Pre odredjenog vremena sam postavio pitanje jer me je stvar bunila.
U slucaju asimetricnog kocenja (sto se inace ne radi) u JATu smo uceni da kocimo spoljnim tockom, mada to niko nikada nije objasnio zasto.
U praksi sam primetio da bolje kocenje ostvarujem unutrasnjim tockom.
Zato sam na forumu postavio pitanje misleci da su teme ipak srodne i da ce neko znati da objasni.
Javio se covek koji misli da zna, i dao objasnjenje koje sam i ja kao i drugi prihvatili zdravo za gotovo. Zvucalo je logicno.
Odmah u pocetku, Bajker mi se izjasnio sa suprotnim misljenjem.
ljubitelj napisao:zuzazu napisao:Smorili ste za medalju
Pitanje za razmisljanje, primam svaku sugestiju.
Nosni tocak nema kocnice, njime se samo upravlja.
Diskovi su na glavnom trapu. Asimetricno kocenje u principu nije dozvoljeno. Knjige ne kazu zasto.
Ako bi ipak odlucili da smanjite brzinu u krivini, a da pomognete nosnom tocku, da li bi kocili unutrasnjim ili spoljnim tockom?
Ja imam svoju teoriju, tj. iskustvo koje kaze unutrasnji tocak a vidim da dobar deo kolega koristi spoljni.
Sta mislite, sta daje veci efekat, uzeti u obzir i grejanje...
Koci se spoljnim kao logican odabir da se uspori zapoceta rotacija oko unutrasnjeg tocka.
Kocenje unutrasnijim tockom ubrzava rotaciju.
Moment sila, poluprecnike krivine na koju deluje kociono trenje sa podlogom je razlog zasto spoljni treba da upotrebi za zadrzavanje stabilnosti.
Ovde nije pitanje sta daje veci efekat vec sta zadrzava kontrlisano kretanje i usput usporava.
To sve ako se zeli putanja zadrzati uz sto manju promenu. Ako se zeli jos jace okretanje onda unutrasnji tocak.
S obzirom da je u kasnijoj diskusiji @ljubitelj bio nepristojan (ima obicaj da i u drugim temama, kada nije u pravu, sagovornika nazove bezobraznim), odlucio sam da ipak malo prekopam net.
Odgovor nije bilo lako naci jer je "rasut" po drugim temama ali u sustini, mi sve to vec znamo a i ucili smo u skoli, i samo se trebalo podsetiti i spojiti kockice.
O svemu pisem, jer ima veze i sa automobilizmom. Ja znam da mi svi ovo vec znamo a pogotovo @ljubitelj koji zna sve
Uloga kocnica je da uspore i zaustave vozilo koje se krece. Prilikom kocenja, kineticka energija (Ek) pretvara se u toplotnu energiju. Kod dobosa, zbog zatvorenog sistema ovaj proces je losiji nego kod diska. Na ime, efikasnost kocenja je jako zavisna od temperature kocnica.
Formula za kineticku energiju glasi
Iz cega se vidi da porast Ek a samim tim i temperature direktno zavisi od mase i KVADRATA brzine.
Gde je masa aviona u zaokretu? CG je pomeren ka spolja tj prema spoljnem tocku zbog pomeranja goriva u rezervoarima zbog centrifugalne sile
Znaci, na spoljnem tocku imamo i vecu masu a brzina tocka je veca od unutrasnjeg zbog brze rotacije i to NA KVADRAT.
Kod povecanja temperature kocnica dolazi do pojave
brake fade poznate kod teskih vozila (kamiona ili aviona), brzih vozila (F1) ili vozila kod kojih je kocenje u dugom period vremena (bicikl na nizbrdici), gde se karakteristike kocenja pogorsavaju sa rastom temperature preko odredjene granice.
S obzirom da govorim od 75 tona ili vise, avionske kocnice su izuzetno osetljive na brzinu, temperaturu okoline, nadmorsku visinu (gustinu vazduha), i tezinu, sto se vidi iz dijagrama
Performanse kocenja se znatno pogorsavaju u ovim uslovima tokom dugih aplikacija na kocnicu i pilotima predstavljaju problem do te mere da se ulazi u tablice za hladjenje kocnica i novo poletanje u slucaju velikih tezina a sa kratkim vremenom na zemlji, nije moguce do pada temperature kocnica na propisani nivo.
Nosni tocak, prema knjigama, dovoljan je da odrzi pravac, pa mu pomoc nije potrebna, izuzev u uslovima klizave piste kada se moze koristiti asimetricno upotreba riversa i u krajnjoj nuzdi asimetricno kocenje.
Prema tome, fizicki dokazano (a i iskustveno), bolje je kociti unutrasnjim tockom nego spoljnim, odnosno, pricu G-dina @ljubitelja mozete da shvatite kao nauku u pokusaju.
Mislim da bi od prilike ovako trebalo da izgleda objasnjenje na moje pitanje.
Mala digresija. Upravo ovo i jeste razlog (a ne kako sam mislio u slucaju bicikla, sila puta krak) zasto je disk bolji od V brake.