne bi desilo.
Ali, na osnovu opisa dogadjaja koji mi je dao, mislim da svakako treba Bogu dragome da zahvali što tom prilikom nije ubio i troje ljudi.
ftj
Reactions:
Postovi: 13951
Pridružio se: 26 Jan 2012, 11:43
Garaža: vw golf 2.0
Lokacija: Beograd

Upotrebna vrednost ABS, ESP i sličnih sistema

Post od ftj »

Bez obzira sto nije imao te driving assistant pakete, mislim da je morao imati pomenuti AEB tj. da nije moguce biti bez toga.
pedalaš
Reactions:
Postovi: 1497
Pridružio se: 02 Okt 2023, 14:01

Re: Upotrebna vrednost ABS, ESP i sličnih sistema

Post od pedalaš »

AEBS nije isto što i radarski tempomat, a ne može AEBS "ni pod razno" da ti pomogne kada sa 110-120 prilaziš nepokretnoj prepreci ( EDIT: govorim načelno, jer nije udario u nepokretnu prepreku )
Poslednja izmena od pedalaš u 26 Nov 2024, 12:56, izmenjeno 1 put ukupno.
ftj
Reactions:
Postovi: 13951
Pridružio se: 26 Jan 2012, 11:43
Garaža: vw golf 2.0
Lokacija: Beograd

Re: Upotrebna vrednost ABS, ESP i sličnih sistema

Post od ftj »

Tu ti samo AEBS i pomaže, nije radarski tempomat predviđen da te izvuče iz udara u prepreku sa 120.

Maksimalna sila kočenja koja se upotrebljava sa radarskim tempomatom kod bmwa je jedna trećina snage, čim detektuje da dolaziš do prepreke on će kočiti jednom trećinom snage, paliti prvo lampicu, pa zvučni signal pa maksimalno kočenje. Sve ovo osim prvobitnog kočenja od jedne trećine ti obavlja AEBS.
pedalaš
Reactions:
Postovi: 1497
Pridružio se: 02 Okt 2023, 14:01

Re: Upotrebna vrednost ABS, ESP i sličnih sistema

Post od pedalaš »

Dok je ( "na kratko" ) blejao u telefon, drugar je sa X7 u voznoj traci sustigao sporije vozilo, a kada je postao svestan šta se dogadja, bilo je kasno i da vozilo ispred ne bi udario od pozadi, pokušao je da ga „pretekne“ ( i to sa desne strane ) i pri tome zakačio zadnji desni deo tih kola ( i oderao levu stranu svog BMW-a, koja je komplet za zamenu ). Ne znam koliko je šteta na tom drugom vozilu, ali, sreća da ih nije sve pobio.

Da je imao aktivan ACC, to se nikako ne bi desilo.


Inače, što se tiče AEBS-a, čitah nedavno i ovo:

" ... AAA napominje da pri brzinama iznad 56 km/h sistemi nisu toliko efikasni. U odvojenom testu, tri od četiri su izbegla sudar pri brzini kretanja koja blago premašuje 72 km/h (45 milja na čas). Niko nije mogao da izbegne frontalni sudar pri 88,5 km/h (55 milja na sat).

„Otkad smo počeli da testiramo sistem AEB, što se zbilo 2014. godine, napredak proizvođača automobila je vredan svake pohvale i pride je obećavajući u poboljšanju bezbednosti vozača“, rekao je Greg Brenon, direktor istraživanja automobilskog inženjerstva u AAA. „Još uvek je pred nama značajan posao kako bi se osiguralo da sistemi rade pos’o i pri većim brzinama kretanja“.
Odgovori